Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Omzetter 50Hz -> 60Hz

Pagina: 1
Acties:
  • 501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit de VS een hele geavanceerde tijdklok gehaald (voor tuinberegening), maar deze loopt op 60Hz en wanneer ik hem aansluit op het 50Hz Europese net loopt de klokt dus niet synchroon.

Is er een omzetter beschikbaar voor zoiets of kan het eventueel op een andere manier worden opgelost?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33
En waarschijnlijk ook 110V? Misschien heb je hier iets aan: http://haltronics.nl/webs...4e80fe9a5f787e4cdca7a231a

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Als die klok echt zo geavanceerd is, kun je hem zeker wel op 50HZ omschakelen. (RTFM :+ )
En als er 110V nodig is, dan is een verhuistrafo te gebruiken. (Wel eerst de klok op 50HZ zetten)

Guus Assmann

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je zou kunnen doen is het ding openmaken en kijken hoe het voedingsgedeelte inelkaar steekt. Waarschijnlijk is dat namelijk een standard trafo met brugcel en gelijkrichting, plus een aparte schakeling om de 60Hz uit de voeding te pakken. Wat je kan doen is die lijn onderbreken en er een eigen 50Hz-bron opzetten, bijvoorbeeld door een uC zo te programmeren dat 'ie aan de hand van de 50Hz-pulsen op de netspanning, een gesynchroniseerd 60Hz-signaal uitspuugt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Dan kan je beter het RC netwerk van 60Hz veranderen naar 50Hz.
Kijken welke r en c er in het detectie netwerk zitten R maal C is de tijd en dat maal 5/6 of is het nu 6/5 dan laat je de R zitten en hoef je allen de C maar te veranderen.

Anders kan je deze vraag beter stellen op

http://www.circuitsonline.net/

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Benleentje: Sorry, maar je lult uit je nek. Als je met een enkele R en C een netspanning van 50Hz in 60Hz kan omzetten, eet ik m'n avatar op :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Sprite_tm schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 21:23:
Benleentje: Sorry, maar je lult uit je nek. Als je met een enkele R en C een netspanning van 50Hz in 60Hz kan omzetten, eet ik m'n avatar op :)
offtopic:
Heb je dat laatst niet ook beloofd, je avatar deed het namelijk een tijdje niet :+

Casemod: Cubeleon

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Sprite_tm schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 21:23:
hmmm met een flink hoge spanning.. die afkappen op een lage spanning zodat je een soort blokgolf krijgt. Daar zouden in theorie ook de hogere sinussen in te vinden moeten zijn, met het juiste netwerkje de frequentie eruit filteren 8)7

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ja, netwerkje, filter, blokgolf....... :+ 8)7 :? :z

En dan nu serieus.
Kijk eerst of er een instelling gemaakt kan worden. (Klokje moet sowieso open)
Kan dit niet, dan kun je met een 4060 C-Mos-deler en een kristal de juiste frequentie, voldoende stabiel, opwekken. Wel moet je dan uitzoeken waar de "ingang" zit.
Er bestaan ook speciale IC's om een tijdbasis te maken.

Guus Assmann

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40
frequentie regelaar dat is de oplossing.. Wij hebben er ook een om de lopende banden te regelen in onze (m'n vader en moeder) tuinbouwkas (noem het maar zo) Werkt fijn maar voordat we de erge storingen eruit hadden (alles wat wireless was had er last van) waren we heel wat weken verder. Nu hebben we er soms nog een beetje last van want soms wil de frequentie in ons huis ook eens raar gaan doen (kleine afwijking) zodat enkele oude apparaten zoals wekkeradio's eens heel snel gaan lopen (huh is het nu al 10 voor 7en :P) Deze storing krijgen we er maar niet uit.. :\

Let er wel op dat zo'n ding enorm duur is!
Dus ik zou zeggen kijk naar een ander op 50Hz.. Want dit lijkt me onmogelijk te gaan worden..

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Frequentieregelaars zijn ook bedoelde om motoren te regelen ;) Met een deler of een apart ic is het best op te wekken, zoals guus.assman al zei.

Casemod: Cubeleon

Pagina: 1