Toon posts:

MacBook garantie

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een MacBook koop via de online Apple Store (in dit geval via de online Apple Store Onderwijs) heb ik standaard 1 jaar garantie.

Vraag 1: Stel er is een defect en hij moet opgestuurd worden, moet ik dan zelf betalen voor verzending of krijg ik dan een gefrankeerde doos? Of is dat alleen als je AppleCare hebt?

Vraag 2: Het is een laptop voor gebruik op en onderweg naar de universiteit. Is het aan te raden om geld neer te tellen voor AppleCare?

Verwijderd

Topicstarter
(Btw, over vraag 2: ja, ik heb http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/972703 gelezen, maar ben benieuwd naar wat andere studenten gedaan hebben wat betreft AppleCare.)

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 01:31

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik ben ook een student en ik ben ook van plan om AppleCare aan te schaffen. Doch moet ik melden dat ik er nog zwaar aan twijfel. Zeker gezien de nieuwe Europese garantie wetgeving die sinds 1 januari 2005 geld. Zie deze info!

Vandaar ook dat Apple eigenlijk mijn rug op kan met hun standaard 1 jaartje garantie :+ . Maar begrijp me nu niet verkeerd. Ik vind Apple best oké. Anders had ik nooit een MacBook Pro bij hun gekocht >:). Maar hun garantiebepaling is toch iets waarbij ik mijn twijfels heb.

Verwijderd

vraag 1: Je kan hem altijd langs brengen naar een apple center met een service point. Dan kunnen ze daar iets repareren en hoef je hem niet op te sturen.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:34
Er bestaat in de benelux geen mail-in service voor Apple notebooks. Je zult dus inderdaad langs moeten gaan bij een Apple Authorized Service Provider (AASP).

Betreft AppleCare. AppleCare is een optie, ik denk dat de meeste mensen er gewoon voor kiezen als een stukje gemoedsrust. Mocht er wat met je Mac zijn, dan kun je de eerste 3 jaar zonder gedoe en problemen naar zo'n AASP voor een diagnose / reparatie. Bovendien kun je zonder extra kosten (alleen de telefoonkosten) gebruik maken van de helpdesk.

Zie ook > http://www.apple.com/nl/support/products/

De discussie over 1 jaar garantie is al vaak gevoerd. Zoek hier maar eens op GoT in Apple Talk.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In de voorwaarden van AppleCare staat er iets van als je niet de in buurt woont van een Servicepunt, dan kan Apple je een doos doen toekomen om de computer in te verzenden, weet niet of dit ook voor notebooks geldt (staat er niet specifiek bij dacht ik).

Lijkt me ook meer dan logisch, mijn ouders hebben geen auto, dichtsbijzijnde punt is in Zwolle (ik woon in Meppel), dat wordt voor mij een treinkaart kopen, 20 min in de trein en dan nog eens met de bus (dan ook nog eens een strippenkaart) waarschijnlijk. En dat met een iMac zeker, dacht het even niet Apple...

[ Voor 13% gewijzigd door Frietsaus op 14-07-2007 18:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips en info. Ik heb gekeken, er zit gelukkig ongeveer 20 km weg een AASP.

M'n iMac heb ik trouwens gekocht bij MacHouse in Rotterdam, zonder AppleCare. Na ongeveer 1,5 jaar nog niks mis mee.

Die recht op 2 jaar garantie in de Europese regelgeving had ik al vaker wat vaags over gelezen, maar die link was duidelijk. Ook ga ik er maar van uit dat nu de MacBook een wat volwassener product is de kans klein is dat er iets aan gaat mankeren, behalve misschien een harde schijf (die je toch zelf kan vervangen, toch?).

Ik denk dat ik "slechts € 319,00" niet over ga hebben voor AppleCare...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 20:39:
Bedankt voor de tips en info. Ik heb gekeken, er zit gelukkig ongeveer 20 km weg een AASP.

M'n iMac heb ik trouwens gekocht bij MacHouse in Rotterdam, zonder AppleCare. Na ongeveer 1,5 jaar nog niks mis mee.

Die recht op 2 jaar garantie in de Europese regelgeving had ik al vaker wat vaags over gelezen, maar die link was duidelijk. Ook ga ik er maar van uit dat nu de MacBook een wat volwassener product is de kans klein is dat er iets aan gaat mankeren, behalve misschien een harde schijf (die je toch zelf kan vervangen, toch?).

Ik denk dat ik "slechts € 319,00" niet over ga hebben voor AppleCare...
Als fabrikant zijnde ben je niet verplicht om garantie te geven, het is een mooie bijkomstigheid dat je 365 dagen garantie krijgt. Als je dit produkt koopt ga je akkoord met deze voorwaarden van 1 jaar beperkte garantie. Wil je beroep doen op je Consumentenrecht, moet je gaan huilen bij degene waar je het koop contract hebt afgelsoten, in Jou geval dus de Machouse ;)

• viva_la_buis
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02-2021
Vraag2: Volgens mij heb je meer aan een goede electronica verzekering waar valschade achtige dingen ook ondervallen. Ik vraag me af of dat soort (reis)schades wel onder applecare vallen.

• ericafterdark
Frietsaus schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:01:
In de voorwaarden van AppleCare staat er iets van als je niet de in buurt woont van een Servicepunt, dan kan Apple je een doos doen toekomen om de computer in te verzenden, weet niet of dit ook voor notebooks geldt (staat er niet specifiek bij dacht ik).

Lijkt me ook meer dan logisch, mijn ouders hebben geen auto, dichtsbijzijnde punt is in Zwolle (ik woon in Meppel), dat wordt voor mij een treinkaart kopen, 20 min in de trein en dan nog eens met de bus (dan ook nog eens een strippenkaart) waarschijnlijk. En dat met een iMac zeker, dacht het even niet Apple...
Niet in Nederland. In Nederland bestaat er een onsite service voor de Apple desktop computers wanneer je een AppleCare Protection Plan hebt en telefonisch laat vaststellen (met de helpdesk) dat er een defect is. Notebooks moet je zelf langs brengen bij een AASP. En ja, dat kan vervelend zijn als je in de regio Enschede bijvoorbeeld woont.

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
viva_la_buis schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:03:
Vraag2: Volgens mij heb je meer aan een goede electronica verzekering waar valschade achtige dingen ook ondervallen. Ik vraag me af of dat soort (reis)schades wel onder applecare vallen.
Uhm nee val schade en water schade vallen er den ik niet onder.

Als je echt een muts bent met je tas moet je inder daad zo'n verzekering afsluiten.
Ik heb er nu 1 jaar macbook op zitten. Ding heeft geen deukje niks. (ja, wat krasjes, en mijn rj45 poort is stuk)

inno

• Frietsaus
  • Niet online
Eiríkr schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:04:
[...]

Niet in Nederland. In Nederland bestaat er een onsite service voor de Apple desktop computers wanneer je een AppleCare Protection Plan hebt en telefonisch laat vaststellen (met de helpdesk) dat er een defect is. Notebooks moet je zelf langs brengen bij een AASP. En ja, dat kan vervelend zijn als je in de regio Enschede bijvoorbeeld woont.
Fijn is dat, dat verwacht ik dus niet van een merk als Apple. Zelfs Acer haalt de computer nog netjes op (zoals het hoort!).

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:48
Frietsaus schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:12:
[...]

Fijn is dat, dat verwacht ik dus niet van een merk als Apple. Zelfs Acer haalt de computer nog netjes op (zoals het hoort!).
Oh ja? in mijn geval toch niet hoor, en ben toen m'n Acer laptop 3maanden kwijt geweest voor reparatie.
Zo zal je overal wel wat hebben. (En over de bouwkwaliteit van de Acer spreken we nog niet eens)

[ Voor 8% gewijzigd door memento__mori op 17-07-2007 11:06 ]

• Frietsaus
  • Niet online
Goed, dan pakken we Asus... hun laptops van 600 euro worden ook netjes opgehaald. Ik had het hier niet over de bouwkwaliteit, maar over de garantie. Hoewel op de Acer site altijd Carry-in stond, werden de laptops bij veel mensen toch opgehaald. Dat je hem lang kwijt bent, niet ok, maar het gaat mij hier puur om het ophalen/opsturen of niet.

Maar goed, ik zal ermee leren leven, wist ook wel enigzins dat het zo was (maar ja, dan lees je de voorwaarden...). Heb het even bekeken, 20 min trein, 10 min bus en 5 min lopen, en dat is alleen de heenweg... Ach, laten we dan maar hopen dat mijn MacBook niet kapot gaat. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Frietsaus op 17-07-2007 11:20 ]

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
Frietsaus schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:16:
Goed, dan pakken we Asus... hun laptops van 600 euro worden ook netjes opgehaald. Ik had het hier niet over de bouwkwaliteit, maar over de garantie. Hoewel op de Acer site altijd Carry-in stond, werden de laptops bij veel mensen toch opgehaald. Dat je hem lang kwijt bent, niet ok, maar het gaat mij hier puur om het ophalen/opsturen of niet.

Maar goed, ik zal ermee leren leven, wist ook wel enigzins dat het zo was (maar ja, dan lees je de voorwaarden...). Heb het even bekeken, 20 min trein, 10 min bus en 5 min lopen, en dat is alleen de heenweg... Ach, laten we dan maar hopen dat mijn MacBook niet kapot gaat. :)
en dat vind jij lang ?

Ik gok dat ik wel uurtje of 2 in de trein zit.

inno

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 23:16
mr.inno schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:51:
[...]
Gemiddeld 2u30 bus + 10 minuten wandelen per dag tijdens het schooljaar...

Of je garantie neemt of niet hangt er maar vanaf wat je zelf wil betalen ervoor. Wacht de eerste maanden af dat je je Macbook hebt, heb je dan geen problemen dan is het waarschijnlijk niet lonend om AppleCare aan te schaffen. Heb je dan echter wel problemen kan het zijn dat je best AppleCare aankoopt.

Everything is possible if you really want it.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Geen direct antwoord op je vraag, maar als je er naar doorvraagt bestaat er ook nog een ander soort verlengde garantie: Parts & Labour. Aanmerkelijk goedkoper, en volgens mij alleen beschikbaar voor studenten en dan nog alleen direct bij aanschaf van de MacBook.

Zoef

• Frietsaus
  • Niet online
mr.inno schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:51:
[...]

en dat vind jij lang ?

Dat vind ik lang ja... ...om een product gerepareerd te krijgen. Ik vind dat ik daar helemaal geen moeite voor hoef te doen als het niet mijn schuld is dat een product kapot gaat. Maar zoals ik al zei, daar leer ik wel mee leven...

• ericafterdark
Zpottr schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:16:
Geen direct antwoord op je vraag, maar als je er naar doorvraagt bestaat er ook nog een ander soort verlengde garantie: Parts & Labour. Aanmerkelijk goedkoper, en volgens mij alleen beschikbaar voor studenten en dan nog alleen direct bij aanschaf van de MacBook.
Ja, je kunt dan geen gebruik maken van de helpdesk (dat is namelijk ook een deel van het standaard AppleCare Protection Plan) en verlengt puur en alleen de garantie inderdaad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n MacBook online besteld... zou volgende week er moeten zijn. Duurt wel lang i.v.m. een custom configuration omdat ik International English gekozen heb.

Maar waar kun je die extra parts & labour garantie vinden?

• Frietsaus
  • Niet online
Die kan dacht ik alleen telefonisch.
Pagina: 1