Metz 54MZ3 met bounce

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 23:09
Al een tijdje gebruik ik met veel plezier een Metz 54MZ3 op mijn Minolta 5D, totdat ik een third party diffuser kocht. Om spraakverwarringen te voorkomen, dit is een dop voorop de flitser om het licht wat te verspreiden. De belichting gaat met die diffuser volledig de mist in, o.h.a. overbelicht. Hierover is meer te lezen in een ander forum: http://gathering.tweakers...s/1092664///metz%2Cbounce. Dit is precies mijn probleem.

Heeft iemand ervaringen met dezelfde combinatie? Bestaat het probleem ook met de officiele Metz Mecabounce 44-90 http://www.metz.de/en/photo_electronics/zubehoer.144-88.html? Hoe zit het met een bounce (dus een reflecterend oppervlak in een hoek op de flitskop, zeg maar een verlaagd plafond direct op je flitser)?

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Wat mij bij staat is dat je voor volledige compatibiliteit met digitaal een MZ4(i) nodig hebt in plaats van een MZ3

Vandaar dat je voor een paar tientjes een MZ3 van markplaats af kan plukken

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Een 54MZ3 kost iets meer dan een paar tientjes. En voor digitaal is deze flitser volledig geschikt, getuige de Metz-website. Sorry martijn_tje, maar een weinig constructieve reactie.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En de conclusie is niet duidelijk genoeg?
Dat de meting mbv de pre-flash niet goed gaat bij deze flitser icm een omnibounce.......

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
MartyF schreef op maandag 02 juli 2007 @ 16:43:
Een 54MZ3 kost iets meer dan een paar tientjes. En voor digitaal is deze flitser volledig geschikt, getuige de Metz-website. Sorry martijn_tje, maar een weinig constructieve reactie.
Fijn mensen proberen te helpen... zal ik vooral nog eens doen.

Als je op de metz site het merk en model van je camera invult dan zal ie je de MZ4 adviseren (misschien niet voor niks).
These Metz mecablitz are best in performance with this camera:

mecablitz 76 MZ-5 digital
mecablitz 45 CL-4 digital
mecablitz 44 AF-4M (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 28 AF-3M digital (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i
http://www.metz.de/en/photo_electronics/empfehlung.142.html
Je zou het boekje kunnen lezen waar in staat dat ie TTL + omnibounce niet snapt, of het topic kunnen lezen waar je naar verwijst., of het vorige deel van het KM topic lezen daar is dit ook al een keer langs geweest naar aanleiding van een heel zootje MZ3 flitsers die voor rond de 50 euro op marktplaats stonden.

Je kan ook de A stand gebruiken (imo de meest geniale feature van dat ding) In A stand doet ie helemaal geen preflash. Dan meet ie net als analoge camera's de hoeveelheid licht die terugkomt en houdt daar bij rekening met de gegevens die de flitser van de camera krijgt: diafragma, focal lenght, ISO, fec.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartyF
De officiele Omnibounce van Metz is anders dan een reguliere diffuser, vandaar mijn vraag. Dat ze dat ding zo noemen maakt het alleen maar verwarrender, want een bounce is een schuin vlak wat je op je flitser zet. Mijn vraag was dan ook of het met een bounce wel goed gaat, of iemand daar ervaring mee heeft. En omdat die Omnibounce van Metz een andere structuur lijkt te hebben is er een kansje dat dat ook werkt. Dat is alles wat ik wil weten en dat wordt niet in het door mij geciteerde topic behandeld.

Deze MZ3 is volledig compatibel, door een Metz-medewerker mij gegarandeerd, anders had ik dat niet geschreven.

Dat de MZ3 niet wordt geadviseerd komt misschien omdat ie niet meer gemaakt wordt?

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Staat er in het boekje iets over?

Ik vind het ook maar vreemd dat TTL + omnibounce niet werkt. Werkt TTL en bouncen naar een donker of hoog plafond dan wel? Als dat wel werkt dan is het dus niet omdat er te weinig licht terug komt.

Je zou kunnen proberen om een doosje (omnibounce vorm) van papier te vouwen en steeds dikker maken om te kijken of het probleem groter wordt. Dus als er meer licht door de "omnibounce" weg gevangen wordt of het probleem dan groter wordt.

Je zou ook kunnen proberen of ie in bounce positie met TTL + omnibounce nog steeds het zelfde probleem geeft. (al is het probleem weg dan doet ie op recht voor uit geen nette TTL)

Op A zetten werkt volgens mij sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartyF
De A-stand werkt sowieso, maar de belichting is wat donker (calibratie?). Maar dat moet ik nog verder uittesten. Het liefst laat ik hem in TTL staan. Op het moment dat de flitskop dan recht vooruit staat (0 graden) heb ik onmiddelijk beschikking over TTL-HSS (als de secundaire flits tenminste uit staat). Zonder diffuser werkt het ding perfect, ook wanneer ik via het plafond bounce. Het enige is dat je moet denken om de secundaire flits tijdens bouncen via plafond, deze kan bij opnames dichtbij overbelichting opleveren. Een hoger en/of donkerder plafond werkt nog steeds, zolang de flitser nog genoeg power heeft natuurlijk.

Het boekje zegt wel iets over een diffuser, maar niet over een bounce. Als bouncen via het plafond gaat moet het met een opzet-bounce zoals bijvoorbeeld http://cgi.ebay.nl/Bounce...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem ook werken zou je zeggen. Ik ga eens met wat wit karton experimenteren.
Je zou kunnen proberen om een doosje (omnibounce vorm) van papier te vouwen en steeds dikker maken om te kijken of het probleem groter wordt. Dus als er meer licht door de "omnibounce" weg gevangen wordt of het probleem dan groter wordt.
Een omnibounce of diffuser (lekker verwarrende termen) werkt m.i. in ieder geval niet, maar ik kan eens kijken wat de invloed is van een papieren omnibounce/diffuser die ik steeds dikker maak.

A77II

Pagina: 1