Mini review: Soligor DG-420 Z ttl flitser (pentax)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Op verzoek van een aantal mensen zal ik een korte gebruikers review schrijven over de Soligor DG-420Z p-ttl flitser.

Net als veel mensen was ik opzoek naar een flitser (voor mijn samsung gx-1l (zelfde model als de pentax is*t dl2)) die niet te duur was omdat ik weet dat ik hem niet vaak ga gebruikten. Pentax heeft 2 flitsers waarvan het instapmodel al ~230,- kost. Te duur. Sigma heeft er ook twee en hoewel het instapmodel maar 150,- euro kost zijn daarvan de functies beperkt.

Als je dan nog iet verder zoekt kom ik op de site van Soligor en deze heeft ook een P-TTL flitser de Soligor DG-420 Z

Met de volgende specs:

Specifications:
• for digital & analog Pentax AF cameras
• guide no. 24 to 42 at ISO 100
• P-TTL flash control
• power zoom for focal lengths 24, 28, 35, 50, 70 and 85mm
• bounce angle vertical 0°/45°/60°/75°/90°
• swivel head max. 270°
• flash recycling time 0.5–8s
• slave-Adaptor
• flash duration: app. 1/1,000s–1/20,000s
• number of flashes: app. 150 to 1,500 flashes with 1 set of fresh alkaline batteries
• color temperature: 5600K (in accordance with daylight)
• autofocus illumination 1–8m
• thyristor circuitry
• 5 power ratios: full, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16
• auto power off
• flash ready indicator
• exposure control display
• power supply: four 1.5V AA batteries Mignon type or NiCad rechargeable batteries of the same size
• 172x72x57mm
• weight approx. 278g (w/o batteries)

Adviesprijs: 159,- maar in Duitsland al vanaf 129,- te krijgen.

Verdere info die ik vond:

Dezelfde flits word ook nog onder de volgende namen verkocht:
Exacta (pentacon) DPZ 38AF, Tumax DPT 386 AFZ, digital concepts (ebay) , Falcon Eyes DPT 386 AFZ en de CULLMANN D 4500 (alleen voor canon, nikon en sony)

De Exacta is al voor 89,- euro (exl. verzendkosten) te krijgen in Duitsland (hier)

Ik besloot op veilig te spelen en Asadin in Groningen te vragen om een prijs opgave. Na een 1e prijs van 189,- uiteindelijk 149,- overeengekomen en besteld. Een dag later lag de flitser op mij te wachten in de winkel.

Nu dan de review:

De flitser komt verpakt in bubbeltjes plastic en een kartonnen doos. Voor de rest zit in de doos de Duitse en Engelse handleiding (geen Nederlandse). De handleiding door gelezen en daarna 4 NiMH batterijen geinstalleerd. Flitser op de kamera en hij deed het meteen (toch licht verbaasd ;)).
Je kan echt enorm veel instellen. Maar automatisch is toch het gemakkelijkst. De flitser heeft een ingebouwde diffuser en reflector. Allemaal een beetje flimsy (dun/breekbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.icorpandtumax.com/uploadfiles/file_42e5bc1771464.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.icorpandtumax.com/uploadfiles/file_42ba9869a7a22.jpg

(ff gejat van de site van tumax)

Als je de flitskop op 90 graden hebt staan gaat alles vanzelf en hoef je powerzoom van de flits niet aan te passen, tilt je de kop naar 45 of meer dan blijft de flitser alles automatisch doen, maar je moet nu zelf de powerzoom instellen. Dit omdat de flitser niet weet hoelang het pad van de weerkaatsing is. Maar dit is makkelijk te doen.
Op de flitser zit ook nog een handig hulplicht. Werkt beter dan de preflashes van de onboard flits van de Samsung/Pentax zelf. Alles handmatig instellen gaat heel soepel het is niet ingewikkeld.

Wat test shots, geschoten in RAW maar geopend zoals geschoten. Alleen verkleind en verscherpt. Flitser op TTL

Invul flits buiten:

Zonder flitser:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/inzon1nietgeflits.jpg

Met flitser:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/inzon1.jpg

Binnen bij avond
Zonder flits was de sluitertijd 1,5s

onboard flits:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/onboard.jpg

Indirect geflitst met de Soligor:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/soligor.jpg
misschien licht onderbelicht.

Direct flitsen geeft wat meer problemen, maar misschien is dit normaal?

Groothook (18mm) direct geflitst (1m afstand tot de pc)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/computerdirect.jpg

Via plafond geflitst:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/computerplafon.jpg

Maar eigenlijk ben ik een leek als het om flitsers gaat, dus als iemand mij meer specifieke test wil laten doen, dan hoor ik dat wel. Ook mag je langs komen om hem zelf ff op je camera te zetten. Ik woon wel in Groningen.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
Frank|A schreef op maandag 16 juli 2007 @ 01:14:

Indirect geflitst met de Soligor:
[afbeelding]
mischien ligt onderbelicht.
Niet mischien hoor, ik gok op bijna 1.5 a 2 stops, dus grof.

Had je FEC (Flash exposure compensation) ergens ingesteld?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
FEC?? Uh watte :P (Flash Exposure Compensation bron:google). Nee niks extra's gedaan dan op het knopje drukken. Wel indirect geflitst.

Hoe stel je FEC in? Op de camera? Op de flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mooie review! Direct flitsen is bijna altijd een probleem, zeker als je onderwerpen een spiegelend oppervlakte hebben. Dat zie dus bij je beeldscherm. Het licht komt vanaf dezelfde plaats als je camera, dus hoe je het ook blijft weerkaatsen via bv een plafond, dat blijf je zien. Een oplossing is om bv een draad tussen je flitser en je camera te hebben (bij Canon heet dat een off-shoe cord). Je kunt dan de flitser een stuk vanaf de camera houden. Dan kom je meestal wel handen te kort. De oplossing is om meerdere flitsers met softbox te gebruiken. Kijk anders een in het party fotografen topic, daar staan foto's van een aantal mensen die de flitstechniek tot in de puntjes beheersen. Bezwete mensen kunnen namelijk ook heel goed licht weerkaatsen en dus moet je daar heel goed rekening mee houden. Oa door een langere sluitertijd en dan een klein invulflitsje te gebruiken.

[ Voor 106% gewijzigd door ajhaverkamp op 16-07-2007 11:07 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Frank|A schreef op maandag 16 juli 2007 @ 09:23:
FEC?? Uh watte :P (Flash Exposure Compensation bron:google). Nee niks extra's gedaan dan op het knopje drukken. Wel indirect geflitst.

Ehm, Ik schiet geen Samsung/Pentax, kijk eens in je handleiding van camera en/of flitser ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op maandag 16 juli 2007 @ 09:57:
[...]

Mooie review, echter zijn al je spelfouten zijn nogal hinderlijk bij het lezen. Hierboven staat het overgrote deel. In elke bovenstaande regel zit er minimaal één, soms is het lastig te zien omdat doorhalen van een letter niet heel erg duidelijk is. Zou je dit willen aanpassen? Dan wis ik deze reply.
Agree. Een mooie review maar de spelfouten vallen idd op :

[mbr]spelfouten zijn inmiddels al aangepast :) [/]
Als het goed is op de flitser, dat is op de AF360FGZ in ieder geval wel zo ;) Die heeft een knop die je indrukt en met een draaiwieltje stel je de FEC dan in van ik geloof -2 (-3?) tot +1. Op jouw flitser zie ik dat niet zitten, maar de handleiding biedt vast uitkomst.
Hoe zit het met second curtain flash en high speed sync op dit ding? :)

Staat deze flitser in de pricewatch? Zo ja, dan kan je er over denken om de review als productreview toe te voegen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ajhaverkamp schreef op maandag 16 juli 2007 @ 09:57:
Mooie review! Direct flitsen is bijna altijd een probleem, zeker als je onderwerpen een spiegelend oppervlakte hebben. Dat zie dus bij je beeldscherm. Het licht komt vanaf dezelfde plaats als je camera, dus hoe je het ook blijft weerkaatsen via bv een plafond, dat blijf je zien. Een oplossing is om bv een draad tussen je flitser en je camera te hebben (bij Canon heet dat een off-shoe cord). Je kunt dan de flitser een stuk vanaf de camera houden. Dan kom je meestal wel handen te kort. De oplossing is om meerdere flitsers met softbox te gebruiken. Kijk anders een in het party fotografen topic, daar staan foto's van een aantal mensen die de flitstechniek tot in de puntjes beheersen. Bezwete mensen kunnen namelijk ook heel goed licht weerkaatsen en dus moet je daar heel goed rekening mee houden. Oa door een langere sluitertijd en dan een klein invulflitsje te gebruiken.
Wat ook lukt, in niet al te grote ruimtes met enigszinds neutrale kleuren op de muur, is de muren achter je als een grote softbox te gebruiken, door domweg de flitskop naar achter te wijzen (zodat de lichtbron van je flitser niet rechtstreeks te zien is vanaf je onderwerp.
Belichting zou goed moeten komen door de TTL meting (ik neem toch even voor het gemak aan dat Pentax/Samsung dat toch op ruweg dezelfde manieren doet als Canon/Nikon), maar op het moment zie ik het niet goed werken, getuige dat ene shot wat sterk onderbelicht is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

FEC kun je in de camera regelen, deze PDF, pagina 148.
Of het ook nog in de flitser kan, weet ik niet. Moet ik daar ook weer een handleiding van vinden.

@Ronald: True, maar dan moet bij voorkeur witte muren en een wit plafond hebben omdat het anders wel gekleurd licht wordt dat gereflecteerd wordt. En je flitser zal dan wel heel erg zijn best moeten doen. De lichtmeter zal maar weinig licht meten op die manier en dus de flitser heel hard moeten laten flitsen. Ervan uitgaand dat het verder donker is, gesloten diafragma, lage ISO, etc etc. Flitsen is gewoon een ramp uitdaging :)

[ Voor 47% gewijzigd door ajhaverkamp op 16-07-2007 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 10:44:
[...]

Agree. Een mooie review maar de spelfouten vallen idd op :

[mbr]spelfouten zijn inmiddels al aangepast :) [/]

[...]
Als het goed is op de flitser, dat is op de AF360FGZ in ieder geval wel zo ;) Die heeft een knop die je indrukt en met een draaiwieltje stel je de FEC dan in van ik geloof -2 (-3?) tot +1. Op jouw flitser zie ik dat niet zitten, maar de handleiding biedt vast uitkomst.
Hoe zit het met second curtain flash en high speed sync op dit ding? :)

Staat deze flitser in de pricewatch? Zo ja, dan kan je er over denken om de review als productreview toe te voegen.
FEC is met de camera te bedienen. Ik moet alleen nog ff uitzoeken wat het doet :P
Op de flitser zit wel curtain flash, maar geen speed sync. Van de curtain flash moet ik ook nog ff uitzoeken hoe het werkt.

En nee hij staat niet in de prijswatch.
Ronald schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:18:
[...]

Wat ook lukt, in niet al te grote ruimtes met enigszinds neutrale kleuren op de muur, is de muren achter je als een grote softbox te gebruiken, door domweg de flitskop naar achter te wijzen (zodat de lichtbron van je flitser niet rechtstreeks te zien is vanaf je onderwerp.
Belichting zou goed moeten komen door de TTL meting (ik neem toch even voor het gemak aan dat Pentax/Samsung dat toch op ruweg dezelfde manieren doet als Canon/Nikon), maar op het moment zie ik het niet goed werken, getuige dat ene shot wat sterk onderbelicht is....
Hij is idd wat onderbelicht en tot op heden niet echt veel beter gekregen als ik de lens op wide heb ingesteld. (18mm). Maar mischien doe ik iets fout. Erlijk gezecht heb ik dit liever, dan van die vette overbelichting die de onboard flitser geeft. Mischien moet ik nog ff spelen met de flits.

[ Voor 32% gewijzigd door Frank|A op 16-07-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Frank|A schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:17:

Hij is idd wat onderbelicht en tot op heden niet echt veel beter gekregen als ik de lens op wide heb ingesteld. (18mm). Maar mischien doe ik iets fout. Erlijk gezecht heb ik dit liever, dan van die vette overbelichting die de onboard flitser geeft. Mischien moet ik nog ff spelen met de flits.
De onboard oogt niet onderbelicht. lichtelijk hotspot op het tapijt alleen, en dat maakt het wat lelijk.

Ik ben het dus niet eens met het "wat onderbelicht". Als ik die jpeg in ACR 4.1 open dan wil ik minimaal 1.3 stops, liefst 1.5, maximaal 2 stops erbij trekken (en dan is de muur nog 'slechts' 200-200-200 rgb dus lichtgrijs)

Ken je toevallig iemand in de buurt die een merkeigen pentaxflitser heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Helaas niet. Ik heb vandaag nog ff geschoten en na het histogram kijkende geeft ie onderbelichte fotos punt. Voornamelijk als je behoorlijk "ver" moet flitsen, het lijkt of hij dan niet krachtig genoeg is. Echter als je FEC dan op +1 insteld kom je wel weer aardig in de buurt van de juist belichting. Mischien doe ik iets fout of is het echt de flitser. Je zult ze toch naast elkaar moeten zien om een conclusie te trekken. Ik bounce natuurlijk wel en mijn kamer is 6 meter lang. Maximale afstand van de flitser is 8 meter...dus tja

Iso200 tot iso800 geeft niet echt een verschil. Het lijkt er op dat EC +1 en FEC +1 in een groter ruimte wel eens nodig zou zijn:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/2etestECplus1.jpg

Het blijft natuurlijk maar een budget flitsertje, ik wil hem binnekort eens op een feestje/borrel testen.

[ Voor 34% gewijzigd door Frank|A op 17-07-2007 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Frank|A schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:08:
Helaas niet. Ik heb vandaag nog ff geschoten en na het histogram kijkende geeft ie onderbelichte fotos punt. Voornamelijk als je behoorlijk "ver" moet flitsen, het lijkt of hij dan niet krachtig genoeg is. Echter als je FEC dan op +1 insteld kom je wel weer aardig in de buurt van de juist belichting. Mischien doe ik iets fout of is het echt de flitser. Je zult ze toch naast elkaar moeten zien om een conclusie te trekken. Ik bounce natuurlijk wel en mijn kamer is 6 meter lang. Maximale afstand van de flitser is 8 meter...dus tja
Dat is de Autofocus assist :)

De kracht van de flitser wordt uitgedrukt in het richtgetal, en die is zodanig in orde dat de flitser die kamer van jouw bijna spierwit moet kunnen krijgen :P (mits die inderdaad in meters gegeven wordt, en niet voet, want dan is hij ruweg krachtig als een SB-600 van nikon of 430EX van canon)

Dat de flitser de kamer goed kan belichten blijkt ook uit de poging met FEC+1 en het niet verschillen van iso 200 en 800.

Ik hoop dat je de kans krijgt om te vergelijken met een merkeigen pentax flitser, want alleen dan is te beoordelen of de Soligor een aan te raden alternatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ronald schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 03:06:
[...]

Dat is de Autofocus assist :)

De kracht van de flitser wordt uitgedrukt in het richtgetal, en die is zodanig in orde dat de flitser die kamer van jouw bijna spierwit moet kunnen krijgen :P (mits die inderdaad in meters gegeven wordt, en niet voet, want dan is hij ruweg krachtig als een SB-600 van nikon of 430EX van canon)

Dat de flitser de kamer goed kan belichten blijkt ook uit de poging met FEC+1 en het niet verschillen van iso 200 en 800.

Ik hoop dat je de kans krijgt om te vergelijken met een merkeigen pentax flitser, want alleen dan is te beoordelen of de Soligor een aan te raden alternatief is.
Ff gezocht op "underexposure pentax flash" en de resultaten zijn niet echt bemoedigent. Overal word gesproken dat in P-TTL met welke flitser dan ook je een onderbelichting van -1EV hebt.

Hier is een draadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Always look on the bright side of life :D

Het licht dus niet aan de Soligor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:14

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Je woont in Groningen of niet ?
Ik komt regelmatig nog in Groningen(-ex woont er), en als je het leuk vind kunnen we wel een keertje afspreken :)
Neem ik me AF 540 FGZ mee iig, kijken wat die doet in vergelijking met de Soligor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ik word een beetje gefrustreerd van dit ding! Nu doet de focus assist lamp het niet meer. Voor de rest. Direct flitsen zonder diffuser geeft de correcte belichting, echter het gebruik van de diffuser of bounce geeft onderbelichte fotos. Allemaal te verhelpen met EC en FEC compensatie alleen wel irritant. Het lijkt er dus op dat het miskoop was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En toen je dat zei, dacht ik opeens aan dit. Het lijkt erop dat het flitssysteem van Pentax wat zwakke kanten heeft. Dat ligt dan dus niet aan de flitser zelf.

Verder ken ik de Pentaxen niet, maar op mijn Canon's doet het AF lampje het ook niet als de camera in AI servo mode staat (stand van de Auto Focus). Het duurde ook wel even voordat ik doorhad dat het bij daaraan lag.

[ Voor 43% gewijzigd door ajhaverkamp op 18-07-2007 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
ajhaverkamp schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 07:19:
En toen je dat zei, dacht ik opeens aan dit. Het lijkt erop dat het flitssysteem van Pentax wat zwakke kanten heeft. Dat ligt dan dus niet aan de flitser zelf.

Verder ken ik de Pentaxen niet, maar op mijn Canon's doet het AF lampje het ook niet als de camera in AI servo mode staat (stand van de Auto Focus). Het duurde ook wel even voordat ik doorhad dat het bij daaraan lag.
Arjan, bedankt voor de link. Opzich ben ik best te vreden met de flits. Super mooi om te spelen met EC en FEC en de effecten te bekijken. Ik ga toch geen 300+ euro uitgeven voor een flitser, mijn camera was maar 370,-. Maar ik vind wel dat alles het moet blijven doen. Ik was wat aan het spelen in het donker en had globaal uitgedokterd welke instellingen nodig waren per flits omstandigheid. In het donker zag ik ook duidelijk mijn focus assist en stelde mijn camera daarop netjes scherp. 5 min later, was ie plots weg en sindsdien niet weer gezien. Zelfs de camera naar factory settings gereset. Hij is dus stuk. Ben ik stiekem toch blij dat ik hem niet in Duitsland heb besteld. Zaterdag maar ff terug naar de winkel.

Pagina: 1