Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Automatische telefoon schakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een schema om het volgende te realiseren.

Analoge Lijn 1
|
|__Binnenkomende gesprekken________
____Uitgaande gesprekken___________ Telefoon
|
|
Analoge Lijn 2

Het idee is dus dat de telefoon afgaat zodra er van lijn 1 iemand een verbinding probeert te maken

Wanneer je zelf gaat bellen dan wordt dat automatisch gedaan via lijn 2

Er zijn tegenwoordig wel boxjes te koop van 50-100 euro die dit kunnen maar dat vind ik veel te duur. En bovendien lijkt het me leuk om dit te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 00:29 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
In feite volstaat het dan om constant op lijn 2 aangesloten te zijn, en pas als er een rinkelsignaal binnenkomt op lijn1 moet er overgeschakeld worden.
Exacte spanningen moet je maar eens uitzoeken, maar als je opgebeld wordt komt er een veel hogere spanning (80V dacht ik) op de signaaldraden, dat kan je dan gebruiken om met een relais over te schakelen van analoge lijn. Wel zal je nog eens moeten kijken hoe je weer terugschakelt naar lijn 2, google is je vriend.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

• Basis schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/23
• Ring indicator maken.
Telefoonlijn bezet maken?

Standaard idd op lijn 2 aangesloten, hier een bezet-indicator schakeling voor maken, zodra deze lijn 2 in gebruik is over lijn 1 een 600 Ohm weerstand schakelen zodat deze als bezet word gemarkeerd bij je huidige provider. Ring indicator maken (45 a 50v AC is ring, meen ik. 9v DC is basis), deze (50v AC) gebruiken om over te schakelen met bijvoorbeeld een relais.

Ik heb een tijd met de eerder beschreven schakeling gewerkt. Nou heb ik echter een 2e hands HomeVox 2-5 gekocht voor 60 euro, dit is veel leuker in gebruik. Misschien nog een HomeVox 3-6 kopen in de toekomst, of andere telefooncentrale met meerdere "buitenlijnen". Ik draai nou 91 voor KPN lijn en 92 voor VoIP lijn op alle toestellen in huis.

Ik zit te denken aan een 3-6 zodat ik ook VoIP lijnen over een Asterisk server kan gooien, ben al oude interne modems aan het sparen. Maar goed ik dwaal af. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 10:12 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Lijn in ruststand is 60V
Op het moment dat je gebeld wordt komt er een 25Hz wisselspanning van ~80V overheen.
Tijdens gesprek zakt die 60V naar ~20-30V

Volgens mij werkt het als je:

Een flink hoge weerstandbrug (1M/100K oid) op lijn1 hangt.
Daarop een condensator die goed zat is om 25Hz te filteren.
Dan een comperator op 5V ofzo, als het hoger is dan dat zet je de lijn met een relais over naar lijn 1.
Dan zou bij rinkelen/gesprek het relais moeten schakelen omdat de spanning lager is dan de 60V rustspanning.

Je hebt dan wel dat als je over lijn2 belt en je wordt op lijn 1 gebeld dat lijn2 opgehangen wordt. Dus misschien nog wat extra prutsen met lijnbezet melding op lijn2, zodat het relais niet schakelt als lijn2 in gesprek is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:04:
• Basis schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/23
• Ring indicator maken.
Telefoonlijn bezet maken?

Standaard idd op lijn 2 aangesloten, hier een bezet-indicator schakeling voor maken, zodra deze lijn 2 in gebruik is over lijn 1 een 600 Ohm weerstand schakelen zodat deze als bezet word gemarkeerd bij je huidige provider. Ring indicator maken (45 a 50v AC is ring, meen ik. 9v DC is basis), deze (50v AC) gebruiken om over te schakelen met bijvoorbeeld een relais.

Ik heb een tijd met de eerder beschreven schakeling gewerkt. Nou heb ik echter een 2e hands HomeVox 2-5 gekocht voor 60 euro, dit is veel leuker in gebruik. Misschien nog een HomeVox 3-6 kopen in de toekomst, of andere telefooncentrale met meerdere "buitenlijnen". Ik draai nou 91 voor KPN lijn en 92 voor VoIP lijn op alle toestellen in huis.

Ik zit te denken aan een 3-6 zodat ik ook VoIP lijnen over een Asterisk server kan gooien, ben al oude interne modems aan het sparen. Maar goed ik dwaal af. :+
Allereerst bedankt voor je feedback,

Je hebt een tijd met de hierboven schakeling gewerkt, toch ben je nu met een 2-5 centrale aan het bellen. Is dat omdat je het handig vind om 2 gesprekken tegelijk te voeren, of omdat het niet zo lekker werkte die schakeling ?

Over de asterix server, best intressant. Ik kan me voorstellen dat je dat gaat gebruiken als je werkt met voip devices die allemaal over het netwerk gaan. Daar lijkt me best een markt voor om bedrijfscentrales te leveren op basis van asterix in het MKB. De business case is zo gemaakt. Die interne modems opmerking snap ik niet zo, wat bedoel je daarmee.Wat wil je met die asterix server bereiken ?

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:29:
Lijn in ruststand is 60V
Op het moment dat je gebeld wordt komt er een 25Hz wisselspanning van ~80V overheen.
Tijdens gesprek zakt die 60V naar ~20-30V

Volgens mij werkt het als je:

Een flink hoge weerstandbrug (1M/100K oid) op lijn1 hangt.
Daarop een condensator die goed zat is om 25Hz te filteren.
Dan een comperator op 5V ofzo, als het hoger is dan dat zet je de lijn met een relais over naar lijn 1.
Dan zou bij rinkelen/gesprek het relais moeten schakelen omdat de spanning lager is dan de 60V rustspanning.

Je hebt dan wel dat als je over lijn2 belt en je wordt op lijn 1 gebeld dat lijn2 opgehangen wordt. Dus misschien nog wat extra prutsen met lijnbezet melding op lijn2, zodat het relais niet schakelt als lijn2 in gesprek is.
Hmm, dit werkt toch wel ff lastiger dan die apparaatjes die je hebt voor een paar euro waar je 2 telefoons met 1 lijn deelt. Op zich logisch want het principe is simpeler. Zodra iemand de telefoon oppakt dan zakt de spanning van 60V naar 10V, op basis daarvan zorg je dat deze schakeling actief is zolang deze spanning onder de 40v blijft. Er is geen complexiteit met een ringtone omdat er maar 1 lijn is.
Pagina: 1