Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop adapter 12V --> stoort op AUX-in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:19
In mijn "bezit" een S-Max met 2 12 Volt-aansluitingen. Ik heb een probleem als ik mijn laptop via een adapter aansluit op 1 van de 2 aansluitingen en het geluid (koptelefoon) aansluit op de AUX-in van de auto:

1) Als ik de adapter aansluit op de 12V aansluiting achter begint het geluid te storen bij iedere achterlicht actie (remmen, knipperlicht, achterlamp aan tijdens het normale dimlicht).
2) Als ik de adapter aansluit op de 12V aansluiting voorin (asbak) krijg ik een storing evenredig met het gas-geven. Van verschillende mensen heb ik gehoord dat dit door de dynamo komt.

Het is een lease-auto dus ik kan niet de electronica overhoop gaan gooien. Is hier iets aan te doen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
"Slechte" adapter, en "slechte" laptop. Mijn moeders' laptop geeft ook zodra je de adapter insteekt een 100Hz brom op de geluidsuitgang, terwijl mijn veel ouder testlaptopje daar geen last van heeft.
Dat komt omdat de consument geen kwaliteit meer wil, het moet allemaal zo goedkoop mogelijk zijn, waardoor ook op essentiële zaken als ontstoring moet bespaard worden.
Je kan experimenteren of je met wat flinke spoelen en condensatoren een filter kan maken dat geschikt is om storing (die in het boordnet van een auto altijd flink aanwezig is) voldoende kan beperken.

Het kan echter ook zo zijn dat de storing draadloos opgepikt wordt, mogelijks door de aardlus boordnet > laptop > autoradio > boordnet, dan zal je het gamma aan mogelijke oplossingen voor aardlussen moeten aanspreken.

Heb je het probleem nog als je een koptelefoon gebruikt op de laptop (zo ja, dan kan je een aardlus uitsluiten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• N0MAD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
12 v rechtstreeks van de accu pakken wil vaak al een heel stuk helpen en scheelt je een hoop tijd met filters bouwen (helpt het niet dan moet je erals nog aan)

• Perlian
Vanavond ga ik experimenteren met een hoofdtelefoon. Heb jij ervaring met goede adapters? Of is het misschien beter om zo'n 12V -> 220V omvormer aan te schaffen ?

• Perlian
Gisteren weer aangesloten maar nu heb ik het geluid aangesloten met een iets dikkere kabel naar mijn AUX-IN van de auto. Ik had het niet verwacht maar dit scheelt al aanzienlijk.
Ik heb ook is ergens gelezen dat een condensator voor mijn voeding(adapter) plaatsen ook kan helpen. Heeft hier iemand daar ook ervaring mee?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Perlian schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 07:05:
Gisteren weer aangesloten maar nu heb ik het geluid aangesloten met een iets dikkere kabel naar mijn AUX-IN van de auto. Ik had het niet verwacht maar dit scheelt al aanzienlijk.
Ik heb ook is ergens gelezen dat een condensator voor mijn voeding(adapter) plaatsen ook kan helpen. Heeft hier iemand daar ook ervaring mee?
Dat is om snelle veranderingen op de voedingsspanning te verkleinen. Maar vanwege de stroom die de laptop trekt zal dat bijna niet helpen.

Stel dat je laptop 48W continu verbruikt betekend dat bij 12V er 4 ampère loopt. Een dikkere kabel zal inderdaad goed helpen. Hoe dik is hij nu?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor dit probleem:

1 - Een gedeelte van de voedingsstroom van de laptop loopt door de audio massa lijn ipv alleen door de voedings massa lijn.
.
2 - De lus die je creeert met de voedingskabel en de audio kabel pikt een magnetisch veld op, en daardoor wordt er een stroom opgewekt in de audiokabel.

Als alleen (2) je probleem creeert kun je het misschien oplossen door de voedingskabel en audiokabel bij elkaar te houden zodat het omsloten oppervlak zo klein mogelijk wordt.

Beide kun je het beste voorkomen door gebruik te maken van scheidings transformatoren in het audio circuit. Je hebt dan een elektrische isolatie (het audio wordt magnetisch overgedragen) en het stroomcircuit wat de brom veroorzaakte is dan verbroken.

Die kun je kant-en-klaar kopen met cinch of 3,5mm plugjes of zelf maken. Ik heb dat ooit gedaan met 2 lijntrafo's uit oude telefoon modems.

Zie ook b.v. http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

[ Voor 7% gewijzigd door joopv op 25-07-2007 09:32 ]

• Perlian
Weet je toevallig zo'n webwinkel die scheidings transformatoren verkoopt?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Perlian schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:11:
Weet je toevallig zo'n webwinkel die scheidings transformatoren verkoopt?
Een transformator werkt alleen op wisselspanning. Niet op een accu uit de auto.

Als je de spanning in de auto wilt transformeren moet je een DC/DC-converter aanschaffen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• joopv
  • Niet online
Onbekend schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 18:09:
[...]
Een transformator werkt alleen op wisselspanning. Niet op een accu uit de auto.
Dat is ook niet de bedoeling, lees mijn post nog eens. Het gaat om een trafo in het audio circuit, niet in het voedings circuit. Audio is wisselspanning, en die kan heel goed met een 1:1 transformator gescheiden worden.

Ik heb wat rondgekeken bij Conrad en zo maar heb nog niet precies gevonden wat je nodig hebt.

• joopv
  • Niet online
even gezocht op aardlus in GoT en zie daar: in topic
irritante aardlus (brom) !!

http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
Pagina: 1