Onboard C-Media piept met OpenGL

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een raar probleempje met m'n onboard geluidskaart. Het lijkt net alsof dat elke keer dat er een applicatie OpenGL gebruikt dat m'n speakers beginnen te "piepen". Het klinkt een beetje als een fluitketel maar dan wat zachter. Het maakt niet uit of ik iets aan het afspelen ben of niet.

Als ik de volumeknop van de speakers zelf gebruik wordt de piep harder of zachter maar niet als ik de volume control in Windows gebruik. Ook als ik het geluid in Windows mute blijft de piep aanwezig.

Als er Direct3D gebruikt wordt krijg ik de piep niet.

Relevante Specs:
P4 3.0Ghz (Northwood)
MSI MS-7012 mamaplankje
2 x 512mb Siemens PC3200 in Dual Channel
C-Media CMI9761 codecs met een Intel 82801EB audiocontroller
ATi Radeon 9800Pro 128mb

Ik heb geen kabeltje van m'n cd-rom drive naar de geluidskaart aangesloten

Wat ik al geprobeerd heb om het probleem te verhelpen:
- Diverse drivers van zowel de geluidskaart als de videokaart geprobeerd
- De speaker-out op het voorpaneel geprobeerd
- Het frontpaneel loskoppelen
- De search gebruikt
- Gegoogled (leuk werkwoord hé? :9)
- Het geheugen van de videokaart teruggeclockt van 700Mhz naar de standaard 680Mhz
- Kabeltje van de cd-rom drive naar de geluidskaart eens aangesloten (je gaat rare dingen doen hé?)
- Andere speakers geprobeerd
- M'n hoofdtelefoon geprobeerd

De uitgang op het voorpaneel geeft dus dezelfde piep en het loskoppelen van de frontpaneel aansluitingen heeft ook niets verholpen.

Een aparte geluidskaart heb ik nu niet direct liggen (alleen nog wat ISA kaartjes maar deze pc heeft natuurlijk geen ISA sloten meer :P)

Een microfoon is er ook niet aangesloten en de line-in en mic-in zijn allebei gedempt.

Heeft er nog iemand andere suggesties?

offtopic:
Sorry voor de rommelige topicstart..

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-08-2004 22:16 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Subtiel kickje... heeft niemand een idee? :>

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb echt geen idee! Wat een bizar probleem. Echt vreemd dat Direct3d het wel doet en Opengl niet. Wellicht is het Opengl spel een stuk zwaarder dan de direct3d spellen die je speelt. Met welke spellen/applicatie heb je precies problemen?

- Misschien wordt je PC wel te warm met dit warme weer...

- Verder kan je nog checken of de geluidskaart niet een IRQ shared met bijvoorbeeld de videokaart. Als dat zo is, kan je weinig aan doen want je kan je onboard geluidskaart niet van PCI slot wisselen...
8)7 (system -> hardware -> Device Manager -> View -> resources by connection)

- Probeer bij de mixer alle apparaten behalve Master Volume en Wave te muten.

- Zoek op het forum van je mammaplankje

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb het als ik Half-Life met OpenGL speel maar niet met Direct3D en ook heb ik het met FPSviewer.exe, een programma dat een ander member hier op GoT heeft geschreven en volgens de maker OpenGL gebruikt.

De videokaart koeler voelt wel warm maar niet heet aan, ook het geheugen wordt wel wat warm maar niet heet dus daar ligt het niet aan denk ik.

Er wordt geen IRQ gedeeld tussen videokaart en geluidskaart

Het muten van apparaten had ik ook al geprobeerd maar de piep is er zelfs als alles gemute is...

Tja, ik vrees dat dit een moederbord is dat speciaal voor Medion door MSI werd gemaakt. MSI geeft hierop geen ondersteuning en de forums van Medion zijn maar zo en zo...

Zeer bizar probleem zou ik zo zeggen... als ik het echt zelf niet opgelost krijg bel ik Medion wel even.

offtopic:
Normaal bouw ik m'n eigen systemen maar ik kon deze Medion computer aan zeer gunstige voorwaarden krijgen en kon voor die prijs echt niet zelf een pc met vergelijkbare specs bouwen... volgende keer toch maar weer zelfbouw hoor :P

• Admiral Freebee
  • Niet online
Toch nog is een subtiel kickje..

*subtiel kickje* :>

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

zet in je bios onboard geluid uit en gebruik een fatsoenlijke geluidskaart. (no-flame, cmedia is echt klote imo)

en cmedia software uninstallen

[ Voor 14% gewijzigd door ROFLASTC op 15-08-2004 11:03 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1