CPU fan schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221829

Topicstarter
Een half jaar maak ik zeer tevreden gebruik van mijn Core2Duo E6400 processor. Ondanks dat vind ik het wel tijd worden voor een schoonmaakbeurt van de heatsink, want volgens mij zit er aardig wat stof in. Ik kan natuurlijk gewoon de stofzuiger erop zetten in de hoop dat ik alles eruit krijg, maar daar heb ik niet genoeg ruimte voor door de bedrading.

Nu zat ik te denken om gewoon de hele heatsink/koeler te demonteren om schoon te maken, en vervolgens weer erop te zetten. Is dit slim of kan ik het beter anders aanpakken? Ik heb nog Spire koelpasta liggen, is dit goed genoeg als vervanging voor de standaard pasta eventueel?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 19:58
Wel stofzuiger erbij houden. En dan blazen. Het losse stof gaat dan de stofzuiger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:16

Thandor

SilverStreak

Interessant is PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!). Wat de warmtegeleidingspasta betreft, dat zal wel voldoende zijn. Zorg er wel even voor dat je zowel het heatsink als de heatspreader op de processor even goed schoonmaakt.

Mocht de stofzuiger de mogelijkheid hebben om te blazen dan zou ik alles simpelweg laten zitten en de PC eens flink doorblazen, dat werkt erg effectief.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213671

Je kan hem er af halen en dan de heatsink ff uitblazen met een compressor. ik zou als ik jouw was even bij een Local Hardware store even van die Artic Silver 5 (correct me if i'm wrong) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221829

Topicstarter
Anoniem: 213671 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:52:
Je kan hem er af halen en dan de heatsink ff uitblazen met een compressor. ik zou als ik jouw was even bij een Local Hardware store even van die Artic Silver 5 (correct me if i'm wrong) halen.
Is die koelpasta niet speciaal voor bijv. overklokkers? Misschien een beetje overbodig om nieuwe te halen als ik nog andere heb liggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:16

Thandor

SilverStreak

Speciaal voor overclockers, dat niet. Het kan ook ideaal zijn voor diegene die een heel stille PC wil hebben en bijvoorbeeld met minimale koeling moet werken. Optimale geleiding is dan essentieel.

In jouw geval is de 'standaard' warmtegeleiding pasta overigens wel prima. Artic Silver 5 zal wel betere prestaties neerzetten, maar die betere prestaties zijn geen must ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Thandor schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:43:
Speciaal voor overclockers, dat niet. Het kan ook ideaal zijn voor diegene die een heel stille PC wil hebben en bijvoorbeeld met minimale koeling moet werken. Optimale geleiding is dan essentieel.

In jouw geval is de 'standaard' warmtegeleiding pasta overigens wel prima. Artic Silver 5 zal wel betere prestaties neerzetten, maar die betere prestaties zijn geen must ;).
Maar silver kost maar 5 euro, erop zetten is niet zo moeilijk en -5 tot -10 graden is altijd wel heeeel handig :P Dus zeker aan te raden, voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:03
zou wel oppassen met stofzuiger....Er kan dan statische elektriciteit ontstaan, en daardoor kan je je hardware mollen...

Als ik jou was zou ik gewoon een busje perslucht kopen en dan je fans doorblazen, dan hoef je ze er niet eens af te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Soms even met de compressor de boel even schoonblazen :9. Dan moet je wel even de ventilatoren blokkeren met een schroevendraaier of iets dergelijks, anders lopen je lagers compleet de vernieling in.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

megatronics schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:57:
Soms even met de compressor de boel even schoonblazen :9. Dan moet je wel even de ventilatoren blokkeren met een schroevendraaier of iets dergelijks, anders lopen je lagers compleet de vernieling in.
Dat kun je zelfs ook al als je de stofzuiger op je fans zet. Ze gaan dan zo snel draaien dat nogal eens wat oudere fans een flinke herrie gaan maken, zodra je je pc weer aanzet.

Maar het is meestal niet het stof wat zo blijft plakken, meer iets plakkerigs. Schoonborstelen met een kwastje helpt dan niet en met een stofzuiger krijg je dat plakkerige er ook niet af.
Je zou bijna gaan denken aan een sopje om even je fan in te doen :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door slaay op 21-07-2007 22:06 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik maak de fan altijd gewoon schoon met een vochtig doekje, is die weer als nieuw. Beetje naaimachine olie ertussen en je kan er weer een tijdje tegenaan.

Gebruik nooit een stofzuiger in je kast dat kan je pc slopen, en je fans zouden kapot kunnen gaan omdat ze te hard gaan draaien.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:46

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

darkpluisje schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:53:
zou wel oppassen met stofzuiger....Er kan dan statische elektriciteit ontstaan, en daardoor kan je je hardware mollen...

Als ik jou was zou ik gewoon een busje perslucht kopen en dan je fans doorblazen, dan hoef je ze er niet eens af te halen...
waarom word toch altijd geroepen dat een stofzuiger schade aanbrengt ?
ligt denk ik toch echt aan de manier waarop je het uitzuigt , ik doe het altijd zo :

ik houde de zuigmond van de slang +- 10 mm boven de hardware, en ga dan met een speciale kwast(duur kreng is dat ding ook nog) langs al de hardware, deze wrikt de stof los, en door de zuigwerking (airflow) zuigt het vanzelf de zuiger in.

ps over dat kleverige spul,daar heb je totaal geen last van als je je pc goed onderhoud, maw vaak schoonmaken.

je auto breng je toch ook niet maar 1x per 5 jaar voor een beurt ?

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-07-2007 12:47 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Omdat een stofzuiger dat kan doen, je raakt toch welles met je handen de hardware aan en met de andere hand heb je de stofzuiger vast. Geen goed idee. :) (je laat immers op door de stofzuiger)

En als je pech heb is dan je hardware kapot, al zie je het niet zo vaak dat door statische elektriciteit hardware kapot gaat, maar zekerheid voorop zou ik maar zeggen.;)

Als je je steeds ontlaad is er niks aan de hand, anders kan je dus statisch geladen worden.

Dit hoeft niet te gebeuren, maar het kan wel dus doe het niet om problemen te voorkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 22-07-2007 13:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46

Haan

dotnetter

Ik gebruik altijd Afbeeldingslocatie: http://www.pczaak.nl/catalog/images/30525.jpg (spuitbus perslucht)

in combinatie met stofzuiger op lage toeren, werkt perfect :)

[ Voor 7% gewijzigd door Haan op 22-07-2007 13:06 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

Ehm, waarom zou je dat willen doen? Maakt 0,0 uit hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deeltje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-05-2023

deeltje

.Part of my particles are part

@Thandor,

Thnx voor die directe link naar de filmpjes, echt kicke filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006

pm1

SoLiD-Killer

Haan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:05:
Ik gebruik altijd [afbeelding] (spuitbus perslucht)

in combinatie met stofzuiger op lage toeren, werkt perfect :)
op termijn zou ik je dan toch een compressor aanraden die bussen perslucht kosten redelijk veel

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Ik roer altijd met een wattenstaafje rond tussen de fan zo haal je het meeste eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46

Haan

dotnetter

Een compressor voor eens in de zoveel tijd wat stof wegspuiten? Lijkt me niet echt een zinnige investering ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-03 14:08

Kristof

is een Belgisch product

Anoniem: 207627 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 13:07:
Ehm, waarom zou je dat willen doen? Maakt 0,0 uit hoor...
Daar zou je wel eens lelijk van kunnen schrikken...
Stof tussen je fan en tussen de ribben van een heatsink spelen wel degelijk een grote rol. Kan al heel snel enkele graden schelen!

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

Kristof schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:40:
[...]

Daar zou je wel eens lelijk van kunnen schrikken...
Stof tussen je fan en tussen de ribben van een heatsink spelen wel degelijk een grote rol. Kan al heel snel enkele graden schelen!
Mm ok dan... maargoed, als een computer foutloos werkt maakt het mij niet uit of hij 50 of 54 of 60 of desnoods 75° is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:44
Ik gebruik altijd een oude (verf)kwast. Werkt perfect, en dan hoef je de boel ook niet te demonteren.

[ Voor 30% gewijzigd door InfinityG35 op 22-07-2007 20:35 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-03 20:40
Met een compressor.. zelfs alle stof in hoekjes en andere niet zichtbare plaatsen blaas je er op die manier uit! Stofzuiger ernaast om het grootste deel te kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

---RRR--- schreef op zondag 22 juli 2007 @ 20:39:
Met een compressor.. zelfs alle stof in hoekjes en andere niet zichtbare plaatsen blaas je er op die manier uit! Stofzuiger ernaast om het grootste deel te kunnen opvangen.
helemaal mee eens 8) een tip altijd buiten doen is nogal een "stoffige boel" ;) ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:18

Sosabowski

nerd

Ik schoef de fan altijd even los van de heatsink. Geen idee of dat bij jou ook kan, maar op die manier kan je er wat makkelijker bij en hoef je niet met een stofzuiger je kast in.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146790

Bij mij is blazen al voldoende om een heatsink schoon te maken, waarom zou je er een stofzuiger ophouden?
Blazen en wattenstaafjes als het echt ernstig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177151

gwoon de heatsink dr afhalen, keer blazen en klaar ben je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201915

Haan schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:57:
Een compressor voor eens in de zoveel tijd wat stof wegspuiten? Lijkt me niet echt een zinnige investering ;)
maar als je er nou toevallig al een hebt? :P

dat doe ik ook altijd en gaat prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
Anoniem: 207627 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:44:
[...]

Mm ok dan... maargoed, als een computer foutloos werkt maakt het mij niet uit of hij 50 of 54 of 60 of desnoods 75° is...
Ware het niet dat overtollig stof ook voor errors kan gaan zorgen omdat het toch een beetje gaat geleiden. Vooral met geheugen zie je dit nogal eens. Zogenaamde 'stof errors' noemden we dat altijd in de zaak waar ik werkte. Goed schoonblazen met perslucht of iets in die aard en heeeee... ineens geen memtest errors meer.

Je PC stofvrij houden is gewoon hetzelfde als je auto een jaarlijkse beurt geven. Standaard onderhoud wat erbij hoort om problemen te voorkomen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 15:45
HMMM
Ik doe ook regelmatig onderhoud van mijn P4, maar dan op en eerder brutale manier;
Ik neem de heatsink+fan van de proc blaas alle stof uit de cas, en was mijn heatsink+fan onder water.
Daarna droog ik deze eerst met handoek, soms ook nog met de haardroger op koud (als de fan niet meteen wilt werken), maar meestal lukt het met gewoon wat ermee zwieren.
Ik heb nog nooit een probleempje gehad. Ik herhinner me trouwens dat de Pentium 233 MMX vast zat aan de heatsink, en dat ik deze ook mee onder water deed, echter, deze werkt nog steeds, en is nog steeds in gerbuik heden ten dage!!

Maar voor gewoon mandelijks onderhoud zou ik gewoon eens geod in de fans blazen (op de heatsink) en met een doekje (keukepapier) over de Fan-blades wrijve.

!! belangrijk nooit warme lucht op een van de componenten van een pc blazen, je risceert deze deze of andere componenten te beschadigen, en neem maar van mij aan dat je ze oook daadwerkelijk zult beschadigen met warme lucht (als je bijvoorbeeld blaast met een haardroger)

[ Voor 15% gewijzigd door g4wx3 op 22-07-2007 23:28 ]

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Sjoko schreef op zondag 22 juli 2007 @ 23:16:
[...]

Je PC stofvrij houden is gewoon hetzelfde als je auto een jaarlijkse beurt geven. Standaard onderhoud wat erbij hoort om problemen te voorkomen.
Helemaal mee eens het is ineens ook een goede manier om alle fans enzo te controlleren of ze nog niet aan vervanging toe zijn :p

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1