Toon posts:

4 reepjes geheugen van elk 1 GB

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nu zit ik mijn pc samen te stellen en kreeg ik opeens te horen dat je beter niet 4x 1 GB in een systeem kan stoppen. Ik was van plan dit geheugen:

Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x

En dat 2x te doen. Dus in totaal 4 GB geheugen in combinatie met 64 bits windows vista (moet dus geen probleem zijn in theorie). Ik weet dat 32 bit problemen kan geven, maar het gaat mij er nu vooral om wat het nadeel is van 2x dit geheugen gebruiken waardoor je dus in totaal 4 reepjes van elk 1 GB gebruikt.

In mijn ogen moet dit geen nadeel hebben, wat zijn de feiten?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Is mijn inziens ook geen nadeel te bespeuren, alleen dat het totaal nutteloos imo is om 4 Gb RAM te hebben. Ik bedoel, waar ga je dar voor gebruiken :?

Met stom vvvvvvv

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 22-07-2007 19:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lang niet ieder mobo kan 4 dimms op volle snelheid aansturen. Het beste kun je dus eerst eens kijken je mobomanual wat er ondersteund wordt, en op basis daarvan je mem kiezen.

• Operations
  • Laatst online: 16-05 21:37
Notna schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:16:
Is mijn inziens ook geen nadeel te bespeuren, alleen dat het totaal nutteloos imo is om 4 Gb RAM te hebben. Ik bedoel, waar ga je dar voor gebruiken :?

Met stom vvvvvvv
Zie regelmatig voorbij komen dat 4 GB echt het beste is voor Vista. Net als 2 GB voor XP. Verder is het voor bijvoorbeeld het draaien van veel virtueel machine best handig.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Whut?!
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Whut?!

Huh?

Daarnaast, als je upgrade kan je niet zomaar RAM er bijplaatsen maar moet het vervangen worden omdat je geen slots meer over hebt.

Verwijderd

Topicstarter

Met stom vvvvvvv
Het is ook vooral toekomstgericht eerlijk gezegd, zal vast nog van nut worden. Nu kan ik wel 4 gb van hetzelfde geheugen gebruiken, wat natuurlijk wel een voordeel is..

Ik ga een Asus p5k-e moederbord gebruiken, eerlijk gezegd nog niet naar gekeken, maar ik hoop toch wel dat dat moederbord het kan..

Edit: het is geen upgrade maar een geheel nieuw systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2007 19:20 ]

• Blaatkiller
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Er zijn ook speciale setjes te krijgen met 4x matched pairs... van bv Geil als je toch al van plan bent om zoveel geld eraan uit te geven kun je naar mijn idee beter een van die setjes kopen. Pas alleen wel op of ze in je moederbordje passen.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

TheGeneral schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:18:
[...]

Zie regelmatig voorbij komen dat 4 GB echt het beste is voor Vista. Net als 2 GB voor XP. Verder is het voor bijvoorbeeld het draaien van veel virtueel machine best handig.
Wat een onzin, XP heeft genoeg aan 1 Gb. Vista wel genoeg aan 2 Gb. Goed, voor VMWare is het wellicht handig om meer geheugen te hebben, maar dat vermeldde de TS ook niet ;) Mijn glazen bol is stuk en ik kan ook niet ruiken wat ermee gedaan gaat worden :) Vandaar de vraag: Wat wil je ermee gaan doen :? ;)
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:19:
[...]

Het is ook vooral toekomstgericht eerlijk gezegd, zal vast nog van nut worden. Nu kan ik wel 4 gb van hetzelfde geheugen gebruiken, wat natuurlijk wel een voordeel is..

Ik ga een Asus p5k-e moederbord gebruiken, eerlijk gezegd nog niet naar gekeken, maar ik hoop toch wel dat dat moederbord het kan..

Als je zo gaat redeneren, kan je net zo goed geen PC kopen. Er is altijd wel een reden voor iets in de toekomst.

Beter kan je nu gewoon een Kit van 2 x 1 GB nemen en als je het echt nodig gaat hebben, meer kopen. Tegen die tijd zijn er imo ook weer snellere soorten geheugen uit (en wellicht goedkoper) :)

[ Voor 41% gewijzigd door Notna op 22-07-2007 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Notna schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:20:
[...]

Wat een onzin, XP heeft genoeg aan 1 Gb. Vista wel genoeg aan 2 Gb. Goed, voor VMWare is het wellicht handig om meer geheugen te hebben, maar dat vermeldde de TS ook niet ;) Mijn glazen bol is stuk en ik kan ook niet ruiken wat ermee gedaan gaat worden :) Vandaar de vraag: Wat wil je ermee gaan doen :? ;)
Op dit moment eerlijk gezegd nog niet zoveel, maar ik wil de komende tijd liever niet gaan vernieuwen of toevoegen. Ik koop nu een systeem dat voorlopig wel even mee moet gaan en ik las al dat vele spellen al gauw bijna 2 gb van je geheugen gebruiken. In de toekomst zullen de spellen alleen nog meer eisend worden. Mijn systeem gaat er (belangrijkste) zo uit zien:

E6750
8800 GTS 640 mb
Asus p5k-e/wifi-ap
4 gb geheugen
windows vista premium 64 bits

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:24:
[...]

Op dit moment eerlijk gezegd nog niet zoveel, maar ik wil de komende tijd liever niet gaan vernieuwen of toevoegen. Ik koop nu een systeem dat voorlopig wel even mee moet gaan en ik las al dat vele spellen al gauw bijna 2 gb van je geheugen gebruiken. In de toekomst zullen de spellen alleen nog meer eisend worden. Mijn systeem gaat er (belangrijkste) zo uit zien:

E6750
8800 GTS 640 mb
Asus p5k-e/wifi-ap
4 gb geheugen
windows vista premium 64 bits
Wederom: dan kan je net zogoed voor een GTX gaan. Games zullen meer eisend gaan worden ja en ik denk dat een GTS je dan niet tot die tijd tevreden kan houden :)

Maar zo blijf je aan de gang. Ik blijf bij mijn punt, koop een set van 2 x 1 Gb en geef het geld dat je bespaart uit aan den 8800 GTX.

Beste van beide werelden ;)
Brakkie schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:27:
[...]

Als tweakers is het toch kicken om gewoon een net iets te overdreven bak te hebben. Dit soort opmerkingen wordt echt een beetje saai :O
Maar niet iedereen heeft ezeltje schijt geld ;). Vandaar ook dat ik vraag wat hij wil gaan doen met die 4 GB. Nu hij zegt dat het voorbereiding op de toekomst is, kan je net zogoed voor 2 Gb gaan en een 8800 GTX kopen. Heb je ook een beest van een machine hoor :)

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 22-07-2007 19:29 ]

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Met stom vvvvvvv
Als tweakers is het toch kicken om gewoon een net iets te overdreven bak te hebben. Dit soort opmerkingen wordt echt een beetje saai :O

Systeem | Strava

Verwijderd

Topicstarter
Notna schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:25:
[...]

Wederom: dan kan je net zogoed voor een GTX gaan. Games zullen meer eisend gaan worden ja en ik denk dat een GTS je dan niet tot die tijd tevreden kan houden :)

Maar zo blijf je aan de gang. Ik blijf bij mijn punt, koop een set van 2 x 1 Gb en geef het geld dat je bespaart uit aan den 8800 GTX.

Beste van beide werelden ;)
Mja, een GTX vind ik nu weer niet nodig, ik geef toe idd dat het wel een extra beslissing is om extra geheugen te gebruiken. Ik begrijp alleen niet waarom het niet positief kan zijn om 4 gb geheugen te hebben. Grafisch ben ik niet super kritisch. Waarschijnlijk gaat de pc ook nog wel voor foto en video bewerking gebruikt worden (vaders hobby) en daar is extra geheugen ook wel handig lijkt me. Ik zie niet in waarom 4 gb een nadeel kan zijn in de toekomst, waarom zou 2 gb in de toekomst genoeg blijven? Ik lees zoveel topics waar mensen willen uitbreiden. Waarom zou het slecht kunnen zijn?

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:30:
[...]

Mja, een GTX vind ik nu weer niet nodig, ik geef toe idd dat het wel een extra beslissing is om extra geheugen te gebruiken. Ik begrijp alleen niet waarom het niet positief kan zijn om 4 gb geheugen te hebben. Grafisch ben ik niet super kritisch. Waarschijnlijk gaat de pc ook nog wel voor foto en video bewerking gebruikt worden (vaders hobby) en daar is extra geheugen ook wel handig lijkt me. Ik zie niet in waarom 4 gb een nadeel kan zijn in de toekomst, waarom zou 2 gb in de toekomst genoeg blijven? Ik lees zoveel topics waar mensen willen uitbreiden. Waarom zou het slecht kunnen zijn?
Nu is het andere koek. Je geeft in eerste instantie niet aan wat je met je geheugen wil gaan doen. Voor fotobewerking/video bewerking is 4 Gb uitermate handig uiteraard. Maar ik kreeg de impressie dat je het alleen voor het gamen ging gebruiken, waardoor 4 Gb (nu nog) imo onnodig is.

Daarnaast is het nooit gezegd dat het een _nadeel_ is om 4 Gb te hebben. De vraag is alleen: waar ga je het voor gebruiken en is het dan wel nodig/handig :)
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:33:
[...]

Wat is dat ook een onzin. ik heb 1,5 jaar xp op 256mb ddr geheugen gedraait en 3 jaar op 512mb ddr geheugen
Lezen is ook een vak, er is nooit gezegd door mij dat je niet met minder geheugen kan werken. Maar als je gewoon alle frutsels wil aanlaten in XP is 1 Gb toch wel zo hanidg, ook voor de opstarttijd enz.

Ik speelde alleen in op de aan/opmerking dat XP 2 Gb nodig zou hebben.....

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 22-07-2007 19:35 ]

Verwijderd

Wat een onzin, XP draait op 1gb
Wat is dat ook een onzin. ik heb 1,5 jaar xp op 256mb ddr geheugen gedraait en 3 jaar op 512mb ddr geheugen

Verwijderd

Topicstarter
Notna schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:33:
[...]

Nu is het andere koek. Je geeft in eerste instantie niet aan wat je met je geheugen wil gaan doen. Voor fotobewerking/video bewerking is 4 Gb uitermate handig uiteraard. Maar ik kreeg de impressie dat je het alleen voor het gamen ging gebruiken, waardoor 4 Gb (nu nog) imo onnodig is.

Daarnaast is het nooit gezegd dat het een _nadeel_ is om 4 Gb te hebben. De vraag is alleen: waar ga je het voor gebruiken en is het dan wel nodig/handig :)
Mja, of het nodig is: op dit moment ging ik er 100% vanuit dat het niet nodig was. Ik ging er alleen vanuit dat het in de toekomst handig zou zijn omdat alles steeds meer geheugen gaat vragen. Het is echt vooral een keuze geweest op andermans ervaringen en de mogelijkheid tot videobewerking, ook al is dit niet de hoofdfunctie. Met de geheugenprijs van dit moment en de functies van het geheugen kan het nooit kwaad rekening te houden met een gedeeltelijke toekomstgerichtheid.

Offtopic:
Grafisch ben ik nooit de meest moeilijkste geweest, zet grafisch net wat lager en dat die snel gaat. Maar aangezien ik een 22 inch scherm heb en hem in de komende periode goed wil kunnen gebruiken, daarom maar de 8800 GTS. Maar eigenlijk vind ik dat aan de ene kant al overkill voor mezelf, maar 256 of 320 mb is niet genoeg voor een groot scherm. Maar daarom dus ook keuze voor extra geheugen (had nog wat budget over).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:19:
[...]

Als je echt voor een Asus gaat, pak daar dan de QVL van en kijk welk mem getest is. Asus plankjes zijn doorgaans behoorlijk kieskeurig voor het geheugen. Dus kijk even wat ermee werkt voordat je het koopt.

Verwijderd

Ik heb één setje Kingston KVR800D2N5K2/2G (dus 2 x 1 GB) in mijn systeem met Asus P5B-E draaien. Het geheugen staat voor mijn moederbord in de QVL en draait ook prima. Overklokken wil het geheugen niet echt doen. Veel verder dan 833 Mhz kom ik niet want dan krijg ik in memtest fouten (na >5 uur draaien).

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Waarom zou je uberhaupt een 8800GTS 640MB nemen, neem gewoon een HD2900XT. Zie ook 2900XT vs 8800 GTS

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:49:
Waarom zou je uberhaupt een 8800GTS 640MB nemen, neem gewoon een HD2900XT. Zie ook 2900XT vs 8800 GTS
Ik heb die review gelezen van die testen voor directx 10 en bij echte directx 10 spellen kwam de GTS er beter uit..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brakkie schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:27:
[...]

Ah, dus omdat we Tweaker zijn horen we hersenloos overkill toe te passen zonder stil te staan bij wat echt *nodig* is :?

Klinkt meer als domme patser dan Tweaker |:(

Het zo een Tweaker juist moeten gaan om de beste combinatie te zoeken voor zijn eigen toepassingen :o

TS:
Als je nu genoeg geheugen wilt kopen voor behoeften die je pas in de toekomst gaat hebben, ga je duurder uit zijn dan nodig. Geheugenprijzen zijn misschien nu even aan het stijgen, maar structureel gezien zullen ze alleen maar dalen.
Mocht je desalniettemin per se nu 4GB willen kopen, kijk eens naar 2x 2GB ipv 4x 1GB. Dat scheelt issues met loading van de geheugenbus en evt terugclocken daardoor. Wat betreft het kunnen gebruiken van 4GB is het ten dele afhankelijk van je OS (die moet 64b zijn) en ten dele van wat je moederbord doet. Aangezien je niet de moeite genomen hebt dat laatste uit te zoeken voordat je hier postte (sterker nog, je vond het niet eens nodig om je beoogde moederbord te vermelden in je topicstart, al wordt dat wel in het PMG Beleid geeist), zijn 'de feiten' dat dit topic niet voldoet aan de eisen die we aan zelfwerkzaamheid stellen op GoT.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.