Verdwenen ruimte op HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb op mijn werk een niet zo grote harde schijf (10GB) dus ik kan alle ruimte die er opzit wel gebruiken.
Op dit moment zit hij bijna "vol". Het vreemde is dat wanneer ik de schijf open en alle mappen in de hoofdmap selecteer ik aan de 4.4GB grootte en 3.3GB grootte op HDD kom. Dit betekend dus dat ik rond de 6GB nergens kan vinden. Ik heb aanstaan dat ik alle mappen zichtbaar maak. Als ik naar de eigenschappen van de HDD ga dan zie je die soort cirkel die aangeeft hoeveel ruimte ed je nog hebt. Hier is hij wel bijna voor 100% vol (capaciteit).
Ik heb schijfopruiming al geprobeerd en dit helpt niet. Defragmenteren hoeft volgens windows niet. Ik heb station comprimeren aangezet om ruimte te maken. En heb indexeren uitgezet omdat dit volgens mij ook extra ruimte in beslag neemt.
heeft iemand enig idee?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

SpamLame

niks

Zijn ook de systeem bestanden zichtbaar in explorer (apart aan te zetten bij de mapopties)?
Mogelijk dat daar nog iets te vinden is

Verwijderd

System Restore misschien? Dat kan ook ruimte vreten als je de laatste tijd veel geinstalleerd en deinstalleerd hebt. System Restore punten worden ook niet verwijderd bij een 'standaard' schijfopruiming.

Weet niet of je dat al gedaan had, of alleen een standaard opruiming? Ik heb een keer 4 gig teruggekregen door alle Restore punten behalve de meeste recente te verwijderen.

• thewizard2006
met system restore point bedoel je systeemherstel? Dit is namelijk uitgeschakeld.
Mocht het wat anders zijn, waar kan ik dit vinden dan?

ik heb alle systeembestanden ook aangevinkt bij mapopties, maar dit maakt niets uit helaas :'(

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Empty Recycle bin? :D

Anders is het misschien de swap disk? (wel erg groot daarvoor)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik weet het, iemand heeft je HD-ruimte gestolen en het hier gebruikt. Lezen en terugjatten. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Is inderdaad systeemherstel. Als die al een tijdje uit staat, zal dat het waarschijnlijk ook niet zijn.

Er zijn programma's die gedetailleerd kunnen aangeven waar de ruimte op je harde schijf door wordt opgeslokt. Misschien kun je er eentje proberen? Spacemonger bijvoorbeeld. Probleem is alleen dat ik er geen ervaring mee heb, dus ik kan er geen aanbevelen. Iemand anders ongetwijfeld wel.

EDIT
Staat ook al in de FAQ die Guardian Angel noemt zie ik |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 09:19 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 21:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Euhm, als je bij schijfbeheer kijkt is wel de volle 10 Gig gepartitioneerd? 't Is niet dat er maar een partitie van 5 Gig aangemaakt is en de andere helft nog ongepartitioneerd is o.i.d. ?! Waar zie je bijv. dat hij 10 Gig zou moeten zijn .. tijdens de boot?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• thewizard2006
heb sequoiaview geinstalleerd, machtig leuk programmaatje :)

Wat ik zie:
Windowsmap = 2GB
pagefile.sys = 750MB
hyberfil.sys = 500MB
Documents & Settings = 1.2GB
Programfiles = 800MB

Dus nog steeds geen 10GB

Spacemonger ook geinstalleerd en die geeft aan dat er 5.6GB aan opgelezen mappen zijn.... Dat is dus het gat wat ik zoek. Maar hoe dit op te lossen?.
Bij schijfbeheer zie ik dat het een partitie is van een 40GB HDD. De andere 28GB is nog bijna leeg maar dat is verder niet belangrijk. Het is een NTFS.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 21:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

thewizard2006 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 08:28:
Ik heb op mijn werk een niet zo grote harde schijf (10GB) dus ik kan alle ruimte die er opzit wel gebruiken. Op dit moment zit hij bijna "vol".
thewizard2006 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:26:
Bij schijfbeheer zie ik dat het een partitie is van een 40GB HDD. De andere 28GB is nog bijna leeg maar dat is verder niet belangrijk.
niet belangrijk? .. lol :+
thewizard2006 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:26:
Dus nog steeds geen 10GB

Spacemonger ook geinstalleerd en die geeft aan dat er 5.6GB aan opgelezen mappen zijn.... Dat is dus het gat wat ik zoek. Maar hoe dit op te lossen?.
Geen idee. Heb er nog niet mee gewerkt. nu wel :P

Hier kun je op rechtsklikken en dan "List unscannable folders" selecteren.
Bij mij is het alleen D:\System Volume Information .. vanwege System Security, 333 MB oid. (valt nogal weg tegenover de overige 890 Gig) :+

[ Voor 14% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-07-2007 10:46 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• thewizard2006
Het gaat erom dat no mather what elke keer mijn schijf volraakt. Alles overzetten naar de D schijf (die nog 27GB vrij heeft) is geen optie. Dit omdat ik in principe gewoon nog 5GB overhebt.

Wat ik ga proberen is copernic desktop search van C te verwijderen en deze op D te installeren. Misschien dat dit weer wat lucht schept

Het is bij mij idd ook die system information volume. Deze zie ik ook niet op mijn C schijf staan

[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 25-07-2007 10:52 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Bij NTFS is mijn ervaring (NT 4.0 lang geleden) dat als je een file aanmaakt, en een file delete, je 1 cluster van 1 kb kwijt bent.... Blijkbaar houdt-ie bij welke files er op gestaan hebben!
Ik heb het ooit getest:
-lege disk
-format NTFS
-kijk hoeveel ruimte er vrij is
-maak 300.000 kleine files
-delete 300.000 files
-kijk hoeveel ruimte er vrij is
==> 300 MB "bezet"!
Als het een systeem is dat al jaren actief gebruikt wordt, kan dit zowaar de oorzaak zijn...

• thewizard2006
ik heb de map kunnen openen en zie dat er in de map C:\System Volume Information\_restore{5740F46B-0FBA-4DA4-876E-682AF176B7BE}\RP1 een shitload aan files staan (vaak enkele mb's groot). Kan ik deze gewoon weggooien? Wat ik begrijp heeft het te maken met het system restore point. Kan zijn dat hij voordat ik eropging aan stond. Zie files vanaf 1992 staan :S

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

thewizard2006 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:47:
[...]
Alles overzetten naar de D schijf (die nog 27GB vrij heeft) is geen optie. Dit omdat ik in principe gewoon nog 5GB overhebt.
Een beetje een rare redenering miens inziens. Tip, sla geen documenten, afbeeldingen, etc. op op de C-schijf. Daar kan je de D voor gebruiken. Die 5 GB is handig voor groeiende swap-files, software die eigen swap-files gebruikt, temporary internet files, temp folder, etc. De C schijf zal altijd volraken. Maak het jezelf makkelijk en help hier niet bij. Sla je bestanden op op D. Buiten bovenstaande is het lekker om 10-20% van de C schijf vrij te houden om de fragmentatie niet te hard te laten gaan.

Hoeveel mis je nu nog? Sequoiaview is redelijk nauwkeurig. De rest kan zoekindexering, folders, verschil tussen megabyte en mebibyte, etc. zijn. Eventueel nog wat verloren clusters die terug te halen zijn met checkdisk. (chkdsk in command prompt.)

Conclusie: De C schijf raakt inderdaad altijd vol (onder Windows in elk geval.) Gebruik daarom de D schijf voor opslag en ruim de C schijf eens in de zoveel tijd op. (checkdisk / defrag / temp leegmaken, etc.) Hoe minder je zelf op de C schijf opslaat, hoe minder vaak je hoeft op te ruimen.

[ Voor 12% gewijzigd door jvo op 25-07-2007 12:47 . Reden: Toevoeging conclusie ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
system vomue information is waar windows de gegevens voor systeemherstel opslaat. maw als je die niet gebruikt,kan je deze zonder problemen wegsmijten

• thewizard2006
het probleem was niet dat ik bestanden opsla op de C schijf. Hier hebben wij netjes een netwerkmap voor. Alleen raakte mijn schijf vol met weet ik veel wat. Ik heb het ondertussen opgelost.
Heb systeemherstel aangezet en daarna weer uitgezet. PC opnieuw opgestart en ik heb weer meer dan 5GB vrij.
Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp!!!! _/-\o_

Pagina: 1