Toon posts:

Geheugen: 2x2Gb of 4x1Gb ??

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
goeie dag,

Ik ga binnekort weer een nieuw systeempje samen stellen, alleen nu vraag ik me het volgende af. Ik wil graag in het P5K moederbord van asus 4Gb geheugen DDR2 geheugen prikken. Maakt het dan uit of ik 2x2Gb erin prik óf 4x1Gb?

En ik gebruik Windows Vista Ultimate 32bit krijg ik dan problemen met 4Gb geheugen?

Alvast hartelijk bedankt :)

• Muscrerior
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 10:57
1) Ik zou voor 2x2GB gaan: het maakt qua snelheid nauwelijks (lees: niets) uit, maar het is later makkelijker te upgraden

2) Jah, je moet een 64-bit OS hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Muscrerior op 21-07-2007 15:47 . Reden: typo + duidelijkheid ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Met 32 bit krijg je problemen met 4GB ja. Een 32-bits OS kan maar 4GB geheugen herkennen, maar hier gaat nog HDD-cache, CPU-cache, BIOS, CMOS, Gmem, etc. vanaf. Vaak houd je rond de 3GB over. Eén GB ga je dus voor niets kopen in dat geval ;)

Verder zou ik voor twee repen gaan; dan kan er later altijd nog iets bij, wat met 4 repen weer zo lastig is. In zowel prijs als performance zou het niet veel uit mogen maken.

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

ik heb zelf 4x1 GB crucial ballistix, ik heb ook zitten twijfelen tussen 2x2 of 4x1, maar het probleem is dat 2x2 stukken duurder is, mocht het wel betaalbaar zijn, zijn de reepjes niet echt goed overklokbaar...daarnaast, verwacht jij in de nabije toekomst meer dan 4GB geheugen te gaan gebruiken? tegen de tijd dat dat te weinig is koop je gewoon een nieuw setje en verkoop je je ouwe geheugen. Zo heb ik het in ieder geval uitgedacht, en die ballistix reepjes zijn erg goed.....

The number one enemy of progress is question

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Check:
http://blogs.msdn.com/old...ve/2006/08/14/699521.aspx
en
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa468629.aspx
en
Windows Vista or Windows Server 2003 may report less memory than you expect

4GB kan dus wel degelijk in 32bit, maar je moederbord moet ook 4GB kunnen herkennen. Wat The_Zeroorez zegt kan ook door het moederbord komen die geheugen boven de 3GB anders inplant. Dus, als je moederbord het ondersteund en je gebruikt PAE moet het geen probleem zijn.

Met de P5K dus geen probleem:
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2 1066*/800 / 667 MHz, non-ECC, un-buffered memory
Dual channel memory architecture

[ Voor 12% gewijzigd door wagenveld op 21-07-2007 16:28 ]

Verwijderd

Met andere woorden:

Heb je geld 2x2GB, heb je dat niet 4x1GB. En je moet een 64 bits systeem hebben om 4GB geheel te kunne gebruike!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Ik heb ook veel gelezen over het gebruik van PAE, maar dat blijkt nogal voor problemen te zorgen. Je kunt dus beter een 64-bits OS gebruiken...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De invloed van de hoeveelheid geheugenmodules staat reeds beantwoord in het Geheugen gedeelte van de PMG FAQ. Daarnaast is het raadzaam om de handleiding van je moederbord te raadplegen of er invloeden zijn met betrekking tot de snelheid en de latenties.

Gebrek aan aantoonbare inzet en research, topic dicht dus. Neem eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.