irritante aardlus (brom) !!

Pagina: 1
Acties:
  • 5.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Ik heb last van een hele irritante brom in mijn 'audio setup' door een aardlus. Nu weet ik het bestaan van een mantelisolator voor zowel de coax/antenne kabel als voor de audio kabel (Mantelstroom Filter en Aardlus Isolator) maar er moet toch een andere manier zijn om de brom te verwijderen (aardlus te verbreken) zou ik denken (hopen :) )
Ander moet ik nl. wel veel isolatoren gebruiken.
De situatie is als volgt:
Een computer voor video (MCE) verbonden aan een geaard stopcontact, en aan de coax/antenne (deze is natuurlijk ook geaard via de CAI installatie) en aan de televisie voor beeld en audio (mini-jack_tulp_scart): deze geeft brom op televisie en als ik hem aan een receiver hang; daar ook brom.
Zowel de televisie als de receiver zijn niet ge-aard (platte euro stekker).
De brom wordt minder als ik de coax antenne uit de receiver haal, de brom verdwijnt echter pas, als ik de computer uit het ge-aarde stopcontact haal (zelfs als de pc uit staat maar nog wel in het stopcontact bromt het geheel). Als ik de computer niet aard is de brom ook weg (maar ik wil hem liever ge-aard hebben om stroompjes weg te kunnen laten vloeien). Ook de computer in een andere (andere groep) geaard stopcontact stoppen haalt niets uit; brom blijft.
En eigenlijk heb ik dus geen zin om overal isolatoren te gebruiken want er komt wellicht nog meer bij.....

Heeft iemand een idee hoe ik deze aardlus kan 'doorbreken' ??
thx

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 10:17
Misschien andere computervoeding? Lijkt me dat dat de oorzaak is. Wat ook wel eens kan helpen is een goede nul (aard) verbinding tussen de verschillende apparaten.

• kaajee
Ik heb toevallig net nog een pc aangesloten (en ook al eens met een laptop geprobeerd) allen een brom! Dus ik denk niet dat het de voeding is.
Wat bedoel je precies met:
een goede nul (aard) verbinding tussen de verschillende apparaten
Hoe moet ik dat in de praktijk zien/aanbrengen?

Verwijderd

Toevallig heeft een collega van mij dit geintje pas ook gehad.
Hij heeft het opgelost door zijn Coax antenne galvanisch los te koppelen van de aarde.
Hierdoor werd de aardlus verbroken en was de brom weg.

Heb begrepen dat hier vreselijk veel over te vinden is in Google dus doe eens een zoekpoging op aardlus, PC en Coax ;-)

• kaajee
De Coax antenne galvanisch los koppelen van de aarde doe je (zoals ik al zei) met een mantelisolator en ja, dat is een oplossing, maar in mijn geval maar ten dele.
Als ik de coax overal uithaal, dus uit de receiver, de computer en de televisie is er nog steeds een brom.....(dan heeft de caox er dus niets meer mee te maken)
helaas.......

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
------------------------------------------------------------------------

FAQ/VVV: Brom op geluidsinstallatie bij aansluiting op PC

Maurice Janssen <faq@z74.net>
v0.7, 2 mei 2004

Deze FAQ behandelt het verschijnsel dat er een brom optreedt zodra men
de PC op de geluidsinstallatie aansluit.

De laatste versie is te vinden op http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

------------------------------------------------------------------------

• kaajee
ok makes sense......prachtige, duidelijke uitleg!! mijn complimenten........

ik ga eerst eens kijken naar mijn huidige CAI einddoos....(hoe kan ik eigenlijk zien of die een galvanische scheiding heeft?)

Nou zit ik te denken om de CAI einddoos te vervangen, maar kom op de volgende issue:
ze zijn er met een dubbel galvanische scheiding (maar deze heeft maar 1 aansluiting)
en die ik (denk ik) moet hebben (met 2 aansluitingen; radio & TV) is enkel galvanisch gescheiden.
zie bijv: http://www.hobby-rama.nl/antennes/wandcontactdoos.htm (eerste/bovenste 2)
Is dubbel niet eigenlijk beter? Of heeft dit weer een andere bedoeling?

En iets dieper in op de materie: hoe komt het dan eigenlijk dat de ene persoon/huishouden/situatie wel last heeft van een aardlus en een andere helemaal niet?
(is het bijv. zo dat in principe bij mij in de straat iedereen dit probleem zal hebben? (vanwege de CAI aarding)

[ Voor 8% gewijzigd door kaajee op 17-11-2005 10:39 ]

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
Ik heb vanmiddag een zelfde soort probleem gehad bij eht aansluiten van de coax van X-Fi naar de Reciever. Zorg ervoor dat de ''Phono GND'' geaard is, ik hield even een draadje tegen dit contactpunt en de verwarming en weg was de ground loop !

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
wat je anders ook kan proberen:

de apparaten die geaard zijn aangesloten één voor één niet geaard aansluiten.

wwweet ik veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 10:08

ranzige pad

kwaaak kwaak

je MCE optisch aansluiten, galfanisch gescheiden dus. Nu weet ik niet welke verdere aansluitngen er nog naar je receiver lopen

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik heb de WCD vervangen door een FS 1 van Hirschmann, deze zou galvanisch gescheiden zijn, maar ik heb nog steeds last van die aardlus, dus moet ik waarschijnlijk toch met isolatoren aan de slag....

Nu kwam ik erachter dat wanneer ik de aarde van de CAI aansluiting aan de aarde van een ge-aard stopcontact (gewone stroom/230V WCD) aansluit, de brom ook weg is (de aardlus dus doorbroken)
Is dit ook een methode? Of is die niet aan te raden?
(op deze manier voorzie ik de CAI aansluiting zelf van 'nieuw/andere' aarde als het ware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bouw wel eens geluidsinstallaties op bij evenementen. Hierbij heb je meerdere, versterkers, instrumenten, computers, beamers en links hiertussen. 99% kans op aardlussen als je dit aansluit. Hoe wij dit voorkomen of oplossen:
1. Alle apparaten aarden
2. Alle apparaten op 1 groep zetten, bij gebruik meerdere groepen overal een galvanische scheiding tussen zetten.
3. Alle niet gebalanseerde audiosignalen (bij thuisgebruik is meestal niets gebalanseerd) aansluiten via een Direct Injection (DI) Box. Deze zorgt voor een galvanische scheiding en je kan een zogenaamde "ground lift" toepassen met een knop. Deze boxjes kosten ongeveer 35 euro en wij hebben er meestal een stuk of 15 bij ons.

Dit is misschien niet echt een thuisoplossing, maar wellicht interessant om te weten hoe het bij professionele toepassingen wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb hier ook veel last van gehad. Was het op een bepaald moment zo zat dat ik de computer via SPDif digitaal verbonden heb met de versterker. Alle ellende verdween als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op maandag 21 november 2005 @ 22:48:

Nu kwam ik erachter dat wanneer ik de aarde van de CAI aansluiting aan de aarde van een ge-aard stopcontact (gewone stroom/230V WCD) aansluit, de brom ook weg is (de aardlus dus doorbroken)
Is dit ook een methode? Of is die niet aan te raden?
(op deze manier voorzie ik de CAI aansluiting zelf van 'nieuw/andere' aarde als het ware)
Kan geen kwaad om de kai kabel extra te aarden al zou ik het wel met een weerstand doen of met een condensator.
In elektirische installatie's worden vaak schone aarding en vuile aarding op elkaar aangesloten via een weerstand van 1 Mega ohm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ter info:
In principe moeten alle leidingen waarover signalen getransporteerd worden over langere afstanden galvanisch gescheiden zijn (meestal m.b.v. transformatoren) of gebalanceerd zijn uitgevoerd.

Enkele voorbeelden:
- Je telefoon aansluiting thuis. In iedere modem, NT1, telefoontoestel (ISDN of POTS) zit een 1:1 scheidingstrafo. Ook bij DSL modems.
- Je ethernet aansluiting voor je lan / kabel/adsl: iedere ethernet poort bevat 2 scheidingstrafo's, 1 voor het zendsignaal en 1 voor ontvangst. Oudere coax ethernet gebruikt ook een scheidingstrafo.
- digitale audio: de ontwerp specificatie voor S/PDIF is dat die m.b.v. een trafo gevoedt wordt.
- Serieele communicatie in professionele omgevingen (RS485, X21 enz.) is vrijwel altijd gebalanceerd of galvanisch gescheiden.

Het is domweg een ontwerpeis, iedere analoge electronicus weet wat groundloops en vereffenings stromen zijn. Dat deze eisen niet in huiskameromgevingen toegepast worden heeft te maken met kostenaspecten en de over het algemeen korte afstanden.

Trafo's uit modems kun je meestal goed gebruiken om van groundloops af te komen: koop op een pc-dumpdag 2 (liefst dezelfde) modems voor een paar euro, sloop er de trafo's uit (meestal zwarte blokjes met 4 aansluitingen), en zet deze in je audio circuits. (schema)

Voor meer info en tips: zie de website van Tomi Engdahl.
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html

[ Voor 4% gewijzigd door joopv op 22-11-2005 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:22
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=12698
Ik denk dat als je deze in het audiopad van je pc naar je versterker zet, je van de brom die via de aarde van de pc binnenkomt af bent.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 00:59:
[...]

Kan geen kwaad om de kai kabel extra te aarden al zou ik het wel met een weerstand doen of met een condensator.
In elektirische installatie's worden vaak schone aarding en vuile aarding op elkaar aangesloten via een weerstand van 1 Mega ohm.
Welke condensator waarde moet ik gebruiken en wat is het verschil tussen een condensator ten opzichte van een weerstand? Ik heb hier dus in het geheel geen verstand van maar heb wel een vervelende brom. Mijn aarde van mijn pc heb ik los gemaakt maar vind ik eigenlijk geen oplossing.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08 10:04
Ik heb ook een lelijke brom. Bij mij is het opgelost als ik de coax antenne kabel uit de versterker trek. Een simpele oplossing als ik een filmpje wil kijken, maar wat minder handig als de pc aanstaat en er gebruik wordt gemaakt van de tuner. :P

Wat is voor dit probleem de betere oplossing. Mijn gevoel zegt dat het te vinden is onder punt 3.3 van de eerder genoemde faq: http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt , klopt dat? Dan rest nog de truc om tussen alle termen door de oplossing te distilleren, zeker als je niet echt thuis bent in de terminologie. Iemand met een eenvoudige uitgewerkte oplossing is dus erg welkom.

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Je treft het dat ik dit schrijf. Nu weet ik niet of je een glasvezel of versterker gebruik. Ik heb ook veel problemen gehad tot ik mijn glasvezel naar coax omvormer ging aarden en toen was de brom weg.
Kijk ij je meterkast of jij ook zo'n kastje hebt of aard de splitter of multitap. Probeer in ieder geval iets te aarden van je coax in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk niet dat ie in 2005 al een glasvezel thuis had liggen :+
En ergens denk ik ook dat ie bij a 15 jaar na dato het probleem niet meer zal hebben ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:32
Bert2004 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:00:
Je treft het dat ik dit schrijf.
Wat een gelukstreffer! na 15 jaar. Alle spullen zijn ondertussen al 2x vervangen en TS heeft al niet meer sinds 2014 ergens op gereageerd.
Pagina: 1