Toon posts:

Geen dualchannel bij 4 semi-identieke corsair ram-latjes

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben ten einde raad. Onlangs heb ik m'n AMD 939 moederbordje getracteerd met een nieuwe opteron processor, en een extra ramlatje om eindelijk met 4 dezelfde en degelijke exemplaren verder te kunnen ploegen.

Een ramlatje omdat zoals ik al vermeldde ik er 3 heb die deftig zijn en ééntje dat me het bloed onder de nagels pest (wil bv. standaard enkel aan 333 werken terwijl het zéker een 400 latje is).
Die drie latten zijn corsair value-select ramlatten (VS512MB400), en dat ene scharminkel is een apacer latje waarvan de specs opzoeken meer pijn zal doen dan het latje zelf opeten...

Nu bestelde ik op www.komplett.be nog een 4e corsair-latje bij, ook valueselect en ook met dezelfde 'codenaam' (nl. VS512MB400), voor €26 kan een mens niet sukkelen. Maar nu alles is geïnstalleerd, wil mijn moederbord niet in dual-channel werken met de 4 corsair latten (wat wel het geval was bij als ik 3 corsair latten en dat apacer latje erbij inzette). Maar met allemaal 'dezelfde' latjes weigert m'n moederbord dual-channel in te schakelen.

Ik héb reeds de laatste (officiële) biosversie van m'n moederbord staan en verder weet ik écht niet wat ik nog kan veranderen om deze wel héél vervelende situatie op te lossen. En daarom kom ik hier met m'n probleem rondleuren...

Het enige verschil dat ik heb opgemerkt is dat van het nieuwe latje het printplaatje net wat hoger is, en dat het slechts langs één kant voorzien is van geheugenchips in plaats van aan beide zijden. Verder zouden ze identiek moeten zijn.

Als dat de aanleiding is van het probleem dan bestel ik gauw nog een latje bij en dat zou het euvel dan wel moeten verhelpen (wat waarschijnlijk ook de enige oplossing zal zijn), maar alle hulp om zonder nog meer cashflow een oplossing te vinden is welkom!

Specs:
Moederbord: MSI NEO4 platinium (pcb 1.0) met bios 1.0D
RAM-latten: 4x corsair value select, naam: VS512MB400 en het apacer latje doet er eigenlijk geen moer toe...

Dank bij voorbaat!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zijn de latjes wel de rev. want omdat de naam het zelfde is zegt niks over de rev. van je latjes. Het kan dus best zijn dat er andere chipjes zijn gebruikt of een adere pcb. ;)

Kijk eens welke chips erop zitten? En geef eens alle nummers die er op de sticker staat, post dat even.

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Je probeert nu 3x dual sided met 1x single sided memory in dual channel te laten werken.
Dat gaat niet werken, zo werkt de geheugen controller van de A64 niet.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik 2x dual sided en 2x single sided zou gebruiken? Dan zou dat dan wel weer moeten gaan? Of zit ik fout?

Verwijderd

alleen single sided werkt toch in DC als ik het goed heb?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:19:
alleen single sided werkt toch in DC als ik het goed heb?
Neen fout :)

Je latjes moeten 2 aan 2 'iedentiek' zijn qua grootte

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Snake schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:20:
[...]

Neen fout :)

Je latjes moeten 2 aan 2 'iedentiek' zijn qua grootte
ja maar 2 double sided latjes kun je die ook in DC draaien? 4 zoiezo niet.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:37:
[...]

ja maar 2 double sided latjes kun je die ook in DC draaien? 4 zoiezo niet.
4 double sided laatjes werken ook gewoon in dual channel, en 2 double sided en 2 single sided ook geen probleem dacht ik. En de grote hoeft ook niet het zelfde te zijn 2x1024 en 2x 512 werkt ook geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat wordt dus een extra latje bestellen...
Kan iemand me de weg wijzen naar de sub-categorie waar ik problemen met een extern dvb-t usb tv-ontvanger kan posten? Lang geleden dat ik hier nog gepost heb en ik weet niet direct waar ik dit bij moet plaatsen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lees het onderschrift van de sub forums en je weet het. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hier gepost voor alle curieuse zielen: \[TV-decoder] DVB-Tdecoder misbehaviour ongelofelijke bagger
En geen enkel van de sub-fora gaat over tv-ontvangers (toch nergens vermeld in de onderschriften). Er gaat er eentje over videobewerking enzo, en een over grafische kaarten en monitoren. Aangezien die decoder best bij die tweede groep past ...

• Defiance
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-04 18:36

Defiance

Stubborn Bastard

Als je dezelfde latjes nu allemaal hebt zul je waarschijnlijk op het volgende probleem stuiten.

Het is wel een andere Mobo, maar ik denk dat hetzelfde zal voorkomen.

http://www.houseofhelp.co...d.php?p=241726#post241726

Voor als je je 4 latjes DC wil laten draaien,

Hoop dat het een hulp voor je is.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat je idd krijgt is dat een AMD DDR1 geheugencontroller meestal zal terugschakelen naar 333MHz bij 4 modules. Dat heeft niet zozeer met dual sided of single sided te maken (wat sowieso niks zegt tegenwoordig), maar met de geheugencontroller.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

wagenveld schreef op maandag 23 juli 2007 @ 14:27:
Wat je idd krijgt is dat een AMD DDR1 geheugencontroller meestal zal terugschakelen naar 333MHz bij 4 modules. Dat heeft niet zozeer met dual sided of single sided te maken (wat sowieso niks zegt tegenwoordig), maar met de geheugencontroller.
Niet bij de venice controller die pakt gewoon de volle snelheid, maar 1T is meestal niet mogelijk. Al Had DFI geloof ik een bordje op de markt gebracht die dat wel kon. De DFI RDX200 kan dat dacht ik, dus 4x double sided reepjes op 1T.

Maar heb geen eigen ervaring met het bord kan het dus niet het fijne over vertellen.

En het heeft wel iets te maken met double sided want er zijn maar een aantal banken die beschikbaar. (niet banken verwarren met geheugen sloten, banken zijn iets heel anders) Daarom moet de snelheid naar beneden omdat de banken verdeeld moeten worden onder de sloten. En een Double sided heeft 2 banken nodig ipv 1 tov de single sided. De double sided heeft dus 2x zoveel datalijn nodig naar de geheugen controller.

En data lijnen heeft de K8 eigenlijk altijd iets te weinig van gehad, de S754 kon maar 1 reepje double sided goed aansturen. De eerste stepping S939 cpu's konden er 2 double sided goed aansturen daarna moesten de lijnen opgedeeld worden als ik het goed heb.

[ Voor 40% gewijzigd door mad_max234 op 23-07-2007 15:10 ]

• wagenveld
  • Niet online
Maar, dat een geheugen chips aan beide kanten heeft wil nog niet zeggen dat die module ook 2 banken nodig heeft. Doublesided is mi een wat dubbele term.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

wagenveld schreef op maandag 23 juli 2007 @ 15:34:
Maar, dat een geheugen chips aan beide kanten heeft wil nog niet zeggen dat die module ook 2 banken nodig heeft. Doublesided is mi een wat dubbele term.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet. :? En dat is logies lijkt me, al maken veel mensen deze fout omdat ze aannemen dat ze het zo in elkaar steekt en nooit echt hebben op gezocht hoe het nu echt werkt. ;)

En double sided is een hele logies benaming ze gebruiken 2x de aantal data lijnen. ;) Al denken de meesten in de verkeerde richting maar dat is met meer dingen zo als je niet weet wat het inhoud en daarna toch heel logies blijkt te zijn.

Maar voor een noob is het verwarrend, dat is waar.

De naam banken is pas verwarrend in geheugenland, want die worden voor verschillende dingen gebruikt. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 23-07-2007 16:36 ]

• wagenveld
  • Niet online
Ik wou het nog even wat duidelijker maken ;)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-04 12:57
wagenveld schreef op maandag 23 juli 2007 @ 18:00:
Ik wou het nog even wat duidelijker maken ;)
:? hmmm, euhhh, pffff, :+ grrrr... zou je het allemaal nog 1 keertje uitwillen leggen :+

Edit: Grapje hoor B)

[ Voor 6% gewijzigd door crack_en_hack op 25-07-2007 23:35 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1