Toon posts:

[Koelpasta] Wie kan me even helpen rekenen.

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vandaag de Tuniq Tower 120 bestellen en daar zit standaard al pasta bij.
Ook staan er speceficaties bij over het koelvermogen of doorvoervermogen van de pasta.
Nu wil ik deze vergelijken met Artic Silver 5 maar ik kom er niet uit want ik ben niet zo van al die formules... en iemand hier vast wel:

Specs:

( Tuniq TX1 Thermal Grease )
Thermal Conductivity : > 3.3W/m.K
(meer staat er niet bij)

en de bekende artic silver 5:

Thermal Conductance:
>350,000W/m2 °C (0.001 inch layer)

Thermal Resistance:
<0.0045°C-in2/Watt (0.001 inch layer)

Average Particle Size:
<0.49 microns <0.000020 inch

Extended Temperature Limits:
Peak: –50°C to >180°C Long-Term: –50°C to 130°C

Performance:
3 to 12 degrees centigrade lower CPU full load core temperatures than standard thermal compounds or thermal pads when measured with a calibrated thermal diode imbedded in the CPU core.

Coverage Area:
Arctic Silver 5 is sold in 3.5 gram and 12 gram tubes. The 3.5 gram tube contains enough compound to cover at least 15 to 25 small CPU cores, or 6 to 10 large CPU cores, or 2 to 5 heat plates. At a layer 0.003" thick, the 3.5 gram tube will cover approximately 16 square inches.

Wie kan mij even uitleg verschaffen tussen de 2 speceficaties?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
:') ik denk niet dat het meer als een paar graden verschil gaat maken tussen de 2. Verder zal de koelpasta die bij de koeler zit een standaard pasta zijn die niet meer van een paar centen (?? misschien nog minder) zal kosten en de Arctic Silver is een specifiek ontwikkeld product.
Dus ik verwacht dat de AS beter zal zijn. Maar wat je misschien nog beter kan doen is gewoon beide even proberen en dan je CPU even burnen, kijken welke het beste werkt.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
urk_forever schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:52:
:') ik denk niet dat het meer als een paar graden verschil gaat maken tussen de 2. Verder zal de koelpasta die bij de koeler zit een standaard pasta zijn die niet meer van een paar centen (?? misschien nog minder) zal kosten en de Arctic Silver is een specifiek ontwikkeld product.
Dus ik verwacht dat de AS beter zal zijn. Maar wat je misschien nog beter kan doen is gewoon beide even proberen en dan je CPU even burnen, kijken welke het beste werkt.
Daar was ik al redelijk uit maar ik snap gewoon die rekensommen niet en wil even een uitleg erbij zodat ik ze wel begrijp zodat ik de resultaten die je haalt volgens de fabrikant iig kan vergelijken...
Toch bedankt voor je reactie..

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:06:
[...]

Daar was ik al redelijk uit maar ik snap gewoon die rekensommen niet en wil even een uitleg erbij zodat ik ze wel begrijp zodat ik de resultaten die je haalt volgens de fabrikant iig kan vergelijken...
Toch bedankt voor je reactie..
het zijn geen rekensommen, het zijn specs.

wil zeggen 3.3Watt per meter per Kelvin

Thermal Conductance:
wil zeggen 350.000Watt per vierkante meter (de hoeveelheid energie per seconde die doorgegeven kan worden per vierkante meter) dit is echter geen SI eenheid, en is dus niet te vergelijken.

even zoeken had ook geen kwaad gekund: wiki

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Alfabet op 24-07-2007 17:05 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik maak het voor de grap nog moeilijker voor je :P
Het koelt niet zozeer beter, maar is wel altijd goed weg te halen, omdat het vloeibaar blijft/nooit verhardt en ik heb het echt met mijn eigen systeem getest/gezien !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:04:
wil zeggen 3.3Watt per meter per Kelvin

Thermal Conductance:
wil zeggen 350.000Watt per vierkante meter (de hoeveelheid energie per seconde die doorgegeven kan worden per vierkante meter) dit is echter geen SI eenheid, en is dus niet te vergelijken.
Wikipedia zegt dat de grootheid voor thermische geleiding is:
thermal conductivity = heat flow rate × distance / (area × temperature difference)
ofwel watt * meter / meter2 * kelvin (P l / A dT)

dit komt overeen met die van AS:
P = 350000 W
l = 0.001" = 0.0000254 m
A in m2
dT in kelvin of graden celcius (omdat het om temperatuurverschil gaat is dat hetzelfde)

bij je thermal grease wordt watt / meter * kelvin gebruikt, dat klopt inderdaad niet helemaal, maar wat nou als je aan beide zijden van de deelstreep met meter vermenigvuldigt? (de eenheid blijft gelijk)
3.3 P l / l*l dT = 3.3 P l / A dT

om te vergelijken moeten P en l vermenigvuldigd worden, bij je thermal grease is die niet gegeven, en dus 1. Bij je AS is dit: 350000 * 0.0000254 = 8.89

en klaar ben je, 3.3 tegen 8.89, bijna 2.7 keer zo'n goede geleiding.

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
nero355 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 17:14:
Ik maak het voor de grap nog moeilijker voor je :P
Het koelt niet zozeer beter, maar is wel altijd goed weg te halen, omdat het vloeibaar blijft/nooit verhardt en ik heb het echt met mijn eigen systeem getest/gezien !!
Met een beetje alcohol is AS5 ook heel simpel te verwijderen though.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Pagina: 1