Computerspeakers of toch maar hifi?

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28
Ik heb voor mijn moeder een nieuwe pc samengesteld en het enige wat er nog aan ontbreekt is geluid.

Voor de gehele pc had ik een budget van € 600,- waarvan nu nog € 60,- over zijn. Mijn moeder zegt dat de huidige boxensetje helemaal niet een beetje harder kunnen en dat ze het geluid in de keuken al niet meer kan horen. Dit heb ik zelf bevestigd, en inderdaad, ondanks het feit dat de audio-instellingen op de computer in orde zijn komt er maar weinig geluid uit. Maar ja, het zijn ook van die el-cheapo boxjes die ze daar staan heeft.

Met het budget van 60 euro zou ik op zich een leuke andere set kunnen aanschaffen, maar ik ben bang dat al die computerboxsetjes net zo weinig geluid geven als die m'n moeder nu heeft. Ik ben in 2 winkels geweest en het is eigenlijk allemaal hetzelfde. Van die kleine satellietjes en zo'n subwoofer kistje. Mijn vader heeft ook al een keer zo'n set gehad. Klonk nergens naar, en die is gelijk overgestapt op hifi.

Naar mijn mening is hifi ook stukken beter dan simpele computerboxjes, maar aangezien m'n budget nog maar € 60,- is weet ik niet precies wat ik moet kiezen. Bovendien moeten hifi luidsprekers ook niet te lomp worden omdat m'n moeder maar een klein (glazen) bureautje heeft, en naast het bureau is ook al niet te veel ruimte. (max. 20cm per kant ofzo).

Suggesties worden op prijs gesteld. :)

Mijn YouTube Channel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Cyphax

Moderator LNX
Een set zoals deze zal toch wel niet te weinig geluid produceren? Hij is een paar euro over je budget maar lijkt me heel interessant :)
Anders kijk even rond in de pricewatch en zoek er wat reviews bij. Er zijn ook mooie 2.1-setjes van Logitech die de moeite waard zouden moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 23-07-2007 14:43 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Of zet het huidige setje in de keuken.

Overigens vind ik dat je bij zo'n pc speakerset best veel terug krijgt voor wat je er voor betaald (tevens lekker simpel in gebruik). Maar het blijft natuurlijk gericht op nearfield, het is niet om een huiskamer te vullen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 17:02
Ik denk inderdaad dat je beter kunt gaan kijken naar pc speakers. Je kunt niet verwachten dat je fatsoenlijke HIFI koopt voor €30,- per speaker. Het enige alternatief is misschien een leuk 2e hands setje. Vooral wat oudere speakers kun je voor weinig krijgen.

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06-2025

Arnold-D

Nad - Feel The Power

Logitech X230 2.1 speakers kunnen bij ons nog al erg hard..
en ze klinken ook nog erg goed.. ook wel een aanrader voor 2.1 :)

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

• Snowwie
Ondanks de goedbedoelde adviezen ga ik toch voor hi-fi. Op de één of andere manier ga ik die 2 akai luidsprekers die ik hier nog staan heb bij m'n moeder in de woonkamer zetten en voor een versterker ga ik morgen naar Zuidlaren. Daar woont een man die handelt in hifi spullen, en heeft versterkers te koop van oa. 30 a 40 euro. Voor de geinteresseerden :)

Mijn YouTube Channel

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
Voor 40 euro heb je geen géén hifi. Akai is ook geen hifi-merk. Het is budget-audioapparatuur. Zelf denk ik dat je met een pc-speakersetje even goed af was geweest.

Verwijderd

PHiXioN schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 00:45:
Voor 40 euro heb je geen géén hifi. Akai is ook geen hifi-merk. Het is budget-audioapparatuur. Zelf denk ik dat je met een pc-speakersetje even goed af was geweest.
Eensch is, voor 60 euro heb je al een heel fatsoenlijk Creative of Logitech setje en dan krijg je heel wat meer waar voor je geld.

Logitech Z-3e bijvoorbeeld, echt een heel goed setje voor maar 50 euro ongeveer.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 00:56 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, ik weet niet wat voor iets je moeder nu heeft staan, maar als je zelf met Akai komt aandragen als in de zin van "klinkt veel beter". Dan zou ik toch maar eens kijken naar de goedkope Logitech of Creative 2.1 setjes. Ik denk dat je aangenaam verrast bent. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

PHiXioN schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 00:45:
Akai heeft zeer degelijk spul gemaakt.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Me = eens met iedereen. Je kunt beter voor dat geld een goede Logitech of Creative set kopen (x230 for instance), dan een oude versterker met Akai speakertjes.
Als je het echt goed wilt doen, moet je een goede versterker met góede speakers erop aansluiten, maar dat lijkt me overkill voor je moeder.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 01:14:
[...]

Akai heeft zeer degelijk spul gemaakt.
Heeft gemaakt, en hun speakers waren nooit veel soeps. ;)

Aannames zijn fataal.

• Snowwie
Deze Akai speakers die ik nog staan heb zijn al redelijk oud, maar ze klinken harstikke goed. Toen ik zelf tijdelijk geen luidsprekers had heb ik deze een tijdje in gebruik gehad. Ze klinken gewoon goed. Ach en voor mijn moeder, die moet het vooral makkelijk hebben. Dus niet aan zo'n frummelknopje draaien van één of andere computerboxsetje. :)

Overigens, hier een paar pics van de Akai speakers:
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/akai.jpg

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/akai1.jpg

Mijn YouTube Channel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Cyphax

Moderator LNX
GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 01:45:
[...]

Hmm. Ik heb hier een paar oude maar forse AKAI-speakers staan icm een Akai stereo, het is bepaald niet high-end maar het klinkt zeer behoorlijk, ik moet nog zien dat een simpel PC-setje dat evenaardt. :)
"niet veel soeps" is wel een beetje erg streng. :P
Evenwel zou ik zelf voor een PC een mooie set aansluiten, dat scheelt nogal wat ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 24-07-2007 11:45 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Cyphax schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:44:
[...]
ik moet nog zien dat een simpel PC-setje dat evenaardt. :)
Ik denk echt dat je daar nog van staat te kijken bij de betere 2.1 setjes rond de 50 a 60 euro. Tegenwoordig is de kwaliteit van die dingen gewoon erg goed te noemen.

En demonfreak.. een frummelknopje? Sorry maar als je moeder niet kan werken met een volumeknopje op een speakerset (die vaak heel groot en duidelijk zijn en ook vaak los zijn en dus niet aan de speakers zelf zitten) dan kan ze natuurlijk ook niet werken met de PC. Beetje non-argument dus...

Hier een plaatje van de Z-3e waar oa de volume regeling met aan en uit knop en koptelefoonuitgang op zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/3634.jpg

Volgens mij heb je eerder zitten kijken naar PC speakers van rond de 20 euro met bagger geluid, bagger volume en kleine rotknopjes op de speakers. De Z-3e geeft een goed geluid, een behoorlijk volume en de afwerking is top.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2007 12:19 ]

• ShittyOldMan
Als je de speakers al hebt en als deze degelijk klinken zou ik gewoon een simpele versterker halen en dat proberen. Is het niks dan zet je dat spul in de schuur ofzo.

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou gewoon voor die akai boxen gaan. Kan mijns inziens nooit slechter klinken dan een pc speakersetje. maarja.. ik heb dan ook al jaren geleden mijn speakersetje vervangen door een stereo intallatie. (waarvan de versterker een akai is btw ;) )

http://www.klaasje.com

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:34:
Overigens, hier een paar pics van de Akai speakers:
[afbeelding]

[afbeelding]
Ik weet niet hoe ze klinken, maar als ik zulke bakken met cone tweeters zie staan verwacht ik er altijd heel weinig van. Zeker als er Akai op staat. ;) Als ik zo dat grafiekje bekijk hebben die speakers een bereik van 60-20.000Hz bij +/- 5dB, wat niet zo geweldig is voor speakers van dit formaat. Mogelijk hebben deze speakers een piek rond de 70-100Hz om voor de afwezigheid van echte lage tonen te compenseren. Als je speakers dan dicht bij een muur of in een hoek staan zal het geluid wel lekker boemerig zijn. ;)

Niet dat die 2.1 setjes van Logitech altijd zo geweldig klinken, maar die zijn wel een stuk makkelijker bij een computer plaatsen en er zit garantie op. :)

Verwijderd

De techniek staat niet stil natuurlijk, tegenwoordig kan men echt heel goed geluid uit kleinere speakers halen.

Veel mensen zelfs audiofielen staan te kijken wat voor een mooi geluid er uit de Logitech setjes komt, zelfs een heel krachtige bas bij een kleine woofer. Lees de reviews er maar op na, het hoog van de Z-3 serie is minder en bij het maximale volume gaat de woofer clippen maar verder is het geluid echt top.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 09:58
Ik heb hier nog een 5.1 speakerset van Creative staan van 3 jaar geleden (kostte toendertijd dacht ik iets van 100 euro?) En daarvan is het geluid zéér goed te noemen (Ik ben geen audiofreak, maar ik hoor er nooit kraakjes o.i.d. tussendoor) Ik heb nog nooit het lef gehad om die speakers + woofer op zn hardst te zetten :+ ik neem aan dat ze in 3 jaar toch wel dat soort setjes voor 40 euro kunnen verkopen? Het is nog 5.1 ook :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:41:
De techniek staat niet stil natuurlijk, tegenwoordig kan men echt heel goed geluid uit kleinere speakers halen.

Veel mensen zelfs audiofielen staan te kijken wat voor een mooi geluid er uit de Logitech setjes komt, zelfs een heel krachtige bas bij een kleine woofer. Lees de reviews er maar op na, het hoog van de Z-3 serie is minder en bij het maximale volume gaat de woofer clippen maar verder is het geluid echt top.
De techniek staat niet stil inderdaad, de natuurkunde wetten kunnen we echter nog steeds niet omzeilen, en dat betekend dus dat je uit zo'n klein woofertje nooit echt goede bass gaat krijgen, en dat de sats veel te klein zijn om een deugdelijk crossover punt te krijgen voor een mooie interactie tussen sub en sats. De techniek zal die pijn een beetje kunnen verlichten, maar echt goed kan gewoon niet.

Die speakers lijken me meer dan prima voor hun taak, al zou ik ze wel wat groot en lomp vinden. Voor die 60 euro is dan vast nog wel een 2e hands versterkertje te vinden dat niet 10% vervormd bij 15W vermogen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MrBaaco
  • Laatst online: 22-12-2023
Kijk anders eens op marktplaats voor Cambridge Soundworks 4.1 of 2.1 of 5.1...

Dat is echt fijn geluid voor een pc!!

Greetz MrBaaco

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 13:19

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

om nou voor 60 euro meteen over hifi te spreken gaat ver, maar je kunt voor 60 euro 2e hands inderdaad een aardige versterker plus 2 boxen kopen. De kwaliteit in het ondersegment gaat razendsnel omhoog wanneer de boxen fysiek groter zijn. (okey niet altijd waar, maar meestal wel).

Die sub van die 2.1 setjes moet een hoop bass produceren omdat die kleine inhoudsloze dingen dat niet doen. Koop je een setje boxen van aardige afmeting en geen opgeblazen speakers dan zou je al heel eind verder dan die 2.1 setjes moet komen. Denk dan inderdaad aan boxen van 30 hoog, 20 breed, 20 diep minimaal met een leuke, kale maar goede versterker.

Kijk op marktplaats en speakers uit de jaren 80/90 voldoen goed aan je eisen en zoek er leuk ouderwetse versterker bij

Enige nadeel is dat het meer tijd kost om het bijelkaar te sprokkelen en je moet wel beetje weten of zo'n box van 20 jaar oud nog wel voldoet aan gestelde eisen en of de speakers niet opgeblazen zijn.

T60P Widescreen

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 01:45:
[...]

Ik had het dus over de electronica, niet over de speakers :P. Je moet iig niet de kerstboom spulletjes hebben :D

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 23 juli 2007 @ 14:27:
Bovendien moeten hifi luidsprekers ook niet te lomp worden omdat m'n moeder maar een klein (glazen) bureautje heeft, en naast het bureau is ook al niet te veel ruimte. (max. 20cm per kant ofzo).
Snap ik nu iets niet? :?

Verwijderd

Zelf heb ik deze:

http://www.speedlink.de/p...&pb_id=7&prod_num=SL-8231

Klinkt mooier dan de logitech x230 en kost bij MediaMarkt 45 euro.
Woofer moet niet in de hoek staan.
Wordt dan erg bonkig

• Snowwie
Wat valt er niet aan te snappen? Het bureau is maar klein, en staat aan de ene kant dichtbij een kast en aan de andere kant dichtbij een muur. Er passen amper luidsprekers tussen. De grote Akai speakers die ik eerder heb laten zien zijn helaas ook te groot. Maar, die gozer van wie ik de versterker gekocht heb had ook nog 2 bijpassend (smalle) luidsprekers liggen. Even aansluiten om te testen, en werken perfect. Meer dan genoeg power in dit systeem. Voor dit setje; versterker en boxen was ik 50 euro kwijt. :Y)

Nou, dit is het dan geworden, inclusief het systeem, het moet nu alleen nog naar m'n moeders huis :)

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/computer01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/computer02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/computer03.jpg

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 14:21:
[...]
De grote Akai speakers die ik eerder heb laten zien zijn helaas ook te groot.
Dat snapte hij dus niet, je had het erover dat het allemaal niet te groot mocht zijn maar kwam toen zelf met huge speakers aan.

• MrBaaco
  • Laatst online: 22-12-2023
Mooie ideale oplossing voor je mams dan!

Greetz MrBaaco

Verwijderd

Klopt TRRoads.

Maar als ik nu op de achtergrond van de foto's kijk, zie ik op korte afstand van de PC een paar grote speakers staan.

Was het niet mogelijk om een kabeltje van de PC naar die versterker te leggen?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
voodooless schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 22:38:
[...]

De techniek staat niet stil inderdaad, de natuurkunde wetten kunnen we echter nog steeds niet omzeilen, en dat betekend dus dat je uit zo'n klein woofertje nooit echt goede bass gaat krijgen, en dat de sats veel te klein zijn om een deugdelijk crossover punt te krijgen voor een mooie interactie tussen sub en sats. De techniek zal die pijn een beetje kunnen verlichten, maar echt goed kan gewoon niet.

Die speakers lijken me meer dan prima voor hun taak, al zou ik ze wel wat groot en lomp vinden. Voor die 60 euro is dan vast nog wel een 2e hands versterkertje te vinden dat niet 10% vervormd bij 15W vermogen ;)
Met een leuke TL kan je toch nog wat neer zetten ;)

Maargoed, dan nog mis je gewoon idd het conus oppervlak.
Maar ik ken zat compromisloze setjes voor hifi EN pc :P

Maar ik denk dat die hier niet aan de orde zijn 8)

One World Concepts

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 22:28
Dan snap ik em ook niet, het is toch de bedoeling dat JIJ een nieuw setje krijgt, en niet je ma?

Persoonlijk zou ik voor het volgende gaan: (zelf ook gedaan)

Gaat naar grote rommel/vlooien/troep markt.
Gaat er vroeg heen
Scoort de meest luxe uitziende boxen van een bekend merk (mijnes waren pioneer)
Scoort de meest deftig uitziende versterker (mijnes was JVC)
Scoort een tulip naar 3,5" jack converter kabel en paar speaker kabels.
Dit geintje kosten me alles bij elkaar 33 euro en ik heb riant geluid voor een prikkie.
Het is geen harman kardon/bose/B&O/whatnot setje van weet ik hoeveel €'s (daar ik die best graag zou willen) maar voor iemand met een wat kleiner budget als sommige audiofielen is dit een hele goeie oplossing.

hoi

• ShittyOldMan
Het is voor zijn ma, zie de allereerste regel van de topicstart.

Tevens zijn die speakers op de achtergrond van hemzelf, de set staat thuis en moet nog naar zijn ma toe worden verhuist. Zie de tekst boven de afbeeldingen :)

En hoewel je wat sublaag zult gaan missen lijkt me de huidige oplossing best prima. Al had ik zelf andere speakers gekozen, maar dat is geheel afhankelijk van het aanbod.

[ Voor 4% gewijzigd door ShittyOldMan op 26-07-2007 16:06 ]

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
ff sparen nog en dit sitje kopen!

Z2300 ;) en je moeder zal zich voortaan nog een keer bedenken dat er geen goed geluid uit een speaker-setje kan komen

[ Voor 34% gewijzigd door MauSS op 26-07-2007 17:00 ]

A world without gadgets is no world ;)

• Snowwie
Die speakers op de achtergrond zijn idd van mezelf, echter staan ze er voor de sier, want daar is geen versterker bij en bovendien zijn ze niet al te best meer. Ze fungeren meer als kameropvuller en pilaar voor wat planten :)

Helaas is dat toetsenbord gaar. Ik heb em pas getest nadat deze foto's waren gemaakt, maar het toetsenbord doet erg raar. Hoop gepiep uit de computer en een heleboel 66666666666666666 op het scherm. Ander keyboardje d'r er op en het probleem is verholpen. En dat toetsenbord was ook nog nieuw ook nog, het moest een beetje bij het systeem passen qua kleur.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1