Ik heb nog niet zolang een Playstation 3 en heb nu inmiddels de eerste Blueray film gekocht welke op 1080p zou zijn opgeslagen.
Beeldkwaliteit valt alleen erg tegen. Zeker als ik het vergelijk met de Gladiator film die ik via mijn PC stream naar de PS3 die ook 1080p is.
Waar de Gladiator film prachtig is, is de Blueray film matig. Het beeld is erg korrelig en heeft veel ruis. Beeldkwaliteit van de Blueray Disc lijkt normale DVD kwaliteit. Als ik de info bekijk van de film geeft de playstation MPEG-2 aan als kwaliteit en de bitstream is ~13Mbits/s-15Mbits/s
Ik weet niet welke codec Blueray normaal gebruikt voor zijn films maar als ik 15Mbit deel door 8 dan kom ik op 1,8MByte/s uit. Dit maal 5400 seconden (anderhalf uur) komt uit op 9720MB uit voor een anderhalve uur film.
(15MBit/s / 8bits) = Bytes
60 * 60 * 1.5 = Speelduur van de film
Bytes * speelduur = 9720MB
Kan me vergissen maar deze kwaliteit zou bijna op een normale DVD kunnen passen. MPEG-2 lijkt me ook niet de goede codec voor een hoge kwaliteits film of wel?
Ter vergelijking: Gladiator is 38GByte voor een volle 1080P film.
Het lijkt er dus op dat de PS3 het zaakje downscaled naar DVD kwaliteit. Ik dacht dat het eerst te maken had met mijn analoge components kabel maar het vervangen door een HDMI kabel maakt geen verschil.
Ik heb de playstation 3 met een HDMI kabel aangesloten op een HDCP compatible beamer welke volle 1080P resolutie aankan. De PS3 is ingesteld op 1080P als schermresolutie en ik heb RGB en Y/PB/PR geprobeerd als beeldinstelling.
Iemand enig idee waarom Blueray zo slecht oogt? Want ik voel me nu wel een beetje genaaid om €34,99 uit te geven voor een matige film

terwijl ik voor €9.99 dezelfde film zou hebben op DVD.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 27-07-2007 21:30
]