[haalbaar?]ethernet ledlampen via POE in je huis

Pagina: 1
Acties:
  • 3.297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic
LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen.

en iets wat ik een tijd terug op internet tegenkwam.
Bron: http://www.aquaphoenix.com/hardware/ledlamp/index.html

Afbeeldingslocatie: http://www.aquaphoenix.com/hardware/ledlamp/images-small/network_power_connections.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://www.aquaphoenix.com/hardware/ledlamp/images-small/touchpad_interface_overview.jpg
Zoals je ziet een ethernet en manueel gestuurde Led Lamp (staande in dit geval)

Samen met POE (Power Over Ethernet)
Voor de mensen die niet weten wat POE = of hoe dat werkt heb ik een plaatjes van iemand die zijn
Cat5 MOD zodat hij niet 2 kabels naar het modem/switch/router heeft lopen en dit redelijk netjes weg kan werken.
bron: http://www.cablemodeminfo...g-power-ethernet.html-ssi
Afbeeldingslocatie: http://www.cablemodeminfo.com/gifs/quicktip-showsallwires.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cablemodeminfo.com/gifs/quicktip-finishedRG.jpg
Overgens er zijn ook kant en klare POE switches te koop (duur)
ps Ik had ook artikel gezien van iemand die dit wat netter gedaan had dan mijn bovestaande bron, maar die kon ik niet meer terug vinden. (hij had een doorlus rj-45 doosjes gemod zodat hij niet zijn cat 5 kabels hoefde te slopen)

nu zit je ook met het "probleem" dat je niet overal ethernet apart wilt trekken puur voor je lamp aan te sturen dan kan je ook EoP gebruiken. Dit is Ethernet over Power (of beter gezegt je netwerk data over je lichtnet heen) alleen dan koop en verbouw je het volgende product (diverse fabrikanten verkopen het geloof ik)
Afbeeldingslocatie: http://www.shopbot.com.au/i/2006/4/13305301_small.jpg

Kan je dan je verlichting zelf maken die slim gestuurd is via je pc (of wellicht een losse ethernet aansturing?)

het idee
1) Als je de staande lamp omzet in indivuele spotjes met een ethernet poort voor voeding en communicatie (10Mbits moet zat zijn)
2) je een eigen 10 Mbit switch/hub maakt waarbij je per poort kan "kiezen"of je een licht aan of uit zet (relais op de POE vanuit de switch) waarbij je ethernet gebruikt voor de kleuren aan te sturen.
3) bewegings sensor & Licht sensor intergeren.

Ook is het idee om sluip verbruik minimaliseren omdat je alleen de stroom tapt die je nodig hebt
Dit doe je door:
De bewegings en licht sensor meten of iemand in de kamer is en hoeveel licht er aanwezig is
Bij normaal dag licht blijft het systeem standby als iemand in de kamer is. Bij nacht (of de ingestelde waarde) schakelt het systeem de verlichting in als iemand de kamer betreed naar het ingestelde licht niveau (bij schemering niet volledig licht bijvoorbeeld)

De Switch kan zelf de hoeveelheid benodigde power tappen per aangesloten lamp (link controle) en door wat software kan je natuurlijk zelf de verlichting "instellen"

Omdat je vriendin/Partner en je zelf niet elke keer naar de PC willen lopen om de verlichting te wijzigen kan je ook gebruik maken van een touchpad en een paar "preset" knoppen (normaal/romatisch en sfeerlicht als preset bijvoorbeeld)
http://www.aquaphoenix.co...pad_interface_sliding.jpg
Dit plaatje komt van dezelfde bron als het plaatje van de led-lamp alleen wegens sizing heb ik de link ipv het plaatje zelf

ok nog even in het kort
Het idee verlichting aansturen door je huis heen via je pc (of losse aansturing)
je beperkt sluip verbruik door bewegings en licht sensors te gebruiken, en gebruik te maken van leds als enige verlichting (hoe meer led's hoe meer licht)

de problemen?
een cat5 kabel kan een maximum van onbekend aantal :? watt/ampere/volt bevatten voordat het zelf verlichting wordt ;( of erger een brand :'( veroorzaakt.

vervuild lichtnet (data of andere ruis over je lichtnet met te grote pieken) sloopt dat niet je leds? of zorgt voor ongewenste knipper effecten ?

POE zelf bouwen met trappen (dus slim schakelend voor meer of minder Watt's uit je lichnet) is dat mogelijk om het klein? te houden ?

Natuurlijk zou je met de huidige standaard POE-switches en aanwezig Standaard led verlichtingen (zie LED topic in deze post) ook modulair kunnen werken en spot/schroeffittingen op printplaatje kunnen bevestigen zodat je bij het defect gaan van een led of unit makkelijk het onderdeel kan vervangen.

topic rules
Dit is gewoon een idee, tips, idee-en en andere gedachtes zijn welkom zolang ze netjes zijn en niet
de geldende regels op GOT overtreden met andere woorden houd het alsjeblieft netjes

[ Voor 0% gewijzigd door vso op 24-07-2007 13:04 . Reden: iets netter maken ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

edit: onzin van mij.

Ziet er leuk uit. Goede afwerking is wel een must.
Zoals het er in afbeelding 3 uitziet zou ik persoonlijk nooit in m'n huis neerleggen.

[ Voor 71% gewijzigd door job op 24-07-2007 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
De aders van een stuk CAT5e kabel hier (wel solide, dus installatiekabel) zijn 24 AWG, dus iets van 0.2 mm2. Zouden tot 2 Amp RMS aan moeten kunnen tot 10m, 1A RMS tot 50m volgensde tabellen die ik heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
job schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:06:
edit: onzin van mij.

Ziet er leuk uit. Goede afwerking is wel een must.
Zoals het er in afbeelding 3 uitziet zou ik persoonlijk nooit in m'n huis neerleggen.
mee eens, er zijn nettere afwerkingen (als je zoekt op POE via google images) echter bij nader inzien geeft dit wel het beste idee hoe je doel te bereiken via thuis knutselwerk.
niet zeggen dat ik voor het slordige voorbeeld hierboven ga ook ik doe het liever netjes
darkmage schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:10:
De aders van een stuk CAT5e kabel hier (wel solide, dus installatiekabel) zijn 24 AWG, dus iets van 0.2 mm2. Zouden tot 2 Amp RMS aan moeten kunnen tot 10m, 1A RMS tot 50m volgensde tabellen die ik heb liggen.
Sorry zo technisch ben ik ook weer niet lees ik het goed dat ik veilig aan kan nemen dat ik 2A x 5v = 10W over 10m en 1A x 5v = 5watt max voor 50m ?
(ps waar haal je die tabellen vandaan?)

Even ruim gedacht dan kan je een verlaagd plafond in de gemiddelde kamer aanleggen met een "ster' vormig netwerk POE gestuurd met 1 tot 5Watt licht units en dan heb je nog wat Watt over om je Ethernet module te voorzien van nodige lichtnet sap.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
vso schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:29:
[...]

Sorry zo technisch ben ik ook weer niet lees ik het goed dat ik veilig aan kan nemen dat ik 2A x 5v = 10W over 10m en 1A x 5v = 5watt max voor 50m ?
(ps waar haal je die tabellen vandaan?)
Inderdaad. Met 12 Volt wordt het 24W, enzovoort.

Die tabellen haal ik uit een brochure van een kabelfabrikant. Er zijn verschillende tabellen voor verschillende soorten kabels, het aantal draden in een kabel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 14:41

SA007

Moderator Tweaking
Erm, waarom zou je een switch modden om de lampen uit te zetten.

Gewoon een normale switch pakken, POE erop bouwen (Power Over Ethernet) en dan als je ze uit wil dimmen naar 0%, is hetzelfde hoor.

En het relais waar jij het over hebt verbuikt meer dan zo'n lamp die zichzelf uitzet (tot wel een factor 1000 btw) :P

Ethernet over power kan ook natuurlijk, maar heb geen idee hoe goed/of dat werkt als je je hele huis vol PWM dimmers hebt die allemaal aan je bedrade stroom hangen (ivm storingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
  • Laatst online: 03-02-2023
De grote problemen zijn sluipverbruik van alle ethernet apparatuur. Bij de EoP komt daar de netvervuiling bij en de bijkomende data filters in de meterkast. In de domotica zijn dit ook de redenen dat er geen of zo min mogelijk gebruik gemaakt wordt van IP en de bedrade variant te verkiezen is (en veel meer producten in verkrijgbaar zijn) boven de voeding vanuit en communicatie over de elektriciteitsbedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 17-09 14:41

SA007

Moderator Tweaking
Je kan natuurlijk ook je 'eigen' protocol gebruiken, er is bijvoorbeeld niemand die je tegenhoud om van een cat5 kabel 2 te gebruiken voor een i2c bus en 4 voor power.

i2c is best low power, kan er 127 apparaten op adresseren.
Maarjah, dan moet je nog wel naar elke lamp komen met zo'n kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42

Ibex

^^ met stom.

SA007 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:41:
Je kan natuurlijk ook je 'eigen' protocol gebruiken, er is bijvoorbeeld niemand die je tegenhoud om van een cat5 kabel 2 te gebruiken voor een i2c bus en 4 voor power.

Dan zou ik wel een duidelijke mededeling op het apparaat hiervan maken. Een kleine sticker met een uitroepingsteken vlak boven de poort bijvoorbeeld. Je wil namelijk niet dat iemand (die misschien niet bekend is met jouw zelf gemaakt systeem) al dan niet per ongeluk een gewoon netwerkapparaat met jouw apparaat verbind :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tuurlijk is het haalbaar als je maar genoeg kennis hebt van zaken. Je zal iets moeten hebben wat POE begrijpt. POE is namelijk niet zomaar ergens prik opzetten namelijk. De 2 devices onderhandelen volgens mij. Verder moet je een chip hebben om ethernet/ip te praten. Ethernut is een zoekwoord waar je wel iets op moet kunnen vinden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:22
SA007 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:41:

I2C is totaal niet geschikt voor langere afstanden en storingsvolle omgevingen.
Gebruik dan iets als RS485, dat loopt over twisted-pair-bekabeling, je kan er nog DMX van maken als je wil (DMX is een protocol wat RS485 gebruikt, RS485 bepaald enkel signaalniveaus en de bedrading).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Ibex schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:12:
[...]

Dan zou ik wel een duidelijke mededeling op het apparaat hiervan maken. Een kleine sticker met een uitroepingsteken vlak boven de poort bijvoorbeeld. Je wil namelijk niet dat iemand (die misschien niet bekend is met jouw zelf gemaakt systeem) al dan niet per ongeluk een gewoon netwerkapparaat met jouw apparaat verbind :).
Als je zelf iets ontwerpt moet je er natuurlijk eigenlijk voor zorgen dat al doet de gebruiker iets fout (Een gewone ethernetkabel inpluggen), het alsnog niet schadelijk is.

Dus b.v. de voeding afzekeren met een polyfuse en er gebruik van maken dat bij "normale" ethernetkabels alle GND's aan elkaar hangen.
zet de voeding op die GND's en het word kortgesloten als het in een gewoon ethernetapparaat word geplugged. polyfuse warmt op en onderbreekt, geen schade aan apparaat. User denkt "het werkt niet"; plugged de boel uit, polyfuse koelt af en maakt weer verbinding, dus als de gebruiker het apparaat weer volgens de regeltjes gaat gebruiken werkt het ook nog gewoon.

i2c data werkt met een spanningsniveau van 3 tot 5V, en dan nog open-collector, dus als er al spanning op staat is dat via een pullup van 4K7 (of nog hoger).
dat beschadigd echt niks.

i2c lijk mij ook een hele goede kandidaat omdat er standaart i2c PWM chips bestaan.
betekend: geen uC in lamp -> iets minder stroomverbuik en vooral aardige kostenbesparing.

Alle lampen aan laten sturen door een uC dringt het stroomverbruik nog verder terug tegenover aansturen met een PC. (en 't is kleiner, geeft minder warmte af etc.)

Dan kun je de aansturing ook dicht bij de lampen zetten (als het klein is, valt het vast wel ergens in te bouwen), en de bediening via een afstandsbediening doen. Niet meer naar de PC/bedieningsunit lopen, want je hebt een afstandsbediening, en door de aansturing dicht bij de lampen te plaatsen kun je de I2C verbindingen ook kort houden. Om storingen buite de deur te houden kun je natuurlijk alsnog twisted pair kabels gebruiken en zorgen dat GND en data getwist zijn.

maar dan is het geen lamp meer via POE natuurlijk. Of je moet ook I2COE gaan doen. (maar dan lijkt me het aansturen door een uC weer lastig en Ethernet aan een uC hangen om vervolgens I2C over ethernet te doen, terwijl de uC al I2C kan praten door de SSP(Synchronous Serial Port, PIC) of USI(Universal Serial Interface, AVR) lijkt met erg onlogisch)

[ Voor 9% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 25-07-2007 10:40 . Reden: aanvullig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
  • Laatst online: 03-02-2023
I2C is zeker niet geschikt om over langere afstanden dan ca 40cm te laten lopen. Daarnaast is het gebruik van I2C bus tussen de led driver en een uV ook niet aan te raden. Alleen al de aanwezigheid van de bus trekt al reeds 10mW sluip vermogen daar boven op komt dan nog het verbuik van de i2C logica en open collecto drivers van de driver ICs en de uC. PIC en AVR uC zijn ook niet de beste keuze. Het gebruik van een 68xxx serie is veel geschikter. (enkele malen minder energie verbruik, krachtiger en meer geheugen te beschikking). Ook RS485 verstookt veel vormogen (vooral de current loop varianten). Dan is ethernet nog niet zo gek. Het grote nadeel is het enorme energie vebruik van de switches en de uC of ICs met TCP stack en ethernet protocol afhandeling. Alleen de physieke interface gebruiken en ombouwen tot een multidrop variant zo dit oplossen.

De PC als centraal regelcentrum is ook niet erg handig. Heel erg veel energie verbruik en een centraal punt die erg gevoelig is voor uitval. De uC bij de LED lampen kunnen zoals gezegt de rl van de PC overnemen. Echter heb je nu een kloon gemaakt als een volwassen domotica systeem als KNX. Het verdient dan wellicht beter de moeite om voor zo'n systeem een eigen module te maken specifiek voor de LED lamp verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
oke Ethernet Over Power (EOP) is zoals ik dacht niet handig.
Lucky Luke 008 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:34:
Als je zelf iets ontwerpt moet je er natuurlijk eigenlijk voor zorgen dat al doet de gebruiker iets fout (Een gewone ethernetkabel inpluggen), het alsnog niet schadelijk is.
Eigenlijk moet de gebruiker vooral gebruik maken van gewone ethernet bekabeling (cat5) dat is juist het prettige van dit systeem.
Dus b.v. de voeding afzekeren met een polyfuse en er gebruik van maken dat bij "normale" ethernetkabels alle GND's aan elkaar hangen.
zet de voeding op die GND's en het word kortgesloten als het in een gewoon ethernetapparaat word geplugged. polyfuse warmt op en onderbreekt, geen schade aan apparaat. User denkt "het werkt niet"; plugged de boel uit, polyfuse koelt af en maakt weer verbinding, dus als de gebruiker het apparaat weer volgens de regeltjes gaat gebruiken werkt het ook nog gewoon.
Polyfuse zegt me niks bedoel je dit http://en.wikipedia.org/wiki/Polyswitch :?

Het zou inderdaad wenselijk zijn als je apparaat slim genoeg is of je een laptop aansluit ofzo of een led module.

Om een stapje verder te gaan
Ook zou het wenselijk kunnen zijn als je apparaat redelijk inteligent zou zijn en als het geen Lamp/led module is dat je dan kan instellen bv dat je je Wifi Access Point of je ADSL router middels een zelf gebouwde POE (zoals in startpost zelfknutselwerk te zien is) aangesloten is. (wel uiterraard zelf lichtnet sap waardes van Volt en Ampere instellen.
tnimble schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:09:
De PC als centraal regelcentrum is ook niet erg handig. Heel erg veel energie verbruik en een centraal punt die erg gevoelig is voor uitval. De uC bij de LED lampen kunnen zoals gezegt de rl van de PC overnemen. Echter heb je nu een kloon gemaakt als een volwassen domotica systeem als KNX. Het verdient dan wellicht beter de moeite om voor zo'n systeem een eigen module te maken specifiek voor de LED lamp verlichting?
Sluip verbruik tja je moet ergens een "start" hebben in je verbindingen die de rest kan schakelen, De reden dat je de switch met een zekere mate van controlle de LED POE gestuurde ethernet module aan/uit zou kunnen zetten is alleen maar om sluip verbruik te beperken.

Heel simpel als de controlle unit en/of switch 1Watt verbruikt of elke unit 1 watt in standby en je hebt 20x lichtpunten en 1 controle punt (switch) dan heb je aan sluipverbruik 21Watt terwijl alleen de controlle unit 1W dat scheelt nogal Wat(t).

Overgens de PC in deze opstelling zou dus je werkstation zijn (vanuitgaande dat je thuis toch al LAN enabled bent met meerdere computers etc ..) waarop een stukje software draait waarmee je directe controle hebt, maar vooral de presets op je kastje in de woonkamer kan instellen. Net zo min als jullie zou ik zin hebben om naar zolder te lopen om het licht te dimmen of van kleur te veranderen. >:) 8)

De hoofdzaak om te kiezen voor voor de technieken als Ethernet(bekabeld en draadloos) , POE en LED verlichting, is de mogelijke kans van haalbaarheid, En dat alles multi bestuurbaar zou kunnen zijn (grof via een aantal knopjes ofzo in de woonkamer) en zeer finetunable via je pc. Daarnaast is het zowel door de leek te gebruiken (plug & play) die vaak bang is om het fout te doen maar nu ook zelf alles kan aansluiten en niet moeilijk moet doen met elektra (je weet wel die doe het zelf-er die geen elektra thuis aansluit)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
vso schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:54:

Eigenlijk moet de gebruiker vooral gebruik maken van gewone ethernet bekabeling (cat5) dat is juist het prettige van dit systeem.
Ik bedoelde ook gewone ethernetkabel te gebruiken, maar door dat truckje met die polyfuse ervoor te zorgen dat de gebruiker nooit ergens een voedingsspanning aansluit waar deze niet hoort.

Maar dat trucje werkt natuurlijk niet als je gewoon netjes ethernet over ethernetkabel doet, 't was meer bedoeld voor "mocht je wat anders gaan doen". Zodat er toch niets de lucht in gaat mocht het toch per ongeluk voor ethernet aangezien worden.
Polyfuse zegt me niks bedoel je dit http://en.wikipedia.org/wiki/Polyswitch :?
ja die bedoelde ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 26-07-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:15:
Tuurlijk is het haalbaar als je maar genoeg kennis hebt van zaken. Je zal iets moeten hebben wat POE begrijpt. POE is namelijk niet zomaar ergens prik opzetten namelijk. De 2 devices onderhandelen volgens mij. Verder moet je een chip hebben om ethernet/ip te praten. Ethernut is een zoekwoord waar je wel iets op moet kunnen vinden lijkt me.
Jongens ik heb me hier een bult gelachen!! _O- _O- _O-
Toen ik die fotos van POE zag... niet normaal dit... 8)7 Dat is GEEN POE!!! :N
Ik werk namelijk bij AMI Semiconductor www.amis.com Dit bedrijf maakt EL-Chips... Onder andere POE en vroeger ADSL chips.

TrailBlazer heeft gelijk. Je hebt idd 2 chips nodig (Soort transmitter en reciever) deze communiceren met elkaar. Meer info moet ik nog krijgen... ik ga namelijk eind september bij het design team aan de slag als Layouter van onder andere POE technologie! :Y
als ik meer weet over het principe post ik het wel eens!

Ook is de technologie meer bedoeld voor de industrie (IT) voor de netwerkservers van minder kabels te voorzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:45
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:38:
[...]

Jongens ik heb me hier een bult gelachen!! _O- _O- _O-
Toen ik die fotos van POE zag... niet normaal dit... 8)7 Dat is GEEN POE!!! :N
Ik werk namelijk bij AMI Semiconductor www.amis.com Dit bedrijf maakt EL-Chips... Onder andere POE en vroeger ADSL chips.

TrailBlazer heeft gelijk. Je hebt idd 2 chips nodig (Soort transmitter en reciever) deze communiceren met elkaar. Meer info moet ik nog krijgen... ik ga namelijk eind september bij het design team aan de slag als Layouter van onder andere POE technologie! :Y
als ik meer weet over het principe post ik het wel eens!
De omschrijving van POE is dat je energie over een ethernet kabel vervoert: technisch gezien is dit dus WEL POE.

Echter dit is niet te vergelijken met een professionele en gestandaardiseerde POE. Het nadeel van hobby werk is dat er een grote(re) kans is dat apparatuur overlijdt bij het inpluggen van de ethernet kabel in niet geschikte apparatuur. Verder kan je geen vermogen via de data kabels sturen wat bij bepaalde andere systemen wel mogelijk is.
Ook is de technologie meer bedoeld voor de industrie (IT) voor de netwerkservers van minder kabels te voorzien.
netwerkservers is iets te algemeen. POE is voornamelijk bedoelt voor miniserver met een/enkele sensoren. (webcam/temperatuur meters/windsnelheden etc)

BTW: Ga hier geen mensen zomaar uit lachen en ga ook niet hier opscheppen waar je werkt. Je weet soms echt niet tegen wie je het hebt. Er zullen genoeg mensen hier rondlopen die er meer vanaf weten dan jou.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
h.edink schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:28:
netwerkservers is iets te algemeen. POE is voornamelijk bedoelt voor miniserver met een/enkele sensoren. (webcam/temperatuur meters/windsnelheden etc)
De meeste commerciele VOIP systemen (3Com, Cisco, Lucent) werken met POE. Scheelt weer een kabel op je telefoon, en makkelijker telefoon ergens weg trekken en elders inpluggen.

Verwijderd

[...]
De omschrijving van POE is dat je energie over een ethernet kabel vervoert: technisch gezien is dit dus WEL POE.
poeh,poeh, Het is wel POE maar met een beperking zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

Verwijderd

[...]

BTW: Ga hier geen mensen zomaar uit lachen en ga ook niet hier opscheppen waar je werkt. Je weet soms echt niet tegen wie je het hebt. Er zullen genoeg mensen hier rondlopen die er meer vanaf weten dan jou.
Sorry hoor! was niet bedoeld om uit te lachen... maar iemand deze fotos post en het volgende bijschrijft
Voor de mensen die niet weten wat POE = of hoe dat werkt heb ik een plaatjes van iemand die zijn Cat5 MOD zodat hij niet 2 kabels naar het modem/switch/router heeft lopen en dit redelijk netjes weg kan werken.
dan vind ik dat ik mocht reageren (misschien te veel smileys...)

Opscheppen over mijn werk doe ik niet. Vermeld het enkel maar, ter info. Ook beweer ik niet dat ik alles af weet van PoE. Ik wil zelfs meer info verschaffen over deze technologie ALS ik die krijg!

@ fleppuhstein:
Idd veel VoIP systemen gebruiken PoE. Ook het merk BroadComm gebruikt PoE .

En nu terug ontopic graag.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt leuk... alleen poe is wel gebaseerd op onderhandelingen over de stroom. Het device geeft middels een of ander relais (of wat dan ook... ) aan dat hij stroom wil en krijgt dan de gevraagde hoeveelheid stroom. Switches hebben ook maar een max. aantal watt wat ze over een poortje kunnen sturen. het is niet zo dat er op iedere switch altijd spanning op alle poorten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 16:25

evilBunny

*thump*

um is comunicatie met 433mhz ontvangst modules niet iets makelijker/goedkoper en ja kwa power um of de switch ombouwen tot powerhub of een breakout box voor de lijnen die stroom moeten hebben, ik weet niet of je meerdere switches achterelkaar hebt hangen maar is ook een optie.

Nibble his fecking head off!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
quote uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
De veelgebruikte categorie 5e bekabeling laat vermogens toe van 18 Watt per aderpaar. Als 4 van de aders gebruikt worden voor de vermogensoverdracht, betekent dit dus een maximum van ongeveer 36 Watt. Met wat verlies in de kabel blijft er dus een nuttig vermogen over van ongeveer 30 Watt.
Aangezien led verlichting ongeveer 1 tot 4 watt is is dit natuurlijk ideaal voor aansturen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
even een schopje .. nu is het wellicht betaalbaar :) en makkelijker dan toen in 2007 :)
PHILIPS LIGHTING
Bij Lighting waren ook veel innovaties zichtbaar. De meest indrukwekkende was de aansturing van plafondlampen via PoE of Power over Ethernet. Dit betekent dat de lampen die we zagen hangen niet alleen communiceren over de LAN kabel, maar ook stroom via deze kabel krijgen aangeleverd.
Afbeeldingslocatie: http://ggr.digishock.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/10/Philips-PoE-Verlichting.jpg
bron: http://www.gadgetgear.nl/...t-van-philips-en-philips/

[ Voor 86% gewijzigd door vso op 11-03-2015 10:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Vereiste nummer één lijkt mij in ieder geval goede bekabeling: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
(mod kan dit verplaatst worden naar DED?)

Maar anno nu lijkt me dit toch nog steeds wel haalbaar en afgezien daarvan met een UPS erbij kan je dit toch nog wel toepassen als "noodverlichting"

en PoE (met UPS) kan je dan ook nog toepassen als USB oplader voor gsm's gezien die krengen vooral bij stroom uitval nogal snel (wegen zoeken naar wifi AP) leeggetrokken worden..

Tja vanalles

Pagina: 1