Brakke harde schijf -> wanhoop nabij

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008

• dEX2340
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-08-2025
Bij opstarten BSOD: unmounted_boot_volume.

Via recovery console 'chkdsk' geprobeerd, na 37% (en heel lang wachten) foutmelding, kan hd niet verder checken. Dan fixboot geprobeerd, lukt wel maar bij opstarten nog altijd BSOD en zelfde foutmelding.

Andere hd geïnstalleerd als master waar ook nog win xp opstaat. HD (2 partities) die kapot is (slave) kan niet gelezen worden in win explorer. Soms meldt hij: "hd is niet geformatteerd, formateren?" Dat is wel het laatste wat ik wil :( want data mag absoluut niet verloren gaan. Door brakke hd aan te sluiten als slave is computer ook verschrikkelijk traag.

Testdisk geprobeerd: master boot record etc. lijkt ok. Kan ik hiermee andere checks doen die het probleem zouden kunnen oplossen?

Bij een bepaalde check kreeg ik ook melding: "file record segment .... is unreadable" en er waren vééél segments unreadable ...

In OM FAQ staan enkele links naar data recovery maar dit (o.a. Restoration) lijkt vooral om verwijderde bestanden terug te vinden. Ik wil enkel de data die erop stond redden (bijv. door ze te copiëren naar hd die nog wel leesbaar is).

Welke software kan brakke hd volledig checken en automatisch repair doen? Als repair niet lukt, welke software kan brakke hd nog lezen en data kopiëren naar werkende hd? Wie heeft hier ervaring mee?

Wie kan/wil mij helpen aub? Ik heb vroeger nog zo'n probleem gehad maar toen was hd nog niet in zo'n terminale toestand. Please help! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door dEX2340 op 20-07-2007 10:08 ]

iPhone XR

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10-2025

Jabba

Firkan

Probeer eens de Hirens bootcd, staan erg veel proggies op om data te recoveren en hd's te testen (ff zoeken op google)

• dEX2340
Ok, alvast bedankt Jabba. Ik zal het deze avond proberen (nu werken :( ). Please stay with me en check mijn post deze avond laat of morgenvroeg _/-\o_

Terw_Dan: ook bedankt en sorry dat ik uw icon heb gepikt maar dat is momenteel de staat van mijn computer :)

Ik zal mijn bevindingen hier posten als ik een oplossing heb gevonden.

[ Voor 38% gewijzigd door dEX2340 op 20-07-2007 14:20 ]

iPhone XR

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het eens met Ontrack Easy Recovery Pro. Die heeft mij hier al vaker mee geholpen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
heb al goeie resultaten geboekt met R-studio, demo kan je gratis downloaden (beperkt tot 64KB bestanden, maar dat is makkelijk op te lossen ;) )

dit werkt wel het makkelijkst door de schijf in een andere pc te plaatsen
(het bedrijf heeft ook andere tools, maar nog nooit gebruikt)

[ Voor 32% gewijzigd door catfish op 20-07-2007 13:34 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Je kunt natuurlijk zo'n programma van de fabrikant gebruiken. Seatools, Maxblast etc. Die kunnen vaak de schijf scannen en repareren. Als er nog wat te repareren valt.

• dEX2340
Hier een update:

Eerst heb ik Seatools for Dos gebruikt ...

short test failed ...
99 errors detected ...
read scan failed ...
Long test failed ...

het programma herstelt niets dus moest ik verder op zoek.

In de FAQ Opslagmedia & ... had ik iets gelezen over HDD Regenerator. Programma brandt zichzelf op cd (geen Nero of zo nodig), computer herstarten en het programma begint meteen op zoek te gaan naar bad sectors (die er duidelijk zijn) en ... herstelt die ook meteen!!! Het programma schrijft de bad sectors niet weg.

MAAR mijn hd is zo brak dat bijna elke sector bad is. Dus ... het programma is al zo'n 13 uur bezig en nog altijd maar iets meer dan 1% gescand (en hersteld). Ik moet dus veel geduld hebben maar dat heb ik er graag voor over als hd daarna terug leesbaar is. Natuurlijk zal ik dan direct alles backuppen en hd zo ver mogelijk weggooien :)

Hail to Dmitriy Primochenko !!! _/-\o_

FYI: ik heb voordien nog BIOS geüpdatet. Belangrijk is dat door update SMART herkent dat hd kapot is en waarschuwing geeft bij het opstarten. Had ik BIOS maar vroeger geüpdatet ... spijt komt altijd te laat, nietwaar?

Voorlopig zet ik dus al mijn hoop in op HDD Regenerator (1.5.1).

Fingers crossed!

iPhone XR

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Hopelijk geen powerdip bij 90 procent ofzo ;). 13 uur voor 1 procent, christ, dan ben je wel ff bezig :P
Succes

[ Voor 42% gewijzigd door TommyGun op 21-07-2007 12:55 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• dEX2340
Update: ik heb even deze topic gelezen:

I quote: "Als je een fysieke bad sector (bs) hebt, dan kan dit er ook niks meer aan doen. Maar volgens de auteur is het lang niet altijd fysiek maar een kwestie van verkeerde magnetisering en in dat geval kan dit programmaatje er blijkbaar dus wel wat aan doen."
-> aangezien alle bad sectors voorlopig hersteld worden bij mij, gaat het hier zuiver om verkeerde magn.? Of herstelt dit prog ook fysieke bs?

"Tot nu toe 27330 bs gerepareerd, enkel staat er dat er nog maar
103mb gescand is... Aangezien het een schijf is van 78.000mb is, zou dit dan
maanden moeten duren???? Of is het aannemelijker, dat niet de hele schijf
"bad" is, en dat hij strak over de goede sectoren "schiet'?"

Bij mij 17230 bs gevonden tot nu toe, zo'n 3,2 GB gescand en het is hd van 120 GB ... 8)7 Hij repareert ze wel allemaal, hopelijk blijft dat zo. Stel dat hij stopt, zou ik dan low level format kunnen proberen (zonder dataverlies), gaat dat veel sneller???

Toch ga ik voorlopig nog geduld oefenen, want data heb ik nog nodig (foto's, video's, al mijn muziek, ...).

iPhone XR

• dEX2340
Update 2: na 35 uur (!) is de scan compleet en HDD Regenerator heeft 30224 bs gevonden en hersteld (recovered). Ik maak nu hd met win xp klaar om zo snel mogelijk back-up op cd te schrijven. Daarna zal ik (ex-)brakke hd nog gebruiken om te zien of HDD Reg. de hd echt hersteld heeft.

Tot hiertoe is Dmitriy the man!

iPhone XR

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dEX2340 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 10:23:
Update 2: na 35 uur (!) is de scan compleet en HDD Regenerator heeft 30224 bs gevonden en hersteld (recovered). Ik maak nu hd met win xp klaar om zo snel mogelijk back-up op cd te schrijven. Daarna zal ik (ex-)brakke hd nog gebruiken om te zien of HDD Reg. de hd echt hersteld heeft.

Tot hiertoe is Dmitriy the man!
Ik hoop het voor je...
Een goed bedoeld advies: een losse 320GB schijf kost nog geen €90.
Koop er 1 en maak daar wekelijks/maandelijks een backup op van al je bestanden (lees: 'Mijn documenten', andere data bestanden en je e-mail). En (als je de schijf in een USB case hebt zitten), zet de schijf daarna dan uit, dan blijft je data in geval van een virus ook onbeschadigd.
Dat scheelt je 1. ergernis en 2. irritatie en 3. een post op tweakers :+ en 4. tijd

2 weken geleden ging de 300GB schijf in m'n server dood. (het was een langzame pijnlijke dood). Ik kon nog net even de laatste wijzigingen eraf kopieren (o.a. foto's en een opgenomen film) want de laatste backup was van 2 weken daarvoor. Als dat niet was gelukt had ik daar nou niet echt zielig van geweest. Inmiddels hangt er een nieuwe schijf in, backup terug gekopieerd en klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 22-07-2007 10:41 ]

Alles kan stuk.

• dEX2340
Update: ok, ik start terug op met (ex-)brakke hd als slave. Meteen meldt Windows dat schijf moet gecheckt worden (met chkdsk dus). Ik heb hem maar laten begaan (achteraf mss beter niet?).

Deleting corrupt file record (enkele)
Deleting orphan file recorde segment ... (duizenden)
Correcting error in index $SDH for file 9
Sorting index $SDH in file 9
Recovering orphaned file (bijna enkel mp3's) into directory file 2884
Replacing bad clusters in logfile

Uiteindelijk kom ik in Windows en wat zie ik in Explorer: net de mp3's die ik zeker wilde houden zijn weg (andere intact) en ook de folder D:\Documents and Settings\Ronaldo_2 (mijn user dus) kan ik niet lezen ("the file or directory is corrupted and unreadable"). Net de folder waarin foto's stonden die ik zeker wilde bewaren ...

Heeft chkdsk er nu voor gezorgd dat die weg zijn?
En (hoe) kan ik die nog terughalen? Ik ga nu proberen met data recovery software (File Scavenger mss, iemand betere suggestie) de verloren gegane data nog terug te halen.

Alvast bedankt maar ook hoop ik op nog wat tips! _/-\o_

iPhone XR

Verwijderd

Als je nog een andere HDD hebt, kan je GetDataBack for NTFS proberen, deze heeft mij al meerdere malen geholpen ook met zoiets als jij hebt, succes ermee !

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

GetDataBack is inderdaad een erg goeie tool, je zal er alleen even voor moeten betalen als het data vindt die nog gered kan worden, de trial versie scant alleen maar.
Maar als je data erg belangrijk is, moet dat geen probleem zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Datarecoverytooltjes staan gewoon in de OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug? opgesomd. Tevens staat daarin dat het onmogelijk is om een specifieke tool aan te wijzen voor een specifiek probleemgeval. Kortom: probeer ze allemaal uit.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.