nieuwe harddisk + linuxpartitie + backup

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:15
Beste
Na de examens ga ik windows herinstalleren in dualboot met Gentoo. Ik ben dan ook van plan om bij mijn oude hd van 200GB een nieuwe sata hd te plaatsen van +/- 500GB (suggesties?).
Toch nog graag eens jullie mening over dit probleempje:
  1. Alle data die nu op mijn pc staat moet behouden blijven en windows moet weg. Het staat wel allemaal op mijn C schijf (1 partitie).
  2. Ik installeer dan Gentoo voor de eerste keer (na proberen in virtual pc) en ik zou graag de partities optimaal indelen. Bv Swap van linux op de andere hd, maar daar staat nu windows en data op... Ook weet ik niet op welke hd ik best welk besturingssysteem zet enz.
Alle gedachten en meningen over mijn grootse plannen zijn welkom! Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Mijn specs zijn Hier te vinden.

• Oli469
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10-2023
Ik ben voorlopig in exact dezelfde situatie als jou. Ik heb hier ook een oude 200GB HD die ik deze vakantie wil uitbreiden met een 500GB exemplaar. Ik had eigenlijk ook nog wat vraagjes bij mijn upgrade en ik denk dat dit jouw topic misschien wel perfect zou kunnen aanvullen...

Als je er dus niets op tegen hebt, zou ik hier ook mijn vraagjes willen posten, anders maak ik wel ff een nieuw topicje aan, maar dat zou eigenlijk zonde zijn.

Ik was van plan om een el cheapo s-ata controllertje te gaan halen, ter aannvulling van de s-ata schijf. (eigenlijk met de eenvoudige reden dat mijn mobo'tje enkel IDE ondersteunt.) Ik heb het hier over zo'n Sweex (ja Sweex, ja) controllertje die je voor €15 of €18 respectievelijk zonder en met raid kan inkopen op de Azerty-site. Deze controllertjes leveren ten eerste geen wereldschokkende prestaties, maar doen wat ze moeten doen en zijn naar het schijnt erg makkelijk te installeren. Bovendien zou de kwaliteit bijzonder goed zijn voor een Sweex product, sla de productreviews hier op Tweakers er maar eens op na.

Ook voor jou zou deze denk ik vrij interessant kunnen zijn. Plug en Play installatie, instant herkenning en je begint maar te installeren. Ik zou eerst partities aanmaken op je nieuwe schijf, je gewenste data op die partities plaatsen en voldoende partities openlaten om eventueel later OS'en te installeren. Vervolgens formateer je je oorspronkelijke HD, en herinstalleer je Windows op één van de aangemaakte partities. Ik zou de OS';en proberen op de nieuwste schijf te installeren omdat deze normaal gezien een aardige performanceboost moet geven.

Ik zou je oude schijf dan enkel voor data/backup gebruiken. Dat is natuurlijk mijn visie, en ik heb hier niet zoveel ervaring mee, dus enige bevestiging is wel nog gewenst.

Mijn zoektocht naar een 500GB HD heeft me op dit ogenblik naar Seagate gebracht: ze zijn het goedkoopst, snel (misschien wel het snelst) en je krijgt er 5 jaar garantie op dus waarschijnlijk wel kwalitatief. Enige nadeel: de geluidsdruk. Sommige mensen relativeren dit terwijl andere dan weer over een stofzuiger spreken.... Je moet in ieder geval je prioriteiten weten te leggen. Indien stil een hoofdzaak is, dan zou ik zeker voor een Samsung schijf gaan, hoewel ze wel een dikke €10 duurder zijn. De laatste tijd hoor ik ook veel goeds over een zeker model van Western Digital met AAKS in de naam. Deze zou zowel stil als snel zijn, maar verdere kennis ontbreekt me, als iemand anders hierop dus zou kunnen inpikken...

Oh en indien je akkoord bent om hier een gedeeld topic van te maken, laat dit dan even weten, dan post ik ook mijn vraagjes.

• maartenlambrech
Post gerust je problemen in dit topic, zo kan ik er misschien ook nog wat van opsteken!

Is het niet beter om de swap partities op die oude hd te zetten, zodat swap en OS op een verschillende schijf staan? Ik dacht dat dit sneller werkte...

Ik zou liever een stille hd kopen. Tien euro meer of minder doet er niet veel toe. Ik zal nog eens kijken welke schijven er nog op de markt zijn. Ik zie dat je ook via Azerty koopt, is dit wel te vertrouwen voor een harddisk?

Ik ga mijn onboard sata controller gebruiken. Hopelijk begint mijn x-fi er niet door te haperen...

• r_mnk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-02 18:45
Ik zou, na plaatsing van je nieuwe hdd, met een livecd, bv. de mcnlive of de live-cd van Gentoo, de hdd alvast partitioneren. Zelf heb ik een kleinere data-partitie fat32 voor data die tussen windows en linux uit te wisselen moeten zijn. Windows leest geen ext3 of reiser (hoewel het geloof ik met ext3 wel kan met een programmaatje). Omgekeerd is schrijven van linux naar ntfs nog lastig (maar wel behoorlijk in ontwikkeling).

Ik heb een tweede grotere data-partitie in ext3 voor data waar windows toch niet bijhoeft.

Daarna zet je de dan de data van je oude windows-installatie op je nieuwe data-partitie.

Hoe je de schijven verder indeelt kan je naar eigen voorkeur doen. Zelf heb ik een 10GB-partitie voor Gentoo-root en nog eens 10GB voor Gentoo /home, maar ik heb meerdere distro's en minder schijfruimte. Een aparte home-partitie vind ik handig; als het eens op een nieuwe installatie aankomt dan blijven alle persoonlijke instellingen behouden.

Gentoo installeren kun je hierna vanaf de live-cd doen, maar ik zou het handboek goed doornemen en niet de experimentele Gentoo-installer gebruiken (als je de gentoo-livecd gebruikt) want die schijnt nog niet goed te zijn. Van het handboek leer je ook veel meer. Het is verder niet zo moeilijk; de documentatie voor Gentoo is heel erg goed, dus alles is op Google te vinden.

Die swap maak ik me zelf geen zorgen over. Met 2 GB geheugen gebruik ik die toch niet. Ik heb voor de vorm wel een swap-partitie van 1 GB.

Zo zou ik het doen. Er zullen ongetwijfeld andere en misschien ook betere methodes zijn.

• maartenlambrech
Bedankt voor de snelle reply!
Maar kan die linux live cd dan onmiddelijk mijn sata controller herkennen en gebruiken? Ik weet dat ik bij windows op F6 moet drukken en dan die diskette insteken enzo. bij de installatie.

Ik zou verschillende partites maken voor Swap, /home, /root, films en foto's, data. Waar ik de programma's ga zetten weet ik nog niet. Als bestandssysteem dacht ik zo aan ntfs en ext3.
Wat voor problemen geeft ntfs nog bij gentoo (kernel)? Ik zou toch graag bij mijn films en documenten kunnen vanuit gentoo én vanuit windows, liefst zonder fat32 te gebruiken. Ik weet namelijk dat fat gevoeliger is voor systeemcrashes enzo.

Verder heb ik gentoo al geinstalleerd op een virtual pc, maar dat was wel via die GUI installer. Dus ik zou Gentoo beter nog eens proberen installeren via die commandline in virtual pc.

En nu nog een vraagje over de installatie; Mag ik bij het installeren onmiddelijk kde en openoffice aanvinken, of bestaat er een kans dat de installatie dan vastloopt? Op virtual pc eens geprobeerd, maar na een half uur gestopt omdat hij nog niets verder was. Ik zou de pc dan 's nachts laten compileren. En moet ik iets speciaal doen zodat hij mijn systeem optimaliseert voor mijn amd athlon 3500+?

• r_mnk
Fat32 heeft inderdaad nadelen, maar ik hoef mijn foto's/muziek nooit vanuit windows te benaderen. Als voorbeeld voor de Gentoo-documentatie: typ 'gentoo ntfs' op google en de eerste hit is een howto. Je kunt met ntfs-3g werken, volgens mij is dat al goed genoeg, maar niet helemaal zonder risico.

Verder zal de livecd zeer waarschijnlijk je sata-controller herkennen. De huidige linux-versies zijn veel meer up-to-date dan windows xp, wat nog uit 2001 stamt.

Ik heb zelf helemaal geen ervaring met virtual pc en ook niet met de gentoo installer. Als je die laatste toch wilt gebruiken is het raadzaam een backup van je partitie-tabel te maken want dat schijnt weleens mis te gaan.

Dan nog zou ik het handboek gebruiken. Je krijgt dan echt inzicht in wat je aan het doen bent. Als je net begint is de kans aanwezig dat het met de kernelconfiguratie niet meteen lukt, dus ik zou eerst genkernel gebruiken en daarna zelf een kernel bakken.

Die GUI-installer: daar heb ik als gezegd geen ervaring mee en ik kan je er dus niet mee helpen. Ik gebruik het handboek, rond de basisinstallatie af en ga hierna gelijk verder met installeren van xorg en kde (in plaats van te herstarten zoals het handboek zegt: vanaf een livecd of andere distro kun je nog internetten etc.; vooral kde kost veel tijd). Hoe dat moet vind je in de documentatie. Het handboek geeft ook info over je make.conf waarin de aanwijzingen voor je processor staan evenals de USE-flags. Voor het verder gebruiken van die USE-flags zou ik eens wat op Gentoo-fora neuzen.

Wat betreft je 3500+ heb je dus de keuze tussen een 64 bit of een 32 bit installatie. Gentoo AMD64 is al vrij ver en werkt goed, maar ik werk toch weer op x86. In make.conf staat bij mij wel -march=athlon64.

Zo. En nu maar hopen dat dit nog allemaal ontopic is ;).

• maartenlambrech
Bedankt voor al deze nuttige info!!

Ik zal eens dat handboek bestuderen en dan proberen een installatie te doen vanuit commandline in de livecd van gentoo. hoe je een backup van een partitietabel maakt weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik eens per ongeluk er in geslaagd ben alle partities te verwijderen, en zoiets wil ik niet nog eens meemaken! Ik zal dus zeker die commandline-methode proberen.
Je kunt met ntfs-3g werken, volgens mij is dat al goed genoeg, maar niet helemaal zonder risico.
Waaruit bestaat dat risico dan? Is dit ook iets zoals je partities kwijtspelen?

Ik ga de Gentoo 64 bit versie installeren. Die staat hier al op een cd'tje. Ik heb wel de 32bit versie op virtual pc geinstalleerd omdat de 64bit versie daar niet op wou installeren. Ik denk niet dat daar veel verschillen aan zijn.

Nog een laatste vraagje:
Ondersteunen Sata controllers ook Sata II ? Of is dit niet backward-compatible?

• r_mnk
Je kunt met ntfs-3g werken, volgens mij is dat al goed genoeg, maar niet helemaal zonder risico.
Waaruit bestaat dat risico dan? Is dit ook iets zoals je partities kwijtspelen?
Ik weet het niet precies. Heb ntfs-3g weleens gebruikt en dat ging prima. Misschien eens googlen op linux ntfs oid.

Voor het backuppen van je partitietabel:

http://www.sabayonlinux.o...tore_your_partition_table

Sata II wordt gewoon ondersteund. Als je genkernel gebruikt dan zal het wel automatisch gaan. Voor het compileren van een eigen kernel: Device drivers --> SCSI device support --> SCSI disk support + SCSI generic support.

en: Device drivers --> Serial ATA and Parallel ATA drivers --> jouw chipset
en: Device drivers --> ATA/ATAPI/MFM/RLL Support --> Support for SATA

Succes!

edit: typo

• maartenlambrech
Misschien kan ik gewoon de gui installer gebruiken indien ik de ide harddisk die er nu inzit loskoppel tijdens de installatie. Wanneer windows en gentoo dan geinstalleerd zijn, dan pas de hd er terug aanhangen en de swap locatie veranderen.
Zou dit te doen zijn?
Ik ga nog eens wat zoeken op google naar de mogelijke gevaren van die installatie. Als ik weet wat de moeilijkheidsgraad is van de commandline installatie, dan pas ga ik beslissen.

• r_mnk
Nog even je specs doorgenomen; ik vraag me af of je geluidskaart gaat werken. Tot op heden wordt de x-fi niet ondersteund. Creative heeft wel aangegeven dat er vanaf het derde kwartaal 2007 (closed source) ondersteuning komt, maar dat moet je dan ook maar afwachten.

• maartenlambrech
Tot op heden wordt de x-fi niet ondersteund.
Je hebt inderdaad gelijk, maar dit had ik ook al ontdekt. Het wordt dus nog even afwachten. Voor mijn laserprinter bestaan er ook geen officiele drivers, maar ik heb ondertussen al niet-officiele drivers gevonden.

Ik ben momenteel aan het kijken welke hd ik best neem. Ik heb hier eens naar de surveys gekeken. De Samsung komt goed naar voor, maar heeft last van veel resonantie (?!), de Seagate is goed maar lawaaierig, en er bestaan twee schijven van 500GB van Wester Digital.

Mijn gedacht staat nu op de Western Digital Caviar SE16 500gb. Is stiller dan de Samsung (geen trillingen) en is redelijk geprijsd. Heeft iemand hier een opmerking over of is dit de beste 500gb hd?

Edit: Heb ondertussen al de WD5000 AAKS besteld! Ik ben nu aan het kijken als ik de Via of de Promise controller ga gebruiken op mijn mobo. Als ik de Via gebruik, moet ik wel de hd beperken tot 150mb/sec.
Heeft iemand ervaring met deze via of promise controller?

[ Voor 29% gewijzigd door maartenlambrech op 28-06-2007 14:12 ]

Pagina: 1