PC maximaal € 1,500,00,- euro

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 21:36
PC max € 1.500,00 euro

Hallo mensen,

Ik ben een trouwe bezoeker van Tweakers.net en dus ook op GoT Ik heb al veel gelezen en gepost op het forum, maar nu heb net iets meer advies en informatie nodig waarom ik ook dit uitgebreide topic heb gemaakt. Ik heb naar eerst lang vooronderzoek (naar mijn mening) de juiste configuratie samengesteld, maar weet natuurlijk niet of ik hier verstandig aan doe om deze afzonderlijke componenten in mijn nieuwe pc te plaatsen.

Het systeem moet echt een alleskunner zijn en dus moet die heel wat kracht in huis hebben. Ik doe er werkelijk alles mee, van tekstverwerken tot video bewerking en van muziek luisteren tot films kijken. Waar ik deze pc ook voor ga gebruiken is voor mijn te volgen HBO opleiding (TI). Ik zal dus waarschijnlijk veel met virtuele netwerken gaan werken zoals VMWARE omdat ik (nog) niet over een server beschik. Natuurlijk moet ik met deze machine ook een aantal jaren vooruit kunnen, daarom ook de wat duurdere componenten.

Mijn budget wat ik voor deze nieuwe pc heb beraamd is +- 1500 euro voor alleen de PC zelf met eventuele een nieuwe printer, maar dat laatste hoeft niet mocht er te weinig budget zijn. Monitor, toetsenbord, muis & speakerset ga ik vanavond (Zondag 15-07-2007) bestellen, omdat ik naar het lezen van verschillende reviews vrij zeker van deze keuzes ben.

Wat betreft het overclocken, daar ben ik niet zo voorstander van, maar als iemand mij kan overtuigen wat de voordelen kunnen zijn dan sta ik daar uiteraard open voor.

Tot slot sta ik voor elk commentaar open als je het maar goed onderbouwd zo dat ik er ook wat mee kan.

Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking en commentaar/advies.

Dan volgt nu hieronder mijn samengestelde configuratie:

Wat ik reeds al heb besteld
Monitor Samsung 226BW, 22''WideTFT, 2ms, Zwart/Zilver (Reeds nieuw besteld)
Toetsenbord Logitech G15 Gaming Keyboard (Zwart) (Reeds nieuw besteld)
Muis Logitech MX Revolution (Zwart) (Reeds nieuw besteld)
Speakerset Logitech Z-5450 Speakerset, 5.1 THX (Reeds nieuw besteld)

Behuizing
Keuze Antec Behuizing Sonata III Zwart, 500 Watt
Waarom

Ik kan hier denk ik kort over zijn: Elke ANTEC kast is erg goed maar de sonata III een toppertje te zijn op het gebied van geluid en koeling. Ik denk dat een goede pc de basis legt bij een goede systeemkast, wat mensen vaak onderschatten hoe belangrijk dit is.

Winkel - PrijsAzerty - € 112.46

Voeding
KeuzeEr word een 500 wat ANTEC voeding bij de Antec Sonata III geleverd
Waarom

De standaard voeding lijkt mij ruim voldoende voor mijn gestelde eisen.

Winkel - Prijs Antec Antec Sonata III Zwart 500 Watt Voeding

Processor
Keuze Core 2 Duo E6850 3.0 GHz, 1333 MHz, 4 MB
Waarom

Mijn eerst keus was de E6600 omdat je hiervoor het meeste terug krijgt voor je geld, maar toen ik zag dat E6850 op de markt zal komen zo ronde de tijd dat ik een nieuwe pc wil gaan aanschaffen was ik meteen verkocht. Ook het feit dat je maar +- € 60 euro meer betaald en voor een hogere front side bus (1333 MHz) en een hogere kloksnelheid (3.0 GHz) draait was een groot pluspunt ten opzichte van E6600. Mij lijkt dit dus een goed keuze.

Ik hoor trouwens ook uit verschillende hoeken dat INTEL een prijsverlaging zal doorvoeren in Juli 2007, klopt dat? Dit zou voor mij de keuze van de processor nog kunnen beïnvloeden natuurlijk om bv. Voor een ‘’ Intel® Core™ 2 Quad Q6600 2400 MHz’’ te kiezen, mits die dan gunstig geprijsd is.

Winkel - PrijsAzerty - € 254.60
AlternatiefIntel Core 2 Quad Q6600

Processor Koeler
Keuze Scythe Infinity
Waarom

Overal lees ik dat deze koeler geprezen word door de uitmuntende resultaten tegen een gering geluid en prijs. Het grote nadeel is wel dat die vrij vors is en moeilijk leverbaar. Een goed alternatief zou de Zalman CNPS9700NT Zijn, mar deze is ook een stukje duurder. Beide lijkt mij en goed keuze, maar toch gaat de voorkeur uit naar de Scythe Infinity.

Winkel - PrijsAzerty - € 38.21
Alternatief Zalman CNPS9700

Geheugen
Keuze Corsair TwinX XMS2 , 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
Waarom

Ik vond het moeilijk kiezen, maar ben uiteindelijk door veel zoeken en reviews te hebben gelezen voor de Corsair TwinX XMS2 gegaan. Of dit de juiste keuze is ben ik me niet helemaal zeker van, maar daarom ook juist dit topic om hopelijk deze twijfels weg te kunnen nemen.

Winkel - PrijsAzerty - € 122.26
AlternatiefKingston HyperX (KHX6400D2K2/2G) 2048 MB

Hardeschijf
Keuze Seagate Barracuda 7200.10, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Waarom

Seagate staat bekend om zijn goede schijven en uitmuntende garantievoorwaarden en heb er zelf persoonlijk ook erg goede ervaring mee, dus was de keuze niet zo moeilijk. Ik weet dat er mogelijk wat prestatiewinst gehaald kan worden uit ander schijven, maar die maken vaak ook meer geluid en er zit vaak minder garantie op.

Winkel - PrijsAzerty - 2X € 96.26 = € 192,52
AlternatiefSamsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II

Moederbord
Keuze Deluxe Asus P5K Deluxe/WiFi-AP
Waarom

De reden waarom ik voor dit complete moederbord heb gekozen is omdat ik een bord wil hebben met alles er op en er aan en tevens goed voorbereid op de toekomst wil zijn. Ook speelde de maximale fornt side bus van 1333 MHz (om het maximale uit de processor te halen) en ondersteuning voor DDR3 geheugen mee voor de definitieve keuze. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik er niet zeker van ben of dit de juiste keuze is, dus heeft u een beter alternatief laat het dan weten.

Winkel - PrijsAzerty - € 219.26
AlternatiefGigaByte GA-P35C-DS3R

Videokaart
Keuze Asus EN8800GTS, 640 MB, GDDR3, PCI Express x16
Waarom

Ik wil een moderne krachtige kaart die directX 10 ondersteund en waar ik alle grafische geweld mee aan kan. Naar het lezen van verschillende discussies over deze kaart denk ik dat je het meeste terug krijgt voor je geld en het grote verschil tussen de 640 en de 740 MB DDR3 VRAM vond ik te groot, dik 200 euro.
Winkel - PrijsAzerty - € 384.32

DVD Speler/brander
Keuze NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart
Waarom

NEC heeft zeer goede branders die je makkelijk kunt flashen, dus was deze keuze ook niet zo heel moeilijk. Ik heb met dit merk al een aantal jaren goede ervaring en heb nog nooit wat mijn mijn huidige branders gehad.

Trouwens, of serial ata nu echt een voordeel bied betwijfel ik, maar heb toch door het geringe prijsverschil hiervoor gekozen.

Winkel - PrijsAzerty - 2X € 27.62 = 55,24

Geluidskaart
Keuze Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic
Waarom

Ik uiteraard uitgebreid onderzoek gedaan naar welke geluidskaart ik het beste in mijn nieuwe pc kan stoppen, daar kwamen eigen maar twee kaarten (voor een redelijk budget) naar voren. Mijn keuze is echter gevallen op de meer gepresen ‘’ Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic’’, maar eventueel als alternatief zou ik de ‘’Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer’’ kunnen nemen, maar ik merk dat de meeste gamers voor de XtremeMusic gaan i.p.v de XtremeGamer. Ik kan het verschil eigenlijk ook niet echt vinden tussen deze twee kaarten. Gezien dat ik niet 100% game gericht ben heb ik voor deze kaart gekozen.

Winkel - PrijsAzerty - € 68.98

Totaal:€ 1325,59,- (verzendkosten komen er nog bij)

Vragen
  1. Behuizing: Is het nodig om extra FANS in de kast te bouwen of zijn de standaard FANS voldoende? Tevens hoor ik uit verschillende hoeken dat de videokaart (Asus EN8800GTS) niet in elke kast past, gaat dat met de Antec Behuizing Sonata III wel goed, wie heeft daar ervaring mee?
  2. Moederbord: Zit ik met mijn huidige keuze (Deluxe Asus P5K Deluxe/WiFi-AP) goed of moet ik voor een andere gaan? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier som de weg een beetje in kwijt was, je hebt zo veel verschillende borden met de bijbehorende functies.
  3. Processor: Ik ben persoonlijk van mening dat ik de E6850 op dit moment van schrijven het beste af ben. Wat misschien wel interessant zou worden is de prijsverlaging die INTEL (volgens velen) eind deze maand zal doorvoeren. Is het dan verstandig om bv. voor een Core™ 2 Quad Q6600 2400 MHz te gaan, heb je überhaupt wel wat aan die 4 kernen met de huidige software? Ik betwijfel het voordeel wat je er mee zou hebben!
  4. Geheugen: Gezien de timing en prijs denk ik dat ik met mijn huidige keuze wel goed zit. Mocht je een beter alternatief hebben, dan hoor ik dat graag.
  5. Geluidskaart: Weet iemand het verschil tussen de Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic en de Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGame is? Ik kan het verschil tot nu toe nog niet echt onderscheiden, maar lees wel overal dat iedereen voor de Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic gaat. Ik zie wel dat de Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGame bijna 20 euro goedkoper is. Welke kaart kan ik het beste kiezen?
  6. Speakers: Deze speakers bestel ik dit weekend a zoals in het begin van het topic valt te lezen. Ik twijfel ik nog licht tussen de LogitecH Z5450 e de Logitech Z-5500, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Logitech Z-5450 omdat de twee rear speakers wireless zijn wat natuurlijk erg handig is, je hoeft tenslotte geen kabels te trekken. Ik ben er voor 70% zkeer van dat ik voor de Logitech Z-5450 moet gaan, maar sta natuurlijk ook hier open voor bruikbaar advies.
  7. Toetsenbord & Muis: Ik wou eerst gaan voor de Logitech MX5000 set, maar naar grondig onderzoek en het lezen van reviews ga ik toch voor de combinatie: Logitech G15 Gaming Keyboard en de Logitech MX Revolution Muis. Volgens kun je op dit moment geen beter keuze maken? Heb je een beter alternatief, laat het dan gerust weten.
    Ik wil alle randapparatuur (Monitor, Toetsenbord, Muis & Speakers) vanavond (Zondag 15-07-2007) bestellen.

Alvast bedankt

Dit moet mijn ‘’ultieme’’ pc dan worden! Of het allemaal de juiste keuze is hoop ik doormidden van dit topic antwoord op te krijgen. Ik neem aan dat ik niet de enigste ben die een dergelijk system heeft samengesteld en dat dit forum juist is bedoeld om ervaring uit te wisselen. Het is en heel groot bedrag voor mij en heb erf lang voor moeten werken, dus wil dan ook de juiste keuzes maken.

Als laatste wil ik er nog aan toevoegen, dat ik mij bewust ben dat ik nog wat kan besparen op de aanschaf van alle losse componenten. Ik heb nog niet uitgezocht waar het allemaal het goedkoopste is, maar wil eigenlijk nu eerst de juiste keuzes maken en later vraag ik her en der wel offertes aan.

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie advies en informatie!

Groeten,

Vjenne-ICT

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:52
Mooie topicstart!!

Ten eerste het moederbord:
Ik zou voor een Gigabyte P35C-DS3R gaan. Ook ondersteuning voor DDR3, en betere componenten. Als je kijkt naar andere topics word de Gigabyte erg vaak aangeraden.

Geheugen:
Ik neem niet aan dat je met deze processor gaat overklokken. Daarom moet je PC5300 nemen. Die heeft een snelheid van 667, en dat loopt gelijk met de frontside bus van 1333. Zo heb je dus een 1:1 verhouding, wat de snelheid weer ten goede komt.

Grafische kaart:
Het verschil tussen de GTS en de GTX is wel wat groter dan die enkele MB's. Ten eerste heeft de GTX meer shaders, en een hogere core/geheugen klok. Het is zelf wat je er voor over hebt. Ik adviseer om wat benchmarks te bekijken, en dan kijken of je er het geld voor over hebt.
Bij een PC van dit budget adviseer ik toch een GTX te nemen.

HD:
Hier is denk ik de Samsung beter. Deze is stiller en sneller (?) vergeleken met de Seagate. Mischien (als je niet hele belangrijke data hebt) een idee om 2 schijven te nemen, en die in RAID te zetten?

De Creative X-Fi ExtremeMusic is wel beter dan de Gamer. Ga dan ook voor deze. Maar vraag jezelf wel af of je persé een geluidkaart wilt, aangezien het geluid van onboard tegenwoordig bijna hetzelfde is.

PS: Ik ga over een week ook een PC kopen voor 1400 euro (alleen kast), en dit is me hier dan ook aangeraden.

[ Voor 4% gewijzigd door TheJVH op 15-07-2007 20:54 ]

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-01 14:00
Er is weinig aan te merken op je configuratie, ik heb vorige week bijna dezelfde onderdelen besteld. Het verschil tussen de twee geluidskaarten is verwaarloosbaar en ik zou persoonlijk voor de goedkoopste gaan. Hieronder mijn config met wat opmerkingen :

Intel Core 2 Duo 6750 (ga niet zover overklokken, wel 1-1 met geheugen dus minimaal 400 Mhz bus)
AC Freezer 7 Pro (prima koeler en maar 15 euro)
Mushkin XP2-6400 2048 MB, PC6400 (de corsair reepjes zijn net zo goed)
2 x Seagate Barracuda 7200.10 320 Gb, 16 MB
Asus P5K-E / WiFi-AP (zelfde als deluxe, alleen zonder 2e lan poort en de passieve koeling is anders, 40 euro goedkoper)
MSI GF 8800 GTS OC, 640 MB
NEC DVD-RW AD-7170S, S-ATA (S-ATA, dunnere kabel dus beter voor de airflow)
Antec Sonata III, 500 Watt
1 extra Antec TriCool 120 Mm Fan (aan te raden ivm airflow door de kast)
Samsung 206BW, 20", 2 Ms

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou niet voor de Freezer als koeler gaan. Als ie niks doet is ie stil en koelt goed maar zodra de CPU aan de gang gaat wordt ie warm en maakt ie een flinke bak herrie. Nee dan liever Scythe.

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 21:36
Killzone schreef op zondag 15 juli 2007 @ 20:53:
Mooie topicstart!!

Ten eerste het moederbord:
Ik zou voor een Gigabyte P35C-DS3R gaan. Ook ondersteuning voor DDR3, en betere componenten. Als je kijkt naar andere topics word de Gigabyte erg vaak aangeraden.

Geheugen:
Ik neem niet aan dat je met deze processor gaat overklokken. Daarom moet je PC5300 nemen. Die heeft een snelheid van 667, en dat loopt gelijk met de frontside bus van 1333. Zo heb je dus een 1:1 verhouding, wat de snelheid weer ten goede komt.
Grafische kaart:
Het verschil tussen de GTS en de GTX is wel wat groter dan die enkele MB's. Ten eerste heeft de GTX meer shaders, en een hogere core/geheugen klok. Het is zelf wat je er voor over hebt. Ik adviseer om wat benchmarks te bekijken, en dan kijken of je er het geld voor over hebt.
Bij een PC van dit budget adviseer ik toch een GTX te nemen.

HD:
Hier is denk ik de Samsung beter. Deze is stiller en sneller (?) vergeleken met de Seagate. Mischien (als je niet hele belangrijke data hebt) een idee om 2 schijven te nemen, en die in RAID te zetten?

De Creative X-Fi ExtremeMusic is wel beter dan de Gamer. Ga dan ook voor deze. Maar vraag jezelf wel af of je persé een geluidkaart wilt, aangezien het geluid van onboard tegenwoordig bijna hetzelfde is.

PS: Ik ga over een week ook een PC kopen voor 1400 euro (alleen kast), en dit is me hier dan ook aangeraden.
Bedankt voor je complimenten!

Moederbord:
Ik denk ook dat het wel een Gigabyte P35C-DS3R word, alleen kan ik nergens wat terug vinden over de DDR3 ondersteuning? Als dat zo is dan ben ik verkocht, die heeft dan alles wat ik wil hebben.

Geheugen:
Ik heb ook al gehoord dat je het beste 1:1 kunt draaien, alleen snap ik dat niet helemaal hoe je dan bij 667 mhz uit komt, kun je dat toelichten hoe je dat berekend beredeneerd? Ik ga de FSB draaien op max 1333 mhz uiteraard. Is verder mijn keuze voor de reepjes van Corsair goed of kan ik beter de Kinston HyperX nemen?

Videokaart:
Ik weet niet of ik ga switchen naar de GTX, vind het wel een groot prijsverschil hoor en wat ik ook een nadeel vind is dat die kaart warme en meer geluid produceert.

HD:
Twijfel ik ook nog erg, maar heb zelf erg goede ervaring met de seagate schijven en bovendien wat doen de schijven tegenwoordig nog onder voor elkaar, volgens mij niet echt veel toch?

Als laatste ben ik erg geïnteresseerd in jou configuratie???

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

ik geloof niet dat de mods blij zullen zijn met het feit dat je gewoon een exacte kopie van je voorgaande topic opent, vooral na het gewijzigde beleid van CSL

Edit: voor de tweede keer zelfs, je bent wel wat hardleers volgens mij

[ Voor 18% gewijzigd door Guumuus op 15-07-2007 22:54 ]

The number one enemy of progress is question

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:52
Moederbord:
http://www.alternate.nl/h...showTechData=true#tecData
Geheugen> Type DDR2, DDR3

FBS is quadpumped. Dus 1333 / 4 = 333.25
Mem is double pumped. dus: 333.25 * 2 = 666.5>667

Corsair of kingston maakt niet veel uit geloof ik.

Eigen topic: Game PC rond €1200 (Case Only)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:06

Thandor

SilverStreak

Dit topic is zoals reeds (zie de andere topics) gezegd niet conform de eisen in CSL Beleid en gaat dus op slot. Om nog enigszins in te gaan op de vragen: Dit zijn w.m.b. allemaal zoek vragen. Ik kopieer een stukje tekst letterlijk (incl. foutieve productnaam) uit jouw topicstart, haal dit door de search en kom o.a. \[X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 4 tegen. Daar staat zeker nuttige informatie in.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.