Toon posts:

Twijfel over geuid 10K schijven.. misschien toch 7.2K ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goede dag tweakers,

ik ben bezig met het samen stellen van een nieuwe pc, nu twijfel ik nog een beetje over de hdd's. Voor de prijs van 1 10K schijf van 76Gb heb je 2 7.2K schijven van 320Gb die je in raid0 kan zetten. En daar komt nog bij dat (ik heb gelezen en gehoord) dan die 10K schijven een ontzettende herrie kunnen maken.

Waarom kopen dan toch zo veel mensen een 10K schijf? is de snelheid écht zó véél hoger dan 1 7.2K schijf? of misschien zelfs als 2 7.2K schijven in raid0?

En wat kan ik verwachten als ik 2 10K schijven in riad0 zet? Dat kost behoorlijk veel geld.. zie ik dat terug in snelheid?

En ten slotte stel dat ik dan 2 10K schijven in raid0 zet, is het dan verstandig om dat met onboard raid controllers te doen? of gaat het dan goed mis? of gaat het dan zo erg ten koste van de prestatie's dat het niet meer rendabel is om 2 van die dure schijven in raid te draaien?

Ik heb de search knop gebruikt en veel van mijn vragen waren beantwoord, alleen deze vragen bleven nog over. En ik dacht dat er best veel tweakers waren die ervaring met dit soort schijven hadden, en dus deze vragen ook wel konden beantwoorden.

Alvast hartelijk bedankt :)

Verwijderd

Ik heb zelf 2x36 GB 10k rpm raptors in Raid0, maar volgens mij zijn 2x7,2k rpm schijven van momenteel even snel of zelfs sneller in raid 0 !

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

10K disks maken meer geluid doordat ze sneller draaien. Ze zijn wel iets sneller dan de 7200 disks, maar die disks hebben de laatste tijd een leuke vooruitgang geboekt door gebruik te maken van perpendiculaire opslag. En dat gebruiken de 10K disks nog niet (in elk geval de oude niet) vandaar dat de snelheid ervan redelijk dicht bij elkaar ligt.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Er zijn tijden geweest dat Raptors sum-um waren van de hdd-markt, maar tegenwoordig lopen de 7.2K schijven van bijvoorbeeld Samsung en Seagate hard in. Als je dat klein beetje extra prestatie van een Raptor niet nodig hebt ( wat ik vermoed dat zo is in 9:10 gevallen ) ga je lekker voor een vlotte 7.2K schijf.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:29
Ben het met bovenstaand neit eens. De nieuwste 10k Raptor schijven zijn bloedsnel.

Om een vergelijking te maken met de rest:

www.storagereview.com

Daar kun je practisch elke HD vergelijken met anderen in een aantal benchmarks.

Ik heb zelf ook een raptor gehad, en het geluidsniveau vond ik heel erg meevallen. De spinsnelheid hoor je niet, alleen het geratel van de koppen.

https://wren.co/join/Devian

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 heeft het volgende hangen op dit moment :

2x 36 GB Raptor RAID 0
2x 150 GB Raptor RAID 0

En ik moet zeggen dat het reuze meevalt kwa geluid wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht sinds ik 2x 15K SAS schijven van 36 GB aan het werk heb gehoord in RAID 1 op mijn werk :)

Ik zou gewoon eens kijken of er misschien een winkel of een mede Tweaker in de buurt van jouw woonplaats zit met Raptor's waar je effe kan kijken of je het wat vindt.

Zelf moest ik het gewoon hebben en had ik er het geld voor over en was het dus snel besloten, maar als je op een budget zit kan het best een drempel zijn zeg maar ...

Succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 05:04
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:32:
Waarom kopen dan toch zo veel mensen een 10K schijf? is de snelheid écht zó véél hoger dan 1 7.2K schijf? of misschien zelfs als 2 7.2K schijven in raid0?

En wat kan ik verwachten als ik 2 10K schijven in riad0 zet? Dat kost behoorlijk veel geld.. zie ik dat terug in snelheid?
Zo ver ik uit alle informatie op GoT heb kunnen uitmaken ligt het verschil in snelheid niet langer in de transfersnelheid maar vooral in de access times van de Raptors. 2x 7.2K in Raid 0 is erg snel of het sneller is dan de Raptors in Raid 0 weet ik niet maar dat moet niet moeilijk uit te vinden zijn. De lage accesstijd van de Raptors kunnnen 7.2K schijven echter niet benaderen. Wel reduceer je dat voordeel weer door de schijven in Raid 0 opstelling te gebruiken omdat je dan de accessijd x 2 (ergste geval) hebt, iedere schijf moet tenslotten benaderd worden. Volgens mij moet je gewoon nog even verder zoeken want wat je wilt weten is echt wel te vinden, hier of door gewoon reviews te lezen.

Succes.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29
Mijn ervaring:

- Raptors zijn echt lang niet de herriemakers wat overal beweerd wordt. Heb er twee van de nieuwe generatie, nooit last van. Wordt echt ZWAAAR overdreven.

- True, kwa doorvoersnelheid lopen 7200 RPM'tjes in. Accesstimes daarentegen haal je never nooit niet met een 7200 blokkie. Daarom is het ook zo stom om twee raptors in raid te gooien, accesstimes gaan er mee omhoog.

- Tel hierbij de flink hogere MTBF bij, een kwalitatief goede schijf die minder snel kapot gaat is toch ook heel wat waard?

Verwijderd

Cubefanatic schreef op maandag 23 juli 2007 @ 02:22:
Mijn ervaring:

- Raptors zijn echt lang niet de herriemakers wat overal beweerd wordt. Heb er twee van de nieuwe generatie, nooit last van. Wordt echt ZWAAAR overdreven.

- True, kwa doorvoersnelheid lopen 7200 RPM'tjes in. Accesstimes daarentegen haal je never nooit niet met een 7200 blokkie. Daarom is het ook zo stom om twee raptors in raid te gooien, accesstimes gaan er mee omhoog.

- Tel hierbij de flink hogere MTBF bij, een kwalitatief goede schijf die minder snel kapot gaat is toch ook heel wat waard?
Hoe kom je erbij dat de accesstimes omhoog gaan als ze in RAID draaien? Volges mij is dat een beetje een fabeltje wat de wereld is ingeholpen.. met een goede onboard controller zoals de ICH9R merk je daar in de praktijk volgens mij helemaal niks van als ze in raid 0 draaien..
Pagina: 1