Hardeschijf doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:45
Hallo,

Ik kom terug van vakantie en ik kom erachter dat mijn vader adapters van een laptop en onze
maxtor externe hdd heeft verwisselt. Hij kwam naar mij toe met de opmerking dat de externe hdd niet meer werkte, dus ik ging kijken en zag dat de 2 adapters verwisselt waren.

De adapter van de laptop heeft een output van 19v en ~4a en de adapter van de externe hdd heeft een output van 12v en 2a.

Het lampje van de hdd brand niet meer als ik de de adapter erin steek. Het lampje op de adapter brand nog wel. De computer herkent de hdd (natuurlijk) ook niet meer.

In hoeverre is deze 300gb hdd dood? Het gaat me om de data die erop staat, is die nog terug te krijgen op 1 of andere manier?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

OM FAQ / Beleid Sterkte.

ARME AOW’er

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Wat mij het meest interessante lijkt op dit moment: Is alleen de externe behuizing stuk, of heeft de schijf erin het ook begeven?

Probeer de behuizing eens open te maken. Naar alle waarschijnlijkheid zit er gewoon een P-ATA/S-ATA disk in die je ook zo in je PC kunt hangen. Mocht de schijf dan wel iets doen kun je je data gewoon eraf halen, mocht de schijf zelf ook kapot blijken dan kun je aan de slag met die FAQ die Guardian Angel hierboven post... (En dan waarschijnlijk het "Fysieke Problemen" > "Probeer het printplaatje te vervangen" methode.)

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 11-07-2007 21:46 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dbzfan
Ja ik dacht zelf ook aan de "printplaatje" methode... Alleen heb ik niet de knowlegde om dat zelf allemaal te doen... Ik bel morgen eerst naar maxtor om te kijken of hun weten wat kapot is, en het dan eventueel zelf misschien oplossen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dbzfan schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 22:26:
Ja ik dacht zelf ook aan de "printplaatje" methode... Alleen heb ik niet de knowlegde om dat zelf allemaal te doen... Ik bel morgen eerst naar maxtor om te kijken of hun weten wat kapot is, en het dan eventueel zelf misschien oplossen.
Zij zullen je met deze info evenveel kunnen vertellen als wij je kunnen vertellen. Er is kans dat die schijf stuk is door het overvoltage, maar als de controller direct is doorgefikt dan kan het goed zijn dat de hdd zelf nog wel in orde is. Dus hang die eerst in een systeem en kijk wat die doet.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
dbzfan schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 22:26:
Maxtor zal hooguit de schijf voor je omwissellen (wat me trouwens ook niet waarschijnlijk lijkt, aangezien je schijf zelf slopen niet onder garantie valt). Daarmee heb je je data niet terug.

De behuizing uit elkaar halen en de schijf los in je PC zetten moet toch wel zelf te doen zijn? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dbzfan
Ik heb net de hdd uit z'n behuizing gehaalt en in de computer gehangen, maar die start zelfs niet op als de hdd is aangesloten :(

De printplaat vervangen zal dan denk ik de volgende stap zijn, want daar ligt het probleem dan denk ik toch echt. Maar die printplaat lijkt toch wel goed vast te zitten in de hdd, en ik betwijfel of dat echt zal gaan werken...

Iemand nog een idee?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dbzfan schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 12:42:
Ik heb net de hdd uit z'n behuizing gehaalt en in de computer gehangen, maar die start zelfs niet op als de hdd is aangesloten :(

De printplaat vervangen zal dan denk ik de volgende stap zijn, want daar ligt het probleem dan denk ik toch echt. Maar die printplaat lijkt toch wel goed vast te zitten in de hdd, en ik betwijfel of dat echt zal gaan werken...

Iemand nog een idee?
Lijkt op een dooie print of evt motor. Die printplaat is los te halen en te vervangen door eentje van eenzelfde disk.
Mocht hij het dan nog niet doen, dan kun je er vanuit gaan dat de motor stuk is en dan lijkt me het beste het ding naar een datarecovery bedrijf te sturen wil je je data terughebben.
Pagina: 1