[Alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 71.057 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
hmm, zo had ik laatst een webservice waarbij in de te sturen XML een optional field stond... maar je moest dit veld dan wel weer verplicht meesturen (maar dan wel leeg)... vonnik nou niet echt logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

@Roy-t: StarUML?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 22:30
Anoniem: 50825 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:54:
Ik heb geen codevoorbeeld maar een verhaaltje:

In een van de applicaties die hier gebruikt wordt, wordt maandelijks een tekstbestand ingelezen. Dit bestand wordt gemaakt door een andere applicatie en verrijkt met gegevens uit een andere database. Dit verrijken wordt handmatig getriggerd door een van de beheerders die hier rondlopen.

Op een gegeven moment hebben we een rfc ingeschoten omdat we wat extra gegevens uit de verrijking in het bestand wilden hebben. Dit werd geregeld. Netjes getest, goed bevonden, in productie gegaan en ook daar draaide het goed.

De volgende maand zou de vernieuwde verrijking weer gedraaid gaan worden. Wat blijkt, krijgen we ineens weer de verrijking zoals hij was voor de aanpassing!

Ik weet niet hoe jullie hierover denken, maar als iets in productie staat, dan blijft het daar staan, totdat er orders zijn gegeven dat het eruit moet of mag. Als we daar al niet eens meer vanuit kunnen gaan, dan kunnen we wel inpakken.
Klinkt bekend, wij hebben hier ook wel eens dat een oudere versie ineens over een nieuwe heengezet wordt. Dat is vooral een kwestie van zorgvuldig werken en versie beheer goed inrichten.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 26-06 19:41
Edwardvb schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:18:
hmm, zo had ik laatst een webservice waarbij in de te sturen XML een optional field stond... maar je moest dit veld dan wel weer verplicht meesturen (maar dan wel leeg)... vonnik nou niet echt logisch...
Moet je eens een interface willen schrijven naar de verzendsoftware van TNT. Je mag een CSV of een fixed-width ASCII file naar dat ding sturen. Een van de velden die je erin mag zetten is een XML-bestand met opties. Als je dat ding in CSV zet moet je de quotes escapen met nog een quote... En dan dat XML formaat, echt om te janken! ALs je een pakket met handtekening retour wil hebben, krijg je zoiets:
XML:
1
2
3
4
5
6
<packages>
<package id="1337">
  <meer info, gewicht enzo....>
</package>
<package id="1234" />
</packages>

Ehm, juist, heel erg human readable :X En wat ik heel onhandig vond, was dat je zelf je hele bestandsformaat moest definieren, qua kolomindeling enzo. Geef dan gewoon een voorbeeldbestand en een standaardindeling waar je vanaf mag wijken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 12:53

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MBV schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:33:
[...]

Moet je eens een interface willen schrijven naar de verzendsoftware van TNT. Je mag een CSV of een fixed-width ASCII file naar dat ding sturen. Een van de velden die je erin mag zetten is een XML-bestand met opties. Als je dat ding in CSV zet moet je de quotes escapen met nog een quote... En dan dat XML formaat, echt om te janken! ALs je een pakket met handtekening retour wil hebben, krijg je zoiets:
XML:
1
2
3
4
5
6
<packages>
<package id="1337">
  <meer info, gewicht enzo....>
</package>
<package id="1234" />
</packages>

Ehm, juist, heel erg human readable :X En wat ik heel onhandig vond, was dat je zelf je hele bestandsformaat moest definieren, qua kolomindeling enzo. Geef dan gewoon een voorbeeldbestand en een standaardindeling waar je vanaf mag wijken :/
Mis ik nu iets aan dat stukje XML, dat zit toch niet zo bizar in elkaar? Ik moet zeggen dat ik niet vreselijk vaak met XML werk hoor, dus misschien staat hier iets wat onwijs tegen de standaard in druist. Kan iemand dat even duidelijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 12:50
Patriot schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:45:
[...]

Mis ik nu iets aan dat stukje XML, dat zit toch niet zo bizar in elkaar? Ik moet zeggen dat ik niet vreselijk vaak met XML werk hoor, dus misschien staat hier iets wat onwijs tegen de standaard in druist. Kan iemand dat even duidelijk maken?
Regel 3 (denk ik, bij nader inzien is dat misschien alleen ter illustratie).

[ Voor 8% gewijzigd door riezebosch op 12-09-2008 14:19 ]

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175502

gevonden op de php.net site http://php.net/manual/en/function.unset.php

Here's my variation on the slightly dull unset method. It throws in a bit of 80's Stallone action spice into the mix. Enjoy!
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?php
/**
 * function rambo (first blood)
 *
 * Completely and utterly destroys everything, returning the kill count of victims
 *
 * @param    It don't matter, it&#8217;s Rambo baby
 * @return    Integer    Body count (but any less than 500 and it's not really worth mentioning)
 */
function rambo() {

// Get the victims and initiate that body count status
    $victims = func_get_args();
    $body_count = 0;   

// Kill those damn punks
    foreach($victims as $victim) {
        if($death_and_suffering = @unset($victim)) {
            $body_count++;
        }
    }

// How many kills did Rambo tally up on this mission?
    return($body_count);
}
?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 12:22

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 09:09
Ten eerste:
Het aantal regels in een bestand is niet een graadmeter voor kwaliteit, leesbaarheid, functionaliteit of wat dan ook - je kunt hele mooie code kwijt in 900 regels code. Als dat per functie (oid) is dan is het echter wel veel.

Ik heb volgens mij liever spaghetticode dan lasagnecode btw (om maar een pasta-analogie te noemen), bij spaghetti staat teminste alles bij elkaar.

Ten tweede:
Anoniem: 175502 schreef op maandag 15 september 2008 @ 23:09:
PHP:
1
2
3
<?php
function rambo() {
// bla
is win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
YopY schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 14:09:
Ik heb volgens mij liever spaghetticode dan lasagnecode btw (om maar een pasta-analogie te noemen), bij spaghetti staat teminste alles bij elkaar.
Bij spaghetticode staat het juist niet bij elkaar en ik zie de analogie met lasagne niet tenzij je een meerlaagse structuur bedoelt die er juist is om componenten functioneel van elkaar te scheiden en groeperen.

edit: oeh :9 er is ook een lasagnacode artikel. Nog nooit van gehoord 8)7 Effe lezen :P
edit2: LOL; dan begreep ik 'm dus intuïtief toch goed :Y)

Alleen snap ik dan nog steeds niet hoe je met droge ogen durft te beweren liever spaghetticode te hebben (mja, "smaken" verschillen :P )

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 16-09-2008 14:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 12:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

offtopic:
The Paste Theory of Software omvat ook nog Ravioli code ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Patriot schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:45:
[...]

Ik verstuur 1 pakket. Om aan te geven dat dit een gewoon pakket is, met als optie dat de handtekening retour moet, moet ik 2x een package in het XML bestand zetten, met een 'magic' id. Ik zou hem zo maken:
XML:
1
2
3
4
5
6
<packages>
  <package>
     <handtekeningRetour />
     <!--meer gegevens -->
  </package>
 </packages>

en voor een pallet:
XML:
1
2
3
4
5
<packages>
 <pallet>
     <!--meer gegevens -->
  </pallet>
</packages>

en sowieso alle gegevens in XML zetten, niet een XML in CSV 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 16-09-2008 15:13 ]

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
foreach ($items as $key => $value) {
    if (is_null($temp)) {
        $temp = array();
        $temp[] = do_something($value);
    } else {
    }
}

Het doet zijn werk wel, maar hoe. :P

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:53

Sebazzz

3dp

Letterlijk samples overnemen O+

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 18-09-2008 14:31 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het doet z'n werk helemaal niet. Wat nou als $temp daarvoor de waarde 5 had oid?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Peedy
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik kom regelmatig in oude code van mezelf nog wat artifacts tegen...
PHP:
1
echo "".$blaat."";

is zo'n bekende. Heeft waarschijnlijk ooit wat voor/achter gestaan, en na het debuggen oid haal je dat dan weg, maar ik was vroeger niet zo netjes en dan blijft dit achter :P Net als overal mysql_fetch_object gebruiken ipv mysql_fetch_assoc waardoor ik nu soms problemen heb met OOP classes die $blaat->whatever op een andere manier interpreteren :+

[ Voor 24% gewijzigd door Peedy op 18-09-2008 15:36 ]

Anoniem: 26351

.oisyn schreef op donderdag 18 september 2008 @ 14:33:
Het doet z'n werk helemaal niet. Wat nou als $temp daarvoor de waarde 5 had oid?
dan verandert $temp geheel in PHP-stijl automagisch van type :Y)

In dit geval (int -> array) krijgt de progger 'Warning: Cannot use a scalar value as an array' te zien.
Op zich goed dat PHP een warning gooit, maar imo moet de php-progger z'n types in de gaten houden zodat $temp = 5; $temp[] = <iets>; niet voorkomt :)

Maar dit korte stukje code is waarschijnlijk flink uit zn context gerukt...want met enkel dit stukje code is weinig mis, behalve dan dat $temp niet duidelijk geinitialiseerd is, voordat de foreach() uitgevoerd wordt, wat een E_NOTICE melding oplevert en dat de else wat overbodig is.

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Het leukst is lachen om jezelf natuurlijk. Ik heb zelf mijn site van asp door asp2php in php laten overzetten en ben nu alles langzaam werkend aan het maken, omdat ik geen zin tijd had om het allemaal even overnieuw te doen. Dat doe ik later wel, maar de asp-code is van de tijd dat ik net leerde programmeren en ik kom nu toch een mooie tegen.
PHP:
1
2
3
4
5
6
$locatieID = $_POST["locatieID"]
if ($locatieID==0){
//doet hier iets om $locatieID te genereren
} else{
  $locatieID=$locatieID;
}

Ok, toegegeven. In asp zag het er wat beter uit en ik moet hem nog omschrijven in iets wat wel goed is, maar het gaat hier even om het else-statement en vooral die vind ik van mezelf toch wel legendarisch stupide!

asp2php heeft ook leuk vautmeldingen als hij de asp-functies niet kent
PHP:
1
$functie_die_asp2php_niet_kent; // asp2php says 'huh'?: 

[ Voor 0% gewijzigd door Scharnout op 18-09-2008 16:17 . Reden: tikvaut ]

And Bob's your uncle ...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 26351 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 15:57:
[...]

dan verandert $temp geheel in PHP-stijl automagisch van type :Y)

In dit geval (int -> array) krijgt de progger 'Warning: Cannot use a scalar value as an array' te zien.
Op zich goed dat PHP een warning gooit, maar imo moet de php-progger z'n types in de gaten houden zodat $temp = 5; $temp[] = <iets>; niet voorkomt :)

Maar dit korte stukje code is waarschijnlijk flink uit zn context gerukt...want met enkel dit stukje code is weinig mis, behalve dan dat $temp niet duidelijk geinitialiseerd is, voordat de foreach() uitgevoerd wordt, wat een E_NOTICE melding oplevert en dat de else wat overbodig is.
Ik denk helemaal niet dat deze code uit context is gehaald, en dat het juist om tracht te gaan met een ongeïntialiseerde $temp. Anders is de is_null() compleet nutteloos - de bug is dan ook dat er een is_array() mist:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
    if (is_null($temp) || !is_array($temp)) {  // nu werkt het wel
        $temp = array(); 
    } else { 
    } 
}

Echter, de code blijft natuurlijk een beetje loos zo. Doe dan gewoon:
PHP:
1
2
3
4
5
6
if (is_null($temp) || !is_array($temp))
    $temp = array();

foreach ($items as $key => $value)
}

Of nog beter, iets met array_values().

.oisyn schreef op donderdag 18 september 2008 @ 16:43:
[...]

PHP:
1
2
3
4
5
6
    $temp = array();

}

Zonder een !isset($temp) levert dit nog steeds een E_NOTICE op :>
Ben het met je eens dat de originele code qua structuur nogal loos is.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het ging me er niet om de notice weg te werken. Ik dacht eerlijk gezegd dat een [] op een int oid gewoon niet werkte.
.edit: en daarin had ik dus gelijk. Dus: :* right back at ya :P

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 18-09-2008 17:30 ]

.oisyn schreef op donderdag 18 september 2008 @ 17:25:
Het ging me er niet om de notice weg te werken. Ik dacht eerlijk gezegd dat een [] op een int oid gewoon niet werkte.
.edit: en daarin had ik dus gelijk. Dus: :* right back at ya :P
Inderdaad, dat postte ik ook al....zo'n 3 kwartier eerder :+
Anoniem: 26351 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 15:57:
[...]

:>

kleffe boel hier :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
.oisyn schreef op donderdag 18 september 2008 @ 16:43:
[...]

Ik denk helemaal niet dat deze code uit context is gehaald, en dat het juist om tracht te gaan met een ongeïntialiseerde $temp. Anders is de is_null() compleet nutteloos - de bug is dan ook dat er een is_array() mist:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
    if (is_null($temp) || !is_array($temp)) {  // nu werkt het wel
        $temp = array(); 
    } else { 
    } 
}

PHP:
1
2
3
4
5
6
    $temp = array();

}

In PHP kijk je met isset() of een variabele al bestaat, niet met is_null().

Dus de correcte code is:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
{ 
    if (!isset($temp) || !is_array($temp))
    {
        $temp = array(); 
    } 
}

En ik zou dan liever die if nog boven de foreach zetten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Checken op null en kijken of een variabele geset is is natuurlijk compleet iets anders.

Welke er 'correct' is hangt helemaal van de situatie af, in PHP maakt het geen drol uit, zie ook: http://nl.php.net/manual/en/types.comparisons.php

Het voordeel wat is_null dan heeft is dat het ook op functies gebruikt kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 23-09-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02

TeeDee

CQB 241

Uhm, volgens mij is !isset hetzelfde als is_null. Als we dan toch gaan zeveren: volgens mij kan je dat weer verder evalueren naar === null.
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 00:03:
[...]

Jup, daarom zeg ik: Onder PHP maakt het geen drol uit.

Zoals staat op de pagina waarvan ik een link gaf ;)
Och, tijdstip en niet refreshen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door TeeDee op 24-09-2008 15:59 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

TeeDee schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 23:47:
Uhm, volgens mij is !isset hetzelfde als is_null. Als we dan toch gaan zeveren: volgens mij kan je dat weer verder evalueren naar === null.
Jup, daarom zeg ik: Onder PHP maakt het geen drol uit.

Zoals staat op de pagina waarvan ik een link gaf ;)

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Maakt toch zeker wel een drol uit. Als je is_null over een daadwerkelijk niet bestaande variabel heen haalt, dan krijg je een warning notice. Dat is met isset niet het geval.

Verder is isset een taalconstructie, en geen functie. Je kunt hem dus alleen direct gebruiken, en niet als callback gebruiken of als variabele functie aanroepen. Ook kun je als waarde alleen een variabel meegeven, niet bijvoorbeeld de returnwaarde van een functie. Dit kan bij is_null wel.

[ Voor 47% gewijzigd door Michali op 24-09-2008 09:01 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Anoniem: 260596

Mogen domme foutjes ook? :)

Heb ik 2 dagen zitten zoeken op wat de fout hier kon zijn;
Delphi:
1
tempString := MidStr(tempString, nameIndex1, (nameIndex2 - nameIndex2));

Dat was een tijdrovende typo 8)7

Ook vergeet ik regelmatig de result op het einde va neen functie, en ik maar debuggen. |:(

Anoniem: 260596 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 14:45:
Ook vergeet ik regelmatig de result op het einde va neen functie, en ik maar debuggen. |:(
Dat doet iedereen volgens mij wel eens, een geniale functie schrijven en dan de return vergeten :+

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:13:
[...]

Dat doet iedereen volgens mij wel eens, een geniale functie schrijven en dan de return vergeten :+
Een beetje IDE waarschuwt dan ook dat er geen return value is ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

RobIII schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:14:
[...]

Een beetje IDE waarschuwt dan ook dat er geen return value is ;)
Sterker nog: Een C# code zal niet eens compileren. Raar dat Java dat wel doet dan :S

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 24-09-2008 15:22 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Hydra
  • Laatst online: 25-06 15:42
Sebazzz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:21:
Sterker nog: Een C# code zal niet eens compileren. Raar dat Java dat wel doet dan :S
Java compiled zeer zeker niet met een niet-void functie zonder return waarde.

https://niels.nu

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34

Robtimus

me Robtimus no like you

Dit is dan ook een Delphi functie, maar ook Delphi hoort gewoon te waarschuwen (nadruk op waarschuwen, het compilet wel). Dat doet hij bij mij iig wel.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ow, Delphi dan... :P

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Als je eerst het raamwerk (iets wat veel IDE's ook doen) van je functie maakt heb je dus al "een" return-value en zal je dus ook geen warnings/errors krijgen hierover ;)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het kan best hoor :P

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
        public bool AreWeHappy(string foo)
        {
            bool retval = false;

if (String.IsNullOrEmpty(foo))
            {
                return retval;
            }

if (foo == "bar")
            {
                // Do some magic

retval = true;
            }

if (foo.Length == 3)
            {
                // Do some more magic

// forget to set retval
            }

return retval;
        }

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 08:38
kenneth schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:35:
Het kan best hoor :P

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
        public bool AreWeHappy(string foo)
        {
            bool retval = false;

if (String.IsNullOrEmpty(foo))
            {
                return retval;
            }

if (foo == "bar")
            {
                // Do some magic

retval = true;
            }

if (foo.Length == 3)
            {
                // Do some more magic

// forget to set retval
            }

return retval;
        }
Deze returned toch gewoon 'false"

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Maar als je wil dat bij een drieletterige waarde in foo hij true retourneert, dan gaat hij fout bij iedere string, behalve "bar" :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• glmona
Hoezo retVal is toch al gezet op false, dat er daarna niks mee gebeurt is toch geen probleem?

Edit:
Laat maar, ligt er natuurlijk aan wat je verwacht, maar er is wel een return value... Alleen niet de 'true' die je verwacht...

[ Voor 44% gewijzigd door glmona op 24-09-2008 15:43 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ja okay, syntactisch is er een return, maar semantisch niet ... ligt net aan hoe je het interpreteert :)

• glmona
kenneth schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:44:
Ja okay, syntactisch is er een return, maar semantisch niet ... ligt net aan hoe je het interpreteert :)
Daar ging het toch over hierboven. Dat java dit niet accepteert als er geen waarde is...

Inderdaad, menig programmeur zal werken met een retval variabele welke een default waarde mee krijgt. Op die manier kan de IDE en de compiler je niet redden als de return waarde dan niet geset wordt.

Maar goed, als je van jezelf weet dat je zoiets vaak vergeet ben je er met debuggen ook heel snel achter.

• HawVer
  • Laatst online: 10-06 22:30
Dat komt omdat Delphi de return waarde als een variabele (Result) behandelt. De result waarde kun je instellen zonder meteen uit de functie te springen. De praktijk wijst uit dat dit erg vaak spaghetti code oplevert. Zonder de result waarde te initialiseren kan er van alles in terecht komen. Dat kan erg interessante bugs opleveren.

http://hawvie.deviantart.com/

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Net als in VB dus, waar de returnvalue de naam van de functie is 8)7

• Hydra
  • Laatst online: 25-06 15:42
Er wordt gewoon nogsteeds een waarde geretourneerd. Dus syntactics is er niks mis met de code. Dat je een stuk 'vergeet' is compleet wat anders.
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:48:
Inderdaad, menig programmeur zal werken met een retval variabele welke een default waarde mee krijgt. Op die manier kan de IDE en de compiler je niet redden als de return waarde dan niet geset wordt.
Dan is die mijnheer 'menig' danook gewoon fout bezig. Het is gewoon fout een default waarde in te stellen als deze niet nodig is/gebruikt wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door Hydra op 24-09-2008 19:02 ]

https://niels.nu

Mwah, daar ben ik het niet mee eens.

Zoals het voorbeeld van kenneth vind ik gewoon nette code.
Het is dan ook zeker nodig en wordt gewoon gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 24-09-2008 19:05 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 14:08

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Anoniem: 178962 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:04:
Mwah, daar ben ik het niet mee eens.

Zoals het voorbeeld van kenneth vind ik gewoon nette code.
Het is dan ook zeker nodig en wordt gewoon gebruikt.
Dat vindt je nette code? Of return direct, of gebruik een return variabele en return alleen aan het einde van je functie, maar ga dat niet door elkaar gebruiken (wat in het voorbeeld gebeurd).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• MBV
Ach, als dat het voorbeeld van slecht programmeerwerk is, dan kan ik hier de hele PHP-codebase van mijn werkgever wel dumpen. En dan maak ik me totaal geen zorgen over de manier van returnen, ik weet nog wel wat ergere dingen :P

• Creepy
  • Laatst online: 27-06 14:08

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je mag inderdaad blij zijn als dat alles is ja :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
PHP is sowieso een slecht programmeervoorbeeld ;)

• Jasperrr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-06 01:55
418O2 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:31:
PHP is sowieso een slecht programmeervoorbeeld ;)
Dus jij hebt liever ASP? 8)7

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
werk ik nu wel mee (de .net variant). Ik vond php altijd heel geslaagd, maar nu ik met C# en asp.net werk begin ik wel steeds meer te zien dat php niet 100% een programmeertaal is. Ik programmeerde vrij laks in php, maar dat kan ook en daardoor maak je rare constructies die later niet blijken te werken.

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Return gewoon direct mensen, het is leesbaarder (+ makkelijker te debuggen) en scheelt een lokale variabele en jump instructie ;)

[ Voor 12% gewijzigd door prototype op 24-09-2008 21:10 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

418O2 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:39:
werk ik nu wel mee (de .net variant). Ik vond php altijd heel geslaagd, maar nu ik met C# en asp.net werk begin ik wel steeds meer te zien dat php niet 100% een programmeertaal is. Ik programmeerde vrij laks in php, maar dat kan ook en daardoor maak je rare constructies die later niet blijken te werken.
Ja. Dat ben ik het ook mee eens. Ik vond PHP echt de heilige graal wat webprogrammeren betreft, en ASP een achterlopertje (niet .NET). Maar nu ik steeds meer met C#/.NET werk ben ik wel teleurgesteld in PHP, bijvoorbeeld dat er standaard geen MySQL object is en dat soort dingen. Met ASP.NET kunnen dat soort dingen prima en kan je ook nog eens C# gebruiken, wat wil je nog meer...
Met Visual Studio is geen code niet te debuggen 8) (maar je punt staat hoor ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 24-09-2008 21:42 ]

Creepy schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:03:
[...]

Dat vindt je nette code? Of return direct, of gebruik een return variabele en return alleen aan het einde van je functie, maar ga dat niet door elkaar gebruiken (wat in het voorbeeld gebeurd).
Mwah dat voorbeeld is natuurlijk erg kort door de bocht, maar stel je hebt zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
function foo(bar) {
 retval = 0
 if (bar > 5) {
  // extreem ingewikkelde formules die retval setten adhv bar ofzo
 }
 if (retval < 5) {
  // nog wat extreme formules met retval en andere zaken
 }
 if (retval == 0) {
  // shit 0 is een probleem
  return retval // <--- vergeet je dan bijvoorbeeld
 }
 // nog wat moeilijks wat niet gedaan mag worden als retval 0 is
 if (retval > 5) {
  // doe nog iets met retval
  return retval
 }
 // nog iets
 return retval
}

Dan vind ik dat een goede manier om het op te lossen, het hangt nogal van de situatie af natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 24-09-2008 21:45 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Creepy schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:03:
[...]

Wat zou jij dan doen met guard clauses? Ik ben op zich voor één return punt, maar ik ga niet een hele functie doorlopen als ik al weet dat ik niks heb aan een null value, anders krijg je van die nutteloze nesting:

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
public int functie(string a, string b)
{
    int retval;

if (!(a.IsNullOrEmpty() && b.IsNullOrEmpty))
    {
        // functie

// ...

// nog meer regels

// ....

retval = 42;
    }
    else
    {
        // ohja, we moeten die nullwaardes nog afhandelen ...

retval = 0;
    }

return retval;
}

Dan heb ik liever:

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
public int functie(string a, string b)
{
    int retval;

if (a.IsNullOrEmpty() || b.IsNullOrEmpty)
    {
        return 0;
    }

// zo, checks gehad, we kunnen nu gewoon verder

// ...

retval = 42;

// ...

return retval;
}

Even los van het feit dat je in dit specifieke geval misschien een ArgumentException zou gebruiken.

Waar je wel meerdere exit points hebt, maar toch een mooie scheiding tussen je guard clauses en de feitelijke functie.

Of de situatie waarbij retval een verzameling is die je op meerdere manieren vanuit meerdere bronnen moet vullen.

Tis toch wel een vrij standaard iets zegmaar.

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

@Kenneth die zogenaamde guard clauses die jij noemt zijn (vaak) gewoon precondities. Met design by contract en met seperations of concern in 't achterhoofd zou je die niet moeten verweven in je business logics om mee te beginnen. In plaats daarvan zou je moeten overwegen om het mee te nemen als meta data of als een aspect die dient gedraaid te worden voordat de methode aangeroepen wordt.

In het algemeen echter, als je uiteindelijk toch eindigt met meerdere clausules die verschillende returns kunnen opwekken, zou je kritisch naar je code moeten kijken om te zien of je niet het e.e.a. kan refactoren naar hulp methoden. ipv:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
public int foo(string a, string b) {
    if(someguard) {
        //hele lap code
        return retval;
    } else {
        //hele lap code
        return retval + 1;
    }
}

doe je:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
public int foo(string a, string b) {
    if(someguard) {
        return this.someFoo();
    }

return this.someOtherFoo();
}

Code dien je gewoon zo georganiseerd en kort (niet te natuurlijk) mogelijk te houden om 't leesbaar en onderhoudbaar te houden. Om het nogmaals te benadrukken, dat direct returnen maakt een stacktrace bestuderen vele malen eenvoudiger. Als je een single return gebruikt binnen elke functie is 't nog steeds niet deterministisch welke branch die return heeft veroorzaakt als je de stacktrace bekijkt en op regelnummer afgaat (je krijgt altijd diezelfde return regel en moet zelf nagaan welke guards zijn getriggered om tot die value te komen). Vele malen lastiger om te debuggen imho dan gewoon meteen zien op welke regel de meer deterministische directe return staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ok, ik ben vandaag toch iets tegengekomen. Kijk dit eens:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php

$sqlstring = "UPDATE `" . mysession("targettable") . "` SET ";
$sqlboolean = " ";

//print_r($_POST);

foreach($_POST as $colname => $value){
   if (substr(strtolower($colname), 0, 3) == "col") {
      $sqlstring .= $sqlboolean . " `" . substr($colname, 6) . "` = " . savesql(substr($colname,3,3), $value);
      $sqlboolean = ", ";
   }
}
$sqlstring .= " WHERE id=" . $targetid;

?>

Dat is overigens niet alles, de gehele website is echt één grote What The Fuck. Ik ben nog NOOIT zulke troep tegen gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Patriot op 29-09-2008 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Dat is wel erg algebra ja :P Lekker veilig ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vooral nog ff die safvesql aanroepen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Nog wat leuke voorbeeldjes.

PHP:
1
2
3
function cstr($val) {
  return (isset($val)) ? $val : "";
}

Wat zou hij gedacht hebben toen hij dit schreef..

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
function notnull($thisinput){
   if (isset($thisinput)) {
      return $thisinput;
   } else {
      return '';
   }
}

Nog één, en hier gebruikt hij hem:

PHP:
1
2
3
4
5
function myhtml($thisinput){
   $thisinput = NotNull($thisinput);
   $thisinput = str_replace("'", 'html_entity_voor_enkele_quote', $thisinput);
   return str_replace('"', 'html_entity_voor_dubbele_quote', $thisinput);
}

Euhh..?

offtopic:
Hij gebruikt de echte entities, maar dat vind GoT niet leuk

Nouja, dacht alles wel gehad te hebben: Wat rare functies, en een zeer vreemde manier van updaten van tabellen. Die manier was dan wel onveilig, maar dat gebeurde in een redelijk goed beveiligde omgeving dus zo erg was het niet.

Even verder gekeken snapte ik er echter ook geen snars van. Het openen van databases (althans, naar de functienamen gekeken) gebeurde echt de vreemdste dingen. Variabelen die uit het niets leken te verschijnen, en vreemde functies: Ik volgde het niet. Toch eens kijken hoe hij dat geregeld heeft. Ah, een bestandje db_utils.php, eens zien. Kijkt en huiver over wat ik aantrof:

In de algemene config:
PHP:
1
2
3
$RS = ''; 
$RSARRAY = ''; 
$CONN = '';

En vervolgens dan db_utils.php:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
function Db_Open($sqlstring) {
   Db_OpenY($sqlstring, true);
}

function Db_OpenW($sqlstring) {
   Db_OpenY($sqlstring, false);
}

function Db_OpenReturnResultset($sqlstring) {
   global $RS, $CONN, $DSNNAAM;
   $rs2 = Db_OpenX($CONN, $DSNNAAM, $sqlstring);

return $rs2;
}

function Db_OpenY($sqlstring, $do_open) {
   global $RS, $CONN, $DSNNAAM, $rs;
   $RS = Db_OpenX($CONN, $DSNNAAM, $sqlstring);
   if ((mysql_num_rows($RS) != 0) && ($do_open)){
      $rs = mysql_fetch_assoc($RS);
   }
}

function Db_OpenX($connname, $srcname, $sqlstring) {
   Db_OpenConn($connname, $srcname);
   $hulp = mysql_query($sqlstring);
   if (!$hulp) {
      die("ongeldige query met sqlstring <br>$sqlstring");
   }
   return $hulp;
}

function Db_OpenConn($connname, $srcname) {
   global $DBUN, $DBPW, $DBHOST;
   $connname = mysql_connect($DBHOST, $DBUN, $DBPW) or die("Kan geen verbinding maken<br>");
   mysql_select_db($srcname, $connname) or die("Kan database '$srcname' niet selecteren<br>");
}

function Db_GetNewId($tablename) {
   global $DSNNAAM;
   return Db_GetNewIdSource($DSNNAAM, $tablename);
}

function Db_GetNewIdSource($srcname, $tablename) {
   $tempconn = '';
   Db_OpenConn($tempconn, $srcname);
   mysql_query("INSERT INTO `$tablename` (id) VALUES (NULL)");
   return mysql_insert_id();
}

function Db_OpenArray($sqlstring){
   global $DSNNAAM, $RSARRAY;
   $RSARRAY = Db_OpenArraySource($DSNNAAM, $sqlstring);
}

function Db_OpenArraySource($srcname, $sqlstring){
   global $CONN;
   return Db_OpenArrayX($CONN, $srcname, $sqlstring);
}

function Db_OpenArrayX($connname, $srcname, $sqlstring){
   $tempopenrsarray = Db_OpenX($connname, $srcname, $sqlstring);
   if (mysql_num_rows($tempopenrsarray) == 0) {
      $thisarray = array();
   } else {
      while($row = mysql_fetch_assoc($tempopenrsarray)) {
         $thisarray[] = $row;
      }
   }
   return $thisarray;
}

function Db_Get_Value_X($srcname, $sqlstring, $thisfield) {
   $newconn = '';
   $NEWRS = Db_OpenX($newconn, $srcname, $sqlstring);
   if (mysql_num_rows($NEWRS) != 0) {
      $newrs = mysql_fetch_assoc($NEWRS);
      return $newrs[$thisfield];
   }
   return Null;
}

Ik weet dat het een flinke brok is, maar wilde het toch echt allemaal even laten zien. Er moet toch iemand wel zwaar aan de hallucinerende middelen geweest zijn om dit soort zooi te produceren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Haha, dat is wel héééél erg. :o

Kan nu zo 1-2-3 niks vinden van mezelf, weet wel dat 'k een aantal jaar geleden flink wat grappige "php"-code gemaakt heb. :P Zal binnenkort eens mijn archief opentrekken, dan kunnen we ook weer lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WTF echt... dan ben je echt ver weg inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 11:21

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Vooral:

PHP:
1
2
3
4
5
6
function Db_GetNewIdSource($srcname, $tablename) { 
   $tempconn = ''; 
   Db_OpenConn($tempconn, $srcname); 
   mysql_query("INSERT INTO `$tablename` (id) VALUES (NULL)"); 
   return mysql_insert_id(); 
}

Jezus! :') !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik heb een keer een complete website voor mezelf (portofolio, index, gastenboek, nieuwsberichten) gemaakt in één php pagina gemaakt. Inclusief data opslag in PHP commentaar :P Jammer dat ik niet de code meer heb maar ik vond het een prachtig stukje slim én dom programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sebazzz schreef op maandag 29 september 2008 @ 21:28:
Ik heb een keer een complete website voor mezelf (portofolio, index, gastenboek, nieuwsberichten) gemaakt in één php pagina gemaakt. Inclusief data opslag in PHP commentaar :P Jammer dat ik niet de code meer heb maar ik vond het een prachtig stukje slim én dom programmeren.
Zou je dat even toe kunnen lichten? en dan vooral dat slimme gedeelte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 13:43
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
if ($page == "gastenboek")
{
echo "welkom in mijn gastenboek!";
}
elseif($page == "contact")
{
echo "contactpagina";
}
?>
zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Laatst online: 27-06 15:18
Kwam ik laatst tegen 8)7

PHP:
1
2
3
function db_foo ($query, $join = "")  {
 //Hele $query werd uit elkaar gesloopt, vervolgens de join er bij in gefrut, dan weer in elkaar gezet en aan mysql gevoerd
}

[ Voor 6% gewijzigd door SyphOn op 29-09-2008 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stephan4kant schreef op maandag 29 september 2008 @ 21:55:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
if ($page == "gastenboek")
{
echo "welkom in mijn gastenboek!";
}
elseif($page == "contact")
{
echo "contactpagina";
}
?>
zoiets?
En het is slim om alle code in één file te gooien? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Het slimme eraan vind ik dat ik het voor elkaar kreeg om alles inclusief data opslag in één php bestand te krijgen.
Bovenaan het bestand stond een simpele HTML header, daaronder een switch die calls naar functies deed die de pagina verzorgden. En onderaan de footer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 20:11
Sebazzz schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 07:53:
Het slimme eraan vind ik dat ik het voor elkaar kreeg om alles inclusief data opslag in één php bestand te krijgen.
Bovenaan het bestand stond een simpele HTML header, daaronder een switch die calls naar functies deed die de pagina verzorgden. En onderaan de footer.
Dat is toch niet slim? Zo heel erg lastig is dat helemaal niet. Dus ik zie niet in wat er slim aan is? Al zou ik wel kunnen indenken dat dit soort code in een controller object komt wat de juiste url aan de juiste objeten knoopt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Daar heb je juist includes voor om dingen maar 1 keer te schrijven (want dat is wat je wil) en je files toch overzichtelijk te houden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84120

... maar ik vond het een prachtig stukje slim én dom programmeren.
Volgens mij had Sebazzz wel door dat het wat onoverzichtelijker was. Wat ook wel te verwachten is dat iet iets door heeft (Slechtste topic ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84120 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 09:27:
Volgens mij had Sebazzz wel door dat het wat onoverzichtelijker was. Wat ook wel te verwachten is dat iet iets door heeft (Slechtste topic ;)).
Dat domme was iedereen het wel over eens, denk ik, waar ik het over had is:
... maar ik vond het een prachtig stukje slim én dom programmeren.
Het slimme ervan, dat begreep ik even niet... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het slimme was dat ie een bizarre rommelcode had geschreven maar het resultaat uiteindelijk wel werkte.

Hoe erge rommel het was kun je natuurlijk niet zomaar weergeven in een simpel voorbeeld omdat dat zegmaar simpel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:00:
Het slimme was dat ie een bizarre rommelcode had geschreven maar het resultaat uiteindelijk wel werkte.

Hoe erge rommel het was kun je natuurlijk niet zomaar weergeven in een simpel voorbeeld omdat dat zegmaar simpel is ;)
Dan is 95% van de dingen die in dit topic voorkomt "slim"..? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Ik blader door dit topic, en mijn ogen beginnen spontaan te bloeden.
Wat zijn programmeertalen zoals PHP toch ontzettend vies, als je de elegantie van Python of Haskell gewend bent.
En dan te bedenken dat er dagelijks duizenden mensen bezig zijn met het produceren van dergelijke code en gewoon niet beter weten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:15

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Wat heeft je opmerking weinig toe te voegen aan dit topic, als je de gemiddelde user gewend bent.

Of, om het anders te zeggen, lul niet. De taal heeft er geen bal mee te maken. Het feit dat sites als phpfreakz en weet ik wat nog meer voor slechte sites mensen "php leren" , in cursussen geschreven door mensen die net hun "PHP in 24 uur" uit hebben, is hier debet aan. Sommige mensen houden nou eenmaal van toegankelijke talen. Anderen houden van python of haskell en verkloten het daar ook grandioos mee. De kwaliteit en kennis van de programmeur is niet gerelateerd aan de taal waarmee gewerkt wordt.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:03:
[...]

Dan is 95% van de dingen die in dit topic voorkomt "slim"..? ;)
Sommige dingen zijn misschien wel geniaal, ze zeggen altijd dat de grens tussen krankzinnig en geniaal maar heel klein is :+

@Terabyte:
Boehoe, dat komt omdat de taal er geen zak mee te maken heeft zoals hier al gezegd wordt. Daarnaast boeit het geen flikker hoe de code eruit ziet, het gaat om het eindresultaat. Al zou het in PHP alleen mogelijk zijn om lelijke en brakke code te produceren (wat ik dus niet geloof) dan is de site waar je nu op zit al het bewijs dat het niets boeit voor het eindresultaat.

Beter een goed uitgedachte website met een strak design, goede flow, goede content en brakke code dan een website met mooie code maar verder niets. De gebruiker kan je code niet zien ofzo hoor...

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 30-09-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:17:
[...]

Beter een goed uitgedachte website met een strak design, goede flow, goede content en brakke code dan een website met mooie code maar verder niets. De gebruiker kan je code niet zien ofzo hoor...
Zo'n website met veel flash ('strak design'), lage performance ('brakke code'), ononderhoudbaar (''Beter een goed uitgedachte website met [...] brakke code') en alleen werkend in IE ('Beter een goed uitgedachte website met [...] brakke code')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26
terabyte schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:09:
Ik blader door dit topic, en mijn ogen beginnen spontaan te bloeden.
Wat zijn programmeertalen zoals PHP toch ontzettend vies, als je de elegantie van Python of Haskell gewend bent.
Tja. De leercurves voor die talen zijn nou eenmaal wat hoger (in elk geval als je er iets nuttigs mee wil maken).

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 30-09-2008 22:51 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
PHP kan heel smerig gebruikt worden, maar als je een beetje je best doet kan je er prima nette code mee schrijven en de boel structureel goed in delen, en het ook nog snel laten zijn. Verder snap ik niet wat dingen zoals strak design en IE-only rotzooi met PHP te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

terabyte schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:48:
[...]

Zo'n website met veel flash ('strak design'), lage performance ('brakke code'), ononderhoudbaar (''Beter een goed uitgedachte website met [...] brakke code') en alleen werkend in IE ('Beter een goed uitgedachte website met [...] brakke code')?
Leg me geen woorden in de mond aub. Dat jij er rare definities op nahoudt moet je helemaal zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02

TeeDee

CQB 241

[...]

If you assume, you make an ass out of you and me. Of, assumption is the mother of all... etc.

Beter gezegd, en ik zie dat TRRoads dat al aangeeft: waar haal je flash, IE, performance, onderhoudbaar en weet ik veel wat nog meer uit zijn reactie weg?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Wat terabyte m.i. bedoelt (verbeter me als ik er naast zit) is dat nette code net zo goed deel uitmaakt van een goede applicatie als de interface en de flow. Ter vergelijking: een automobilist hoeft ook niet onder de motorkap te kijken. Je kunt een auto nog zo mooi maken en het interieur nog zo comfortabel, maar als de motor niet presteert en om de haverklap afslaat dan koop je toch liever een auto waar wel een goede motor in zit. Het ontwerp kan nog zo mooi zijn maar als de code slecht is dan merkt de eindgebruiker dat heus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 10:44

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Vandaag ook weer tegen een stukje ononderhoudbare code aangelopen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
public void process(com.example.bla.Type type1, com.example.foo.Type type2) {
   if (type1 != null) {
        //zo'n 200 regels code
    } else if (type2 != null) {
        // zo'n 200 regels code, met heel veel code copy en weinig overzicht wat er nu anders is als type1.
    }
}

Een klein beetje refactoren mag op z'n tijd wel...

Of nog een ander diamantje:

Java:
1
2
Map<String, String> aMap = new HashMap<String, String>();
aMap = callMethodWhichReturnsAMap();

[ Voor 15% gewijzigd door Nick_S op 01-10-2008 00:47 ]

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 00:36:
Wat terabyte m.i. bedoelt (verbeter me als ik er naast zit) is dat nette code net zo goed deel uitmaakt van een goede applicatie als de interface en de flow. Ter vergelijking: een automobilist hoeft ook niet onder de motorkap te kijken. Je kunt een auto nog zo mooi maken en het interieur nog zo comfortabel, maar als de motor niet presteert en om de haverklap afslaat dan koop je toch liever een auto waar wel een goede motor in zit. Het ontwerp kan nog zo mooi zijn maar als de code slecht is dan merkt de eindgebruiker dat heus wel.
Mwah, het is maar de vraag in hoeverre de eindgebruiker iets merkt natuurlijk.

Je hebt code die gewoon echt fout is en niet werkt, maar die code komt meestal niet in dit topic terecht (immers zien zelfs de slechtste programmeurs wel dat code echt niets doet).

De code in dit topic bevat meestal wel bugs (vooral beveiligingslekken), maar ook super goede code bevat vaak bugs. Sterker nog, neem even een kijkje in het LD forum en zie dat zelfs de (IMHO goede) programmeurs van t.net en React bugs in hun software hebben.

De performance van brakke code zal niet 100% optimaal zijn, maar echt heel slecht performance zal het ook weer niet (dat merkt de slechte programmeur immers ook wel). Echt heel spannend zijn de database zaken die de slechte programmeurs doen ook weer niet dus de performance zal daar over het algemeen te doen zijn.

Kijk bijvoorbeeld even naar FoK, op zich prima code (denk ik, ik kan het niet zien natuurlijk), maar door de groei werd het op een gegeven moment onwerkbaar traag. Maakte dat de gebruikers iets uit? Nee, FoK groeide maar door en door.

Om de analogie met auto's even door te trekken: Hoeveel mensen rijden er wel niet in oude rotte bakken die op een koude ochtend een half uur doen om te starten, amper wegkomen bij het stoplicht etc. Het boeit mensen simpelweg niet, als het doet wat het moet doen is het prima.

Zodoende boeit het mensen ook echt niet als de performance niet optimaal is en zelfs het design komt niet heel kritisch (soms zie je sites die echt lelijk zijn maar toch mega populair, kijk bijvoorbeeld even naar xtremesystems.org).

Er zijn natuurlijk extremen, als je site echt onwerkbaar is vanwege de bugs of een week aan een stuk eruit ligt (hoewel t.net ook 36 uur eruit lag bij BC3?), dan kan het wel killing zijn. Maar over het algemeen zijn het toch hele andere zaken die een site een hit or miss maken.

Het is dan dus ook zinloos om super veel moeite te stoppen in de code als de rest niet in orde is (als je alles in orde kunt krijgen is het natuurlijk wel goed, maar dat is een utopie). Dat maakt het dat PHP wel gebruikt wordt , inclusief alle brakke code gemaakt door dwalende programmeurs, voor heel erg succesvolle websites.

Zaken als performance, onderhoudbaarheid etc zijn zaken waar iedereen tegenaan loopt als de site aan het groeien is. Daar weten ze hier bij t.net alles vanaf, naarmate je groter wordt wordt het gewoon allemaal steeds moeilijker en moet je er steeds meer resources in stoppen. Dan pas is het cruciaal dat performance en onderhoudbaarheid wel in orde zijn aangezien de gevolgen dan ook veel groter zijn.

Let wel dat ik hier speciek praat over websites, (web)applicaties en dan vooral gericht op bedrijven gelden natuurlijk hele andere regels.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 01-10-2008 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

`t Lijkt me alleen een compleet verkeerde insteek als je zo begint met programmeren :) Maar dat snap jij vast ook wel.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het geldt altijd dat je je structuur en code goed moet uitdenken, en daarmee juist dit soort problemen in te toekomst wil voorkomen (door schaalbaarheid, niet gaan coden van ach.. resources genoeg). Dat dat best moeilijk is, je goed voorbereiden op de toekomst, dat is wel waar. Maar aan de andere kant, als jij gewoon een efficiënt geschreven site hebt, en je implementeert bijvoorbeeld een structuur waardoor de site uitbreidbaar is over meerdere servers, dan hoef je er alleen maar meer geld (en dus resources) tegen aan te gooien, en heeft het weinig meer met programmeren te maken. Even simpel gezegd dan he. En je moet de boel ook zo bouwen dat je makkelijk functionaliteit kunt toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Zag deze net, nice. Was wel effectief :)
C++:
1
2
3
4
if (g_vm["file"].as<std::string>() == std::string("/home/smit/lucy.bin")) {
   glRotatef(-90, 1,0,0);
}
glTranslatef(-g_avg_x, -g_avg_y, -g_avg_z);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Ik moet voor een stage opdracht een licentie systeem vernieuwen.
Dus licentie, alles moet goed beveiligd zijn en compleet voutloos.

Een paar voorbeelden:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
if($formsubmit<>""){
    //form submitted, check licensecode etc..
    //$odbLicenses = new dbLicenses();
    $checkmail = new CheckEmail();
    $SMTPSERVER = "localhost";
    switch(false){
        case $checkmail->check($email, $SMTPSERVER):
            $message = "Please check your email address it seems to be invalid.";
            break;

}

$Formsubmit <> ""? Is dat niet hetzelfde als empty($Formsubmit)?

En die switch statement? Waar slaat dat op 8)7

PHP:
1
2
3
        $sCheckNewsletter = '';
        if($newsletter=='true')
        $sCheckNewsletter = ' CHECKED';

Nogal vaag, maar Newsletter wordt ook nergens gedefinieerd.

Nog wat leuke Javascript:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
function CheckRequiredFields(srequiredfields, TheForm){
        var aREQUIREDFIELDS = srequiredfields.split(",");
        for (i=0; i<aREQUIREDFIELDS.length;i++){
            sField = aREQUIREDFIELDS[i];
            sValue = "";
            eval("sValue=TheForm."+sField+".value;");
            if(sValue==""){
                eval("TheForm."+sField+".focus();");
                alert(MSGREQUIRED);
                return false;           
            }

}

return true;        
    }
//Aanroepen doe je dus zo:
CheckRequiredFields("sname,email,license,reference", TheForm);

Eval?

Ooh, en dan het formulier:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
echo"<tr><font size='2' face='arial'><b>Reseller Request - Pricelist Request</b>";
if(isset($_POST['btnsubmit']))
echo "<tr>Thank you for your request.</tr><tr>We are verifying your details and will contact you regarding your request</tr>";

if(!isset($_POST['btnsubmit']))
{
  echo "<tr><td>";

Juist ja, elke regel heeft een nieuwe Echo.
En er wordt minstens 5x gekeken of dat formulier verstuurd is.

8)7

[ Voor 0% gewijzigd door TJHeuvel op 01-10-2008 12:53 . Reden: Typo ]

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
licencie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57

Haan

dotnetter

CyCloneNL schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:44:
Ik moet voor een stage opdracht een licencie systeem vernieuwen.
Dus licencie, alles moet goed beveiligd zijn en compleet voutloos.

Nog wat leuke Javascript:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
function CheckRequiredFields(srequiredfields, TheForm){
        var aREQUIREDFIELDS = srequiredfields.split(",");
        for (i=0; i<aREQUIREDFIELDS.length;i++){
            sField = aREQUIREDFIELDS\[i];
            sValue = "";
            eval("sValue=TheForm."+sField+".value;");
            if(sValue==""){
                eval("TheForm."+sField+".focus();");
                alert(MSGREQUIRED);
                return false;           
            }

}

return true;        
    }
//Aanroepen doe je dus zo:
CheckRequiredFields("sname,email,license,reference", TheForm);
Geniaal, zo ga ik voortaan ook methoden schrijven die meerdere strings als input hebben _/-\o_

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
[...]

Ik vraag me af hoe serieus ik jou moet nemen als je praat over PHP versus Python en dan aan komt met "alleen in IE", je hebt neem ik aan wel gehoord van het scheiden van je code en je opmaak?

Ik kan je overigens ook een mooi stukje Python laten zien waar je van over je nek gaat hoor, heb ik met een projectgroep een tijdje aan mogen sleutelen. (Resultaat: complete rewrite waarbij 3% van de code werd hergebruikt, bij de Acceptance Test bleek die 3% ook nog niet eens foutloos te zijn.)

Oh, en ik ken nog wel een hoogleraar die het e.e.a. te ranten heeft over de off-side rule waar Python en Haskell zo gretig gebruik van maken. ;)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
Hoe zou jij zoiets oplossen? Wat is wel een goede oplossing?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 function CheckForm(Form)
 {
   for(var i = 0;i < Form.Elements.Length;i++)
  {
    if(Form.Elements[i].value == '')
    {
      alert('Vul aub alle velden in!');
       return;
    }
  } 
  Form.submit();
 }

Maar hoe geef je dan optionele velden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zoijar schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:23:
Zag deze net, nice. Was wel effectief :)
C++:
1
2
3
4
if (g_vm["file"].as<std::string>() == std::string("/home/smit/lucy.bin")) {
   glRotatef(-90, 1,0,0);
}
glTranslatef(-g_avg_x, -g_avg_y, -g_avg_z);
Heh, in Tomb Raider: Legend stond dit:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
    // TR7 specific hack: portals in vtrain units are too small, which results in culling issues, so we're going to double them in size.
    bool tr7bigportalhack = !strnicmp(pStreamUnit->baseAreaName, "vtrain", 6) || !strnicmp(pStreamUnit->baseAreaName, "vehone", 6);

ISceneCell * pCell = pStreamUnit->pCellGroup->GetCell(0);
    for (uint32 i = 0; i < pTerrain->numStreamUnitPortals; i++)
    {
        if (tr7bigportalhack)
        {
            const Vector3 * quad = pTerrain->streamUnitPortals[i].quad;
            Vector3 portalVerts[4]; // can be a local buffer because scene copies the verts anyway
            Vector3 midpoint = quad[0];
            for (uint32 p = 1; p < 4; p++)
                midpoint += quad[p];
            midpoint *= 0.25f;
            for (uint32 p = 0; p < 4; p++)
                portalVerts[p] = 2.f * quad[p] - midpoint;   //this means: midpoint + (quad[p] - midpoint) * 2.f;
            pCell->CreateDynamicPortal(0, portalVerts, 4);
        }
        else
        {
            pCell->CreateDynamicPortal(0, pTerrain->streamUnitPortals[i].quad, 4);
        }
    }

Je moet toch wat als op het laatste moment bepaalde portals te klein blijken geauthored en je niet de mogelijkheid hebt om de content aan te passen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 19:53
CyCloneNL schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:44:
$Formsubmit <> ""? Is dat niet hetzelfde als empty($Formsubmit)?
Nee ;) Ook voor de string '0' returnt empty true.

Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
MichelVH schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:09:
[...]
Nee ;) Ook voor de string '0' returnt empty true.
Oh, wat is het dan? Gewoon hetzelfde als !=? Waarom zit dat dan er twee keer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Uiteraard is het in dit topic niet de bedoeling dat andere users en/of topics aangehaald worden om ze voor gek te zetten. Lachen om je eigen code, of over dingen die je "wel eens tegengekomen bent" is prima, maar hou het onderling netjes. :)