Toon posts:

Ram geheugen lijkt sloom?..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een nieuw, werkend systeem. Ik heb samen met mijn broer de hele bios zooi ingesteld etc, en hij zei dat mijn Ram-geheugen niet optimaal draait...

Ff voor de duidelijkheid:

Specs van de pc's:

PC van mijn broer:
Tagan TG480-U15 Easycon 480Watt
AMD X2 4200+ (2,2Ghz) @ 2,61Ghz
Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition
OCZ Platinum XTC 2K C4 2X1GB, PC 6400 DDR2-800
XFX GeForce 7900GT XTREME 256MB VIVO 256MB
Sound Blaster Audigy 4
2X Seagate Barracuda 7200.9 160GB SataII Raid 0 voor Windows
2X Seagate Barracuda 7200.10 500GB SataII
1X Maxtor DiamondMax 10 200GB Sata
ATA Nec Brander

PC van mij:
CoolerMaster Extreme Power 430Watt
AMD X2 4800+ (2,5Ghz)
Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition
OCZ Titanium XTC 2K C4 2X1GB, PC 6400 DDR2-800
XFX GeForce 8600GTS xXx 256MB
2X Maxtor DiamondMax 10 300GB SataII
SATA Nec Brander

We hebben mijn OCZ titanium geheugen met Everest06 getest, en daar kwam het volgende uit (met het ram geheugen in mijn pc)

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/public_images/18467/Nxhg3c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/public_images/18467/vPtzDd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/public_images/18467/zMAqxf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/public_images/18467/sTeVJj.jpg

Zoals je ziet is het geheugen in mijn pc ruim 2gb/s trager, en heeft een reactie tijd van bijna het dubbele...niet goed dus...
Als we het ram van mij in mijn broer's pc doen, werkt het zelfs een tikkeltje sneller dan zijn eigen ram.

Nou is dus de vraag.. ligt dit aan mijn moederbord (foutje ofzo), of?...

Ook kan ik de cpu multiplier (4800+) niet lager dan 12,5x zetten. Is dit gelocked op deze processor? We hebben geprobeert om alles in de bios gelijk te zetten. Mijn broer heeft de multiplier op 11x staan, maar als ik dat instel komt hij in everest automatisch op 12,5 te staan.

Iemand suggesties? b.v.d.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Je moet everest benchmarks niet voor de volle 100% vertrouwen.

Maar daarnaast geld tijdens zo'n test ook welke processen op de achtergrond draaien.

Zelfs al sluit je alle applicaties (wat je sowieso moet doen) dan zijn er programma's als Cyberlink powerdvd die zonder dat mensen het weten een updatetool installeren onder de naam PDVDSERV.exe .
Ik heb zelf tijdens OC-runs op sommige systemen waar dit geinstalleerd was vrij grote prestatie verschillen gezien.

Zoals dit proces zijn er natuurlijk ook meerdere.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
Programma's als Power DVD ofzo zouden niet uit kunnen maken, omdat ik een 'cleane' windows install heb. Er staat alleen nog maar xp op, en verder niks.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05
Deze topic is zo behoorlijk kansloos natuurlijk, wat verwacht je van ons als je ons niet meer info geeft :? Je vertelt bijvoorbeeld al geen eens of je twee of vier DIMM's hebt, laat staan welke BIOS instellingen je geprobeerd hebt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
excuus daarvoor. Ik heb dus 2 dimm's van 1gig ocz titanium ddr2-800 (C4) (staat btw wel in mijn sp..)
Mijn broer heeft 2x 1gig ocz Platinum dd2-800 (C4) dus ook 2 dimm's...

Het probleem kort samengevat: Met hetzelfde moederbord, dezelfde bios-instellingen, bijna dezelfde processor (ik heb 4800+, mijn broer 5000+) en RAM geheugen dat gewoon evensnel hoort te werken, loopt MIJN RAM in mijn pc trager, dan MIJN RAM in mijn broers pc.

Zoals je kunt zien in de screenshots.
Groen = mijn broers pc
Geel = mijn pc

Als je nog meer specs. nodig hebt vraag maar ;)

• Calamarain
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 17:42
Als je nog meer specs. nodig hebt vraag maar ;)
Abbadon vroeg naar de bios instellingen.

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Lijkt mij dat zoals hierboven al gezegt is de bios verkeerd staat ingesteld.
Geeft zo te zien aan dat het DDR718 is ipv DDR800.
Schakelt terug naar een langzamere snelheid, en ik zie dat je OCZ Titanium op een CL van 5-5-5-15 draait.
Dit zou stock op CL4 moeten draaien.
Als je kunt zoveel mogenlijk instellingen letterlijk hier plaatsen (instellingen van je cpu, fsb en je memory mhz cls etc.) dan kan er verder gekeken worden.
Met de informatie die je nu post kan ik en iedereen op dit forum niet zo aanzienlijk veel :)

Verwijderd

Topicstarter
ok:

JumperFree Configuration:
AI Tuning -manual
overclock options -disabled
n.o.s. options -disabled
CPU Frequency -Auto
DDR2 Voltage -2,100V
Alles wat er verder in dit submenu staat = AUTO

DRAM Configuration
Memory clock Frequency -auto
Tcl -auto
Trcd -auto
Trp -auto
Tras -auto
1T/2T Memory Timing - Auto
AI Clock Skew AUTO
Rest = ook allemaal auto

Advanced Memory Settings
Alles auto, en Dram bank interleaving + Back Swizzle mode zijn Enabled

DRAM Timing - Alles AUTO

Output driver control - Alles auto

5-5-5-15 2T

Zoals je ziet staat er dus vrij veel..zeg maar 70-80% op auto.. misschien moet daar iets aan verandert worden?..

Als je nog iets nodig hebt, zeg maar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 09:38 ]

• xentron
Je kan iig al proberen de timings manual in te voeren.
Even letterlijk de timings overnemen van je stick (even op een papiertje schrijven als je pc uitstaat) en dit invullen in de bios.

Voor dat je dit doet, moet je even kijken of je moederbord EPP ondersteunt, aangezien jij titanium reepjes hebt kun je met EPP er best nog wat extra performance uit persen :)

• xentron
Voor ik het vergeet, je CPU multi is gelocked.
Deze is niet te veranderen op de "E" series, wel op de "X"(Extreme) series (en volgends mij ook op de "Q"(Quad) series).

Dus je multi kun je helaas niet aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
oh ok, maar dat hoeft ook niet ;)
maare, waar kun je precies die timings zien?

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 14:26
Ik heb op de PC van mij zusje afgelopen weekend een Athlon 64x2 4800+ toch echt van 2.5 GHz verlaagt naar 2.4GHz, waarna het geheugen netjes op 800 MHz draait ipv 718. Waarom kan dit bij jou niet? De multiplier verlagen van 12.5x naar 12x zou toch moeten kunnen in het BIOS...

• xentron
Als het goed is op de sticker die op je heatspreader zat/zit.
Krijg je wat info over de stick, de naam etc, en meestal onderaan staat er een timings getal.
Voor de titanium was het dacht ik:

CAS Latency (CL) 4
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 4
RAS-Precharge-Time (tRP) 4
Row-Active-Time (tRAS) 15
Command Rate (CMD) 1 T

Maar dit is met EPP, dus controlleer je sticker, en als er 4-4-4-15 staat kun je dit proberen.
POST de bios niet, dan moet je de command rate op 2T zetten en dan nog eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan dus mijn multiplier niet verlagen.. is gelocked. Ik had hem gisteren al op 11x gezet..maar hij bleef op 12,5 staan. Ik zou alleen de Mhz aan kunnen passen ;)

• xentron
Zoals ik al zei, de E series is gelocked.
Enige overclock manier is dus je FSB verhogen :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb hem dus op 4-4-4-15-1T gehad, en nu op 2T.. maar nog geen verschil..
Memory read is met +- 400mb/s toegenomen ong.. maar verder is alles nog hetzelfde.

en nee, mobo is niet EPP compatible :(

• xentron
We hebben in ieder geval een beetje vooruitgang geboekt, 400mb/s is toch al weer wat he?
Kun je je memory niet forcen om hem op 400mhz (ddr800) te draaien?
Dat zou ergens in je jumperfree tab van je bios moeten staan.
Mischien zou je daarvoor overclocking aan moeten zetten want het moederbord zou het als een OC kunnen zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ja we komen wel vooruit ;)
ik heb even op OCZ-site gekeken, en daar staat hetvolgende : NON EPP : 5-4-4-15-2T
ff samenvatten:
5-5-5-15-2T = memory read 5600
4-4-4-15-2T = memory read 6400
5-4-4-15-2T (OCZ geeft dit op!) = memory read 6150
Ik snap niet waarom hij geen volle 800mhz zou draaien standaard :S ff in de bios kijken ;)

edit: Hoe kan ik hem op 800mhz forceren?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 11:27 ]

• xentron
Daarom zei ik ook dat je het even na moest kijken op je sticker ;)
Het forcen staat op andere plekken bij andere biossen.
Het zou ergens bij je CPU en MEM moeten staan, waarsch in je jumperfree tab.
Het is echt even zoeken want waarsch moet je eerst overclocking aan zetten om dit uberhaubt aan te kunnen passen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een overduidelijk verschil is dat jouw geheugen draait op 357MHz, de zijne op 434MHz. Geen wonder dat dat kan nogal uitmaaken in bandbreedte en latency als alle andere zaken identiek zijn :z

Ik zie bij BIOS settings nogal wat op auto staan. Misschien dat je daarmee kunt spelen. Maar fundamenteel zit het verschil in jullie CPUs - de CPU multiplier bepaalt de geheugensnelheid - bij oneven multipliers is het niet mogelijk om exact de 'juiste' geheugendivider te krijgen, laat staan bij 'gebroken' multipliers (dus 12.5x zoals je hier hebt), aangezien de geheugendivider alleen met hele getallen kan werken. Je geheugen draait met 'auto' settings op 2500/7=357MHz

Zie dit artikel: http://www.tomshardware.c...ore-fight-back/page4.html

De gevolgen hiervan zullen IRL trouwens flink meevallen, CPU core speed is bij AMD64 architectuur veel belangrijker dan geheugensnelheid, zie:
http://www.neoseeker.com/.../Guides/athlon64oc/6.html

Maar om vergelijkbare prestaties te halen met je broer is vrij eenvoudig. Als je je geheugendivider eens op 1/6 zet ipv 1/7 draait het op 412MHz. Als je de HT clock dan verhoogt naar 209MHz, loopt je CPU net als de zijne op 2.61GHz en zal je geheugen op 435MHz draaien :z

Beetje basic dit - je kunt in die grafiekjes die je gepost hebt al zien dat de geheugen op andere snelheid loopt 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank voor de duidelijke aanwijzingen enz :D ff proberen!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan ook kiezen (memory frequency) zie ik net:
Moet ik nou, omdat ik dual channel heb, DDR400 kiezen, of gewoon DDR800?
Modbreak:Gelieve niet 2x <24u te posten. Als je iets nieuws toe te voegen hebt, gebruik de edit-knop.

Enneh, lees de PMG FAQ en daarin de RAM FAQ eens. Veel van de vragen die je hier stelt (inclusief deze) kun je daar beantwoord zien :o

[ Voor 58% gewijzigd door dion_b op 19-07-2007 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik m'n vorige post niet meer kan editten, moet ik wel een nieuwe post doen..sorry...
Ik heb de RAM FAQ en de PMG FAQ doorgelezen, maar 1 ding snap ik niet.
@dion-b: Jij zegt, zet de multiplier van 1/7 naar 1/6. Als ik in de bios kijk kan ik bij CPU config --> dram config. zie ik deze getallen niet staan. Ik kan wel kiezen uit Memory Frequency (dacht DDR400, 566, ..., en DDR800) Hoe kan ik nu bereken/weten welke ik moet kiezen, als ik de divider van 1/7 naar 1/6 wil zetten?

Verwijderd

btw cheek ook is in de bios naar een functie die memory mapping of whole mapping ofzoiets noemt en zet deze eens af. had nog al eens gehoord dat dit voor probs kon zorgen op sommige mobo's

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 12:49:
Omdat ik m'n vorige post niet meer kan editten, moet ik wel een nieuwe post doen..sorry...
Ik heb de RAM FAQ en de PMG FAQ doorgelezen, maar 1 ding snap ik niet.
@dion-b: Jij zegt, zet de multiplier van 1/7 naar 1/6.
Herlees m'n post. De *multiplier* zit vast op 12.5x. Het is de geheugendividerdie je op 1/6 moet zetten.
Als ik in de bios kijk kan ik bij CPU config --> dram config. zie ik deze getallen niet staan. Ik kan wel kiezen uit Memory Frequency (dacht DDR400, 566, ..., en DDR800) Hoe kan ik nu bereken/weten welke ik moet kiezen, als ik de divider van 1/7 naar 1/6 wil zetten?
Eerlijk gezegd geen idee. Benaming van de functies verschilt per BIOS. Het klinkt alsof dit een 'dumbed down' variant van divider is, dus "DDR800" = 1/7. Dan zou je DDR1066 moeten doen voor 1/6. Maar misschien moet je in een aparte "overclock menu" ofzo zitten. Kan overal zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
EDIT!!

Ik ben er :D
Ik dacht, laat ik het toch eens proberen om de CPU Multiplier op 12x te zetten ofz... ik verwachte natuurlijk dat hij gelocked was, omdat jullie dat zeiden. Maar niet dus :S ? Ik heb hem nu op 11x gezet, FSB op 237mhz. Dat wordt dus 2,6Ghz.
Op een of andere manier is daardoor ook de memory divider naar CPU/6 gegaan, en loopt m'n geheugen dus ook op 435 Mhz :)

De Benchmarks in Everest zijn wel een beetje omhoog gegaan (Memory Read = 7000mb/s),
maar toch tippen ze nog niet aan die van mijn broer. Terwijl we toch dezelfde timings hebben (5-5-5-15-2T)... iemand id?
Toch ben ik er wel tevreden mee zo 8)

dank voor alle hulp!!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2007 10:44 ]

Pagina: 1