Toon posts:

Mobo ondersteunt mijn geheugen niet...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers

Ik heb een probleem en hoop dat iemand mij zal kunnen helpen.

Mijn pa heeft een best wel oude pc en deze heeft een Asus mobo P5VD1-X.
Volgens het instructieboekje ondersteunt deze alleen bepaalde types ddr... waaronder Kingston ddr400 cs3 (KVR400X64C3A/512) en ddr333 cd2.5 (KVR333X64C25/512).

Ik heb echter voor hem 2 reepjes ddr400 cs2.5 aangeschaft en het systeem draait best goed: het enige probleem is dat Vista deze pc niet kan classificeren. Als deze geheugen aan het testen is, krijg ik een blauw scherm met bad_pool_caller error.

Zo te zien wil de mobo met mijn geheugen niet samenwerken. In andere applicaties draait alles echter perfect.

Het is wel een beetje raar: het type geheugen is gewoon goed, het is ddr400... het enige probleem zit in cs.. .deze is i.p.v. een langzamere 3 een 2.5

Wat kan ik in dit geval doen? Ik heb al een nieuwste BIOS geinstalleerd en het mocht niet baten.
Is dit een groot probleem? Of is het gewoon een kwestie van support? Zal ik in de toekomst geen problemen krijgen?

Alvast bedankt.

Verwijderd

CS is niet de enige latency die van belang is. Kijk eens wat er gebeurd als je de andere timings ook wat minder strak zet in de BIOS. En kijk eens of je het ook op SPD kunt zetten.

Ook nog slim is om het geheugen domweg echt te testen met bv. memtest.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. dus je zegt dat het niets uitmaakt welke Cs mijn geheugen heeft toch?
Ik dacht het ook... 3 of 2.5... het moet niet veel uitmaken: het enige wat van belang is, is dat het ddr400 geheugen is....

Ik zal eens met de timing experimenteren...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:32
Toevallig een nvidia videokaart en niet de nvidia drivers geinstalleerd? Als Vista je grafische kaart dan gaat classificeren crasht je systeem op de videodriver. Het lijkt me erg sterk dat je alleen de classificatie van vista niet kunt gebruiken met verkeerd geheugen.

Verwijderd

Jawel het maakt zeker uit. Maar meestal wordt geheugen aangeduidt met zoiets als 3-3-3-10. En elk cijfer daarin is een andere timingswaarde. CAS, RAS, enz. Hier kun je vast wel wat over vinden in de geheugenFAQ bovenaan in dit forum.

Het belangrijke is dat je geen timings gebruikt die strakker zijn dan wat de fabrikant heeft opgegeven. Dus wat jij doet, door 2.5 op 3 te draaien, is prima. Dat moet ook gewoon kunnen. Maar er spelen ook dingen zoals voltage e.d. Sommige mobo's zijn inderdaad erg kieskeurig.

PMG FAQ

RAM FAQ

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties... ik ben nu van alles aan het proberen en het wil gewoon niet lukken... Op zich moet het geheugen op CAS 3 prima moeten draaien... maar ik weet even niet hoe ik de rest van de timing moet instellen.... :( hmm

Verwijderd

Google eens op de exacte foutmelding dan. Inclusief de 0000xnogwat melding die je krijgt.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Je moet even het programma CPU-Z downloaden. Dat programma kan de ingestelde timings lezen en ook de spd timings.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
heb ik gedaan... maar ik heb niets kunnen vinden...

Het probleem zit zeker in de timings....

Ik heb het geheugen op 333Mhz i.p.v. 400Mhz laten draaien en de classificatie in Vista wordt met succes voltooid....

Ik ga s even CPU-z downloaden... danke je ....

Hopelijk zal het mijn probleem verhelpen....

Tot nu toe heb ik veel geprobeerd: cas3 3-3-8, 4-4-8, 4-4-9... het wil gewoon niet lukken.... :(

Verwijderd

Zet ze eens zo ruim als maar kan.

En kijk eens goed of het wel echt DDR400 is en niet stiekum DDR333.

SPD is de waarde die de fabrikant inprogrammeert. Als een mobo dat uitleest kan ie die waardes aanhouden. Het zijn vaak de waardes die het snelst zijn maar nog wel veilig, maar niet altijd. Mijn geheugen bv. heeft een SPD van 5-3-3-15* op 333 MHz. Maar het is rated op 3-3-3-12 door de fabrikant. En in werkelijkheid trekt het makkelijk véél meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even met CPU-z de spd timings gecheckt: deze zijn alleen Cas 2.0 (weet ik niet meer) en Cas 2.5 (3-3-8)

Ik hoop dat het niet betekent dat mijn geheugen CAS 3 niet aankan... ik zal eens alles op maximum zetten... even kijken....

Verwijderd

Hogere getallen = losser. Lagere getallen = strakker. Hoe lager, hoe zwaarder het is voor je geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja.. dat snap ik wel

Ik heb net mijn geheugen even op CAS 2 gezet en de timings zijn 3-3-8... Alles werkt perfect, maar de classificatie in Vista wordt afgebroken met dezelfde foutmelding....

Op CAS 3.0 heb ik alle mogelijke timing geprobeerd, zelfs 5-5-15, en tijdens de classificatie bevriest alles...

Hmm.. .zo te zien heeft dit Kingston geheugen geen CAS 3 ondersteuning... Het lijkt me wel een beetje raar...

Een mogelijke oplossing voor me is mijn geheugen op 333Mhz te laten draaien, maar ik denk dat het snelheidsverlies erg groot zal zijn (i.v.m. 400Mhz) toch?

Als ik het geheugen op 400Mhz Cas 2 zal laten lopen, dan ben ik bang dat er plotseling een fout zal optreden waardoor alles zal crashen. Mijn pa zegt dat hij al een paar keer een foutmelding zag... Het kan natuurlijk niet aa het geheugen liggen, maar ik wil het systeem voor hem zo stabiel mogelijk maken...

hmmm... wat een gedoe... nu weet ik even niet wat ik moet doen... :(

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Memtest draaien heb je zover ik nalees nog niet gedaan. Met dat programma stress test je het geheugen. Als je daar foutmeldingen krijgt, dan heb je inderdaad een probleempje. Als je geen foutmeldingen krijgt lekker doorgaan er mee.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Dank je... zal ik even doen...

Maar volgens mij moet je deze memtest onder DOS draaien en een iso branden... ik zal eens even kijken

• timbry
Je zou het geheugen ook nog van bank kunnen wisselen.Maar ik denk ook dat het 333mhz geheugen is.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk het niet... het is een Kingston geheugen, met garantie, gesealed en wel... gekocht bij simmcity.nl

Verwijderd

Die kunnen ook fouten maken. Zelfs de fabrikant kan verkeerd labelen.

• timbry
Om uit te sluiten dat het aan het geheugen ligt, moet je het toch testen met memtest. De beste methode is om te beginnen met de reepjes apart te testen. Om het geheugen goed te testen moet je ongeveer 10 uur per reepje testen. Levert dat geen fouten op, dan test je ze beide.

• timbry
je kunt dan ook meteen zien of het geheugen op 200 of op 166mhz loopt.

Verwijderd

Topicstarter
oke... de memtest is nu al bezig.... hij staat al op 30%.... het zal dus ongeveer 50 minuten duren... Best snel, ik weet niet waar het aan ligt.

En als het programma een fout zal vinden, dan denk ik dat ik dit reepje terug zal sturen (weet niet of ze het zullen accepteren) en het langzamere ddr 3200 cas 3 nemen...
Volgens mij is het gewoon een compabiliteitsprobleem: het oude mobo wil het nieuwe geheugen met cas 2.5 maar wel van een juist formaat niet hebben... stom stom...

Verwijderd

Een memtest draait in loops. 1 loop zegt niet zo heel veel. Daarom laat je ze meestal ook een paar uurtjes draaien.

Het is echter ook goed mogelijk dat je mobo niet lekker is en daarom die 400 mhz niet aankan. Heb je alle settings al eens op failsafe gezet in de bios?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm... ik zou niet weten wat een failsafe is.... bij de memory settings zie ik deze nergens staan ....

Btw, ik gebruik de nieuwste versie van memtest (3.3) en deze werkt volgens mij niet met loops... tenminste ik zie deze ook nergens staan... Het lijkt erop dat het een grote test is (nu staat ie al op 70%)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 01:22 ]

Verwijderd

Alsjeblieft. Lees de handleiding van het moederbord eens. Failsafe is echt een basisbegrip. Daarmee zet je je bios naar waardes die zeer conservatief zijn.

Verwijderd

Topicstarter
oke... nu snap ik het...
maar goed... ik zal eens eerst de uitslag van de test afwachten en morgen zal ik laten weten hoe het gegaan is...

Dank je wel voor je hulp...nu weet ik wat meer over het geheugen en mijn probleem...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 01:29 ]

• timbry
Je draait nu memtest voor windows, maar je kunt beter de dos versie gebruiken. Die start je meestal op via een floppy. of een bootable cd.

Verwijderd

Topicstarter
nee nee... ik draai deze wel vanaf een bootable cd....

Verwijderd

Topicstarter
ja... hier ben ik weer.... de memtest draait al 4 uur lang (nu is het al een zevende loop) en tot nu toe heeft het programma geen fouten kunnen ontdekken... Zo te zien is het een prima geheugen (kon ook niet anders: het is Kingston), wel jammer dat er voor mijn oude mobo geen nieuwe bios'en meer uitkomen... dit probleem kan heel snel gefixed worden, denk ik

Ik ga nog even door met de tests en als het geheugen helemaal goed zal blijken, dan zal ik het blijven gebruiken...

Verwijderd

Met welke timings en op welke snelheid heb je dat getest? Dezelfde waarbij het in Windows mis gaat? Anders heeft het geen zin natuurlijk.

Klok het geheugen anders trager tot het stabiel werkt, en update dan alle drivers en windows en alles wat je kunt vinden. Wellicht dat het helpt en dat het daarna terug kan naar DDR400. Ook al is het met losse timings.

Wat doet je pa trouwens met die PC? Als ie wat mailt en surft en zo, dan boeit het niet eens of het op DDR333 of DDR400 speeds draait. Ja het is jammer maar je pa kan dan wel gewoon z'n ding doen.

Je kunt trouwens ook eens kijken welke chips op het reepje zitten. Dus niet kijken naar de sticker die er op zit maar echt naar de chips kijken. En die getallen door Google gooien. Misschien is het stiekum toch echt DDR333.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
:) dank je wel

Ik heb geen twijfels over de kwaliteit van het geheugen... Het probleem is het oude mobo waarvoor Asus geen biosupdates meer uitbrengt (zo te zien).

Nu test ik het geheugen met recommended settings: cas 2.5, 3-3-8 ... De test is al ruim vijf uur bezig en heeft geen fouten kunnen vinden...

Als ik het geheugen op 333Mhz zet, dan krijg ik geen foutmeldingen bij classificatie in Vista.

Ik heb er net met mijn pa over gehad en die zegt dat hij alleen maar fouten krijgt tijdens de Vista classificatie en als hij een of ander programma voor RAM-optimisatie gebruikt. Tijdens normaal gebruik doet Windows heel normaal...

Wat ik van plan ben te gaan doen, is het checke hoe het geheugen zich gaat gedragen als ik het i.p.v. Dual Channel in Single Channel zal zetten en ik wil dit geheugen ook even op mijn pc testen.

Waarschijnlijk controleert Vista tijdens de classificatie de manier waarop het mobo met het geheugen communiceert en geeft een foutmelding aan, omdat BIOS cas 2.5 op ddr400 niet ondersteunt (volgens het instructieboekje dan)

Zolang het goed gaat, laat ik alles staan zoals het is. Ik heb op de pc van mijn pa CS, Stalker en wat andere games gespeeld en er nooit problemen mee gehad... Schijnbaar is het "no big deal" en is het een kwestie van BIOS update (misschine brengen ze nog een nieuwere versie uit... wie weet)

In ieder geval ga ik nog door met het testen en zal mijn bevindingen hier posten.
HlpDsK, enorm bedankt voor je hulp... ik waardeer het zeer....

Hij doet met zijn pc inderdaad niet veel: een beetje op Internet surfen, mailen, muziek beluisteren en af en toe tegen de bots in CS:Source gamen...

Verwijderd

kijk even bij asus duitsland.
Meestal hebben hun wel nieuwe beta bios liggen (alleen wel in duitsetaal)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 23:08:
kijk even bij asus duitsland.
Meestal hebben hun wel nieuwe beta bios liggen (alleen wel in duitsetaal)
hmm.. dat wist ik niet..

Net even gekeken op www.asus.de De laatste versie is hier ook 0704.. Jammer...

Verwijderd

Ik zou dat programma voor optimalisatie van het geheugen er iig gewoon afmikken. XP kan best aardig z'n eigen boontjes doppen als het op geheugenbeheer aankomt. Vista dus ws. ook wel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 23:33:
Ik zou dat programma voor optimalisatie van het geheugen er iig gewoon afmikken. XP kan best aardig z'n eigen boontjes doppen als het op geheugenbeheer aankomt. Vista dus ws. ook wel.
:) ja.. dat zullen we zeker doen...

Maar weet je misschien hoe lang ik de memtest nog moet laten draaien? Het programma is al bijna 6 uur bezig (8ste loop) en heeft tot nu toe geen foutjes ontdekt? Stopt het van zelf als het klaar is of gaat het oneindelijk lang duren?

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 23:45 ]

Verwijderd

Het gaat oneindig door. Na die 6 uur zou ik het wel geloven.

Het frappante is alleen .. als je geen foutmeldingen krijgt mag je toch redelijkerwijs aannemen dat niet alleen het geheugen goed is, maar ook dat je mobo prima met het geheugen overweg kan op die frequentie en timings. Als je dan in Vista toch problemen hebt is dat een softwareissue. Dat optimalisatieprogramma kan dingen in de war gooien. Test dus eens zonder die software. Verder kan Vista mss wel een foutmelding geven als je expliciet gaat testen, maar als de PC verder prima werkt zou ik me daar niet te druk over maken.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 23:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 23:49:
Het gaat oneindig door. Na die 6 uur zou ik het wel geloven.

Het frappante is alleen .. als je geen foutmeldingen krijgt mag je toch redelijkerwijs aannemen dat niet alleen het geheugen goed is, maar ook dat je mobo prima met het geheugen overweg kan op die frequentie en timings. Als je dan in Vista toch problemen hebt is dat een softwareissue. Dat optimalisatieprogramma kan dingen in de war gooien. Test dus eens zonder die software. Verder kan Vista mss wel een foutmelding geven als je expliciet gaat testen, maar als de PC verder prima werkt zou ik me daar niet te druk over maken.
:)
Nu weet ik voldoende...
Nogmaals bedankt voor jullie reacties (vooral HlpDsK heeft me enorm veel geholpen)...
Het systeem is op zich best stabiel met dit geheugen... Het programma voor de optimisatie is niet geinstalleerd, dus misschien ligt het aan Vista zelf... maar goed... we komen er wel uit..

Dank je wel en tot ziens... ;) Dit topic kan nu dicht!
Pagina: 1