Thermalright Extreme Ultra-120, prestaties overdreven?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:33
Lange tijd heb ik gebruik gemaakt van een Scythe Ninja om de boel passief te koelen. Nu begon het de laatste tijd weer te jeuken, zeker omdat ik op de hoogte ben dat een goede E6600 heb die 3,8Ghz doet en misschien nog wel iets meer.

Daarom ging ik bij Freezinghardware kijken voor een waterkoelset. Door problemen bij Alphacool is dit echter niet doorgegaan en had ik uiteindelijk maar besloten voor de Thermalright Extreme te gaan voor 60 euro. Dit had ik gedaan na de reviews te hebben gelezen op Anandtech die denk ik velen van jullie wel hebben gezien, http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=2943.

Nu heb ik hem gemonteerd en ik moet zeggen hij presteerd goed klote. Het komt bij verre niet eens in de buurt van wat Anandtech daar haalt. Op 3,0Ghz haal ik al bijna 50 graden load, wat niet eens zoveel scheelt met mijn boxed koeler die een paar graden warmer word op die snelheid.

Nu dacht ik oke, verkeerd gemonteerd. Dus nogmaals gemonteerd, nogmaals pasta aangebracht, 2x extra aangedraait maar niks. De prestaties blijven ruk met 34 graden idle en 47 graden stressed.

Dus ik surf naar XtremeForums en tik in Thermalright Ultra high temp en krijg warrempel een serieus aantal hits. Mensen die gelijke temperaturen halen als mij en bij lange na niet in de buurt komen van die Anandtech temperaturen.

Wat mij wel opvalt, ik heb een heel ander mountingsysteem als Anandtech als ik de foto's bekijk. Hun hebben een vaste en stevig bracket waar mijnes lijkt op een kruis wat je uit mekaar kan trekken. Dit bracket van mij zit goed ruk gemonteerd, strakker kan die niet en ik kan nog de hele koeler gewoon draaien met gemak (niet echt strak vast dus). Volgens Thermalright (zie onder) maakt dit niet uit, toch zijn de temperaturen op forums veel hoger, zeker met deze nieuwe bracket.

Question 4:
I purchased an Ultra-120 eXtreme and I have a Socket 775 motherboard. I’ve bolted down the screws to their tightest and yet the heatsink can still be moved. Why is that? Will that affect the performance of the heatsink?

The Ultra-120 eXtreme works with the new version retention mechanism not having the heatsink-secured-in-place feature but rest assured that it is still well within Intel’s recommended pressure and does not affect performance at all.

Het oude systeem, wat ook gebruikt is door Anandtech.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/a_images/Ultra120/DSC01048_775.jpg

Nieuwe bracket.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/a_page/images/u120_extreme_install/image009.jpg

Zijn er meer mensen met mijn ervaring? En mensen een idee waar ik wel een goed bracket kan halen? Vind dit eerlijk gezegt zonde van mijn geld, als ik dit had geweten had ik vele euro's uitgespaard en lekker stock blijven draaien, wat een kl*te koeler voor 60 euro zeg...

[ Voor 17% gewijzigd door Woodsy op 20-07-2007 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier was toch een mod voor? Beetje aanpassen hier en daar, daar ben je tweaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
Gewoon een plaatje tussen de koeler en het bracket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als het niet lukt om dat ding goed vast te zetten wil ik wel gek doen en mijn non-eXtreme Socket 775 Bracket aan jou lenen om te kijken of die goed past :?
Als ik jouw profiel mag geloven dan wonen wij namelijk niet zo ver van elkaar af ;)

Sowieso hangen de temperaturen van je airflow + koeler af dus kan best verschil in zitten !!

* nero355 ThermalRight FanBoy met CPU/VGA/Chipset koelers van ThermalRight enzo :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
mja ik kan die van mij ook verschuiven, maar ik ben absoluut niet ontevreden over mn temps.. Sterker nog mn bottleneck ligt puur bij mn CPU die gewoon niet verder wil terwijl ik qua temps nog speelruimte had.

heb je ook het oppervlak van de heatsink bekeken van je Extreme? Is die niet toevallig verschrikkelijk bol/hol?

edit:

Ik kom stressed niet hoger dan 65 graden in TAT en core temp @ 3.4ghz vanaf 1.8ghz

[ Voor 33% gewijzigd door Chefbierrr op 24-07-2007 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Nou als je hem helemaal tot de limiet aandraait kan hij nog wel draaien maar niet makkelijk. Volgens mij stond in de review van Anandtech trouwens ook dat die oude bracket niet op de extreme versie past omdat die extra heatpipes in de weg zitten.
Temperaturen zijn bij mij wel hoog (65-70 graden met TAT) maar dat is op 1.3v en 3Ghz (C2D 4300). Met de standaard Intel koeler had ik zulke temperaturen al op 2.4 Ghz en een veel lagere vcore, en met meer herrie ook nog. Oorzaak is bij mij de heatspreader op de cpu die niet recht is, misschien dat dat bij jou ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Koop gewoon een Tuniq Tower 120. Voor ongeveer 40 euro heb je die al. Ik heb een E6600 op 3,4Ghz. Ik heb hem gewoon geïnstalleerd met een dunne laag AS en hij zit in een Antec 900 Kast met een extra 120mm fan er op. Idle rond de 20-24 graden met Core Temp. 27 - 29 graden met Asus Probe. Na 8 uur Orthos 37 - 39 met Core Temp en 39 - 43 met Asus Probe. Binnenkort koop ik een E6850 en als ik dan een beetje geluk heb met de juiste stepping haal ik misschien eindelijk de 3,6 Ghz
Ik heb nog niemand gevonden die buiten het forum betere resultaten haalt met een Thermalright Extreme als ik met mijn Tuniq Tower. En het mounting systeem is een stuk gemakkelijker en zit zo vast als een muur.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Ondertussen ben ik wel iets verder gekomen ermee.

Jammer dat zo'n product niet gewoon vanuit de winkel al goed presteerd.

Ik heb met korrel 150 - 1200 de koeler gelapt. Vervolgens ben ik naar de handyman gegaan en heb ik daar plastic pakkingsringen gehaald. Die pakkingen heb ik onder het bracket gestopt waardoor die iets hoger kwam te liggen. Hierdoor compenseer ik het vlakken en door extra ringen te plaatsen kan ik hem strakker aandraaien. Heb er ondertussen 2 onderliggen waardoor die 1.5mm is opgehoogd.

Mijn nieuwe temperaturen na het vlakken en en strakker monteren: Processor is C2D E6600 op 3200Mhz voor 24/7 gebruik.

Idle: 29 graden
Stressed: 36-37 graden

Oh als kast heb ik een Antec900. Ik gebruik 2x Noiseblocker XL2. Eentje als intake onderin bij de harddisk en eentje op de processor koeler. De 20Cm bovenin staat op "low".

[ Voor 11% gewijzigd door Woodsy op 25-07-2007 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:30:
Hier was toch een mod voor? Beetje aanpassen hier en daar, daar ben je tweaker voor.
Jup, zat te vinden op xs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bassie_ schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:40:
[...]

Jup, zat te vinden op xs.
xs als in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

xtremesystems, maar de TS heeft het al netjes opgelost en al 10 graden minder onder load.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is goed nieuws voor de TS, maar ik zoek ook een mod ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
Wat ik heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/davexl/image/79755605/original.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Woodsy op 25-07-2007 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Laatst online: 12-06 11:37
Ik zie alleen fotos met de verschillen tussen de 2??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft een korrel 150 - 1200 gekocht en deze aangebracht geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je je core2duo zelf ook nog lappen.. bij mij scheelt het echt veel.. ik zag gewoon een halve millimeter lucht toen ik er een stanleymesje op legde.
Nu is het bijna onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb nu ook maar eens zo'n 120 extreme besteld.
Ter vervanging van mijn Thermaltake big typhoon die al het core 2 duo geweld niet echt meer trekt..

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:36:
Hij heeft een korrel 150 - 1200 gekocht en deze aangebracht geloof ik...
Nee, die korrel 150-1200 slaat op het schuurpapier waar de HS mee gelapt is. Hij heeft verder een dun plastic ringetje (washer) onder de bracket gestopt om hem iets op te hogen zodat er een hogere druk ontstaat.

Ga ik ook doen als ik mijn cpu vervang voor een snellere. Maar voorlopig ben ik al dik tevreden over deze koeler hoor, scheelt 20 graden met de standaard koeler.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:45
El Snorro schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 19:19:
Ik heb nu ook maar eens zo'n 120 extreme besteld.
Ter vervanging van mijn Thermaltake big typhoon die al het core 2 duo geweld niet echt meer trekt..
Snorro, ik ben heel erg benieuwd of je "groot" verschil in temps merk. Zit hier zelf ook nog met een BigTyp op mijn cpu en dat gaat best. Het prijsverschil vind ik een flinke stap om te nemen voor het verschil van misschien een paar graden.... :/
Kan dus niet wachten op je reactie :+

Cheers!

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn Extreme binnengehad.
Kennelijk zijn ze verbeterd, want die van mij zit muurvast zonder te hoeven modden.
Ook de heatsink zal spekkieglad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 08:53:
Kennelijk zijn ze verbeterd, want die van mij zit muurvast zonder te hoeven modden.
Tja leuk, maar hoe zijn je temps ;) ?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Laatst online: 30-08 17:09
Cassius schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:30:
[...]

Tja leuk, maar hoe zijn je temps ;) ?
ongetwijfeld goed denk ik. Het is helaas maar waar dat een dergelijk dure koeler zo veel problemen oplevert bij sommige mensen met mounting en bolle HS :(. Als ie dan ook eenmaal goed zit zijn de temps geweldig, althans bij mij iig. Binnekort ga ik uhm op een Q6600 zetten en kijken hoe ie zich dan houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Heineken01 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 23:46:
[...]

Snorro, ik ben heel erg benieuwd of je "groot" verschil in temps merk. Zit hier zelf ook nog met een BigTyp op mijn cpu en dat gaat best. Het prijsverschil vind ik een flinke stap om te nemen voor het verschil van misschien een paar graden.... :/
Kan dus niet wachten op je reactie :+

Cheers!
Ik laat het weten :)
Waarschijnlijk maandag ofzo binnen

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Woodsy; echt top hoe je het aan hebt gepakt. een voorbeeld voor anderen! De echte tweakert lost het zo op ipv naar de winkel rennen en een ander kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:00:
@Woodsy; echt top hoe je het aan hebt gepakt. een voorbeeld voor anderen! De echte tweakert lost het zo op ipv naar de winkel rennen en een ander kopen.
Inderdaad een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

El Snorro schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 12:10:
[...]

Inderdaad een mooie oplossing :)
Nog betere oplossing is om een metalen ring te gebruiken, omdat je met plastic toch hebt dat het in kan drukken en dat is met staal wat moeilijker.

Maar zou er een nieuwe "revisie" uit zijn dan met een nieuwe bracket in vaste vorm, of begrijp ik dat nou verkeerd?
Ook vaag dat de ene HS base als een spiegeltje is en de andere grof? Alhoewel het weinig uit schijnt te maken als we Thermalright mogen geloven...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Laatst online: 07-09 16:12
El Snorro schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:54:
[...]

Ik laat het weten :)
Waarschijnlijk maandag ofzo binnen
Zou je dan uw bevindingen ivm de installatie kunnen posten aub ? Ik ben die blog + pictures nu kwijt maar klaarblijkelijk kon je hem op de DS4 (door de silentpipe) enkel maar verticaal installeren.

Zelf ben van plan om de combo Gigabyte DS3 + Thermalright 120 Extreme aan te kopen maar zolang ik niet zeker ben dat alles past :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat mijn P35C-DS3R vrijwel dezelfde layout heeft als je DS3.
Hier pas de cooler alle 4 de richtingen op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
simplicidad schreef op zondag 29 juli 2007 @ 21:53:
[...]

Zou je dan uw bevindingen ivm de installatie kunnen posten aub ? Ik ben die blog + pictures nu kwijt maar klaarblijkelijk kon je hem op de DS4 (door de silentpipe) enkel maar verticaal installeren.

Zelf ben van plan om de combo Gigabyte DS3 + Thermalright 120 Extreme aan te kopen maar zolang ik niet zeker ben dat alles past :o
Hopenlijk is dat ding snel binnen, dan post ik mijn ervaringen hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
El Snorro, in je sig staat vermeld dat je een P35C-DS3 hebt, maar die bestaat volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 09:11:
offtopic:
El Snorro, in je sig staat vermeld dat je een P35C-DS3 hebt, maar die bestaat volgens mij niet...
offtopic:
O ja zou kunnen joh, zal t ff aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reNji
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 08:53:
Hey waar heb je hem gehaald? Zat er een bepaalde "washer" bij dat ding of helemaal niet :O?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reNji schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 00:36:
[...]
Hey waar heb je hem gehaald?
Salland
reNji schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 00:36:
[...]
Zat er een bepaalde "washer" bij dat ding of helemaal niet :O?
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag ook m'n thermalright ultra 120 extreme gekregen , na alles even goed te inspecteren moet ik toch zeggen dat de onderkant lichtjes gebogen is , toch wel redelijk jammer imo ... Nu vraag ik me af of het nodig is om de koeler te lappen of niet , gaat hij ondermaats presteren als ik dat niet doe ? :/

Kan hem nog niet testen want m'n processor heb ik nog niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
die van mij komt morgen binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier even 2 photo's van mijn HS , ik heb gebruik gemaakt van een stuk glas en 2 druppeltjes water om de "rechtheid" van de HS te testen : Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/poenanie/temp/tru120eHStestA.jpgAfbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/poenanie/temp/tru120eHStestB.jpg

Hier nog een filmpje waarin je kunt zien bij verplaatsing van druk op het glas het water toch deels naar de andere kant van de HS gaat : Link

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
damn vandaag de GLS langs de deur geweest..
Was niemand thuis, morgen geven ze het bij de buren af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuyper
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-09 11:26
Naar aanleiding van dit draadje ook eens gekeken naar mijn net binnengekomen koeler.
Thuis op de glasplaat en ja hoor, zo krom (bol) als een hoepel! Dat zou toch niet mogen voor zo'n dure koeler! :(

Anyway, naar de schuur en op mijn werkbank (waar ik ook wel eens cylinderkoppen van motoren vlak) de koeler gevlakt. En nu is hij wel zo glad als een spiegel! 8)

Ik kan nog geen temperaturen posten, want de rest van mijn systeem is nog niet binnen... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Het is toch wel raar hoor dat een aaantal mensen een "krom" exemplaar krijgen, maar dat er ook melding gemaakt wordt van volkomen vlakke en gepolijste koelers...

Thermalright zélf zegt dat het niets uitmaakt en dat ze allemaal goed koelen :?

Als er bij mij over een tijdje een snellere cpu onder gaat zal ik de mijne ook zeker gaan vlakken. Niet dat ik nu ontevreden ben (minstens 20° verschil onder Orthos load ivm met de stockkoeler), maar de koeler moet beter kunnen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thermalright zélf zegt dat het niets uitmaakt en dat ze allemaal goed koelen

ja tuurlijk zeggen ze dat dan verwachten ze er ook geen terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacosjaco
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11-2024

Bacosjaco

Under constuction

Heb er vandaag ook een gehaald, en hem net even bekeken met een rij en ook deze is verre van recht. :(

En Thermalright kan wel zeggen dat ze allemaal goed koelen maar ik verwacht van een koeler die ongeveer 20 euro duurder is dan de concurentie (zonder fan) dat hij netjes afgewerkt en recht is. >:)

Het zal wel weer zo zijn dat de gevestigde namen op Xtreme en andere fora een zeer goed afgewerkt exemplaar krijgen en goede prestaties neerzetten zodat het gewone volk lekkergemaakt wordt en die de productie exemplaren krijgen en maar weer aan de gang mogen gaan met korrel 1000 - 2000 om het zootje recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
is het dan zo lastig om zoiets recht te fabriceren voor thermalright? ik krijg de mijne over een week of 6 en zal mijn bevindingen ook wel even posten hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

Bacosjaco schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 20:31:
En Thermalright kan wel zeggen dat ze allemaal goed koelen maar ik verwacht van een koeler die ongeveer 20 euro duurder is dan de concurentie (zonder fan) dat hij netjes afgewerkt en recht is. >:)
Dat verwacht ik ook inderdaad, maar daarnaast: Hoe kan het nou niet uitmaken of je contactoppervlakte van de koeler vlak is of niet? Wellicht koelt ie met een bolle onderkant nog steeds 'voldoende' maar toch altijd slechter dan met een vlakke onderkant... Ik krijg de mijne als het goed is over een week of 1,5 binnen dus ben benieuwd... Anders maar eens lappen, heb ik dat ook eens gedaan ;)

Gemberthee: water met een smaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
El Snorro schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:45:
damn vandaag de GLS langs de deur geweest..
Was niemand thuis, morgen geven ze het bij de buren af :)
Snormans, Heb je hem inmiddels binnen? Ik weet dat het warm/mooi weer is, maar al zitten knutselen? :P

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Heineken01 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 19:34:
[...]

Snormans, Heb je hem inmiddels binnen? Ik weet dat het warm/mooi weer is, maar al zitten knutselen? :P

Cheers!
Nog niet k*t GLS, die mogen een pakje maar 2x aanbieden. Daarna moet de verzender een nieuwe verzendopdracht plaatsen.
Komt maandag aan op mijn werk adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de IHS en Thermaltake gelapt. Scheelde me 12°C :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
El Snorro schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:57:
[...]

Nog niet k*t GLS, die mogen een pakje maar 2x aanbieden. Daarna moet de verzender een nieuwe verzendopdracht plaatsen.
Komt maandag aan op mijn werk adres :)
Snorro's, is het al 5 december geweest bij jou op werk :P ?
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:23:
Dat is een heel mooi resultaat 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Heineken01 op 07-08-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 21:23:
Netjes! En jouw base was al vlak toch? Dan denk ik dat ik em ook maar mooi ff ga lappen of ie nou vlak is of niet...
Hoe heb jij het lappen aangepakt? En vooral: tot welke korrel ben je gegaan als fijnste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht inderdaad dat ze vlak was, kennelijk ben ik scheel anders heb je nooit zo'n groot temperatuur verschil.
Wel heb ik de Thermaltake mounting uitgebreid met een nippel die eerder door iemand is toegepast in dit topic. Hierdoor drukt ze net iets steviger op de proc.
Ik ben begonnen bij korrel 60 en ben na acht ophogende korrels geëindigd bij korrel 800.
Ook heb ik dit keer niet de IHS met een handschoen (Hoeveel koelpasta Core2Duo) van pasta voorzien, maar de halve rijstkorrel theorie toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
De mijne is vanmiddag ook binnen gekomen :) (eindelijk, klote GLS)
Vanavond eens even testen wat voor loads dat beestje aan kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo snor, dat duurde lang! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Ja, de GLS had het nogal verneukt, maar gelukkig heeft B&G computers het érg goed opgelost uiteindelijk.

Goede service daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb er een met een beetje vlakke heatsink gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:58:
Heb er een met een beetje vlakke heatsink gekregen?
Ik zie hem vanavond pas..
Pakje is bij mij thuis binnen gekomen, en ik zit nu op mn werk.

Verwijderd

En? Hoe bevalt die? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n thermalright Ultra 120 Extreme gisteren gelapped , nu lijkt dit toch een erg goed idee geweest .

Hier enkele photo's : Ik heb getest met één druppel inkt en een stuk glas , zoals je kan zien spreidt de inkt zich veel beter na het lappen !

voor :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/poenanie/Images/lapjob/HPIM1748.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/poenanie/Images/lapjob/HPIM1753.jpg

na :

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/poenanie/Images/lapjob/HPIM1777.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/poenanie/Images/lapjob/HPIM1762.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/poenanie/Images/lapjob/HPIM1766.jpg

Zeker een aanrader dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit heb ik ook met mijn koeler: een bolle onderkant. Echter is mijn processor hol en ik denk dat ik die dan ook moet bewerken waar ik eigenlijk geen zin in heb. Hoe is jullie heatspreader? Met een holle heatspreader ben ik wel benieuwd hoe de koelpasta zich verspreid met een gelapte koeler.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kiddyl schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 16:47:
Dit heb ik ook met mijn koeler: een bolle onderkant. Echter is mijn processor hol en ik denk dat ik die dan ook moet bewerken waar ik eigenlijk geen zin in heb. Hoe is jullie heatspreader? Met een holle heatspreader ben ik wel benieuwd hoe de koelpasta zich verspreid met een gelapte koeler.
Bij de meeste processoren zou ge toch een redelijk rechte ihs moeten hebben ...
Je kan het even testen met een rijstkorreltje tandpasta ofzo , de 2 op elkaar drukken en zien hoe die verspreid is hé !

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Dat heb ik dus bij mijzelf al gedaan. Ik heb nu iets meer koelpasta dan normaal gebruikt. Een koeler lappen heb ik geen problemen mee, maar mijn net nieuwe processor doe ik het liever niet. Daarom juist ervaringen van tweakers of ze wel eens hebben geprobeerd een vlakke koeler op een holle ihs te plaatsen en hoe het er dan uit ziet wanneer de koeler weer los wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er mis met het lappen van je heatspreader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 09:03:
Wat is er mis met het lappen van je heatspreader?
Omdat een HS ongeveer 30-50 euries kost en je cpu 200-300 euris of meer. Aangezien je gelijk naar je garantie kan fluiten doe ik ook liever niets aan de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Wat voor soort schuurpapier kan ik het beste gebruiken? Mag zeker niet te grof zijn?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
CPU lappen doe ik niet graag. Mijn eerste CPU en koeler die ik heb gelapt was van een Celeron 300a. Ik was er toen dus al snel bij, maar ik kon hem ook niet verkopen. Koelers heb ik daarna wel gelapt als ik dacht dat het zin had, maar nu mijn ihs een beetje hol is zoals veel andere dat hebben weet ik het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 14:23:
Ik heb m'n thermalright Ultra 120 Extreme gisteren gelapped , nu lijkt dit toch een erg goed idee geweest .

Hier enkele photo's : Ik heb getest met één druppel inkt en een stuk glas , zoals je kan zien spreidt de inkt zich veel beter na het lappen !

voor :

[afbeelding]
[afbeelding]

na :

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Zeker een aanrader dus !
Ziet er netjes uit, hoe ben je precies te werk gegaan? Welk soort schuurpapier etc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 14:25:
[...]

Ziet er netjes uit, hoe ben je precies te werk gegaan? Welk soort schuurpapier etc? :)
Begonnen met P150 en P220 , daarna P400 , daarna P1200.
Ik heb wel nat geschuurd en niet droog !

Volgende week krijg ik wss m'n Q6600 , ik zal die dan ook op rechtheid controleren en eventueel lappen ( alhoewel ik minder geneigd ben om dat te doen , maar het lijkt er op dat de details echt wel het verschil maken bij die quad cores ... )

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:17:
Begonnen met P150 en P220 , daarna P400 , daarna P1200.
Ik heb wel nat geschuurd en niet droog !
Hmm, die P nummers zeggen me zo niks. Ben niet echt thuis in schuurpapier, maar ga het wel eens proberen, mocht het nodig zijn, wanneer ik het beest binnen heb :P

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
El Snormans,

Ben je op vakantie oid? Ben benieuwd naar je resultaten met je Extreme 120 tov de TT BT :D

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 11:57
Bull schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:53:
[...]

Hmm, die P nummers zeggen me zo niks. Ben niet echt thuis in schuurpapier, maar ga het wel eens proberen, mocht het nodig zijn, wanneer ik het beest binnen heb :P
Volgens mij staat de P voor waterproof, maar daar ben ik niet zeker van, de nummers geven de grofheid aan, hoe hoger het nummer hoe fijner het schuurpapier is.

Ik heb een tijd geleden ook een Ultra 120 Extreme binnengekregen, en de base was zo bol als ik weet wel niet wat... Het midden van de base was ongeveer 1 à 2 mm hoger dan de rest van de base, echt schandalig.

Ik ga hem misschien ook nog maar eens even mooi vlak maken en polijsten.

[ Voor 6% gewijzigd door SuB-ZeuZ op 21-08-2007 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bull schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:53:
[...]

P150 = korrel 150 , achteraan opd at schuurpapier staat er dan in grote letters P150 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Op verzoek van Heineken01:

Temps zijn wel beter dan met TTBT, maar ik ben er nog niet kapot van.
Temps met E6600 @3,3ghz 1,38v vcore(=1,34v load) is rond de 52 graden (dual orhtos).
En dat met Delta FFB12EHE op 5v.

Moet er nog eens naar kijken hoe mijn mount zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
En met TAT? Mijn bevindingen zijn dat alleen TAT de cores echt goed belast: Orthos wordt gelimiteerd door het geheugen denk ik want de temps liggen daar gauw 6 graden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand soms of de Thermalright ultra 120 extreme past op een Asus A8N SLI Premium ?

Op da mobolijst van thermalright zelf vind ik niks :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
De koeler wordt nu niet meer standaard geleverd met een S939 bracket. Wil je deze koeler kopen dan moet je er ook nog een aparte bracket bij kopen (als je die kan vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Freezing hardware verkoopt ze ;)

Op verzoek van moi hebben ze die namelijk toegevoegd in hun assortiment.

Leuk koelertje hoor, hij koelt stukken beter dan m'n XP-120, zal wss komen doordat de warme lucht nu rechstreeks de kast uitgezogen word :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
ik vraag me trouwens af..

Bij die ultra 120 extreme wordt "thermal compound" geleverd.
Ik neem aan dat dit een koelpasta is?

Is deze goed genoeg? of kan ik beter uitkijken naar een bekend merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb er zelf geen reviews over kunnen vinden. Had zelf nog een tube AS5 liggen dus dat meteen gebruikt. Op dit moment ook een tube MX2 in de bestelling die nog iets beter is. Je kan het gebruiken en als het niet bevalt veranderen. Er zit genoeg in de spuit voor 20 cpu's denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kiddyl schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 12:34:
Ik heb er zelf geen reviews over kunnen vinden. Had zelf nog een tube AS5 liggen dus dat meteen gebruikt. Op dit moment ook een tube MX2 in de bestelling die nog iets beter is. Je kan het gebruiken en als het niet bevalt veranderen. Er zit genoeg in de spuit voor 20 cpu's denk ik
Als het al niet meer is , zo'n kalf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de mijne net even tegen aan glasplaat aangehouden en moet zeggen dat ie wel erg netjes recht is. :) Als ie er morgen opzit zal ik wel even fototjes van posten en mijn temps verschillen in vergelijk met mijn standaart intel q6600 cooler bijposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

Heb mijn U120E inmiddels binnen en hij was niet helemaal vlak, heb hem toch even gemonteerd en de temps vielen me niet erg tegen eigenlijk. Toch maar even gelapt tot 1200Grit en dit gaf eigenlijk niet heel veel verbetering. Wel was hij aanmerkelijk vlakker na het lappen. Het zal echter vermoedelijk idle maximaal 1 - 2 graden gescheeld hebben, load wellicht iets meer...

Ik draai nu een E4400 op 3Ghz met 1.35V Vcore en Idle houdt ie hem volgens coretemp, speedfan en nog een ander progje op 24/25 graden, volgens TAT is dit echter eerder z'n 35/40 graden... Da's wel een beetje vaag dus... Bij load loopt de temperatuur op tot zo'n 48 graden, volgens TAT wederom hoger: zo'n 60 graden... Vinden jullie overigens het verschil tussen idle en load niet erg hoog? Ik dacht dat dit meestal in de buurt van 10 graden lag (was bij mijn athlons iig altijd wel zo)?

Er zit idd een forse spuit koelpasta bijgeleverd, heb het zelf ook niet gebruikt daar ik ook AS5 had besteld.

edit:
Vcore waarde was verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Is hier iemand die voor hij een U120E kocht een Scythe Infinity heeft gehad en of dat veel verscheelde? Ik heb namelijk zelf een inifinty maar overweeg de aankoop van een U120E

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lessy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 18:22
Jaapoes schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 11:42:
Is hier iemand die voor hij een U120E kocht een Scythe Infinity heeft gehad en of dat veel verscheelde? Ik heb namelijk zelf een inifinty maar overweeg de aankoop van een U120E
Zelf heb ik de Scythe Ninja (met 1 fan) en ben ook niet tevreden over de temps (E6750 @ 1.392v, wel stabiel op 3.6 GHZ)... Idle zijn de temps 37 en load (prime) 58-62.

Ik vraag me dus ook af of iemand hier een infinity of Ninja gehad heeft en nu de U120E gemonteerd heeft en wat het vershil dan precies was.

Suicide is just a way of telling GOD, "You can't fire me, I QUIT!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Heb hem op mijn Q6600 zitten en ben er eigenlijk wel tevreden over.

Als ik de Sflex fan op 1600rpm laat draaien, houdt hij de cpu idle vrij makkelijk rondom kamertemperatuur. Op 400 rpm zit ik rond de 28-32 graden (afhankelijk van de core).

Vond wel de installatie erg kut. Die houder bleef bij mij maar losschieten en als je alle componenten al in de kast hebt is het erg lastig het weer vast te krijgen.

Edit: ik zit erover te denken om ook een thermalright northbridge heatsink te kopen. In dat geval moet de Ultra Extreme wel horizontaal geplaatst worden. Denk persoonlijk dat het voor de koeling niet zoveel uitmaakt, maar kan dit überhaupt op een 775 moederbord met de clip die erbij zit?

[ Voor 26% gewijzigd door REDFISH op 28-09-2007 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 03:03
Mijn 120 Extreme koelt nog niet maximaal, ik ga komende week die iets bolle onderkant maar eens lappen. Toen ik hem uit de doos haalde viel mij dus op dat de onderkant niet helemaal vlak was, even een stukje metaal er tegenaan gehouden en ik kon duidelijk zien dat de onderkant bol was. Ik ben beniewd welke temperaturen ik krijg nadat ik de koeler gelapt heb.
Als ik die reviews lees moeten er veel lagere temperaturen te halen zijn. Ik zit hier nu op 2.8GHz met een E6600 Vcore van 1.25V al idle aan 38 graden, dit is met een kamertemperatuur van ongeveer 19 graden.
Ik gebruik mijn 120 Extreme in combinatie met een Sflex fan die maximaal 1600 rondjes per minuut kan draaien. Uiteraard zet ik hem lekker op 1000 rpm's om van mijn fluisterstille setup te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Bolle koeler hoeft niet erg te zijn bij een dualcore, veel watercool blokken hebben ook een bolle onderkant juist om de druk op de plek van de cores te verhogen.

Hol daarintegen is verschrikkelijk omdat dan de pasta moet geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reNji
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:22:
[...]

P150 = korrel 150 , achteraan opd at schuurpapier staat er dan in grote letters P150 ...
Hoe hield jij de TRUE vast tijdens het lappen, lijkt me toch wel best lastig zo n "groot" ding vast te houden tijdens het lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Laatst online: 00:24

the mod man

iets van beeldmaker

Iemand al ervaring met de Thermalright IFX-14 ongeveer de opvolger het de 120 extreme?
ik wou hem eigleijk meteen bestellen maar vond de prijs eigelijk te hoog om zomaar even te bestellen.

[ Voor 57% gewijzigd door the mod man op 01-10-2007 17:42 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 03:03
Dat ding is echt huge en super duur. :P Ben ook wel benieuwd naar de koelprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangourthaman
  • Laatst online: 27-11-2022
REDFISH schreef op zondag 23 september 2007 @ 12:48:
Heb hem op mijn Q6600 zitten en ben er eigenlijk wel tevreden over.

Als ik de Sflex fan op 1600rpm laat draaien, houdt hij de cpu idle vrij makkelijk rondom kamertemperatuur. Op 400 rpm zit ik rond de 28-32 graden (afhankelijk van de core).

Vond wel de installatie erg kut. Die houder bleef bij mij maar losschieten en als je alle componenten al in de kast hebt is het erg lastig het weer vast te krijgen.

Edit: ik zit erover te denken om ook een thermalright northbridge heatsink te kopen. In dat geval moet de Ultra Extreme wel horizontaal geplaatst worden. Denk persoonlijk dat het voor de koeling niet zoveel uitmaakt, maar kan dit überhaupt op een 775 moederbord met de clip die erbij zit?
ja dat kan, ik heb hetzelfde met de hr-05 NB heatsink.
heb je boven op je kast ook een outtake?
hierzo werkt het erg goed doormiddel van een side intake/front intake/top outtake (antec 900, je hoeft hem niet mooi te vinden, maar de airflow is geweldig :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Hey mensen

ik heb ook de thermaltake 120 Extreme bij mij zit hij ook erg los maar ik graag die schroef van die beugel niet eens los, hoe hebben jullie dat gedaan? tevens dat vlakken hoe gaat dat in z'n werk?

groeten Maikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangourthaman
  • Laatst online: 27-11-2022
voor dat los-zit probleem, zoek maar eens op ultra 120 penny mod.

en dat vlakken:

http://www.bigbruin.com/r...ingguide/index.php?file=1

ik polijst het zelf altijd nog even met metaal polijstmiddel, maar dat is niet perse nodig heb ik begrepen.
zorg dat je de heatsink na het lappen wel heel goed schoonmaakt met alcohol.
(het liefst 98% pure van de apotheek, maar die kan moeilijk te verkrijgen zijn.)
Pagina: 1