Kabelbreuk in-ears oplossen d.m.v. krimpkous?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100592

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb leuk in-ears van sony voor het beluisteren van de muziek op mijn Ipod.
Omdat ik redelijk wat waarde hecht aan het geluid, waren deze niet goedkoop (50 euro).

Nu merk ik echter ineens op dat er kabelbreuk heeft plaatsgevonden bij een bepaald stukje.
Gelukkig betreft het hier alleen nog maar scheurtjes in het hulsel, waardoor de ijzerdraadjes voor het geluid te zien zijn.

Dit kan nu natuurlijk alleen nog maar van kwaad tot erger worden, dus ik zoek snel een oplossing.
Volgens zou zoiets wel moeten lukken met een stukje krimpkous. Alleen heb ik daar de ballen verstand van. Ook d.m.v. de search ben ik er voor deze situatie nog niet echt wijzer over geworden.

Kan iemand me een tip geven wat voor soort ik moet halen (moet in ieder gevaak heel dun zijn), waar (bouwmarkt waarschijnlijk) en hoe het aanbrengen werkt (een nuttige site ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Overheen schuiven en verwarmen. Ik zou dus een dikkere nemen, het is immers al een zwak punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het probleem is alleen dat je wel óf de connector óf het oortje eraf moet halen om het krimpkous er overheen te schuiven. (tenzij je krimpkous hebt van 1 cm in doorsnede en extreem krimpt ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Plakband? Geen idee hoe het noemt, hier noemen ze dat "twal" (op google komt die term ook voor). Dat is zo van die plakband die in verschillende kleuren te verkijgen is, dat gebruik ik nogal dikwijls bij elektronica en kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JER00N schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:28:
Het probleem is alleen dat je wel óf de connector óf het oortje eraf moet halen om het krimpkous er overheen te schuiven. (tenzij je krimpkous hebt van 1 cm in doorsnede en extreem krimpt ;) ).
Ja dat is inderdaad een heel groot probleem...
De kabel is heel dun, dus de mini-jack (nog maar te zwijgen over de doppen) is relatief groot.

Misschien een hele domme vraag, maar moet een krimpkous altijd gesloten zijn?
Ik bedoel als er een snede in zou zitten, zou je hem over de kabel heen kunnen leggen.
Vervolgens zou hij dan vast moeten kunnen smelten om toch weer tot een geheel te komen.
Kan zeker niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kluyze schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:36:
Plakband? Geen idee hoe het noemt, hier noemen ze dat "twal" (op google komt die term ook voor). Dat is zo van die plakband die in verschillende kleuren te verkijgen is, dat gebruik ik nogal dikwijls bij elektronica en kabels.
Plakband en tape gaat toch vaak erg snel loslaten heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Dat kan wel, maar als ie dan krimpt dan maakt ie de snede natuurlijk groter waardoor het niet meer blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 178962 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:38:
Dat kan wel, maar als ie dan krimpt dan maakt ie de snede natuurlijk groter waardoor het niet meer blijft zitten.
Oke, maar met zelfklevende krimpkous dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Anoniem: 100592 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:38:
[...]
Plakband en tape gaat toch vaak erg snel loslaten heb ik het idee.
Ik heb toch niet veel last van loskomende "twal", het houd lang en wordt veel voor dit soort doeleinden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep ik zou evt voor waterafstotendheid nog met PTFE tape en dan electro-tape (mijn term voor twal) aan de slag gaan.

Als je met krimpkous bezig gaat kan het ook een vrij stijve draad worden (lees: aan de uiteinden van de krimpkous makkelijk breken). Mocht je dat toch willen, dan is denk ik het verwijderen van de connector het makkelijkste.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou het wordt dan toch gewoon maar witte electro-tape.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 100592 op 23-07-2007 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Een iets minder gangbare praktijk is het gebruiken van vloeibare latex voor zo'n problemen.
Moet je echter wel uitkijken dat je volledig rondom gaat, latex hecht namelijk zo goed als nergens aan.

Vloeibare siliconen zouden ietwat beter zijn, als je het aan een mooie prijs kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Er is trouwens wel zelfklevende krimpkous te koop hoor. Dat is gewoon een velletje waarvan je een stukje kunt afknippen en om je draadje kunt plakken.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:41

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gaat het toevallig om de Sony EX71? Die zijn namelijk een jaar lang geproduceerd met kabel van slechte kwaliteit, die na enige maanden uit elkaar viel.
Heb zelf 3x een nieuwe gehad totdat er een nieuwe batch was met goede kabels.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kanarie schreef op maandag 23 juli 2007 @ 21:18:
Gaat het toevallig om de Sony EX71? Die zijn namelijk een jaar lang geproduceerd met kabel van slechte kwaliteit, die na enige maanden uit elkaar viel.
Heb zelf 3x een nieuwe gehad totdat er een nieuwe batch was met goede kabels.
Ja dat is'em. Heb hem alleen wel gekocht bij een bedrijf uit Hongkong (waren nog geen witte in europa toendertijd), dus garantie wordt een beetje lastig denk ik omdat je niet te maken hebt met Sony Europe?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100592 op 23-07-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
Zou het gewoon proberen.. Wie niet waagt...

ik heb zelf ook last van die slechte kabel gehad van Sony trouwens.. vies eng rubberachtige substantie werd het meer.. Gaf eerst me aftershave de schuld enzo haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 17:08
Misschien met vulkaniserende tape ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

alsjeblieft mensen, ga dat soort dingen nou niet aftapen, het gaat plakken en ziet er niet uit, gewoon een degelijk stuk krimpkous erop, al-dan-niet zelfklevend.
als het uit het zicht is, dan kan vulkaniserende tape ook. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Zoals al eerder gezegd, dan moet die krimpkous over de oortje of over de stekker, of je moet de draad in 2 knippen. Wat is dan beter? Dan heb ik toch liever tape.
De draad is namelijk niet over, het zit em puur in de isolatie had ik begrepen.

[ Voor 22% gewijzigd door kluyze op 23-07-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Laatst online: 21:55
Zou nog steeds eerst even bij Sony checken of je in aanmerking komt tot omruilen ipv deze kabel te "repareren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 01:29

TNW

Misschien een klein beetje off topic, maar mijn manier van complete kabelbreuken oplossen met oordop kabeltjes:

Gewoon een kwestie van goed aanstrippen, en dan de draadeindjes eerst vertinnen. Het vertinnen gaat vaak beter als je s-65 vloeimiddel gebruikt. Wel de eindjes na het vertinnen mbv s-65 goed schoonmaken. Resten vloeimiddel hebben nl. de neiging om alle metalen in hun omgeving langzaam te oxideren.
Daarna gewoon eindjes aan elkaar vastsolderen, krimpkous eromheen en het is weer als nieuw.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Wat ook vervelend is is als er vezels door de draad heen zitten (zie je vaak), haal deze heel goed weg anders wordt het solderen een ramp.

(Tis sowieso een ramp, veel mensen kopen gewoon nieuwe dopjes, maar als je net die ideale dure dopjes hebt is dat niet echt een optie, en das natuurlijk niet de tweaker way)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 28-07-2007 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:06
Gaat de kwaliteit van het geluid niet erg omlaag als je het vastsoldeert? Lijkt me wel namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

Super_ik

haklust!

lijkt me niet handig om een kabel met slechts een breuk in de buitenste isolatie compleet in 2e te knippen en te gaan solderen, alleen om er een stukje krimpkous omheen te krijgen.
het wordt er vast niet mooier op.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tower410 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 10:40:
Gaat de kwaliteit van het geluid niet erg omlaag als je het vastsoldeert? Lijkt me wel namelijk
nee hoor, als je een nette soldering kunt leggen valt dat sterk mee.
feit is wel dat je het goed kunt verprutsen, maar dat doe je dan zelf.

Sowieso: hoeveel solderingen heeft een versterker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:38

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Er bestaat krimpkous met een krimpfactor van 1:3
Dit betekent dus dat het kousje 3 maal kleiner wordt na verwarming.
Misschien dat je dus een formaat krimpkous kunt proberen die net over de mini-plug heen gaat, en die na verwarming toch goed over de kabel sluit.

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boel-Shit schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:21:
Zou nog steeds eerst even bij Sony checken of je in aanmerking komt tot omruilen ipv deze kabel te "repareren".
Ik heb gebeld naar Sony, maar ze gaan er niets (kosteloos) aan doen.

Zolang er geen service bericht op de Sony site staat over een dergelijk minderwaardig geproduceerd product, dan is het desbetreffende product blijkbaar gewoon goed. Tja beetje vaag, want deze dopjes zijn er al een poosje, een dergelijk bijhorend bericht zou al lang niet meer op de site staan.

Ook zei de gast aan de telefoon dat als het buiten de garantie was, het sowieso kansloos was.
Ik zeg: "welke periode verstaan jullie onder garantie", helpdesk: "een jaar", ik: "volgens europese wetgeving en consumentenrecht is dat toch 2 jaar?" helpdesk: "nou sony zal echt wel weten wat de regels zijn, bij sony is dat gewoon een jaar".

Tja kansloos dus. Heb ook geen zin om moeilijk te gaan doen.
Daarom toch maar proberen om te gaan repareren.
Benodigd dus: krimpkous met een super verkleinings factor en een leuke krimpkous tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tutorial zal echt niet nodig zijn hoor.
gewoon eromheen en voorzichtig met fohn (of aansteker) opwarmen.
That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 17:21:
Tutorial zal echt niet nodig zijn hoor.
gewoon eromheen en voorzichtig met fohn (of aansteker) opwarmen.
That's all.
Oke mooi, nu nog dergelijke krimpkous vinden, want kous met zo'n extreme factor is weer moeilijk te vinden zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Misschien een tip: Ik heb dit soort oortjes (niet exact maar hij lijkt er redelijk fel op, mijn kwamen met mijn NW-E003)

Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/6/2844
En die oortjes krijg ik redelijk makkelijk open om de draad van het oortje af te solderen. Ik weet niet of het met de EX71 ook zo makkelijk gaat.

Misschien de oortjes eraf solderen en daar dan de krimpkous over? Wel zorgen dat je weet wat je los maakt om naderhand terug te krijgen, ik weet ook niet hoe handig je bent met een soldeerbout, maar het ziet er niet heel moeilijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Laatst online: 01-06 14:42

IEF

Why so serious?

Zelfde probleem gehad met 2 (!) keer een EX71 setje.

Ook geprobeerd met krimpkous (zelfs doorgesneden om de connector niet te hoeven verwijderen)

Een ramp :)

Zelf ben ik overgestapt op Sennheiser CX300's...

Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.nsf/resources/CX_300_black_199.jpg/$File/CX_300_black_199.jpg

Zeker vergelijkbaar (of zelfs beter) met de EX71's en de kabelkwaliteit is perfect. In tegenstelling tot de Sony's.

NB: Ja, ze zijn er ook in het wit ;)

[ Voor 16% gewijzigd door IEF op 19-08-2007 03:37 ]

Pagina: 1