Toon posts:

Voorwaardelijke drop-down boxen in Excel

Pagina: 1
Acties:
  • 1.168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik ben sinds kort bezig met het aanmaken van formulieren in excel, maar ik heb een probleem waar ik niet uit kom... Ik wil namelijk voorwaardelijk dropdown boxjes maken in excel.

Een voorbeeldje;
- dropdownbox1 in cel A1 bevat de namen van een aantal personen (piet,klaas,tim & joop)
- wanneer "piet" daar wordt selecteert komt er in cel A2 een 2e dropdownboxje waarin 1 van piets eigenschappen kunnen worden gekozen (in zijn geval bv eigenschap 2, 5 of 8 ).
- wanneer in dropdownbox1 echter "klaas" wordt ingevuld komen in dropdownbox2 eigenschappen van klaas te staan (bv eigenschap 1,7,10 en 15) (--> ook hier wordt er 1 eigenschap gekozen)
-etc.voor de overige personen..

Is het een beetje duidelijk? :)
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

menno

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 08:13

Mystikal

It never hurts to help!

Hmm, ik snap wat je bedoeld. Het enige wat bij mij nu te binnen schiet is een macro schrijven die de formule in de 2 voorwaardelijke dropdown aanpast aan datgene wat jij hebt ingevuld in de eerste kolom. Niet de meest nette manier, maar ik denk wel dat het kan werken. Dit hangt natuurlijk wel even af van de hoeveelheid verschillende soorten 'namen' jij hebt, anders wordt het wellicht weer te omslachtig...

Basement Bios ---- Exo-S

Verwijderd

Topicstarter
hoe zou ik dat moeten doen denk je, zon macro schrijven (of zijn hier goede online handleidingen voor?) Ik heb namelijk al zelf gezocht op internet maar de meeste zijn erg onduidelijk.

Het aantal variabelen valt overigens mee, 5 voor de eerste dropdownbox en ook iets van 5 voor de tweede. (dus totaal 25 mogelijkheden).

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 08:13

Mystikal

It never hurts to help!

Okay, ik heb te snel gepraat. Wat ik zei is niet mogelijk :-).
Ik heb ook nog gekeken of het mogelijk is om een formule in de validation range veld te zetten, maar ook dat is niet mogelijk. Mijn oplossing zou een work-around zijn. In kolom 2 zet je eerst Jan met daaronder zijn eigenschappen, daar meteen onder Klaas met zijn eigenschappen, etc. Eventueel met een streepje ertussen. Hou je het toch overzichtelijk. Zoals jij het wilt is het mooier en beter, maar ik weet niet hoe :P

Basement Bios ---- Exo-S

Verwijderd

Topicstarter
haha ja ik was er al bang voor :). De optie die jij suggereert had ik zelf ook al bedacht.. Helaas! Jammer dat dit niet kan, dat (op zich vrij simpele) geneste formules niet mogelijk zijn...
Als iemand het wel weet; dan hoor ik het graag.
Mystikal; bedankt voor de moeite! :)

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Het kan wel, dan moet je voor de keuze bereiken logische namen aan je cellen toewijzen.

Je maakt eerst je dropdown in cel A1 met de genoemde namen (bijvoorbeeld o.a. Jan) d.m.v. Valideren > Lijst. Geef deze cel vervolgens de naam 'Naamkeuze' door dit in de linker bovenhoek (waar nu nog A1 staat) te typen.

Vervolgens maak je, op bijvoorbeeld een ander blad, in iedere kolom een rijtje met opties. Dus in A1 de waarde voor optie 1 van Jan, in A2 de waarde voor optie 2 van Jan etc. Vervolgens selecteer je de cellen die alle opties bevatten en geef je deze cellen range de naam 'Jan' door dit weer in de linker bovenhoek te typen.

Dit doe je in de B kolom voor de volgende persoon en zo voor iedere andere persoon die je in je Naamkeuze lijstje hebt staan.

Dan ga je naar cel A2 op het blad onder je eerdere keuze lijstje met namen. Hier kies je voor Valideren > Lijst en geef je bij bron de volgende formule in: =INDIRECT(Naamkeuze)

Als je nu in je Naamkeuze cel de persoon kiest, kun je in de volgende cel alleen nog maar uit de opties kiezen die bij deze persoon(range) horen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
Alhier een voorbeeldje, 't is een beetje moeilijk uit te leggen.

Beknopt: vanuit het resultaat van de eerste dropdown kan je met een lijst namen-range van eigenschappen en een indirect(vlookup()) functie de tweede dropdown goed vullen.
Eigenlijk heel simpel, zoals het zo mooi heet. :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke versie van Excel gebruik je?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
wow okay! dat klinkt goed :).
Ik ga het vandaag eens even proberen en dan kom ik er nog op terug of het gelukt is. Bedankt in ieder geval voor de tips.

sanfranjake : ik gebruik de versie uit office 2003, dus alle nieuwste stuff uit office 2007 is voor mij niet van toepassing :), helaas...

*edit* Ik moet helaas nog even wachten op een collega die mij het definitieve formulier moet aanleveren; als het is gelukt laat ik het weten */edit*

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 10:52 ]

Pagina: 1