Laptop Keuze: Asus Z53 of HP Pavilion DV6570

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11-2025
Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe laptop. Ik ga hem gebruiken voor surfen, mailen, foto's bewerken, usenet, wat brandwerk en af en toe een spelletje en af en toe een DVD'tje. Belangrijk is dat footballmanager soepeltjes draait met veel competities open. Wat betreft gaming: ik vind het belangrijk dat ik redelijk nieuwe spellen kan spelen, maar ik ben niet zo veeleisend dat die op de allerhoogste settings moeten draaien. Ter vergelijking: ik speelde op mijn desktop pc GTA: San Andreas op de low settings (ivm ATI Radeon 9200 SE) en met dat niveau ben ik tevreden. Als het allemaal maar een beetje speelbaar blijft.

Nu heb ik er 2 op het oog die volgens mij wel aan bovenstaande eisen voldoen.

Het gaat om de Asus Z53TC AP056C voor € 899,- of om de HP Pavilion DV6570 voor € 929,-. Staan allebei op de website van Dynabite.

Specs: Merk ASUS
Processor AMD Turion™ 64 X2 Processor TL56 1.8 GHz
Geheugen 2048 MB (2x 1024 MB)
Kaartlezer ja
Harddisk 120 GB S-ATA 5400 rpm
CD-/DVD-Rewriter Super Multi DVD Double Layer
Geluidskaart onboard
Videokaart 256 MB nVidia GeForce 7300 Turbo Cache
FireWire ja
Gewicht 2,75 kg
Draadloze netwerkkaart ja
Webcam ja
Beeldscherm 15.4"
Netwerkkaart ja
Aantal Accucellen 6
Besturingssysteem Windows Vista™ Home Premium
Garantie 24 Mnd garantie, haal&breng service aan huis, 12 mnd op accu/batterij
Extra Info
4x USB 2.0
Modem: ja

HP Pavilion DV 6570

Merk HP
Inclusief HP afstandsbediening & diverse software
Processor Intel® Core™ 2 Duo Processor T5250
Geheugen 2048 MB
Kaartlezer ja
Harddisk 120 GB
CD-/DVD-Rewriter Super Multi DVD+/-R/RW Double Layer
Geluidskaart onboard
Videokaart 384 MB (max.) Intel GMA X3100
FireWire ja
Draadloze netwerkkaart ja
Webcam ja
Beeldscherm 15.4" BrightView breedbeeld
Netwerkkaart ja
Besturingssysteem Windows Vista™ Home Premium
Garantie 12 Mnd garantie, haal&breng service aan huis, 6 mnd op accu/batterij
Extra Info
3x USB 2.0; Modem

Vragen: Is it safe to say dat die processor in de HP beter is dan in die van Asus? En kan daarentegen gezegd worden dat die Geforce Go beter is dan die Intel kaart van HP? In het topic over de Asus F3 serie wordt gezegd dat er wat problemen zijn met een brakke Wifi verbinding? Is dat nu specifiek een probleem van Asus of heef dat met Vista te maken?

Of hebben jullie eventueel andere opmerkingen of suggesties. Mijn budget is eigenlijk max 900, dus die HP gaat er al iets overheen. Ik ben overigens geen Acer fan, dus daar kijk ik niet naar in vergelijking met deze.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Enige dat ik kan zeggen is dat 24 maanden garantie erg handig is.

Als je net als ik je laptop vaak meeneemt is er grote kans dat er een keer iets kapot gaat. Na 22 maanden ging mijn dvd brander kapot van mn asus laptop, die hebben ze mooi gemaakt.

• kadoendra
Verder niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Kan iemand mij wijzen op echt belangrijke verschillen tussen deze 2 laptops? Behuizing? Processor? Videokaart?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49
Ik werk toevallig bij Dynabyte :). De Core 2 Duo is zo'n beetje de snelste mobiele processor die er is. Natuurlijk ligt het eraan welk type c2d je hebt, maar de 5250 is idd wel sneller dan een Turion TL56. Ik denk dat je dan gemiddeld moet denken in percentages van 5 tot 20 % maximaal. De videokaart van de HP is wel een redelijk stukje langzamer dan die van de Asus.. Ligt er maar net aan hoeveel belang je daaraan hecht.

Ik moet zeggen dat zowel HP als Asus redelijk stevige notebooks maakt, waar mijn persoonlijke voorkeur toch wel naar Asus neigt. De eerder genoemde 2 jaar garantie is altijd mooi meegenomen... Verder is mijn ervaring dat de aftersales van beide merken prima te noemen is en doe je aan zowel de HP als de Asus geen miskoop. Wat wel voor de HP spreekt is dat hij er iets gelikter en strakker uitziet.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• kadoendra
Requiem19 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 18:20:
Ik werk toevallig bij Dynabyte :). De Core 2 Duo is zo'n beetje de snelste mobiele processor die er is. Natuurlijk ligt het eraan welk type c2d je hebt, maar de 5250 is idd wel sneller dan een Turion TL56. Ik denk dat je dan gemiddeld moet denken in percentages van 5 tot 20 % maximaal. De videokaart van de HP is wel een redelijk stukje langzamer dan die van de Asus.. Ligt er maar net aan hoeveel belang je daaraan hecht.

Ik moet zeggen dat zowel HP als Asus redelijk stevige notebooks maakt, waar mijn persoonlijke voorkeur toch wel naar Asus neigt. De eerder genoemde 2 jaar garantie is altijd mooi meegenomen... Verder is mijn ervaring dat de aftersales van beide merken prima te noemen is en doe je aan zowel de HP als de Asus geen miskoop. Wat wel voor de HP spreekt is dat hij er iets gelikter en strakker uitziet.
Oke thanks. Daar heb ik wat aan! Als je kijkt naar mijn "eisen" op spellen gebied (wel nieuwe spellen kunnen spelen, maar niet op hoogste stand qua graphics) voldoet de kaart in de HP dan wel? Of moet ik dan echt voor die Asus gaan? En heb jij weleens wat gehoord over de Wifi problemen met de Asus? In het topic hier op tweakers over de F3 serie wordt bij de TC daar weleens melding van gemaakt.

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-01 17:44

CerandoX.nl

Vides

Toevallig ben ik ook op zoek naar een nieuwe laptop en ben ik geintreseerd in de bovenstaande HP. Mijn vraag is net als de threadstarter in de meest recente post schreef of er "normale" spellen (in mijn geval World of Warcraft) er een beetje op te draaien zijn. Ik ga mijn notebook voor de rest voor school gebruiken voor de opleiding Communication & Multimedia Design, ik weet dat veel mensen me dan een macbook aanraden, maar ik vind die dingen nou niet echt geweldig en heb liever een windows laptop. Is deze laptop voor die opleiding een beetje geschikt? En kan iemand mischien het antwoord op de threadstarter aanvullen met antwoorden op mijn vragen, alvast bedankt

• kadoendra
Niemand verder met opmerkingen? Ik weet wel dat ik die videokaarten op benchmark sites kan vergelijken, maar die waarden zeggen me niet zoveel als een concreet antwoord op de vraag of ik spelletjes kan spelen die voldoen aan mijn criteria. (vlot kunnen lopen, hoeft niet op de hoogste settings).

Is dat uitgesloten met die Intel GMA of moet ik dan echt voor de Asus gaan?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Met beide videokaarten zul je amper moderne games kunnen spelen. De Geforce 7300 Mobile is dan nog wel stukken beter, maar verwacht er aub. niet teveel van.

In je genoemde specs zie ik trouwens ook niet het aantal toeren van de HDD in de HP staan. De Asus is 5400rpm, en dat is toch ook wel het minimum hoor, als die HP b.v. een 4200/4300 rpm HDD heeft, zou ik die zeker niet kopen. Waarschijnlijk is het echter ook wel een 5400rpm HDD ...

PS: GTA SA kun je met die Geforce zeker wel spelen, zelfs wel op medium settings denk ik, of het op de Intel GMA lukt durf ik niet te zeggen, maar ik denk het niet. Sowieso is het GPU driver support van Intel stukken slechter, de GPU is ook echt op 2D werk gericht, niet op 3D.

Zit er trouwens nog een verschil in beeldscherm resolutie tussen beide laptops ?

[ Voor 29% gewijzigd door SKiLLa op 31-07-2007 21:35 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• kadoendra
Sorry, maar wat heb ik hier dan verkeerd gedaan? Ik heb duidelijk omschreven wat ik ermee wil doen en heb zelf ook wel uitgezocht wat er zo'n beetje aan verschillen zijn. Als ik echter lees (in andere topics) dat een videokaart met gedeeld geheugen minder goed is dan een losse met eigen geheugen dan geeft dat nog geen concreet antwoord op de vraag wat ik me daar dan bij moet voorstellen. Dat een auto met 150 pk harder gaat dan één met 90 pk snapt iedereen, maar geeft geen antwoord op de vraag of je met die van 90 pk nog een beetje redelijk met het verkeer kan meekomen.

Dat ik met die Z53TC gewoon GTA kan spelen is voor mij een antwoord waar ik wat mee kan. Dat zegt mij bijvoorbeeld meer dan dat de GeForce Go in een benchmark 1600 punten meer scoort dan een Intel GMA. Dat zegt me namelijk helemaal niks.

En helaas is er voor laptops nog niet zo'n uitgebreide BBG-guide als voor Desktops. In de studenten BBG heb ik geen antwoorden op mijn vragen kunnen vinden.

Verwijderd

foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 01:48 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kadoendra schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 23:42:
[...]
Sorry, maar wat heb ik hier dan verkeerd gedaan?
Simpel, je post is een multiple choice vraag, en een boodschappenlijstje. Tweakers worden geacht zelf een keuze te kunnen maken, en boodschappenlijstjes zijn ongewenst in CSL. Daarmee is je post en GoT-onwaardig en niet volgens de policy van CSL. :)

Zoals je in [Feedback] CSL FAQ / Beleid kunt lezen van het CSL moderatorsteam willen ze dit soort topics niet, en worden ze normaal gesloten. Alleen hebben de mods weinig tijd, en duurt het soms even.

Is niet vervelend bedoeld, maar in de afgelopen tijd hebben we honderden van dit soort topics gehad waar men 2 laptops tegenover elkaar zette, en het lapje specs kopieerde. Je kan zelf benchmarks zoeken en ervaringen, en zo je keuze maken. Zo moeilijk is het niet om A vs B te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 01-08-2007 01:52 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30

MeNTaL_TO

The future is not set

kadoendra schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 23:42:
[...]

Dat een auto met 150 pk harder gaat dan één met 90 pk snapt iedereen, maar geeft geen antwoord op de vraag of je met die van 90 pk nog een beetje redelijk met het verkeer kan meekomen.
Wat? Jij wilt dus beweren dat een tractor met 800 PK harder gaat dan een motor met 60 PK?

Oftewel, je vergelijking slaat zowel motortechnisch als qua videokaart nergens op.
Op een 7300 kan je prima WoW spelen (mijn collega doet dat ook, op een turion tl-52, welke ik ook heb, maar dan met een 7600 go).
Ik zou alleen iets meer geld neerleggen een iets duurdere met betere gpu/cpu kopen omdat je nu al laag instapt en laptops verouderen in verhouding toch al snel.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Wat is er nu anders in CSL?

Dit topic wordt niet meer toegestaan in de nieuwe policy van CSL. We verwachten van een tweaker dat hij/zij prima in staat is om een bewuste keuze te maken. Als je dat niet lukt, dan zijn er altijd andere fora waar je deze vraag wel kan stellen ;)

Dicht dus

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.