E6600 en Q6600

Pagina: 1
Acties:
  • 3.050 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 21:02
omdat het hier wat beter past stel ik hier mijn vragen

in een ander topic werd gezegd dat je de E6600 makkelijk kunt klokken op 3.0 ghz zonder extra koeling nodig te hebben of iets anders te veranderen dan alleen de fsb op 333 in te stellen in de bios.

is dat waar?

ik ben verder niet van plan hoger te klokken, misschien ergens in de toekomst, maar voor nu lijkt me 3.0 genoeg.

op dit moment heb ik nog geen systeem, dus ik had nog een idee/vraag:
is de Q6600 net zo makkelijk te klokken op 3.0 ghz (ook zonder extra koeling e.d. door alleen de fsb te veranderen)?

verder was ik van plan 800mhz geheugen te nemen, maar als je dan tot 3.0 ghz overklokt, heeft dat geheugen dan wel zin? heeft het meerwaarde(in de praktijk uiteraard)?

maakt het uit als het gewoon budget geheugen is(dus niet met speciale latency etc)

verder zou ik dit gaan doen met een gigabt mobo: GA-P35C-DS3R dus dat moet geen problemen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

De E6600 heeft een multiplier van 9 en 9x333Mhz is 3Ghz dus het klopt dat deze actie een E6600 op 3Ghz geeft. Dit is met een beetje koeler ook prima te koelen. Zelf zou ik wel de stock koeler vervangen door een goede scythe ofzo (ninja).

De Q6600 heeft volgens mij ook een multiplier van 9 en dus zou die met het instellen van een 333Mhz FSB ook op 3Ghz uit moeten komen. Dit geeft echter wel flink meer warmte en ik denk dat je om dat te koelen toch wel graag een thermalright 120 extreme wilt hebben. Verder weet ik niet zeker of de E6600 uberhaupt zo makkelijk hoog klokt, hiervoor zou je wat reviews moeten zoeken.

Qua geheugen: 800Mhz ddr (PC2-6400) draait effectief op 400 Mhz, je zou je fsb dus zonder je geheugen over te klokken op 400Mhz kunnen zetten. Neem je 666Mhz DDR (PC2-5400) dan is de effectieve klok 333Mhz en ga je dus als je boven de 3Ghz gaat zitten voor je cpu ook je geheugen overklokken wat problemen kan geven. Het is dus aan jezelf om uit te maken of je duurder 800Mhz geheugen wilt hebben. Het gebeuren met latencies is mij ook niet zo goed bekend, daar zal ik dus niets over zeggen.

[ Voor 25% gewijzigd door anonimoes op 13-07-2007 12:04 ]

Gemberthee: water met een smaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 19:52

antipode

-=Got is in the details=-

Ik heb de e6600 zonder tussenstap gezet van 2,4 op 3 ghz, door fsb te verhogen naar 333Mhz. Wel heb ik een andere dan standaard koeler (freezer pro 7). Nu draait hij prima: idle 30-35 graden, stressed < 55 graden.
Mijn geheugen is kingston pc 5300 (667mhz), dus dat loopt mooi 1:1. Hoger geclocked geheugen heb je voor deze overclock dus niet nodig. Wil je verder dan de 3,0 Ghz, dan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
ok, maar stel dat je na een tijdje hoger wilt klokken en nu dus vast 800mhz geheugen in je systeem zet, werkt dat net zo goed op de 3.0 klok als 667mhz of minder goed omdat hij niet 1:1 loopt.

de kast die ik wil nemen is de Antec nine hundred deze heeft van zichzelf al behoorlijk wat koeling natuulijk.

met 'volgens mij' en 'ik denk' kom ik natuurlijk niet zo ver, ik zou graag horen dat je het zeker weet, anders heb ik er zo weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218752

je kunt dat ramgeheugen en de fsb in de bios op "linked" zetten dan loopt hij automatisch altijd 1:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
maar maakt het uit als het niet 1:1 loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synch
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 16:42
1:1 is beter voor benchmarks etc. maar ik denk dat je er niet veel van merkt.

Ps. hiero e6600 @ 3ghz en idd (zie hierboven) 30-35 graden idle met arctic freezer pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
die arctic freezer pro gaat op de e6600 ipv de standaard koeling?

ik vraag me af of er ook mensen zijn die zonder extra koeling oc't hebben op 3.0 ghz.

en mensen nog ervaring met oc'en Q6600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-03 17:41
antipode schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:12:
Ik heb de e6600 zonder tussenstap gezet van 2,4 op 3 ghz, door fsb te verhogen naar 333Mhz. Wel heb ik een andere dan standaard koeler (freezer pro 7). Nu draait hij prima: idle 30-35 graden, stressed < 55 graden.
Mijn geheugen is kingston pc 5300 (667mhz), dus dat loopt mooi 1:1. Hoger geclocked geheugen heb je voor deze overclock dus niet nodig. Wil je verder dan de 3,0 Ghz, dan natuurlijk wel.
kijk dat is mooi die zocht ik :P heb bijna hetzelfde en dus dan ga ik ook maar is de fsb op 333 zetten en dan op 3GHz draaien heb laatst speciaal de artic freezer pro 7 gekocht dus dat komt goed. ideaal topic voor beginnende clockers :P like meh^^

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
ozakigames schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:49:
1:1 is beter voor benchmarks etc. maar ik denk dat je er niet veel van merkt.
Niet, geheugen sneller geeft een sneller systeem. Al zijn de verschillen minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zeker niet lullig bedoeld maar lees deze twee eens:
PMG FAQ
Frequently Asked Questions TCA

Daarin staat heel veel nuttige info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
Kawaii schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 19:58:
Zeker niet lullig bedoeld maar lees deze twee eens:
PMG FAQ
Frequently Asked Questions TCA

Daarin staat heel veel nuttige info :)
had het al gelezen, en weet je nou wat zo jammer is? dat het totaal niet up to date is.
de TCA is al 1,5 jaar oud en die andere is de laatste post zelfs al 3 jaar oud. de 1e al 5 jaar! t'word tijd dat dat eens geupdate word. veel zal nog wel gelden omdat het algemene info is, maar veel is ook al flink gedateerd en niet meer van toepassing

[ Voor 25% gewijzigd door hrichard op 13-07-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Ik heb na een paar seconden testen gelijk waterkoeling erop gezet omdat de boxed Fan niet ging draaien na boot :| (1 halve slag en toen bleef ie stil staan) Toen ik zag dat hij door boote zonder error, was ik tevereden en ging ik maar waterkoeling installeren.

Ik heb PC6400 geheugen en draai op dit moment 1:1 400x8=3200MHz wel met waterkoeling.
Later wil ik er nog 3,6 van maken ook op 400MHz.

Idle is het 32 graden en Load iets van 50 Vcore heb ik op 1,375 staat ipv 1,325

[ Voor 12% gewijzigd door Bulls op 14-07-2007 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
dus die boxed fan deed het helemaal niet?

je hebt het niet toevallig op 333 geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
hmmz
had net even me CPU fsb op 333 gezet maar toen startte niets meer op geen beeld hij ging wel aan enzo. ff batterij eruit en toen deed die het weer. Maar weet niet waarom dat die fout ging. Heb een artic freezer pro 7 en de rest hieronder met Kingston 5300 667 1024x3 aan geheugen. iemand enig idee?

Intel Core i7 2600k @ 3.4GHz # Asus Sabertooth P67 # GeForce EVGA 8800GTX 768mb # 8gb Corsair Vengeance # 250gb SSD # 2x Samsung SyncMaster 940BF # Logitech G15 // G5 # Coolermaster iGreen power 500w # Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
fingerhead schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 13:50:
hmmz
had net even me CPU fsb op 333 gezet maar toen startte niets meer op geen beeld hij ging wel aan enzo. ff batterij eruit en toen deed die het weer. Maar weet niet waarom dat die fout ging. Heb een artic freezer pro 7 en de rest hieronder met Kingston 5300 667 1024x3 aan geheugen. iemand enig idee?
welke cpu heb je? en batterij? ik hoop dat je stekker bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
cpu staat in me sig e6600

en dat batterijtje van me moederbord want hij ging alleen aan en deed niets meer :P dus vriend zei als je die eruit trekt dan reset die weer ofzo

en weet heus wel eht verschil tussen een batterij en stekker hoor :/

[ Voor 17% gewijzigd door fingerhead op 14-07-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

anonimoes schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:00:
De E6600 heeft een multiplier van 9 en 9x333Mhz is 3Ghz dus het klopt dat deze actie een E6600 op 3Ghz geeft. Dit is met een beetje koeler ook prima te koelen. Zelf zou ik wel de stock koeler vervangen door een goede scythe ofzo (ninja).

De Q6600 heeft volgens mij ook een multiplier van 9 en dus zou die met het instellen van een 333Mhz FSB ook op 3Ghz uit moeten komen. Dit geeft echter wel flink meer warmte en ik denk dat je om dat te koelen toch wel graag een thermalright 120 extreme wilt hebben. Verder weet ik niet zeker of de E6600 uberhaupt zo makkelijk hoog klokt, hiervoor zou je wat reviews moeten zoeken.

Qua geheugen: 800Mhz ddr (PC2-6400) draait effectief op 400 Mhz, je zou je fsb dus zonder je geheugen over te klokken op 400Mhz kunnen zetten. Neem je 666Mhz DDR (PC2-5400) dan is de effectieve klok 333Mhz en ga je dus als je boven de 3Ghz gaat zitten voor je cpu ook je geheugen overklokken wat problemen kan geven. Het is dus aan jezelf om uit te maken of je duurder 800Mhz geheugen wilt hebben. Het gebeuren met latencies is mij ook niet zo goed bekend, daar zal ik dus niets over zeggen.
las bij AnandTech dat door die extra heatpipes the extreme niet goed op een socket 775 past... is dat al verholpen?
The addition of two extra heatpipes is pretty straightforward. However, the location of the added pipes does create some issues with the Intel socket 775 adapter carried over from the current Ultra 120 kit. The adapter frankly won't fit through the heatpipes in the new design. We actually had to bend the Socket 775 adapter to mount the Ultra 120 Extreme on a Core 2 Duo.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

bartgrefte schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 14:54:
las bij AnandTech dat door die extra heatpipes the extreme niet goed op een socket 775 past... is dat al verholpen?
offtopic:
Ik geloof dat de quote die je hier post uit het eerste artikel over de ultra 120 extreme komt. Dit was nog een voorlopige versie. Momenteel is de definitieve versie er en in de tweede review wordt dan ook duidelijk dat de problemen opgelost zijn wat dat betreft. Wel is het nu schijnbaar mogelijk om de koeler ietsje te draaien als hij gemount is op de socket, dat lijkt niet goed te zijn maar ik geloof niet dat de reviewer er erg zwaar aan tilde. De prestaties zijn er in elk geval niet minder om en hoe vaak zit je nou aan je cpu-koeler... (Zie hier voor de definitieve review overigens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

anonimoes schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 15:39:
[...]

offtopic:
Ik geloof dat de quote die je hier post uit het eerste artikel over de ultra 120 extreme komt. Dit was nog een voorlopige versie. Momenteel is de definitieve versie er en in de tweede review wordt dan ook duidelijk dat de problemen opgelost zijn wat dat betreft. Wel is het nu schijnbaar mogelijk om de koeler ietsje te draaien als hij gemount is op de socket, dat lijkt niet goed te zijn maar ik geloof niet dat de reviewer er erg zwaar aan tilde. De prestaties zijn er in elk geval niet minder om en hoe vaak zit je nou aan je cpu-koeler... (Zie hier voor de definitieve review overigens.)
ah okeej :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
hrichard schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:04:
[...]

had het al gelezen, en weet je nou wat zo jammer is? dat het totaal niet up to date is.
de TCA is al 1,5 jaar oud en die andere is de laatste post zelfs al 3 jaar oud. de 1e al 5 jaar! t'word tijd dat dat eens geupdate word. veel zal nog wel gelden omdat het algemene info is, maar veel is ook al flink gedateerd en niet meer van toepassing
offtopic:
Ze zijn wel degelijk (redelijk) up-to-date, ze worden namelijk steeds bijgewerkt. En ja de originele post dateerd van misschien 5 jaar terug, maar dat zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, ik draai een E6600 @ 3464 MHz (8x433), met een Freezer Pro. Met EIST aan idle nu zo'n 24C, fully stressed zo'n 48C, bij 1.41v op een P5B Deluxe WiFi. Heb wel de Vdroop-potlood-mod uitgevoerd en CPU gelapt. Fan draait bij 46-50C zo'n 1300-1700 rpm in een P180 kast.

Alle (3) door mij geteste E6600s deden in ieder geval 3.0GHz bij stock-voltage, dus met een beetje geluk en goede airflow haal je de 3.2GHz ook makkelijk met de stock-koeler, mits je de fan-herrie voor lief neemt ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
lijkt me sterk dat hij bij full load maar 48 graden wordt, ga es met TAT (temperature analysis tool) workload 100% op beide cores doen, dan loopt de temperatuur hoger op als met een game of orthos, waar hij bij mij in een game max 47 word, haalt hij met TAT 100% load 59 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 13:42
fingerhead schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:54:
[...]

kijk dat is mooi die zocht ik :P heb bijna hetzelfde en dus dan ga ik ook maar is de fsb op 333 zetten en dan op 3GHz draaien heb laatst speciaal de artic freezer pro 7 gekocht dus dat komt goed. ideaal topic voor beginnende clockers :P like meh^^
Hehe, ik zit ook in net dezelfde situatie als jullie twee hier. :)
Het zit zo: ik ga rond 1 augustus een totaal nieuwe pc kopen, met een Q6600 en een P5K Deluxe Wifi-AP.
Ik heb nog nooit geOC'd maar ik ben van plan om die Q6600 tot precies 3Ghz te OC'en.
Ik ben van plan om PC2-5300 geheugen te nemen, zodat alles 1:1 loopt(voor mij is 3Ghz ruim voldoende dus ik ga nooit hoger OC'en ;) )

Nu is mijn vraag: Is een Artic Freezer 7 Pro voldoende? Ik ga namelijk een Antec P182(bekend om zijn goede cooling) kopen. Of is een Scythe Infinity beter? Of zijn er nu nog betere alternatieven op de markt?

Ik heb gelezen dat je je FSB van 266Mhz naar 333Mhz moet verhogen. Mag dit direct in 1 stap?(ik denk van niet zeker? ;) )

En ik heb ook gelezen dat sommige mensen nog aanpassingen verrichten aan de "CPU Voltage" en "Memory Voltage". Ik begrijp die 2 begrippen niet, kan iemand mij uitleggen hoe dit zit en of het bij mij ook nuttig is om die dan te wijzigen?

Ik weet dat groeten overbodig is maar ik doe het toch:
Dank bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

Asgaro schreef op zondag 15 juli 2007 @ 16:21:
[...]
Nu is mijn vraag: Is een Artic Freezer 7 Pro voldoende? Ik ga namelijk een Antec P182(bekend om zijn goede cooling) kopen. Of is een Scythe Infinity beter? Of zijn er nu nog betere alternatieven op de markt?
Zie de posts van mij die hier een stukje boven staan betreffende de thermalright ultra 120 extreme, beste luchtkoeler op dit moment maar wel flink aan de prijs helaas...
Ik heb gelezen dat je je FSB van 266Mhz naar 333Mhz moet verhogen. Mag dit direct in 1 stap?(ik denk van niet zeker? ;) )
Je kan het proberen maar met wat kleinere stapjes zou ik liever doen gok ik. Denk stappen van 10Mhz ofzo, even 10min orthos draaien en als het stabiel is weer verhogen. Als je dan de 3Ghz bereikt hebt Orthos voor een uur of 4 a 8 draaien om absoluut zeker te zijn van een stabiele pc. (Dysclaimer: Heb zelf echter nog niet eerder overgeklokt maar me de afgelopen tijd aardig ingelezen wat dat betreft aangezien ik waarschijnlijk in augustus ook een nieuw pctje met C2D ga nemen en die ook wat over wil klokken.)
En ik heb ook gelezen dat sommige mensen nog aanpassingen verrichten aan de "CPU Voltage" en "Memory Voltage". Ik begrijp die 2 begrippen niet, kan iemand mij uitleggen hoe dit zit en of het bij mij ook nuttig is om die dan te wijzigen?
Je CPU en mem voltage aanpassen kan je doen om hogere overkloks te halen. Als je meer stroom geeft zullen ze minder snel instabiel worden en kan je dus hoger klokken. Nadeel is wel dat elke mV extra ook weer extra warmteontwikkeling geeft bovenop de extra warmte die al door de overklok geproduceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
oke dan ga ik wel ff stapjes proberen :D ff op 276 of 286 zetten ofzo dan ff gewoon dat ding draaien en kijken of die het al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 13:42
anonimoes schreef op zondag 15 juli 2007 @ 16:33:
[...]

Zie de posts van mij die hier een stukje boven staan betreffende de thermalright ultra 120 extreme, beste luchtkoeler op dit moment maar wel flink aan de prijs helaas...

[...]

Je kan het proberen maar met wat kleinere stapjes zou ik liever doen gok ik. Denk stappen van 10Mhz ofzo, even 10min orthos draaien en als het stabiel is weer verhogen. Als je dan de 3Ghz bereikt hebt Orthos voor een uur of 4 a 8 draaien om absoluut zeker te zijn van een stabiele pc. (Dysclaimer: Heb zelf echter nog niet eerder overgeklokt maar me de afgelopen tijd aardig ingelezen wat dat betreft aangezien ik waarschijnlijk in augustus ook een nieuw pctje met C2D ga nemen en die ook wat over wil klokken.)

[...]

Je CPU en mem voltage aanpassen kan je doen om hogere overkloks te halen. Als je meer stroom geeft zullen ze minder snel instabiel worden en kan je dus hoger klokken. Nadeel is wel dat elke mV extra ook weer extra warmteontwikkeling geeft bovenop de extra warmte die al door de overklok geproduceerd wordt.
toon volledige bericht
- Betreffende de cooler: Is die ook stil zoals de Scythe Infinity?

- Betreffende de FSB te verhogen: Ja, ik zal het dan ook in zulke stapjes doen. Ik zie dat je spreekt van Orthos, maar ik heb ook al gelezen over Memtest en Prime95, zijn dat ook goede programma's om de stabiliteit te controleren. Ja zeker?

- Betreffende de CPU- en mem voltages: Is het dus nuttig om die bij mij te verhogen als je weet dat ik tot 3Ghz ga? Of is dat bij iedereen verschillend en bestaat er dus geen regelmaat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
ik ben benieuwd, gaat het met een q6600 net zo gemakkelijk als de e6600?

dan zou de Q6600 toch een veel betere keus zijn(als je het geld er voor over hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221575

de q6600 zal niet zo makkelijk gaan omdat die 2x zo veel warmte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

Asgaro schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:28:
- Betreffende de cooler: Is die ook stil zoals de Scythe Infinity?
De stilte van een cooler hangt zoals je waarschijnlijk wel weet vooral van de fan af, het ontwerp van de cooler heeft daar wel invloed op maar niet echt veel. Zelf gebruik ik nexus 120mm fans in mijn kast als casefans, deze zijn niet duur (5 euro ofzo) en zijn erg stil. Ik zou denk ik de meegeleverde fan vervangen door zo'n nexus als ik mijn systeem ga kopen. Ik weet echter niet zeker of deze nexus voldoende koeling geeft voor een overgeklokte Q6600, mijn gutfeeling zegt dat het wel moet gaan maar ik kan daar alleen maar over speculeren. Als je een vergelijking van de geluidsproductie van de stock fan met de infinity wilt hebben zal je moeten zoeken naar reviews, dat zou ik zo niet weten namelijk.
- Betreffende de FSB te verhogen: Ja, ik zal het dan ook in zulke stapjes doen. Ik zie dat je spreekt van Orthos, maar ik heb ook al gelezen over Memtest en Prime95, zijn dat ook goede programma's om de stabiliteit te controleren. Ja zeker?
memtest test enkel je geheugen en is geen cpu-test, dit is dus niet te gebruiken als bevestiging van een stabiele OC. (tenzij memtest tegenwoordig ook voor andere dingen dan mem te gebruiken is natuurlijk ;)) Prime95 kan je gebruiken volgens mij, dit geeft een hoge proc belasting maar ik weet niet of dit geschikt is voor multicores, je moet immers voor de Q6600 wel vier threads draaien om je proc volledig belast te krijgen.
- Betreffende de CPU- en mem voltages: Is het dus nuttig om die bij mij te verhogen als je weet dat ik tot 3Ghz ga? Of is dat bij iedereen verschillend en bestaat er dus geen regelmaat in?
Dat is inderdaad erg individueel bepaald en zal je zelf uit moeten vinden. Als je erachter komt dat je pc op 3Ghz wel draait maar niet stabiel is kan je proberen of ie wel stabiel wordt met een hoger voltage op je cpu. Een hoger voltage op je mem is volgens mij pas nodig als je dat ook gaat overklokken en zolang je de fsb onder de 333Mhz (PC2-5300) of 400Mhz (PC2-6400) blijft is dat niet het geval.
Anoniem: 221575 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:56:
2x zoveel is niet helemaal waar, de TDP van de Q6600 is 105W waar de TDP van de E6600 65W bedraagt. Dit is natuurlijk ook wel enigsins logisch omdat niet alles dubbel is (FSB gebeuren enzo wat door alle cores gebruikt wordt niet). Maar over het algemeen geldt natuurlijk dat Quadcores fors meer warmte produceren en het punt dat je wilt maken (meer warmte is moeilijker OC'en) blijft dus ook overeind :)

[ Voor 3% gewijzigd door anonimoes op 15-07-2007 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
hmmz gisteren 20MHz verhoogt in de FSB en hij ging opstarten ff gechecked bij Comp 2.4 @ 2.58 GHZ :D orthos gedraait ff 2 uur gedraait toen wou ik naar bed en gaf die hardware error :(.

dus betekend dit dat ik beter eerst 10MHz kan upgraden en later weer 10 erbij of gelijk trg zetten op 266MHz?

of betekend dit gewoon dat het eigenlijk niet overgeclocked kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
Anoniem: 221575 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:56:
Daar heb je wel gelijk in maar ik heb mijn Q6600 nu op 3.4Ghz draaien met een Tuniq Tower er op. Dan zijn de temps Idle rond de 48C en op load rond de 60C. Al met al valt dat me niets tegen, vooral omdat dit de eerste keer is dat ik overklok. Waarschijnlijk is er dus nog wel wat meer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94923

Heb je je Tower met of zonder fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Anoniem: 94923 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:46:
Heb je je Tower met of zonder fan?
Met fan, je had het in het andere topic ook al gevraagd :P
Het geluid van het systeem boeit me niet zoveel vandaar dat ik ook geen andere fan er voor ga kopen of overweeg om zonder fan te gaan draaien. Voor mij is de snelheid het belangrijkste 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonimoes

anonimoes

fingerhead schreef op maandag 16 juli 2007 @ 09:47:
hmmz gisteren 20MHz verhoogt in de FSB en hij ging opstarten ff gechecked bij Comp 2.4 @ 2.58 GHZ :D orthos gedraait ff 2 uur gedraait toen wou ik naar bed en gaf die hardware error :(.

dus betekend dit dat ik beter eerst 10MHz kan upgraden en later weer 10 erbij of gelijk trg zetten op 266MHz?

of betekend dit gewoon dat het eigenlijk niet overgeclocked kan worden?
Je moet een snelheid zoeken waarbij het stabiel is, dat ie op een bepaalde snelheid niet kan werken betekent niet dat je de cpu in het geheel niet mag OC'en. Je kan natuurlijk ook het voltage naar de CPU iets verhogen om te zien of ie dan wel stabiel is. (Maar nogmaals: ik heb zelf nog niet eerder overgeklokt en vertel alleen wat ik hier op got gelezen heb, voor meer expert uitleg moet je dus helaas bij iemand anders zijn. Lees bijvoorbeeld eens het algemen OC topic van de C2D door, daar staat veel in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

appie1981 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:34:
[...]

Met fan, je had het in het andere topic ook al gevraagd :P
Het geluid van het systeem boeit me niet zoveel vandaar dat ik ook geen andere fan er voor ga kopen of overweeg om zonder fan te gaan draaien. Voor mij is de snelheid het belangrijkste 8)
Oeps, dat was jij ook. Dacht een vergelijking te kunnen trekken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
wat is die tuniq tower een enorm geval, die past zeker niet zomaar in elke kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
hrichard schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:06:
wat is die tuniq tower een enorm geval, die past zeker niet zomaar in elke kast?
Dat denk ik ook niet, ik heb zelf een Antec 900 kast en daar past die Tuniq net in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi, wil hem ook in mijn Nine Hundred plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

anonimoes schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:31:
[...]

Je moet een snelheid zoeken waarbij het stabiel is, dat ie op een bepaalde snelheid niet kan werken betekent niet dat je de cpu in het geheel niet mag OC'en. Je kan natuurlijk ook het voltage naar de CPU iets verhogen om te zien of ie dan wel stabiel is. (Maar nogmaals: ik heb zelf nog niet eerder overgeklokt en vertel alleen wat ik hier op got gelezen heb, voor meer expert uitleg moet je dus helaas bij iemand anders zijn. Lees bijvoorbeeld eens het algemen OC topic van de C2D door, daar staat veel in.)
Dude je moet echt niet meteen met voltages aankomen.. Zeker als je beginner bent..

fingerhead, als hij twee uur heeft gedraaid betekent dat hij in ieder geval goed opstart maar na een tijdje vastloopt. Ik zou zef iig op 290 zetten en dan kijken, als die het dan echt niet doet dan heb je gewoon pech (maandagmorgen model, eentje die alles op stock goed doet maar geen procent meer..). Voordat je voltages verhoogt moet je iig veel meer lezen en onderzoek uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
appie1981 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:42:
[...]

Daar heb je wel gelijk in maar ik heb mijn Q6600 nu op 3.4Ghz draaien met een Tuniq Tower er op. Dan zijn de temps Idle rond de 48C en op load rond de 60C. Al met al valt dat me niets tegen, vooral omdat dit de eerste keer is dat ik overklok. Waarschijnlijk is er dus nog wel wat meer uit te halen.
misschien kun je vertellen wat je er aan geknutselt hebt om dat te bereiken? ik ga ook de 900 kopen, dus dat komt goed uit.

[ Voor 52% gewijzigd door hrichard op 18-07-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
Anoniem: 220263 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:23:
[...]

Dude je moet echt niet meteen met voltages aankomen.. Zeker als je beginner bent..

fingerhead, als hij twee uur heeft gedraaid betekent dat hij in ieder geval goed opstart maar na een tijdje vastloopt. Ik zou zef iig op 290 zetten en dan kijken, als die het dan echt niet doet dan heb je gewoon pech (maandagmorgen model, eentje die alles op stock goed doet maar geen procent meer..). Voordat je voltages verhoogt moet je iig veel meer lezen en onderzoek uitvoeren.
Ok dan zal ik hem is op 290 gaan zetten. tis dat ik nu ff niet veel tijd hebt om over te clocken hehe. en voor dit moet je gewoon ff tijd nemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:37

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Heeft er iemand van jullie wel eens het C2D topic bekeken en goed gelezen, daar is het meeste waar jullie nu mee kampen al heel wat keertjes voorbij gekomen...

[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 9]

Er staan ook zat tips in de OP ervan, veel leesplezier!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fingerhead
bvk schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:10:
Heeft er iemand van jullie wel eens het C2D topic bekeken en goed gelezen, daar is het meeste waar jullie nu mee kampen al heel wat keertjes voorbij gekomen...

[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 9]

Er staan ook zat tips in de OP ervan, veel leesplezier!
sorry hoor maar ik ben uit deze topic al veel wijzer geworden dan die andere daar krijg je alleen maar antwoorden met links en dat je beter moet lezen en geen antwoord dus. en hier krijg je gewoon is een keer normaal antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrichard
fingerhead schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:20:
[...]

sorry hoor maar ik ben uit deze topic al veel wijzer geworden dan die andere daar krijg je alleen maar antwoorden met links en dat je beter moet lezen en geen antwoord dus. en hier krijg je gewoon is een keer normaal antwoord.
ach, het probleem is vaak dat je een paar specifieke vragen hebt en dan krijg je een verwijzing naar een topic met weet ik veel hoeveel pagina's, waar je echt uren mee bezig bent voordat je eindelijk weet wat je wil weten.

niet dat het slecht is om die link te geven of om het door te lezen, maar soms is het vrij lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
hrichard schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:37:
[...]

misschien kun je vertellen wat je er aan geknutselt hebt om dat te bereiken? ik ga ook de 900 kopen, dus dat komt goed uit.
De preciese instellingen weet ik niet meer. Maar momenteel heb ik ook wat problemen met de koeling, van het eene op het andere moment werden te temperaturen een stuk hoger, ik ben nu bezig met het opnieuw monteren van de Tuniq. Zodra ik hier de resultaten van heb post ik wel even een screenshot en de instellingen in die ik in de BIOS heb veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Heb je al wat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
Nog niet echt eigenlijk ;( . Wellicht dat de omgevings temperatuur er wat mee te maken heeft. Maar het lijkt me sterk dat het verschil bijna 10ºC is (idle). De pc staat namelijk in dezelfde ruimte als toen ik de eerste meting deed. Alleen staat hij nu onder een bureau. Ik ga waarschijnlijk de koeler nog even een keer opnieuw monteren (voor de 4e keer). Hopen dat dat nog wat scheelt.
Pagina: 1