Op verzoek van een aantal mensen zal ik een korte gebruikers review schrijven over de Soligor DG-420Z p-ttl flitser.
Net als veel mensen was ik opzoek naar een flitser (voor mijn samsung gx-1l (zelfde model als de pentax is*t dl2)) die niet te duur was omdat ik weet dat ik hem niet vaak ga gebruikten. Pentax heeft 2 flitsers waarvan het instapmodel al ~230,- kost. Te duur. Sigma heeft er ook twee en hoewel het instapmodel maar 150,- euro kost zijn daarvan de functies beperkt.
Als je dan nog iet verder zoekt kom ik op de site van Soligor en deze heeft ook een P-TTL flitser de Soligor DG-420 Z
Met de volgende specs:
Specifications:
• for digital & analog Pentax AF cameras
• guide no. 24 to 42 at ISO 100
• P-TTL flash control
• power zoom for focal lengths 24, 28, 35, 50, 70 and 85mm
• bounce angle vertical 0°/45°/60°/75°/90°
• swivel head max. 270°
• flash recycling time 0.5–8s
• slave-Adaptor
• flash duration: app. 1/1,000s–1/20,000s
• number of flashes: app. 150 to 1,500 flashes with 1 set of fresh alkaline batteries
• color temperature: 5600K (in accordance with daylight)
• autofocus illumination 1–8m
• thyristor circuitry
• 5 power ratios: full, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16
• auto power off
• flash ready indicator
• exposure control display
• power supply: four 1.5V AA batteries Mignon type or NiCad rechargeable batteries of the same size
• 172x72x57mm
• weight approx. 278g (w/o batteries)
Adviesprijs: 159,- maar in Duitsland al vanaf 129,- te krijgen.
Verdere info die ik vond:
Dezelfde flits word ook nog onder de volgende namen verkocht:
Exacta (pentacon) DPZ 38AF, Tumax DPT 386 AFZ, digital concepts (ebay) , Falcon Eyes DPT 386 AFZ en de CULLMANN D 4500 (alleen voor canon, nikon en sony)
De Exacta is al voor 89,- euro (exl. verzendkosten) te krijgen in Duitsland (hier)
Ik besloot op veilig te spelen en Asadin in Groningen te vragen om een prijs opgave. Na een 1e prijs van 189,- uiteindelijk 149,- overeengekomen en besteld. Een dag later lag de flitser op mij te wachten in de winkel.
Nu dan de review:
De flitser komt verpakt in bubbeltjes plastic en een kartonnen doos. Voor de rest zit in de doos de Duitse en Engelse handleiding (geen Nederlandse). De handleiding door gelezen en daarna 4 NiMH batterijen geinstalleerd. Flitser op de kamera en hij deed het meteen (toch licht verbaasd
).
Je kan echt enorm veel instellen. Maar automatisch is toch het gemakkelijkst. De flitser heeft een ingebouwde diffuser en reflector. Allemaal een beetje flimsy (dun/breekbaar)

(ff gejat van de site van tumax)
Als je de flitskop op 90 graden hebt staan gaat alles vanzelf en hoef je powerzoom van de flits niet aan te passen, tilt je de kop naar 45 of meer dan blijft de flitser alles automatisch doen, maar je moet nu zelf de powerzoom instellen. Dit omdat de flitser niet weet hoelang het pad van de weerkaatsing is. Maar dit is makkelijk te doen.
Op de flitser zit ook nog een handig hulplicht. Werkt beter dan de preflashes van de onboard flits van de Samsung/Pentax zelf. Alles handmatig instellen gaat heel soepel het is niet ingewikkeld.
Wat test shots, geschoten in RAW maar geopend zoals geschoten. Alleen verkleind en verscherpt. Flitser op TTL
Invul flits buiten:
Zonder flitser:

Met flitser:

Binnen bij avond
Zonder flits was de sluitertijd 1,5s
onboard flits:

Indirect geflitst met de Soligor:

misschien licht onderbelicht.
Direct flitsen geeft wat meer problemen, maar misschien is dit normaal?
Groothook (18mm) direct geflitst (1m afstand tot de pc)

Via plafond geflitst:

Maar eigenlijk ben ik een leek als het om flitsers gaat, dus als iemand mij meer specifieke test wil laten doen, dan hoor ik dat wel. Ook mag je langs komen om hem zelf ff op je camera te zetten. Ik woon wel in Groningen.
Net als veel mensen was ik opzoek naar een flitser (voor mijn samsung gx-1l (zelfde model als de pentax is*t dl2)) die niet te duur was omdat ik weet dat ik hem niet vaak ga gebruikten. Pentax heeft 2 flitsers waarvan het instapmodel al ~230,- kost. Te duur. Sigma heeft er ook twee en hoewel het instapmodel maar 150,- euro kost zijn daarvan de functies beperkt.
Als je dan nog iet verder zoekt kom ik op de site van Soligor en deze heeft ook een P-TTL flitser de Soligor DG-420 Z
Met de volgende specs:
Specifications:
• for digital & analog Pentax AF cameras
• guide no. 24 to 42 at ISO 100
• P-TTL flash control
• power zoom for focal lengths 24, 28, 35, 50, 70 and 85mm
• bounce angle vertical 0°/45°/60°/75°/90°
• swivel head max. 270°
• flash recycling time 0.5–8s
• slave-Adaptor
• flash duration: app. 1/1,000s–1/20,000s
• number of flashes: app. 150 to 1,500 flashes with 1 set of fresh alkaline batteries
• color temperature: 5600K (in accordance with daylight)
• autofocus illumination 1–8m
• thyristor circuitry
• 5 power ratios: full, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16
• auto power off
• flash ready indicator
• exposure control display
• power supply: four 1.5V AA batteries Mignon type or NiCad rechargeable batteries of the same size
• 172x72x57mm
• weight approx. 278g (w/o batteries)
Adviesprijs: 159,- maar in Duitsland al vanaf 129,- te krijgen.
Verdere info die ik vond:
Dezelfde flits word ook nog onder de volgende namen verkocht:
Exacta (pentacon) DPZ 38AF, Tumax DPT 386 AFZ, digital concepts (ebay) , Falcon Eyes DPT 386 AFZ en de CULLMANN D 4500 (alleen voor canon, nikon en sony)
De Exacta is al voor 89,- euro (exl. verzendkosten) te krijgen in Duitsland (hier)
Ik besloot op veilig te spelen en Asadin in Groningen te vragen om een prijs opgave. Na een 1e prijs van 189,- uiteindelijk 149,- overeengekomen en besteld. Een dag later lag de flitser op mij te wachten in de winkel.
Nu dan de review:
De flitser komt verpakt in bubbeltjes plastic en een kartonnen doos. Voor de rest zit in de doos de Duitse en Engelse handleiding (geen Nederlandse). De handleiding door gelezen en daarna 4 NiMH batterijen geinstalleerd. Flitser op de kamera en hij deed het meteen (toch licht verbaasd
Je kan echt enorm veel instellen. Maar automatisch is toch het gemakkelijkst. De flitser heeft een ingebouwde diffuser en reflector. Allemaal een beetje flimsy (dun/breekbaar)

(ff gejat van de site van tumax)
Als je de flitskop op 90 graden hebt staan gaat alles vanzelf en hoef je powerzoom van de flits niet aan te passen, tilt je de kop naar 45 of meer dan blijft de flitser alles automatisch doen, maar je moet nu zelf de powerzoom instellen. Dit omdat de flitser niet weet hoelang het pad van de weerkaatsing is. Maar dit is makkelijk te doen.
Op de flitser zit ook nog een handig hulplicht. Werkt beter dan de preflashes van de onboard flits van de Samsung/Pentax zelf. Alles handmatig instellen gaat heel soepel het is niet ingewikkeld.
Wat test shots, geschoten in RAW maar geopend zoals geschoten. Alleen verkleind en verscherpt. Flitser op TTL
Invul flits buiten:
Zonder flitser:

Met flitser:

Binnen bij avond
Zonder flits was de sluitertijd 1,5s
onboard flits:

Indirect geflitst met de Soligor:

misschien licht onderbelicht.
Direct flitsen geeft wat meer problemen, maar misschien is dit normaal?
Groothook (18mm) direct geflitst (1m afstand tot de pc)

Via plafond geflitst:

Maar eigenlijk ben ik een leek als het om flitsers gaat, dus als iemand mij meer specifieke test wil laten doen, dan hoor ik dat wel. Ook mag je langs komen om hem zelf ff op je camera te zetten. Ik woon wel in Groningen.