Externe harde schijf/behuizing 4TB RAID5

Pagina: 1
Acties:
  • 2.592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een externe harde schijf/behuizing.
Alleen heb ik nog al wat eisen.
- Raid 5 support
- Minimaal 4TB (RAID 5, 3TB)
- 4 of 5 bay
- Dus moet 1TB HD aan kunnen
- Moet snel zijn
- Vista x64 support

Nu heb ik zelf al een tijd op zoek maar er is niet echt veel te vinden.
Ik heb lacie gemaild over de LaCie Biggest FW800 deze is er alleen in 1TB en 2 TB.
Dus ik heb gevraagd of deze misschien ook 1TB HD’s aan kan. Dan kan ik de 1TB FW800 (4x250) kopen de HD’s eruit halen en er 1TB HD’s in doen.
Maar dat gaat helaas niet omdat de RAID controller het niet ondersteund. En de garantie is dan weg maar dat maakt me niet uit.

Verder heb ik nog heel veel dingen gevonden die meestal geen 1TB HD’s aan kunnen of het staat er niet bij.

Ik heb ook nog dit kastje gevonden Thecus N5200B Pro.
Heb gelezen dat die 5TB aan kan 5x1TB weet alleen niet of dit de seagate zijn of die van hitatchi.
Er is gewoon geen goeie review te vinden of die snel is welke HD’s die aan kan etc etc.
Ik ga hem natuurlijk niet zomaar kopen het kastje kost zonder HD’s rond de 1000 euro.
Ik weet ook niet of dit kast je later uitgebreid kan worden dus als ik nu 4x1TB er in doe RAID5 en dan later 1TB erbij koop dat ik dan automatisch 5TB in RAID 5 heb.

Dus ik weet het niet meer.
Ik hoop dus dat jullie mijn wat tips kunnen geven. Misschien over een ander kastje of over de Thecus.
En het kast je mag een NAS zijn Firewire 800, of eSATA.
En het liefst een los kastje zonder HD’s omdat met HD’s meestal te duur zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Geen van jouw genoemde modellen heeft een beetje leuke performance. Is een minimale pc met matrix raid bordje niet aantrekkelijker ? Als budget wat ruimer is evt. met een goede hardware controller.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een beetje performance moet je iig niet bij die kastjes zijn. Van alle waar ik tot nu toe over gehoord heb is de performance gewoon bedroevend. Best leuk zo'n gigabit aansluiting erop, maar als ie lang niet 100 Mbit voltrekt schiet dat ook niet op. Evt. even dit topic doorkijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:30

rg-mohwa

Phoe Hé

ik weet toevallig dat ze bij mycom (zeker in arnhem) de er een hebben van smc (SMCNAS04 TigerStore)
daar passen 4 schijfjes in. staat alleen nog niet op de site en durf de prijs zo ook niet te zeggen geloof dat die onder de 500 euro zat. er zaten als het goed is 3 x usb en 1 x netwerk aansluiting op.
meer specs hierzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je een barebone pakt en die pas je aan naar jou wensen, is dat niet wat?
UTP tussen beide PC's trekken en klaar. :)

Nadelen: stroomverbruik, groter formaat.
Voordelen: koeling, performance, eigen controller kiezen en schijven.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:30

rg-mohwa

Phoe Hé

Prutz0r schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:46:
Als je een barebone pakt en die pas je aan naar jou wensen, is dat niet wat?
UTP tussen beide PC's trekken en klaar. :)

Nadelen: stroomverbruik, groter formaat.
Voordelen: koeling, performance, eigen controller kiezen en schijven.
maar een beetje barebone passen geen 4 disken in. (dan denk ik aan shuttle of pundits...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

rg-mohwa schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:47:
[...]

maar een beetje barebone passen geen 4 disken in. (dan denk ik aan shuttle of pundits...)
Dat is juist het leuke; 4 of 5 schijven kwijt kunnen in een kleine behuizing, die ook nog eens redelijk gekoeld worden. Met aanpassen bedoelde ik ook eigenlijk de behuizing intern modden.

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 18-07-2007 23:51 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:58
Performance valt best mee, als je hier kijkt zie je dat de N5200 het zeker niet slecht doet.

Hoe groot de schijven mogen zijn weet ik niet zeker, laatste keer dat ik keek was dat 750GB, maar toen was er ook niets groters. 1TB lijkt me eigenlijk ook geen probleem.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm is NAS zelfbouw niet iets voor je? Goedkoper en flexibeler, je kunt er ook nog een web, mail of FTP-server op draaien, of iets als BitTorrent etc. Heck, je kunt het zelfs als workstation gebruiken. Maar door een standaard computer te gebruiken met software RAID ben je goedkoper uit en heb je meer mogelijkheden. Je hebt er alleen wel meer werk aan, maar misschien vind je dat als tweaker juist wel leuk. :)

Mocht je interesse hebben zie dit topic:
DIY RAID NAS bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
Ik wil echt iets kant en klaar. Gewoon makkelijk en weinig stroom verbruik.
Maar ik kom zelf ook steeds op de N5200PRO.
En als ik de link van Jiriki zie is het niet echt slecht, en het gaat daar over de N5200 met een Intel Celeron M 600MHz met 256MB DDR.
De PRO heeft een 1.5GHz Intel Celeron M Processor 1,5GHz met 512MB DDR dus waarschijnlijk nog sneller.
En ik weet niet of het dan nog uitmaakt welke HD’s je er in hebt.

Ik had gezien dat de Hitachi 1TB het goed doen maar het liefst zou ik toch de Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS nemen omdat daar 5 jaar garantie op zit en Hitachi maar 3 jaar. Ik heb alleen nog geen review van de seagate gezien alleen gelezen dat die super snel is 105MB/s transfer rate en laag energie verbruik minder lawaai maakt en cooler is geworden.

Dus ik denk dat ik dan toch voor de N5200PRO moet gaan, er is ook niet iets anders wat ook snel is alleen zelf iets bouwen.
Moet alleen ff uitzoeken of die:
- De nieuwe Seagate 1TB aan kan. (op de site staat wel 80/120/160/200/250/300/400/500/750/1000 GB)
- Vista x64 support (als die eenmaal is ingesteld moet het gewoon werken. Ik denk dat misschien de setup software niet werkt maar ik heb dan altijd nog XP (dual Boot)
- Of ik 4TB later door een extra HD kan uitbreiden naar 5TB zonder dat alles er eerst af hoeft. (RAID op nieuw moet configureren)

Dus ik denk dat de Thecus N5200PRO het best is voor mij.
Ik ga nog wel even een winkel mailen met mijn vragen zodat ik er zeker van ben, en als het toch echt niets is dat ik het wel weer kan terug sturen wat ik normaal niet zo snel doe.

Ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Als iemand nog tips of ervaring heeft met de N5200 of N5200PRO hoor ik het natuurlijk graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Hier staat een Hitachi 1TB review, maar daar staat helaas de Seagate weer niet bij.

Volgens de site van Thecus ondersteund de N5200Pro ook RAID Expansion, dus het achteraf uitbreiden van de set mag geen probleem zijn lijkt me.

Zelfs ga ik waarschijnlijk voor de Synology Cubestation CS-407, deze is minder snel en kan maar 4 disks aan, maar is ook goedkoper en kan wat meer software functies aan. Oh, en is iets stiller. Stil en zuinig, daar ga ik voor. Zelfbouw is leuk, maar gaat eruit. :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
Jiriki schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:41:
Hier staat een Hitachi 1TB review, maar daar staat helaas de Seagate weer niet bij.

Volgens de site van Thecus ondersteund de N5200Pro ook RAID Expansion, dus het achteraf uitbreiden van de set mag geen probleem zijn lijkt me.

Zelfs ga ik waarschijnlijk voor de Synology Cubestation CS-407, deze is minder snel en kan maar 4 disks aan, maar is ook goedkoper en kan wat meer software functies aan. Oh, en is iets stiller. Stil en zuinig, daar ga ik voor. Zelfbouw is leuk, maar gaat eruit. :)
Top RAID Expansion ondersteund die heb ik gezien, ik wist alleen niet dat het zo hete :)
Synology Cubestation CS-407 heb ik ook gezien ook mooi kastje en de helft goedkoper.
Alleen is voor mijn weer te sloom.

Die Hitachi is wel snel alleen vind ik het jammer van die 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

b.t.w. al eens naar de drobo gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Maar dat lijkt me een USB disk, geen NAS toch?

Beetje onduidelijke RAID ook, zeggen ze verder niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

TS geeft toch ook niet aan dat het een nas MOET zijn ? Echter, usb2 sustained zal niet veel langzamer zijn dan Gbit ethernet of FW800. Daarnaast is FW800 niet full duplex en USB2 wel.

b.t.w. USB kan je aanvouding omzetten naar NAS echter weet ik niet wat de doorvoer van die usb2ethernet nas dingen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2007 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Geen NAS, maar een DAS en dus perfomance..!!

Areca ARC-1210ML (Betere performance kun je je niet wensen en >2TB support LBA64)
http://www.areca.us/products/externale.htm
Addonics MST4ML-B 4 disks StorageTower (MultiLane, stroom en fan)
http://www.addonics.com/products/raid_system/mst4.asp

of

Addonics ST4SAML-B disks StorageTower (MultiLane, stroom en fan)
http://www.addonics.com/products/raid_system/ast4.asp
Addonics AE4RCS35NSA-B 4 Hotswap Disk cabinet
http://www.addonics.com/p...ystem/ae4rcs35nsa-old.asp

en

Areca ARC-EXTMS2IF (MiniSAS naar MultiLane kabel)

Tja, 't is geen Thecus N5200PRO met Ethernet, USB, Wireless

-------------------------------------------

Als alternatief voor de AddonicsTower is er nog een duurder model van NetStore die 100% compatible is met de Areca en ook de disk leds kunnen worden doorverbonden met een I2C kabel (Dus disk activity, faulty, rebuild, locate disk, locate RAIDset ect) en dus een flink stuk duurder.

Netstor NS750B 4 DiskTower (MultiLane, stroom en fan)
http://www.netstor.com.tw/_03/03_02.php?NTE=

De Netstor is er ook in een 8 disks uitvoering
http://www.netstor.com.tw/_03/03_02.php?NTA=
leuk i.c.m. bv een 8 poorts Areca ARC-1220ML
http://www.areca.us/products/externale.htm

[ Voor 5% gewijzigd door John2B op 19-07-2007 19:11 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Enige van de Thecus wat ik erg tof vind is de iSCSI target ondersteuning..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denk je hiervan:

http://www.stardom.com.tw/sohoraid.htm

Ik ga zelf voor
http://www.stardom.com.tw/sohotank%20st5610.htm
met een pci-express raid card, maar dit is te klein voor jou met 4* 1 tb.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
De drobo heb ik gezien komt in 2008 in Europa uit als ik het goed heb.
Het is zeker een mooi en makkelijk apparaat alleen is die niet snel ik heb geloof ik gelezen 12MB/s
Maar ik heb eens gekeken dat apparaat gebruikt meerdere RAID soorten het ligt er aan hoeveel HD's je erin doet. Zie Capacity Calculator
Ze zeggen er niets over maar het is een apparaat voor iedereen ook iemand die niet weet wat RAID is. Je moet alleen weten dat er SATA HD's in moeten, meer niet. Zie ook de video's op de site (hij lijkt wel telsell)

En John2B ik zal ook ff kijken naar jou links.
En Hotflit dat kasje (SR6600) heb ik gezien is zeker niet mis.
Misschien wel beter dan de Thecus N5200PRO maar tot nu toe heb ik 1 winkel gezien en die had alleen de SCSI versie voor 1600,- :/ ik vind de Thecus al te duur eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
Ik heb nog geen kasje (Thecus N5200B Pro) gekocht omdat ik nog geld te kort heb en de HD's die ik wil zijn nog niet te koop.
Maar wat ik mij afvraag als ik de 512MB module vervang voor een 1GB zou ik dan nog wat snelheid winst kunnen halen of zou het niet veel uit maken? En zou het ook nog uit maken of ik een neem met een beter latencie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
Iemand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Laatst online: 02-09 23:59
En ondertussen al iets gekocht? wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
RedHead schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 00:16:
[...]

En ondertussen al iets gekocht? wat zijn je ervaringen?
Yep gister net Thecus N5200B Pro binnen gekregen.
Kastje zit er goed uit mooi klein compact.
Heb alleen nog geen HD's ga de 1TB Seagate 7200.11 kopen.
Heb Thecus al meerdere keren gemaild of deze HD's 100% compatible zijn maar krijg steeds te horen dat ik mail krijg van support maar dat is dus nog niet gebeurd.
Dus ik ga gewoon 5 schijven kopen en zelf testen. Ik denk dat het wel gewoon werkt maar heb al gemaild met een winkel of ik mijn geld terug kan krijgen als het niet werkt en dat was geen probleem.

Verder heb ik nog geen tijd gehad om te kijken hoe alles werkt dus dat doe ik nog. Volgende week ga ik de HD's kopen hopen dat ze in de tussen tijd nog 10 euro goedkoper worden scheelt weer 50 euro bij 5 stuks :) anders probeer ik nog een beetje korting te krijgen ;)
Nu kan ik dan nog ff alles bekijken en dan als ik de HD's heb kan ik alles direct goed instellen.

Verder werkt de setup cd niet in vista maar eigenlijk ben je die niet nodig. (heb wel ff gekeken op mijn tablet waar XP op staat was het alleen nodig om het WAN IP aan te passen)
Daarna maak je alleen gebruik van het webinterface daar kan je alles instellen.
Backup software die er bij zit werkt wel weer in vista heb ik gelezen.

Tot nu toe ziet alles er goed uit, enige nadeel tot nu toe is dat de manual op cd staat |:(
Gelukkig heb ik een 30" TFT dus kan makkelijk webinterface en manual naast elkaar zetten 8) Maar een papieren manual was ook wel zo makkelijke geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:34
Wat zijn je ervaringen ermee nu je hem hebt binnegekregen en al een maand aan het gebruiken bent?

Wat zijn bijvoorbeeld de snelheden etc.? Ik ben zelf namelijk ook al tijden opzoek naar een fatsoenlijke NAS oplossing voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook wel benieuwd? Enige reply zou geapprecieerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zelf heb de N5200B ook al enkele maanden, ik gebruik hem alleen als iSCSI target.

De NIC's heb ik in 802.3ad gezet en krijg keurig een 2Gbit link op mijn switch.
Met een raid0 (5 x seagate 1 TByte ES) haal ik via iSCSI met 1 initiator (ook 2Gbit trunc TOE) een sustained rate van 132-138 MByte/s bij een zeroing+writecheck van een 100GByte disk.

Doe ik hetzelfde met 2 initiators (beiden 100Gbyte disk, 2Gbit trunc TOE) loopt dit nog iets op naar 146-152MByte/s (cumulatief, 4 switchpoorten bij elkaar opgeteld).

Vervolgens heb ik 2 keer raid 1 aangemaakt (dus 1 disk niet gebruikt), daarbij heb ik aangeven dat beide disken op een andere raidset moesten staan. In deze config haal ik iets minder, en dat was tegen mijn verwachtingen in. Ik was er vanuit gegaan dat doordat je geen overlappende IO meer hebt er een kleine performance winst zou zijn (aangezien de top van de disken nog niet gehaald was), maar blijkbaar werkt de cache minder efficient als je meer raidsets aanmaakt.

Vervolgens raid5 over 3 disken aangemaakt, met 1 initiator zakt de performance flink in naar 84-86MByte/s.
Zelfde test met een raid5 pver 5 disken 143-145MByte/s.

Meer tests heb ik niet gedaan, want het formatteren van een 1TB disk duurt wel ff in die thecus, als je de array's aanmaakt en hij gaat syncen kun je hem gerust een halve dag zijn gang laten gaan.

Als je een raid 5 over 5 disken hebt en disk er uit haalt en weer instopt begint ie netjes een rebuild.. hij doet dan (bij little performance impact) ongeveer 2% per uur.. oftewel ruim 2 dagen voordat ie klaar is. Niet getest met high impact..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
sweetdude schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:20:
Wat zijn je ervaringen ermee nu je hem hebt binnegekregen en al een maand aan het gebruiken bent?

Wat zijn bijvoorbeeld de snelheden etc.? Ik ben zelf namelijk ook al tijden opzoek naar een fatsoenlijke NAS oplossing voor thuis.
Ik zou ook nog even reageren.
Ik heb hem nu al een tijdje maar er zat me iets niet lekker ik heb 5TB in RAID5 en gebruik alleen iSCSI. Omdat ik dus boven de 2TB kom kon ik geen gebruik maken van Microsoft iSCSI Initiator die in vista zit. Dus de oplossing was StarPort iSCSI Initiator gebruiken van Rocket Division op zich geen probleem omdat die gratis te downloaden is maar je moet wel even je email etc invullen. Maar wat mijn fout was is dat ik het op 2 pc in mijn netwerk geïnstalleerd had en dat mag dus niet en het programma werkte dus niet meer :( dus ik kon beide pc’s opnieuw installeren omdat ik kon het niet uit het register krijgen om hem aan de praat te krijgen. Dus dit programma kan wel boven 2TB aan maar is niet ideaal voor mijn omdat je het maar op 1 pc mag gebruiken.

Dus ik zat er een beetje mee, maar nu na een firmware update 2.00.04 is alles opgelost :)
Deze update kan namelijk max 5 targets aan en de vorige versie maar 1 dus ik heb nu 2 targets.
1 van 1,99TB en 1 van de rest. En nu kan ik dus gewoon de built-in Microsoft iSCSI Initiator gebruiken.
Alles werkt echt top qua snelheid zegt vista dat ik rond de 35-40MB/s zit maar volgens mijn gaat het sneller. Verbinding gaat automatisch dus hoef niet steeds Microsoft iSCSI Initiator op te starten.
En WOL werkt ook goed. Ik heb 2x 1Gigabit verbinding maar het maakt niet uit of ik 1 of 2 gebruik dit omdat ik geen 802.3ad switch heb dus dat heb ik uitgezet. Verder heb ik wel jumbo support dus die staat op 8000. Voor de rest heb ik alles uit staan omdat ik alleen iSCSI gebruik.

Ik ben er verder heel blij mee omdat mijn data nu makkelijk bereikbaar is en het is snel genoeg en mijn data is nu veiliger als wat ik had. Ik had namelijk Lacie 1TB externe firewire800 HD’s die bestaat uit 4x250GB RAID0. Nu is alles veilig in RAID5 en ik heb natuurlijk een backup op mijn externe HD’s.

Ik heb ook even getest of het goed werkt, dus ik had data wat data erop gezet en heb gewoon een HD er uitgetrokken. Ik kon nog gewoon bij mijn data zonder dat het eigenlijk sloom werd, wel zag je dat de processor meer deed. Daarna weer de HD er in gedaan en toen ging die rebuilden dat duurt trouwens wel heel lang. Heb niet precies gekeken hoe lang maar het duurt heel lang. Net zo als je de eerste keer de boel instelt ik heb dus 5x1TB RAID5 en dat duurde toch wel 18 uur.
HD’s blijven trouwens lekker koel, van boven naar beneden worden ze 36,38,40,38,36 graden en soms 1 graadje koeler en soms 1 graadje warmer.
Dus ik ben zeer positief over het kastje na de firmware update, alleen de prijs is misschien een min puntje maarja daar let ik eigenlijk nooit echt op, als het maar goed werkt denk ik altijd. Maar het blijft wel een hoop geld.
Pagina: 1