Hoeveel koelpasta Core2Duo

Pagina: 1
Acties:
  • 1.803 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Ik zit een beetje te modderen met mijn CPU temperaturen. Ik heb een C2duo 6300 met Artic Freezer Pro. Die draaide voorheen ongeveer 39 gr. idle, 49 gr. load, wat ik al aan de hoge kant vind. Het koelblok werd toen ook al niet echt warm (fan op laagste stand)

Gisteren nieuw mobo gekregen (RMA) en omdat de onderzijde van AFP nogal ruw was (afgedraaid maar ook niet gladder dan dat...het was zo ruw als een stuk schuurpapier, terwijl de bogen van het draaien er gewoon nog instonden) heb ik die met redelijk fijn schuurpapier (een heel stuk gladder dan het blok was iig) en een blokje wat gladder gemaakt door het met verschillende gradaties (de laagste P320) in alle richtingen voorzichtig wat te schuren.

(De stockkoeler die ik heb gekregen bij de CPU is gewoon een spiegeltje aan de onderzijde btw, het kan dus wel af fabriek...)

Alles met Arctic Alumina bevestigd, maar helaas draait ie nu 46 idle, 58 load. Niet echt een verbetering dus. Het koelblok wordt momenteel ook echt helemaal niet warm, nog minder dan voorheen dus.

Ik heb geprobeerd te kijken of de IHS recht is, door er met een creditcard overheen te gaan en te kijken of ik kieren zie (zou niet weten hoe anders te checken), volgens mij dus geen kromme IHS.
Zou ik met het schuren de koeler krom gemaakt hebben?

Nu vraag ik me alleen elke keer af hoeveel pasta er tussen moet. Bij mijn vorige PC (athlon) deed ik er echt een filmpje tussen, maar nu heb ik toch wel echt een vnl. dekkende laag erop gesmeerd, maar ik vraag me af of dat nou niet gewoon teveel is.

Dus, hoeveel koelpasta moet je bij een C2duo gebruiken?

edit: o ja, temps zijn gemeten met TAT van Intel

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Je hoeft maar heel weinig koelpasta te gebruiken, het dient alleen als opvulling van miniscule gaatjes zodat er geen lucht tussen de IHS en de koeler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oke, dus het hoeft niet echt een laagje "boter" te zijn? Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een kleine ruimte blijft tussen de CPU en de koeler bij een C2duo waardoor je toch wel echt een laag moet aanbrengen.

Overigens beweeg ik de koeler ook een heel klein beetje om goed te verdelen: doen of niet doen?

In principe zou ik kunnen testen wat de temps worden als ik géén koelpasta gebruik? Zal ws. snel oplopen, maar de beveiliging van mobo moet dat opvangen.

Ik ga het iig nog maar weer eens proberen. Ben helaas door mijn Artic Alu heen (wat een klein beetje zit daar in voor 5 euro, oplichters...) maar ik heb bij een andere PC een Thermaltake koeler en daar zat nog veel pasta bij

[ Voor 30% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
Als je nu een rijstkorreltje in het midden van de core spuit, en daarna de koeler erop zet. Dan zou de koeler de koelprut zelf moeten verspreiden. Dit werkt altijd goed bij m'n P4, tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:47
Aangezien je met een heatspreader zit, hoef je je niet veel zorgen te maken over het beschadigen van je CPU, en kan je door het koelblok wat te draaien terwijl je em monteerd het teveel aan koelpasta een beetje weg krijgen.
Met een creditcard kan je erg goed koelpasta smeren, je plamuurt er netjes alle gaten en kantjes mee én het teveel aan koelprut wordt netjes meegeschraapt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
naftebakje schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 15:14:
Aangezien je met een heatspreader zit, hoef je je niet veel zorgen te maken over het beschadigen van je CPU, en kan je door het koelblok wat te draaien terwijl je em monteerd het teveel aan koelpasta een beetje weg krijgen.
Met een creditcard kan je erg goed koelpasta smeren, je plamuurt er netjes alle gaten en kantjes mee én het teveel aan koelprut wordt netjes meegeschraapt.
Ik doe het ook met een creditcard, maar het gaat me dus om de dikte van de laag die ik probeer te maken: moet je door de laag heen kunnen kijken, of moet ie bijna dekkend zijn? Ik denk zelf dat ik nu zo'n "dikke" laag heb gemaakt dat de koeler en CPU eigenlijk geen contact meer maken en dmv. de koelpasta met elkaar in verbinding staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213671

Koel pasta zorgt voor de thermische balans.
Zodra er lucht tussen je headspreader en je cpu zit is die balans verbroken.

Conclusie:
Je moet een klein beetje koelpasta gebruiken zodat die er geen lucht tussen de heatspreader en de cpu zit

P.s.

C2D's worden ook vrij war mijn maat heeft een e6600 die wordt idle 40, full load 60 graden

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 213671 op 14-07-2007 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 213671 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 15:21:
Koel pasta zorgt voor de thermische balance.
Zodra er lucht tussen je headspreader en je cpu zit is die balance verbroken.

Conclusie:
Je moet een klein beetje koelpasta gebruiken zodat die er geen lucht tussen de heatspreader en de cpu zit
Ik ga het gewoon opnieuw proberen.

Bedenk me net dat er op 2 min. fietsen een hardwareshop zit met een website en die hebben net weer Artic Silver 5 binnen bleek aan de foon. Ben effe fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Op de Artic Silver website staan ook instructies voor het aanbrengen van hun pasta op de verschillende CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zo, effe tube AS5 gehaald :)

Ik heb overigens ook nog een C2duo 2140 systeem, met een ThermalTake 775D Silent, die wordt ook al 45* idle, 58 load.

Bij beide systemen staat momenteel ook nog de kast open, wil niet weten wat de temps worden met de kast dicht..

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
Misschien worden je temps dan wel beter, omdat je dan een betere airflow in je kast hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oke, is dit te veel?

Afbeeldingslocatie: http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/pasta.jpg

Als ik dit zo bekijk heb ik niet het idee dat of de IHS of het koelblok niet recht zijn en daardoor geen contact zouden maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Yup. De bedoeling van koelpasta is de dalen in de oppervlakteruwheid op te vullen en niet om als smeerkaas tussen 2 oppervlakken te dienen.

Probeer de druppelmethode eens. Het moet echt een flinterdun laagje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
inderdaad teveel, als het er aan de zijkanten uitpuilt dan ben je al ruim over de "is-dit-teveel-grens" heen :)

ik houd zelf altijd de rijstekorrel-wet aan, ongeveer een klontje ter grootte van een (kleine) rijstkorrel is vaak meer dan genoeg.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Hoe ik het altijd doe: begin met een klein drupje, in het midden van de IHS, koeler monteren en laten aantrekken, koeler terug laten lossen en daarna terug laten aantrekken -> koeler heeft nu 2X op IHS gedrukt. Koeler erafhalen en oordelen hoe de pasta zit. Je krijgt normaal bij vlakke IHS en vlakke heatsinkbasis een rondje geperste pasta op je IHS en op de heatsinkbasis. Je kan hieraan zien of er luchtbellen zijn, of 1 van beiden niet vlak is. De ganse IHS moet niet bedekt zijn, maar een rondje dat tot bijna aan de randen komt is in feite genoeg, omdat de core toch niet onder het ganse opp zit van de IHS maar enkel in het midden (probeer misschien eens een foto te vinden op internet hoe dit bij jouw cpu is).
Als alles goed is gewoon terug monteren, koeler wordt dus dan een 3de maal aangedrukt waardoor de pasta maximaal verspreid is door aandrukking.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 14-07-2007 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Wat ik altijd doe, is zoals je op die foto mooi kan zien de heatsink een paar keer op de IHS duwen en hem er weer af halen. Tussentijds kan je dan steeds wat overtollige koelpasta van de heatsink af poetsen en uiteindelijk blijft er een lekker dun laagje over op de IHS.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Magic schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:45:
inderdaad teveel, als het er aan de zijkanten uitpuilt dan ben je al ruim over de "is-dit-teveel-grens" heen :)

ik houd zelf altijd de rijstekorrel-wet aan, ongeveer een klontje ter grootte van een (kleine) rijstkorrel is vaak meer dan genoeg.
Ja, maar is dat Lassie toverrijst of gewoon die van de Aldi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stefijn schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:55:
[...]

Ja, maar is dat Lassie toverrijst of gewoon die van de Aldi ;)
Minder als de keer dat je gebruikt hebt wat op die foto te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat was duidelijk ;)

Heb het nu opnieuw gedaan met een heel dun laagje AS5. Helaas zette ik het koelblok eerst verkeerd om, dus hij moest er weer af. Toen constateerde ik dat op het koelblok eigenlijk vrijwel geen AS5 was overgezet, dus ik denk nu te weinig??

Effe vraagje nog over die Artic Freezer Pro: daar lopen van die heatpipes uit het blok, omhoog tussen de koelbladen door. Zo'n heatpipe moet in zijn geheel warm worden als de koeling goed werkt, dus in dat geval zouden de eindstukje van die heatpipes die uit die koeltoren steken ook gewoon goed warm moeten zijn toch? Worden ze niet iig.

De temp loopt nu in bios idle op naar 50 graden, terwijl ik - kan er net bij met mijn vingers - nog steeds maar weinig warmte voel aan het koperen koelblok zelf. Effe in windows een paar minuten laten lopen en kijken of de warmte zich verspreid (koelblok bleef eerst koel, zie TS).
edit: TAT geeft nu na een paar minuten 42 graden, lijkt iig toch contact te maken.anders zou dat wel meer zijn. |Gemiddeld lijkt ie nu 3-4 graden koeler idle, op load stijgt ie naar 60.
Ik kan nog steeds het koperen voetstuk aanraken zonder dat dat echt heel warm wordt :(

edit: inmiddels al 64 graden load. Moet toch weer opnieuw ben ik bang

[ Voor 52% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De uit leg van Artic Freezer pro heatpipes:

Zodra het koelblok warm wordt nemen de heatpipes de warmte op. In die heat pipes zit een stofje, als die heat pipes warm worden dan verdampt het en dan stijgt het op (daardoor koelt het af). Zodra het boven komt koelt het weer af en condenseerd het weer (geeft ook een koelend effect).

Messchien kun je hier iets uit opmaken

p.s. srry voor de spelling het is vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij een juiste uitlezing van de temp zou de basis bij 40°C voelbaar warm moeten zijn en bij 50°C, heel warm / heet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is net waar je temperatuur uitgelezen wordt.

heb ik gister geloof ik nog iets over gelezen even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 213671 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:23:
Het is net waar je temperatuur uitgelezen wordt.

heb ik gister geloof ik nog iets over gelezen even opzoeken.
TAT leest echt in de CPU zelf (intel tooltje). Het maakt ook niet uit: hij draaide voorheen op 49 load, nu 64, met dezelfde hardware (alleen ander mobo ivm RMA), dat verschil zou niet moeten.

Het koelblokje (de basis van de AFP dus) wordt nog steeds maar handwarm, ondanks een CPU temp van 64 graden nu.

Aan het koelblok van de northbridge daarentegen brand ik bijna mn vingers, kan max. 2 sec aanraken voor het pijn doet. Die doet tenminste wat ie moet doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
stefijn schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:30:
[...]

TAT leest echt in de CPU zelf (intel tooltje). Het maakt ook niet uit: hij draaide voorheen op 49 load, nu 64, met dezelfde hardware (alleen ander mobo ivm RMA), dat verschil zou niet moeten.

Het koelblokje (de basis van de AFP dus) wordt nog steeds maar handwarm, ondanks een CPU temp van 64 graden nu.

Aan het koelblok van de northbridge daarentegen brand ik bijna mn vingers. Die doet tenminste wat ie moet doen.
Nou, dan ga ik toch wel twijfelen of je IHS nog wel goed recht is. Mijn servertje was laatst 50 graden, en ik kon dat blokje niet meer een paar minuutjes vasthouden hoor. Controleer de proc. nog eens :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Temp uitlezen in bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het zal toch niet, ik heb mobo al 2x RMA gestuurd, het geheugen ook, en nou zeker ook nog de CPU? :(

Ik vind ook dat die AFP helemaal niet strak vastgeklemd wordt.

[ Voor 46% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Wat doet ie eigenlijk met de stock koeler?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nog niet op de CPU gehad. Ik zat net toevallig te denken om dat eens uit te proberen. Heb de stockkoelerfan net even aangesloten en die is zowat net zo stil (misschien op wat hogere toeren niet, maar op lowspeed zeker wel)
Ben benieuw naar de temps. Wordt morgen want ga zo BBQ :)

Hij draait nu 42-54. Op zich niet slecht, maar het moet beter kunnen met zon AFP, zeker aangezien ik nog steeds nauwelijks warmte voel in het contactblok.

De kamertemp is ook nog pas 25 graden, dus is ook nog niet extreem.

Overigens ook slecht van die AFP: ik kan hem terwijl ie vsatgeklemd zit gewoon een klein beetje kantelen waardoor je duidelijk voelt dat je m van de CPU losmaakt (soort van klik als ie loskomt van de pasta). De temp schiet dan ook meteen naar boven de 65 graden. Mooi slecht, want als de comp recht staat hangt het volle gewicht van die toren die kant op.

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 14-07-2007 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-07 12:07
met die 65 gradens van je is dat de tempratuur uit tat of een andere temp?
want c2d heeft iets van Tcase en Tjunction.

Ik gebruik zelf de manier die op de arctec site stond voor de c2d, een lijntje in de richting van het gele driehoekje en dan koeler erop en even links rechts draaien klaar, was gelijk bij mij 10 graden koeler (Zalman CNPS9500AT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

koelpaste maak niet zo veel uit.
Iets te veel zal de temp geen 10graden verschil maken. (misschien net 2graden)
Zijn probleem zit ergens anders in.

Je heb een nieuwe rma bord gehad.
Denk dat het bord de sensor verkeer weer geeft.
Ook al zal je kijken naar de sensor van de cpu zelf word deze ook uitgelezen door je bord..

Het kan ook zijn dat de bord te veel spanning geeft aan je cpu (ook zet je het in de bios op zijn voltage die de cpu nodig heeft.

Kijk even of je voltage kan verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens mij lijkt het alsof het koelblok niet stevig genoeg drukt op je Core; kan je het koelblok aandrukken (met de hand) en terwijl je systeem draait of dat iets uitmaakt voor je temps ?

Zoja, zal je beter af zijn met een ander bevestigingsmechanisme.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

ik merk dat die dingen die je in windows uitleest niet altijd te vertrouwen zijn. Verschillende programmas die verschillende temperaturen aangeven zegt mij eigenlijk al genoeg. Anyway, het best is om met een directe termometer te kijken, en als het niet anders kan in de bios te checken.

evt fan altijd op 60% oid laten draaien. Nog steeds onhoorbaar, en toch een redelijk koelend effect

wat betreft je koelpasta... check reacties hierboven. :). Eigenlijk is bij 120% vlakke oppervlakten, geen koelpasta de beste oplossing. Bij iets minder vlakke oppervlakten, kom je ook uit met een klein beetje, het nadeel is dat als je teveel gebruikt, en het er naast begint te vallen, dat je pasta dan als isolator werkt. En dat schiet niet op.

ter info, mijn watergekoelde overgeklokte (3.0 ghz) E6600 loopt idle op 35 graden en stressed zo rond de 55 - 59. mijn koelblok zit er ook niet helemaal recht op, maar ik had zondagmiddag toen geen zin meer in gepruts.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Is dit niet gewoon zo'n C2D met slechte heatspreader :?

Zelf heb ik ook een 4400+ die iets van 15 graden hogere temperatuur heeft dan de heatspreader temperatuur zeg maar :/

Daarnaast kan ik Zalman STG1 aanraden : Makkelijker aan te brengen, verhardt nooit en koelt net zo goed als AS5 (In elke Review vrijwel geen Temperatuur verschil of je moet die 1e graad verschil serieus nemen ?? ) .

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214126

TAT gaf bij mijn e4400 verkeerde waarden. Probeer everest eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225396

Staat er soms ergens online een filmpje waarin gedemonstreerd wordt hoe je best koelpasta aanbrengt ? Zou eigenlijk wel eens handig zijn om dat te kunnen bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hier screenshots van Everest, TAT, PCProbe, Asus Suite

Idle
Afbeeldingslocatie: http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/temps_6300_idle_thumb.JPG

Load
Afbeeldingslocatie: http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/temps_6300_load_thumb.JPG

Conclusie:
De coretemperaturen zijn 41/55, en worden in TAT en Everest gelijk weergegeven. De CPU-temperaturen die Probe en Asussuite, en Everest opgeven zijn zelfs nog wat hoger, nl. 47 en 66.

Consistente waarden dus.

Onder load gaat overigens de CPU-fan vanzelf wat harder draaien, tot 1500rpm.

Ik weet zeker dat ik vorige maand 39 graden in Asussuite heb zien staan (die 39/49 die ik voorheen haalde kwamen uit Asussuite..), daar staat nu dus 47 graden! Daar heeft iig zeker nooit 60 graden gestaan.
Volgens mij waren de temps uit Asussuite (en PCprobe) ongeveer gelijk aan die uit TAT.

Ik vind overigens de moederbordwaarden ook wel vrij hoog (45-47, ook indien idle), PCprobe geeft er zelfs een warning over. De 2 koelblokken van het moederbord zijn dan ook gloeiend heet.
Heb nu één van de frontfans in de kast (2) aangezet en hij zakt al een graad of 6-7.

Morgen ga ik testen met de stockkoeler, en kijken of ik kan constateren of de CPu idd niet krom is. Maybe zijn de temps daarmee zelfs wel lager.. :( :( Begin flink te balen van mn computer, alles is zowat RMA

Of wat is dit: ik heb de PC op load, ineens gaat de CPU-fan volle kracht: CPU-temp 94 graden, terwijl TAT en Everest beide nog steeds gewoon de normale coretemperaturen van rond de 53 graden geven
Afbeeldingslocatie: http://www.stefijn.com/anonymous/pics_online/temps_6300_wtf_thumb.JPG
Als ik TAT weer op idle zet, dan zakken de CPU coretemps naar 36 graden (fan draait nog steeds fullspeed!), maar de CPU temp blijft tegen de 100 graden volgens Everest en de Asussoftware.
Als ik nu reboot zakt direct de CPU-fan naar de laagste stand, en als ik dan 30 sec later in de bios zit zie ik de temperatuur al weer stijgen naar 45 graden, dus niet zakken vanaf 100 graden. Die 100 graden klopt dus niet. Zowieso niet omdat de computer probleemloos blijft werken....

Nu heb ik een andere mobo (was eerst P5B-E, nu P5B-plus vista) dus ik zal maar even aannemen dat bij de p5b-E de temps uit Asussuite en TAT gelijk waren en dat dat nu dus niet meer zo is, en dat ik nu beter alleen de TAT waarden in de gaten kan houden.

[ Voor 70% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Anoniem: 213671 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 15:21:
Koel pasta zorgt voor de thermische balans.
Zodra er lucht tussen je headspreader en je cpu zit is die balans verbroken.

Conclusie:

P.s.

C2D's worden ook vrij war mijn maat heeft een e6600 die wordt idle 40, full load 60 graden
Doet ie t toch goed fout dan, mijn E6600 wordt 29 idle en iets van 45 load, met een CNPS-9500 erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dutch_Razor schreef op zondag 15 juli 2007 @ 08:01:
[...]

Doet ie t toch goed fout dan, mijn E6600 wordt 29 idle en iets van 45 load, met een CNPS-9500 erop.
En zijn dat TAT, Everest (core) of Asus PCprobe, Asussuite (CPU) temperaturen, en zit daar nog verschil tussen? Zoals bij mij nu lijkt te zijn?

Na een nachtje uit staan wordt ie nu 40idle (2e core 36), 52-53load, bij een kamertemperatuur van 23 graden en alle fans op low. Op zich niet slecht meer, en het wijkt nu ook niet veel meer af van eerst :)
Natuurlijk hebik nog steeds het euvel dat het koelblok nauwelijks warm wordt, dus ik neem aan dat met een GOEDE koeling de temps ook nog een stuk lager worden.

Toch ga ik nu eerst die stockkoeler eens proberen, en zometeen ga ik de C2d2140 ook aanpakken.

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlKoekie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07 16:53
een kleine tip voor het schuren van je koeler:

neem een stuk MDF plaat (dat is namelijk helemaal vlak)
zorg dat je schuurpapier hebt dat je nat kan maken, (waterproof schuurpapier), beginnen met 80/100, dan 200 en dan 400. je moet het natte papier op het mdf plaat vastplakken (stukje ducktape aan de rand bijvoorbeeld)
koeler vlak op de plaat zetten en schuren maar, het beste kan je een cirkelbeweging maken

voor de echt dappere mensen kan dat natuurlijk ook met de heatsink van je proc, maar dan zou ik wel even de zijkanten en onderkant goed stofdicht maken met schilderstape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Heb ik ook geprobeerd, maar tis lastig met die pootje van de koeler; weinig bewegingsvrijheid. Ik heb 320 gebruikt, fijner hadden ze daar niet. Maar hij is al een stuk gladder dan eerst (nu voel je niks meer met je nagel)
.lunatic schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:59:
Ik gebruik zelf de manier die op de arctec site stond voor de c2d, een lijntje in de richting van het gele driehoekje en dan koeler erop en even links rechts draaien klaar, was gelijk bij mij 10 graden koeler (Zalman CNPS9500AT).
Dat heb ik nu ook geprobeerd, echter: uit dat spuitje komt een klodder zo dik als een rijstkorrel. Het lijntje dat je volgens de instructie legt is een cm lang, dat is toch veel te veel van dat spul?

Ik heb nu alles weer gemonteerd, met alleen een kloddertje AS5 zoals op de site van AS omschreven wordt, maar wel wat minder (geprobeerd om de "rijstkorrel" over 1 cm in een streep te verspreiden boven de CPU) en dus NIET meer uitgesmeed over de IHS.
zoiets dus
code:
1
2
3
4
5
6
|          |
-----------

Verder heb ik de IHS en de koeler alleen schoongepoetst, zodat de restanten van de AS5 in de kieren achterbleven (grijze waas)

En heb nu de CPu gechecked: die is recht (met creditcard tegen het daglicht: geen kier, in beide richtingen).

Lijkt goed te werken vooralsnog, maar lager dan die 41-43 graden kom ik niet met deze koeler, dat is wel duidelijk.

Ben benieuwd naar de temperaturen van de stockkoeler, maar deze procedure ga ik nu eerst bij de C2d2140 proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .lunatic
  • Laatst online: 06-07 12:07
ik zat te kijken naar je metingen van everest.. gpu omgeving 47 graden cpu 47 graden.. volgens mij is de lucht in je kast veel te warm... is je airflow wel in orde?

bij mij is het nu gewoon omgevingstemp idle: 19-21 graden (e4300 @ 1.8 ~1.125V)

[ Voor 20% gewijzigd door .lunatic op 15-07-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
19-21??? :? Dat kan toch ook nooit, de buitentemperatuur is al hoger momenteel (en mijn kamertemperatuur inmiddels 24).
Waar wordt dat gemeten bij de Graka? ONderkant, bovenkant? De kaart (8800GTS) draait idle en braakt dan al behoorlijk wat warmte uit zijn slot (heb de sloten daaronder al open gezet)

Ik heb een Antec NSK6000, met 2 92mm frontfans, 1 120mm rearfan. Ik zou niet weten wat ik daar nog aan kan verbeteren (behalve alles sneller laten draaien, niet dus vanwege het geluid). Er komt een behoorlijke luchtstroom onder de graka door naar buiten door de slots.

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou...ik weet niet hoe jullie dat doen hoor!

De 2140 heb ik opnieuw met AS5 en de bovenstaande procedure gemonteerd, hij is nu idle wel een paar graden koeler (van 49 naar 45, beide met de kast open) maar onder load gaat ie lekker naar de 66 graden (en dan kan ie dus nog zijn koeling recht uit de open lucht halen, horizontale case)

Dat zou toch een behoorlijk koele processor moeten zijn?? Zelfs als ik de 2 (!) 120mm fans die direct naast de CPU zitten (Antec Fusion) op full zet blijft ie daarop, en dan blaast er een partij lucht door die kast...

edit: temps gemeten met TAT. Nu heb ik net ook daar Everest op gezet, en die meet 30-32 graden waar TAT 47 aangeeft (CPU core-temperaturen). Wat is nu de waarheid??

Moederbord is een Intel DG965OT. In de bios zie ik een CPU core temp van 37 graden, ik denk dat ie iets geklommen is tijdens de reboot, nu ik weer in windows zit zakt ie weer langzaam naar de 30 (Everest)

Ik laat dit voorlopig maar zo voor de C2d2140 :) ik vertrouw er maar op dat Everest klopt.

Nu de stockkoeler op de 6300 eens proberen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:01
Zoals al eerder gezegd is, staar je niet blind op de weergegeven temps in die programmaatjes. Laatst las ik ook al eens dat TAT niet goed werkte met de E6300 processor, dus die zou ik sowieso niet helemaal vertrouwen.

Veel beter zijn dan toch de metingen in het BIOS. Alleen dan is de 'load' temperatuur wel lastig checken, natuurlijk. Dan moet je razendsnel rebooten en het BIOS in. Maar dan is de temp weer wat gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laat voor de gein eens de koeler zéér traag draaien zodat de temps stijgen. Voel of de basis van de sink dan wel warm wordt en hoe de bijhorende temps in het oog met alle programmatjes die je tot nu toe al hebt gebruikt. Doe dit zowel voor load als idle.
Herhaal de procedure met de fan op 100%.

Je hebt dat een hele reeks afleesgegevens en hetgeen je zelf voelt in een aantal verschillende situaties. Hieruit kan je dan wel conclusies trekken over welk programma juist uitlezingen geeft en welke niet en of je koeler danwel goed geinstalleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
IK heb nog geen een keer kunnen constateren dat de basis van de Arcti Freezer Pro (het koperen blok) warm werd, hooguit lauwtjes. Heb dat al geprobeerd, zelfs met de CPUfan uit (fanless dus)

Nu zit de stock koeler erop en wat zien ik: de temperaturen zijn (met de "stock" koelpasta die in 3 strookjes aangebracht was) gelijk als met de Artic Freezer Pro!! :(

Enige verschil is dat de fan op low al wat harder draait, maar even stil is... Op load zijn de temperaturen wel een graad of 2 hoger, en draait de stock koeler wat sneller dan de AFP (1850 ipv 1450 toeren) maar zelfs dan is de ie stiller!!! IK hoor zelfs nauwelijks dat de stockkoeler sneller gaat draaien bij load (net zo stil als idle), dat was bij die AFP wel anders.

Door de vorm van de stockkoeler wordt nu zelfs de nortbridge zo goed gekoeld dat ik deze weer vast kan houden...

Wat een prul zo'n AFP :(

Tenzij: alle readouts verkeerd zijn (dus van alle software: TAT, bios en Everest te hoog, en Asus software véél te hoog) en dat e.e.a. gewoon 10 graden lager draait dan af te lezen valt. Mara dat lijkt me sterk

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:52

Aapje

Opel-beun
Mijn E6400 krijg ik ook niet grandioos koel.

En ik weet dat bij mij de koeler er goed op zit, want hij word bij de heatpipes flink warm... (komt ook wat warmte af)

Maar of mijn sensors zijn stuk of de heatspreader zit gewoon kut op de cpu gemonteerd want ik krijg de tmeps nergens onder de 40c idle.

Temps:
idle: 45c
load: 58c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk dat ik de stockkoeler er voorlopig op laat, dan kan ik ook nog gebruik maken van een luchtpijp in de zijkant (zat bij de case). Maybe dat ik die AFP dan nog eens goed ga schuren/polijsten en het nog eens probeer.

Het ligt niet aan de manier van monteren, want verschillende manieren van aanbrengen van pasta maakten nauwelijks wat uit (de manier van AS-site, dus met streepje in het midden) leek nog de beste te zijn.

edit: shit ik hier net nog een bijna volle spuit AS5 tussen mn schroevenvoorraad.. :|

In ieder geval weer bedankt voor de aandacht en tips! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17
Is er niemand die korrel 320 vrij grof vind? Ik kan me herinneren dat ik vroeger met 2000 + in het water in de weer was...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het was de fijnste die ik kon vinden in de doehetzelf. Maar je wil niet weten hoe die AFP was voor ik m geschuurd heb, voelde ruwer dan P180 schuurpapier dat ik ook heb liggen (was bedoeld om mee te beginnen, maar niet gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:41

HugoBoss1985

Xenotech

In doe-het-zelf-zaak hebben ze vaak niet van dat hele fijne schuurpapier, ik ga daarvoor naar de verfwinkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17
Praxis heeft het wel.. Doe-Land ook (bestaat dat nog?)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Staalwol ftw. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-07 18:13
is je koeler niet gewoon lek/kapot ??
als je hem eraf heb liggen, maak hem dan eens warm aan de kant waar hij opde c2d zit.
binnen enkele sec moet je hele koeler warm worden!
Hij kan lek zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Hoe? Tegen een strijkijzer aanhouden of zo? Of boven de gaskookplaat (niet in de vlam)

Ik ga er wel weer een keer mee aan de slag, want wil deze comp eigenlijk wel overclocken, dat gaat denk ik niet goed lukken als ik al bij 45 graden start.

[ Voor 80% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Mja met stock koeler is ie ook niet veel kouder.
Misschien heb je gewoon een wat slechtere sample.
Niet iedere C2D word 3 graden warmer dan kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
DJ_The_SP schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:23:
Mja met stock koeler is ie ook niet veel kouder.
Misschien heb je gewoon een wat slechtere sample.
Niet iedere C2D word 3 graden warmer dan kamertemperatuur.
Nee, maar volgens mij is de essentie van zo'n Artic Freezer Pro dat ie WEL een paar grader kouder wordt dan de stockkoeler, maar dat is dus ook niet zo.

Dus los van hoe warm mijn CPU wordt, met de AFP zou ik een paar graden moeten winnen, maar het is eerder tegenovergesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 15-07-2007 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Laatst online: 05-07 23:11
Mijn mening over koelpasta is; Hoe minder hoe beter !

Dit bevordert alleen de warmte overdracht van CPU naar HS.
Maar wat als je een rotte CPU hebt met kromme IHs of je koeler is brak.

Antwoord :

Doe ze alle 2 schuren van 200-400-600-800 op een glasplaat en doe ze erna polijsten/lappen met een borstel op boormachine.
Zo krijg je 2 rechte componenten die eigenlijk ZONDER koelpasta kunnen werken...

Boven de 800 korrel schuren heeft geen zin omdat die 'minuscule' groevjes zo klein al zijn dat dit verder geen effect meer heeft op de koelprestatie. Overigens kan het geen kwaad voor nog met 1000-1200 te schuren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
M.b.t. de andere compu: Ik heb nu op de C2d2140 (Intel mobo + Therrmaltake 775d Silent) ook nog de Intel Hardware Monitor geinstalleerd, deze geeft 31 CPU-temp aan, Everest geeft hetzelfde aan, de 2 cores zijn zelfs nog 1 a 2 graden lager volgens everest.

Alleen TAT en Coretemp geven 46/43 aan voor de beide cores, maar daar let ik maar niet meer op.

Missie 2140 geslaagd :)

M.b.t. de AFP: schuren en andere zaken, zoals opwarmen bij wijze van test, zijn vrij lastig ivm de pootjes die aan dat blok zitten. Het is daardoor niet mogelijk om de hele unit op een vlak stuk te zetten. Ik heb het geprobeerd met een blokje kurk (en daarop wat schuurpapier).

Iemand nog tips?

Ik heb ook het oppervlak van de koeler gechecked op rechtheid: de middelste 2x2cm (+/-) lijken recht, de ruimte daarbuiten (de randen) lopen iets van de processor weg, maar dat zou geen probleem moeten zijn, volgens mij is de processor vrijwel volledig bedekt door die 2x2cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218752

pootjes af breken ? :P
lomp geweld wint altijd (uhm nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
duh...hoe krijg ik dan die koeler weer op het moederbord? Het ziijn die clickunits die je in het moederbord drukt.

[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 16-07-2007 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

edit:
nvm

[ Voor 85% gewijzigd door BalusC op 16-07-2007 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218752

stefijn schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:03:
duh...hoe krijg ik dan die koeler weer op het moederbord? Het ziijn die clickunits die je in het moederbord drukt.
Maar zitten die pootjes niet zo dat je ze eraf kan halen want ik vind het anders eigelijk best asociaal van Artic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 218752 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:33:
[...]

Maar zitten die pootjes niet zo dat je ze eraf kan halen want ik vind het anders eigelijk best asociaal van Artic :P
Misschien gaat dat wel, maar de metalen houder waar ze in zitten komt ook lager uit dan het blok.

edit: nog eens naar gekeken, en die metalen houder kan losgeklikt worden en dan zou het wel moeten lukken

Volgende week of zo maar eens mee aan de slag. Ben alleen bang dat het allemaal niet veel uitmaakt...

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 16-07-2007 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlKoekie
ik heb mijn 2 E6600 procjes maar even aan de tand gevoeld vandaag, met dit lekker warme weer.

mijn eigen E6600 draait momenteel 26 idle 42 stress (met 334 fsb, dat is 25% overclock van 2.4 naar 3.0 GHz). dit is een "Philippines" modelltje (mijn kamertemperatuur is 24,8 graden atm)

de E6600 van mn pa draait momenteel 38 idle 51 stress (met 334 fsb, dat is 25% overclock van 2.4 naar 3.0 GHz). dit is een "Malay" modelltje (beneden is het 23,6 graden atm)

beiden staan op een Vcore van 1.325 Volt en hebben een 9500 van zalman erop zitten, met het toerental op minimaal. de onderkant van mijn koeler is tot een spiegel gepolijst in de fabriek, die van mn pa is helaas niet zo mooi, daar zitten de cirkels van de freesmachine nog op (moet ik zelf nog een keer polijsten)

het verschil kan bij mij dus liggen aan de verschillende CPUs, of de onderkant van de koelers (ik heb nog geen crosscheck gedaan :-)
owja, mijn bijde heatsinks op de processor zelf zijn keurig recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94923

rlKoekie schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:33:beiden staan op een Vcore van 1.325 Volt en hebben een 9500 van zalman erop zitten, met het toerental op minimaal. de onderkant van mijn koeler is tot een spiegel gepolijst in de fabriek, die van mn pa is helaas niet zo mooi, daar zitten de cirkels van de freesmachine nog op (moet ik zelf nog een keer polijsten)
Gebruik je verder geen pasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlKoekie
ja allebij met pasta, een klein beetje Artic silver 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Is het niet raar dat je 1,2 graden hoger dan kampertemperatuur komt met je koeler op minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:13:
Is het niet raar dat je 1,2 graden hoger dan kampertemperatuur komt met je koeler op minimaal?
Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Dat wilde ik dus weten o.O Hij draait op luchtkoeling (als ik me niet vergis is zalman 9500 een luchtkoeler :+ ) en 1,2 graden is echt niet zoveel. Al is het idle, zijn processor werkt wél en de omgeving (in de kast dus) is ook niet echt helemaal op kamertemperatuur, het lijkt me verkeerde waardes, maar ik vraag daarom dan ook of dat normaal is of niet. Misschien weet jij er meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191007

Welk mobo gebruik jij btw vor die fan met pwm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 220263 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 14:38:
[...]

Dat wilde ik dus weten o.O Hij draait op luchtkoeling (als ik me niet vergis is zalman 9500 een luchtkoeler :+ ) en 1,2 graden is echt niet zoveel. Al is het idle, zijn processor werkt wél en de omgeving (in de kast dus) is ook niet echt helemaal op kamertemperatuur, het lijkt me verkeerde waardes, maar ik vraag daarom dan ook of dat normaal is of niet. Misschien weet jij er meer van.
Ik heb ook het idee dat je jezelf voor de gek houdt (laat houden door bep. software) als je denkt dat je computer inderdaad - overclocked en wel - maar een graadje warmer wordt dan kamertemperatuur. En dat met meen ik ook nog weinig airflow in de kast. Ik vraag me af wat de temperatuur is van de lucht in de kast, of bijv. bij de uitstroom.

De echte CPU-temp is misscein wel gewoon een graad of 10 hoger (en dat zou volgens mij een stuk reeeler zijn).

Mijn computer geeft globaal 2 waarden uit diverse progs: 40 idle, 52 load of grofweg 10 graden warmer. Welke is dan de waarheid??

Misschien is het bij jou wel 26 idle, en bij andere software 36 idle (weet niet welke je geprobeerd hebt inmiddels). En wat is het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarmee smeer je de pasta het beste uit? Dat je koeler dit versprijdt geloof ik niet zo in eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223711

Anoniem: 94923 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:10:
Waarmee smeer je de pasta het beste uit? Dat je koeler dit versprijdt geloof ik niet zo in eigenlijk...
Is toch echt zo. Klein streepje (of rijstkorreltje) pasta erop, koeler er los op, 2 x slagje draaien (indien je ruimte hebt) en definitief bevestigen. Als je dan een paar dagen de koeler eraf haalt dan zie je de pasta over vrijwel de hele IHS zitten.

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik doe altijd zo'n mooi plastic handschoentje aan (uiteraard schoongemaakt met alcohol) en verspreid 't dan goed met m'n vinger. Werkt beter dan een creditcard, stanleymesje of je koeler 't laten verspreiden in mijn ervaring.

En ja, rijstkorreltje is dan precies genoeg om de hele CPU te bedekken met een heel dun laagje.

[ Voor 18% gewijzigd door Neoptolemos op 24-07-2007 11:31 ]

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211676

De koelpasta is prima verdeeld echter wat ik op de foto zie ik geen AS5.... ws maakt je koeler niet goed contact en zit hij net scheef. Kijk eens op het koperen koelblok ergens op rust zie die mooie condensators aan de zijkant bijvoorbeeld.... als laatste oplossing kun je die plastick pootjes van de koeler verwijderen en met M4 boutjen vastzetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neoptolemos schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:29:
Ik doe altijd zo'n mooi plastic handschoentje aan (uiteraard schoongemaakt met alcohol)
Dit zag ik inderdaad op een paar Google Video's. Kan ik gewoon Whiskey of Terpentine pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jongens tegenwoordig hebben we toch gewoon dit spullekke : pricewatch: Zalman Super Thermal Grease ZM-STG1 :?

Makkelijk aan te brengen en eraf te halen en ik kan het weten sinds ik onlangs na 6 maanden mijn 1900XTX van een vers laagje heb voorzien :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waaruit lijdt je af dat dit de beste pasta is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 94923 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 13:32:
Waaruit lijdt je af dat dit de beste pasta is?
Ehh gewoon een heleboel Reviews die AS5 en STG1 vergelijken :?

Scheelt 0,0 en dat Zalman spullekke is makkelijker weg te halen en aan te brengen dus waarom zou je het niet kopen denk ik dan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08-2024
en waarom wordt alles nog steeds met AS5 vergeleken dan? zijn zat TIM's die beter zijn dan AS5.
Alleen iets minder bekend helaas...geef meteen antwoord op mn eigen vraag.. :P
Lijstje van xtreme
Ik krijg volgende week de Shin-Etsu X23 binnen. Ben benieuwd!

De vinger-in-een-zakje om het eerst uit te smeren vind ik zelf trouwens het beste werken. Weet je tenminste zeker dat alles is verspreid en gelijkmatig verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Anoniem: 94923 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:40:
[...]

Dit zag ik inderdaad op een paar Google Video's. Kan ik gewoon Whiskey of Terpentine pakken?
Ik gebruik alcohol (bij de apotheker, vragen om alcohol voor apparatuur) 96%, maar ik denk dat terpentine ook wel werkt. Ook een plastic zakje (zoals lucas81 zegt) werkt.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb er verder niks meer aan gedaan, maar sinds gisteren merk ik dat de temperaturen nog behoorlijk gezakt zijn.

Nu Idle volgens TAT en Everest: Core1 35 en Core2 33 graden! :) (was +/- 5 graden hoger na de laatste installatie)

Dat is met de standaardkoeler :)

Volgens Asus Suite en PC Probe is de CPU 43 graden (dat is ook de temperatuur die bij CPU in Everest staat)

Het staat nog wel op de planning om die Arctic Freezer Pro als een spiegeltje te polijsten, maar voorlopig andere zaken te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 29-07-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223711

stefijn schreef op zondag 29 juli 2007 @ 12:58:
Ik heb er verder niks meer aan gedaan, maar sinds gisteren merk ik dat de temperaturen nog behoorlijk gezakt zijn.
Buiten was het anders ook fris. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
lucas81 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:13:
...
Ik krijg volgende week de Shin-Etsu X23 binnen. Ben benieuwd!
...
Waar heb je die Shin-Etsu X23 gekocht? Ben ook zeer benieuwd naar dat spul. Ik kon het alleen nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 09:37
Hey kerel, mijn e6600 schiet soms ook naar de 90-100 graden maar dat is een fout!
Want als je naar de cores apart kijkt zijn ze wel normaal. Gewoon ff herstarten voor de goede temp en de cpu fan door de heetste core laten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Anoniem: 223711 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 13:31:
[...]

Buiten was het anders ook fris. ;)
22 graden kamertemperatuur tegen 24 voorheen (zie begin topic), dus daar zit inderdaad ook wat winst, maar geen 5 graden!
Pagina: 1