[Samsung 226BW] Resolutie nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.789 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 12:03
Omdat mijn vorige monitor de geest heeft gegeven heb ik een nieuwe monitor aangeschaft : Samsung 226BW. Monitor aangesloten en driver geïnstalleerd.

Nu wilde ik de resolutie aanpassen naar de aanbevolen 1680 x 1050. Maar bij beelscherminstellingen gaat het schuifje niet verder dan 1280 x 1024. De monitor is aangesloten als secondary op een videokaart 3D Prophet 9000 series. Ik heb met een resolutie van 1280 x 1024 een wazig beeld. Met name letters zien er wazig uit. Geen pretje om naar te kijken.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe of wat ik moet aanpassen?

De primary monitor is een Hitachi CM823F met een maximaal instelbare resolutie van 2048 x 1536. Deze staat nu ingesteld op 1280 x 1024.

Intern geheugen : 2GB

Update 19 juli 2007 om 00:40 uur
Na het aanpassen van het schuifje hardwareversnelling naar het minimum moest ik Windows opnieuw starten. Het ATI-icoontje in de tray klapt er nu uit. Maar het schuifje had nu een hoger maximum. Echter de waarde 1680 x 1050 stond er niet tussen. Als ik nu echter kijk zie ik dat het maximum weer 1280 x 1024 is, maar ik zie ook het ATI-icoontje weer in de tray. Ook maar eens kijken of er een nieuwere versie is van de driver voor mijn videokaart.

Update 19 juli 2007 om 08:45 uur
Computer opgestart, ATI-icoon in tray, UltraMon en Wallpaper Cycler actief. In instellingen kan het schuifje nu weer wel op een hogere resolutie worden gezet. De monitor is nu aangesloten via een D-sub kabel.

Ok ik kijk nu weer op de tab instellingen en nu is de maximale beeldschermresolutie ineens weer 1280 x 1024 terwijl ik verder bij mijn weten niets heb gedaan. Het lijkt wel of een of ander 'onder water' proces de resolutie steeds enige tijd na het starten terug zet.

De videokaart is inderdaad een beetje oud. Ik was gedwongen om de monitor te vervangen. Het was dus geen optimaal overwogen aanschaf i.v.m. tijdgebrek.

Het aansluiten van een DVI-kabel is een optie die ik nog achter de hand houd. Ik wil toch eerst weten waarom dat schuifje steeds een andere maximale resolutie krijgt en waarom de resolutie 1680 x 1050 niet voorkomt. Ik zou toch verwachten dat de driver van de monitor deze resolutie beschikbaar moet stellen?

Update 19 juli 2007 om 11:30 uur
Ik overweeg nu als volgende stap het upgraden van de driver van mijn videokaart. De driver is 'oud' en kent de 'nieuwe' resolutie waarschijnlijk niet.

Bedankt voor de verwijzing naar het andere topic : [22" TFT Widescreen] max resolutie 1280 x 1024. Ik heb daar gevraagd of de TS'er kan aangeven hoe hij het probleem heeft opgelost.

Update 19 juli 2007 om 20:00 uur
Powerstrip geïnstalleerd. De resolutie van 1680 x 1050 wordt echter door Powerstrip ook niet herkend. Ik zie wel meldingen dat DDC niet werkt.

De D-sub kabel vervangen door een DVI-kabel. En zie de resolutie van 1680 x 1050 kan nu wel worden gekozen. Het beeld is nu gelukkig goed. Blijkbaar moet de monitor zelf doorgeven welke resoluties hij lekker vindt. Het enige is dat de DVI-monitor nu als primary wordt gezien terwijl ik hem liever instel als secondary. Op de primary monitor wordt namelijk de taakbalk getoond en deze wil ik op mijn andere monitor hebben.

Hieruit blijkt overigens wel dat mijn videokaart beide monitoren prima aan kan!

Ik zie nu overigens de optie in Powerstrip om een resolutie te definiëren. Ik had dus te kort naar Powerstrip gekeken. Maar DVI is toch beter dan D-sub. Het enige wat ik nu nog moet regelen is een langere DVI-kabel, hij is nu maar net lang genoeg.

[ Voor 77% gewijzigd door One_Gandalf op 19-07-2007 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Nvm :X

[ Voor 75% gewijzigd door Neoptolemos op 19-07-2007 00:14 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 05:41

Appie

F1RST Racing

Monitor drivers geinstalleerd?

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 15:02

PcManiaxx

ondertitel duh

Lees de topicstart tjap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Appie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 00:16:
Monitor drivers geinstalleerd?
Zie eerste alinea tweede regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 05:41

Appie

F1RST Racing

Dat verklaart Neoptolemos's NVM :P

Anyway, wat als je alleen de Samsung aansluit (en als 2e actie samen met de Hitachi alleen de samsung dan op primair)?

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Ik denk dat je waarschijnlijk de maximale resolutie hebt bereikt voor 2 schermen aan een Radeon 9000. Als enkele monitor zal het waarschijnlijk wel lukken, maar met 2 aangesloten niet ben ik bang! Even de specs opzoeken in je boekje (mocht je die nog hebben). Heb al beetje online gezocht en het niet kunnen vinden, maar das toch mijn beste gok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
The_MAN schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 00:31:
Ik denk dat je waarschijnlijk de maximale resolutie hebt bereikt voor 2 schermen aan een Radeon 9000. Als enkele monitor zal het waarschijnlijk wel lukken, maar met 2 aangesloten niet ben ik bang! Even de specs opzoeken in je boekje (mocht je die nog hebben). Heb al beetje online gezocht en het niet kunnen vinden, maar das toch mijn beste gok!
Het is mij gisteren wel gelukt om de monitor in te stellen op 1600 x 1200, vraag mij niet hoe. Mijn videokaart kan het dus blijkbaar wel aan. Er zit 128MB op de videokaart als ik het goed heb. Moet ik nog verder uitzoeken.

Ik had gisteren ook nog eem multi monitor tool in de tray die ik nu heb verwijderd om onderlinge beïnvloeding te voorkomen. Het gaat om Ultramon versie 2.1.

[ Voor 13% gewijzigd door One_Gandalf op 21-07-2007 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Appie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 00:22:
Dat verklaart Neoptolemos's NVM :P

Anyway, wat als je alleen de Samsung aansluit (en als 2e actie samen met de Hitachi alleen de samsung dan op primair)?
Heb ik gisteren al geprobeerd maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:58
support for QXGA resolutions (2048x1536)
Bron
Als je dus al een scherm op 1280 x 1024 hebt staan kun je het tweede scherm op maximaal 1280 x 1024 plaatsen. Zonder het andere scherm zou je de Samsung wel op 1680 x 1050 moeten kunnen draaien.

Nieuwe videokaart vrees ik voor je... :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Pff, zoveel geld uitgeven aan monitoren maar ondertussen nog steeds met een crappy oude videokaart werken. Prioriteiten, prioriteiten...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 12:07
Kan je niet zelf een resolutie toevoegen ? , en anders aansluiten DVI ? dan forced hij toch de resolutie tenzij je kaart het niet kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-03 13:57
Ik denk inderdaad dat de kaart de bottleneck is.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Tom Paris schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 01:05:
[...]

Als je dus al een scherm op 1280 x 1024 hebt staan kun je het tweede scherm op maximaal 1280 x 1024 plaatsen. Zonder het andere scherm zou je de Samsung wel op 1680 x 1050 moeten kunnen draaien.

Nieuwe videokaart vrees ik voor je... :)
Ik heb de secondary al een keer in een hogere resolutie gehad. Dus het lijkt me dat jouw uitspraak onjuist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Mektheb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 01:09:
Kan je niet zelf een resolutie toevoegen ? , en anders aansluiten DVI ? dan forced hij toch de resolutie tenzij je kaart het niet kan :)
Zie update TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zie dit topic, lijkt zelfde soort probleem, maar dan met een Ati 9200:
\[22" TFT Widescreen] max resolutie 1280 x 1024
Ik heb net een nieuwe TFT monitor gekocht (22" 1680 x 1050).
Nu heb ik het probleem dat ik bij beeldscherminstellingen deze resolutie niet kan kiezen.
Heb enkel de keuze tussen 1280 x 1024 en daarna onmiddelijk 1600 x 1200...Wat dus geen breedbeeld is...
Helaas meldt de TS daar niet hoe hij het uiteindelijk gefixed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:54

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Kun je in de ATI Control Center niet gewoon een resolutie toevoegen? En anders met Powerstrip wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

ik gok er op dat je videokaart het probleem is.... je kan wel via een omweg de resolutie teovoegen maar als je kaart het dan alleen trekt met de hardware versnelling op minimaal dan lijkt me dat geen aan te raden oplossing :P

kheb nog wel een Geforce 6800Le in de aanbieding O-)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Het is eenvoudig op te lossen door met powerstrip de extra resolutie aan te maken.

http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Willems schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 12:50:
Het is eenvoudig op te lossen door met powerstrip de extra resolutie aan te maken.

http://entechtaiwan.com/util/ps.shtm
Als de upgrade van de driver van de videokaart niet helpt zal ik PowerStrip eens proberen. Die upgrade wil ik zowiezo uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

One_Gandalf schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 13:00:
[...]

Als de upgrade van de driver van de videokaart niet helpt zal ik PowerStrip eens proberen. Die upgrade wil ik zowiezo uitvoeren.
Je bedoelt updaten :P En een programma los installeren is geen upgraden noch updaten hoor? :?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
MensionXL schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:03:
[...]

Je bedoelt updaten :P En een programma los installeren is geen upgraden noch updaten hoor? :?
De tweede keer dat ik het over een upgrade heb bedoel ik de upgrade van de driver van de videokaart en niet het installeren van Powerstrip.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een update en een upgrade?

Update zaterdag 21 juli 2007 om 12:00 uur
Omdat er in de nieuwe versie van de driver van de videokaart gebruik wordt gemaakt van het .NET framework en dus een andere techniek voor de interface is er sprake van een upgrade in plaats van een normale update. De oude versie van de driver van de videokaart dateerde nog uit 2002 en was dus al 5 jaar oud.

[ Voor 29% gewijzigd door One_Gandalf op 21-07-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
One_Gandalf schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:05:
[...]

De tweede keer dat ik het over een upgrade heb bedoel ik de upgrade van de driver van de videokaart en niet het installeren van Powerstrip.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een update en een upgrade?
Updaten is actualiseren/bijwerken naar meest recente versie, en heeft betrekking op software/bios/driver etc.

Upgraden is opwaarderen naar uitgebreidere/modernere/betere/snellere/etc. variant, bijv. upgrade van Celeron 1.7GHz naar Pentium 3GHz, of van Window Vista Home naar Vista Ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Mijn nieuwe monitor is primary geworden door het aansluiten van de digitale DVI-kabel. Ik wil echter graag de start-button op de taakbalk op mijn andere monitor. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Aanvullende gegevens:
Videokaart : ATI Radeon 9000 Pro
DVI-aansluiting : LCD-scherm (staat links) - primary (bevat de start-button)
Analoge aansluiting : CRT-scherm (staat rechts) - secondary (hier wil ik de start-button hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallieBTY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 12:48
Dat is het makkelijst op te lossen door in je "display properties" je scherm op primary zetten. Dat zou het moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
WallieBTY schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:47:
Dat is het makkelijst op te lossen door in je "display properties" je scherm op primary zetten. Dat zou het moeten oplossen.
De optie 'Eigenschappen voor beeldscherm - Instellingen' geeft het volgende aan :

linker monitor
nummer 1 (wordt ook aangeven na aanklikken van de knop Herkennen)
hint op monitor : secundair beeldscherm (-1680,0)
Dropdown list Beeldscherm : 1. Syncmaster 226BW(Digital) op RADEON 9000 SERIES
checkbox 'Dit apparaat als hoofdmonitor gebruiken' is niet aangevinkt
checkbox 'Het Windows-bureaublad uitbreiden naar deze monitor' is wel aangevinkt

rechter monitor
nummer 2 (wordt ook aangeven na aanklikken van de knop Herkennen)
hint op monitor : primair beeldscherm
Dropdown list Beeldscherm : 2. Standaardbeeldscherm op RADEON 9000 SERIES - Secondary
checkbox 'Dit apparaat als hoofdmonitor gebruiken' is aangevinkt en grijs
checkbox 'Het Windows-bureaublad uitbreiden naar deze monitor' is aangevinkt en grijs

Ik heb dus de rechtermonitor ingesteld als 'primair beeldscherm' maar de taakbalk met de startbutton wordt nog steeds getoond op de linkermonitor.

Update zaterdag 21 juli 2007 om 11:40 uur
Het probleem is opgelost : Taskbar and Desktop Icons Do Not Display on Primary Monitor

Na deactiveren en activeren van het secundaire beeldscherm wordt de taakbalk op het primaire beeldscherm getoond.

[ Voor 10% gewijzigd door One_Gandalf op 21-07-2007 12:06 ]

Pagina: 1