2de hands mac met OSX, hoe legaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb 2de hands een Mac G4 gekocht en daar staat OSX 10.4.10 op. Ik heb er geen DVD bij gekregen. Ik wil een grotere harddisk inbouwen en dan OSX opnieuw installeren, kan ik de DVD gebruiken die ik bij mijn MBP kreeg, of is dat niet helemaal legaal?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Het is niet legaal, omdat de dvd die bij je apparaat zit alleen voor dat apparaat is. Ten tweede gaat het niet, omdat je MBP een op intel-gebaseerde machine is, terwijl je G4 een PPC processor heeft :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Hmm, OK. Dus ik moet eigenlijk tot Leopard wachten en dan 2 DVDs scoren. Maar staan op de installatie DVD geen universal binaries?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 00:44

iMars

Full time prutser

Wat je ook kan doen is op marktplaats, ebay, of andere veiling site een originele cd set voor je G4 verkrijgen. Dan kan je gewoon OS X 10.4.x op je G4 installeren.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik denk zelfs dat je tegen een kleine betaling van Apple een nieuwe installatie dvd kan hebben. Er zijn meer software bedrijven die dat doen, het gaat immers om de licentie en niet om de media. En bij Apple krijg je bij het kopen van de hardware een licentie voor OS X.

Dus ik zou gewoon Apple eens opbellen en zeggen dat je je installatie dvd kwijt bent.

• nilski
  • Laatst online: 14-07-2021
je kan toch gewoon met carbon copy cloner de installatie overzetten..? :?

WAZUUUUUUUP!!!!!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Dat kan, en dat ga ik ws ook doen in eerste instantie. Maar dan krijg ik nog meuk van de orginele eigenaar, daar wou ik eigenlijk van af.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:53

Nitai

Live the life you love.

domi235 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:54:
Het is niet legaal, omdat de dvd die bij je apparaat zit alleen voor dat apparaat is. Ten tweede gaat het niet, omdat je MBP een op intel-gebaseerde machine is, terwijl je G4 een PPC processor heeft :)

Waarom zou dat tweede niet gaan? De MacOSX dvd is gewoon Universal, die is prima te installeren op m'n Powerbook (PPC). De dvd is te gebruiken voor zowel Intel-based als PPC machines.

Domi235 heeft gelijk. Er is zowel een PowerPC als een Intel-editie; deze zijn afzonderlijk, er is geen Universal Binary-versie van het systeem. De PowerPC-editie is zowel bij een Mac als apart verkrijgbaar, de enige manier om een Intel-versie te verkrijgen is door een Intel-Mac te kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Nitai op 13-07-2007 11:51 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

zonoskar schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:46:
Dat kan, en dat ga ik ws ook doen in eerste instantie. Maar dan krijg ik nog meuk van de orginele eigenaar, daar wou ik eigenlijk van af.
Gewoon een nieuwe gebruiker aanmaken en de oude verwijderen, en eventueel nog de Library wat opschonen met een programmatje.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• nilski
  • Laatst online: 14-07-2021
Johnny schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:56:
[...]

Gewoon een nieuwe gebruiker aanmaken en de oude verwijderen, en eventueel nog de Library wat opschonen met een programmatje.
sja, is normaal gesproken toch genoeg? alhoewel, ik weet ook niet hoeveel prut er bij mij onderhand opstaat. laat staan waar het staat.. 8)7

WAZUUUUUUUP!!!!!

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
nilski schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:04:
je kan toch gewoon met carbon copy cloner de installatie overzetten..? :?
Nee, Intel <-> PowerPC kun je niet copy clonen..

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-02 22:33

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Airwolf schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:10:
Ik denk zelfs dat je tegen een kleine betaling van Apple een nieuwe installatie dvd kan hebben. Er zijn meer software bedrijven die dat doen, het gaat immers om de licentie en niet om de media. En bij Apple krijg je bij het kopen van de hardware een licentie voor OS X.

Dus ik zou gewoon Apple eens opbellen en zeggen dat je je installatie dvd kwijt bent.
Dat gaat je niet lukken. Apple doet daar echt heel erg moeilijk over en wil bij hoge uitzondering heel misschien als je heel veel geluk heb er een naar een Premium Reseller sturen. Je kan ook gewoon een versie online of in de winkel kopen. Deze is UB dus zal gewoon werken.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb de installatie met CCC overgezet van een firewire disk naar de interne disk (oude disk ff in een firewire enclosure gestopt, nieuwe disk in de G4). Ik kwam er ook nog achter dat de Apple G4's disks van >128 GB niet ondersteunen (alleen de eerste 128GB) en je dus drivers nodig hebt, of een PCI ATA kaartje maar dat past niet in een G4 cube.

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 01:17:
Ik heb de installatie met CCC overgezet van een firewire disk naar de interne disk (oude disk ff in een firewire enclosure gestopt, nieuwe disk in de G4). Ik kwam er ook nog achter dat de Apple G4's disks van >128 GB niet ondersteunen (alleen de eerste 128GB) en je dus drivers nodig hebt, of een PCI ATA kaartje maar dat past niet in een G4 cube.
Dat ligt aan de IDE controller van de G4.
Die doet maar max 128 GB idd.

Oplossen met drivers gaat je niet lukken.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Hmm, jawel hoor, zie deze driver van Intech maar. Die zorgt ervoor dat ik ook de rest van de disk kan zien, alleen is de partitie grootte gelimiteert tot 128 GB (da's wel jammer).

Pagina: 1