Ik heb een nogal merkwaardig probleem. Na lang zoeken op het forum heb ik in dit topic:
Onboard C-Media piept met OpenGL
Mijn systeem:
Case: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
MoBo:GigaByte GA-P35-DS3P, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) ->ALC889A Audio controller
CPU:Intel Core 2 Duo E6750 (S775, 2x2.66GHz, 4MB, 1333MHz FSB)
Koeler:Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
MEM: Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit
(KVR667D2N5K2/4G)
GPU: Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI)
11095-00-50R
HD Samsung 400GB SATA II 7200RPM 16MB (HD403LJ)
overige:
Apacer 16-in-1Card Reader USB 2.0 Zwart OEM
NEC AD-5170 18x (Dual-layer. Zwart)
Nec 1,44 mb Floppydrive Zwart
Dat heb ik dus ook.Het geluid is een soort langdurige hoge piep dat in sterke en toon verandert bij verschillende activiteiten. Als ik bijvoorbeeld naar screensavers ga en daar scroll door de verschillende screensavers dan hoor ik geen gepiep bij de standaard screensavers, maar kies ik dan een openGL screensaver dan heb ik o.a. het gepiep. Druk op preview zodat hij volledig scherm wordt dan is het afwezig of veel minder. (Deze opengl screensaver zijn het: http://prdownloads.sourceforge.net/rssavers/rssavers-0.1.zip? Helios is een behoorlijke pieper)
Op de achtergrond is altijd wel een soort standaard gepiep te horen. Klik ik bijvoorbeeld in verkenner op een mapje dan is het een halve seconden weg en gaat ie verder met die standaard piep, klik ik weer op een mapje dan is het weer een halve seconden weg. (Net getest door windows geluid te muten, en de boxen vol open.)
Bij spellen heb ik er ook last van alleen dan is het veel moelijker te reproduceren!
De TS van het genoemde topic heeft de volgende stappen ondernomen zonder al te veel succes:
Wat kan het zijn?
Wat kan ik hier aan doen?
Wat kan ik zelf nog testen? (Ik heb hier geen reserve geluidskaart/videokaart)
Kan dit kwaad voor de rest van mijn systeem?
Mijn pc is gloednieuw en werkt prima, maar dit achtergrond gezoem/gepiep is wel hinderlijk. (Het doet denken aan het piepen van tv als je er met je oor tegen aanhangt, niet iedereen zal het denk ik horen.) Ik wil hiervoor eigenlijk geen RMA aanvragen, maar eeuwig naar het gepiep luisteren dat is ook niet de bedoeling.
Zelf vermoed ik dus dat ik de activiteit van iets in mijn pc hoor door interferentie uit de speakers en/of hoofdtelefoon.
Ik snap er niets van
Onboard C-Media piept met OpenGL
Een vrijwel identiek probleem gevonden dat de TS daar als volgt heeft beschreven, maar mijn hele configuratie is volledig anders!Admiral Freebee schreef op zaterdag 07 augustus 2004 @ 22:04:
Ik heb een raar probleempje met m'n onboard geluidskaart. Het lijkt net alsof dat elke keer dat er een applicatie OpenGL gebruikt dat m'n speakers beginnen te "piepen". Het klinkt een beetje als een fluitketel maar dan wat zachter. Het maakt niet uit of ik iets aan het afspelen ben of niet.
Als ik de volumeknop van de speakers zelf gebruik wordt de piep harder of zachter maar niet als ik de volume control in Windows gebruik. Ook als ik het geluid in Windows mute blijft de piep aanwezig.
Als er Direct3D gebruikt wordt krijg ik de piep niet.
Mijn systeem:
Case: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
MoBo:GigaByte GA-P35-DS3P, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) ->ALC889A Audio controller
CPU:Intel Core 2 Duo E6750 (S775, 2x2.66GHz, 4MB, 1333MHz FSB)
Koeler:Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
MEM: Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit
(KVR667D2N5K2/4G)
GPU: Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI)
11095-00-50R
HD Samsung 400GB SATA II 7200RPM 16MB (HD403LJ)
overige:
Apacer 16-in-1Card Reader USB 2.0 Zwart OEM
NEC AD-5170 18x (Dual-layer. Zwart)
Nec 1,44 mb Floppydrive Zwart
Dat heb ik dus ook.Het geluid is een soort langdurige hoge piep dat in sterke en toon verandert bij verschillende activiteiten. Als ik bijvoorbeeld naar screensavers ga en daar scroll door de verschillende screensavers dan hoor ik geen gepiep bij de standaard screensavers, maar kies ik dan een openGL screensaver dan heb ik o.a. het gepiep. Druk op preview zodat hij volledig scherm wordt dan is het afwezig of veel minder. (Deze opengl screensaver zijn het: http://prdownloads.sourceforge.net/rssavers/rssavers-0.1.zip? Helios is een behoorlijke pieper)
Op de achtergrond is altijd wel een soort standaard gepiep te horen. Klik ik bijvoorbeeld in verkenner op een mapje dan is het een halve seconden weg en gaat ie verder met die standaard piep, klik ik weer op een mapje dan is het weer een halve seconden weg. (Net getest door windows geluid te muten, en de boxen vol open.)
Bij spellen heb ik er ook last van alleen dan is het veel moelijker te reproduceren!
De TS van het genoemde topic heeft de volgende stappen ondernomen zonder al te veel succes:
Nou had ik een aantal vragen hierover:Admiral Freebee schreef op zaterdag 07 augustus 2004 @ 22:04:
Wat ik al geprobeerd heb om het probleem te verhelpen:
- Diverse drivers van zowel de geluidskaart als de videokaart geprobeerd
- De speaker-out op het voorpaneel geprobeerd
- Het frontpaneel loskoppelen
- De search gebruikt- Gegoogled (leuk werkwoord hé?)
- Het geheugen van de videokaart teruggeclockt van 700Mhz naar de standaard 680Mhz
- Kabeltje van de cd-rom drive naar de geluidskaart eens aangesloten (je gaat rare dingen doen hé?)
- Andere speakers geprobeerd- M'n hoofdtelefoon geprobeerd
De uitgang op het voorpaneel geeft dus dezelfde piep en het loskoppelen van de frontpaneel aansluitingen heeft ook niets verholpen.
Wat kan het zijn?
Wat kan ik hier aan doen?
Wat kan ik zelf nog testen? (Ik heb hier geen reserve geluidskaart/videokaart)
Kan dit kwaad voor de rest van mijn systeem?
Mijn pc is gloednieuw en werkt prima, maar dit achtergrond gezoem/gepiep is wel hinderlijk. (Het doet denken aan het piepen van tv als je er met je oor tegen aanhangt, niet iedereen zal het denk ik horen.) Ik wil hiervoor eigenlijk geen RMA aanvragen, maar eeuwig naar het gepiep luisteren dat is ook niet de bedoeling.
Zelf vermoed ik dus dat ik de activiteit van iets in mijn pc hoor door interferentie uit de speakers en/of hoofdtelefoon.
Ik snap er niets van