Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Telefoonlijn bezet maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 936 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een inkomende KPN lijn, deze heb ik aangesloten op de PSTN poort van mijn VoIP SIP ATA. Mijn dect basisstation heb ik aangesloten op de Phone poort op de SIP ATA. Hierdoor kan iedereen gratis bellen naar vaste nummers (met VoIPBuster).

Omdat mensen normaal meerdere telefoons hebben, en je een VoIP SIP ATA normaal niet voor alle andere telefoonapparatuur plaatst, hebben ze geen rekening gehouden met het volgende:
Als ik bel via VoIP naar een nummer, en iemand probeert mijn KPN lijn te bellen, dan is dat geen probleem. Echter gaat er geen telefoon over, omdat die allemaal "achter" de SIP ATA hangen.

Nou dacht ik simpel een "line in use" detector te maken, deze zijn te vinden. Deze "line in use" detector sluit in dan aan op de Phone poort van mijn SIP ATA, hierdoor kan ik al afvangen of de lijn in gebruik is of niet.

Echter krijg ik geen schema's gevonden die een telefoonlijn als "bezet" markeren. Ik moet dus iets hebben wat op een kale lijn een "bezet" genereerd. Dit natuurlijk zonder mijn ADSL signaal te storen (zit wel splitter tussen, maar alsnog moet het geen storing opleveren).

Ik denk dat dit simpel werkt dmv een weerstand die ik over de KPN lijn moet schakelen, maar welke weerstand (of wat er ook overheen moet) zorgt er voor dat de lijn bezet is?

Verwijderd

Als je een weerstand over de lijn zet ligt het kantelpunt tussen wel en niet bezet ergens bij 10KOhm.
Met bijv. 4K7 zou het moeten lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 18:53 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik dacht 600 ohm

Iperf

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
4K7 is te veel iig, met 2k blijft ie 'open', 600Ohm zal ongeveer wel kloppen.

Een oude telefoon mikt een 8Ohm speaker op de kabel samen met een microfoontje (geen electet, die hebben eerst nog versterking nodig)

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 12:24
SA007 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 08:48:
4K7 is te veel iig, met 2k blijft ie 'open', 600Ohm zal ongeveer wel kloppen.

Een oude telefoon mikt een 8Ohm speaker op de kabel samen met een microfoontje (geen electet, die hebben eerst nog versterking nodig)
Klopt, zelf ook eens gemaakt in het BBS-tijdperk. 470, 560 of 680 ohm was het. Ik heb dat ding nog liggen, effe kijken...

EDIT: het is 680 ohm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sja een weerstand uit de e-12 reeks

een linkje te verheldering http://www.rane.com/note150.html

Iperf

Verwijderd

We hebben hier meerdere analoge lijnen gepatch zitten en als ik een "bezet" wil zetten dan zet ik een rj45 stekkertje erin met de middelste 2 pinnen kortgesloten ( een draadje dus erin).
Geen wwestanddus maar gewoon een doorverbinding. Hier werkt het ieg perfect.

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 16:22
de stekker er uit trekken

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 15:59
En anders is dit misschien iets, de telefoonswitch.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:49
Anders lees je het verhaal even |:(

Verwijderd

De stekker eruit dan gaat de telefoon gewoon over (ten minste zo lijkt het aan de beller's kant) en dat is wat TS nu niet wil

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:52:
We hebben hier meerdere analoge lijnen gepatch zitten en als ik een "bezet" wil zetten dan zet ik een rj45 stekkertje erin met de middelste 2 pinnen kortgesloten ( een draadje dus erin).
\

DAt kan alleen als de stroom begrensd word aan de "andere" kant (bij KPN), het werkt misschien wel maar netjes is het niet (zo kun je thuis ook de lamp uit doen, sluit de twee polen van het stopkontact kort, natuurlijk van de zelfde groep als waar je lamp op zit, en je lamp gaat uit, het werkt...tsja...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:52:
Weet je zeker dat dit geen weerstandsdraadje is? Het is inderdaad een nogal lelijke oplossing.

Verwijderd

Hier vind ik een interessante oplossing
http://www.fiberworldgebr...orum/showthread.php?t=138

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met het solderen van een schakeling die het geheel goed kan schakelen, echter zit er ergens OF een fout, OF een defect. Want het ledje gaat niet uit als ik mijn lijn oppak (dus mn relais wil niet omschakelen, en dus niet mn lijn dicht zetten).

Ik weet niet of het uitmaakt als ik op een moment dat ik ga bellen naar buiten ook een weerstandje er op zet. Ik ben nou bezig om 2x de schakeling te bouwen om zo te verzorgen dat de volgende case werkt:

- Lijn achter SIP ATA word opgepakt, je drukt de 9 en de KPN lijn is ook in gebruik. Hierdoor detecteerd de A (achter SIP ATA) een activiteit en de P (PSTN/KPN) ook. Hierdoor staan de 2 relais zo geschakeld dat er geen weerstand op zit.

- Lijn A word gebruikt, maar P niet. Hierdoor zal de voorschakelweerstand op de lijn komen te staan, om zichzelf zo bezet te maken.

- Geen lijnen in gebruik: Geen weerstand + alles werkt normaal.

Over een uurtje ga ik verder met het zoeken naar mijn telefooncentrale(tje) zodat ik makkelijker kan testen (zonder continu naar mijn ISRA te lopen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het niet, de lijn wil niet terugschakelen met de schakeling die ik gebruik om mijn "open telefoonlijn" te detecteren.

Hier wat meetwaardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Zonder voeding:
  Dooie lijn: -0.03v
  Van haak: -0.53v
  Na SIPATA: -0.04v (kpn geeft geen stroom bij open lijn, pas bij bellen).
  Na bellen (eigen nummer, dus bezettoon): -0.68v

Met 5v DC voeding op andere kant (zie schema):
 Dooie lijn: -1.94v
 Van haak: -2.20v
 Na SIPATA: -3.76v
 Na bellen: -4.13v

Deze meting verricht ik NA de 1MΩ weerstand en op de minpool van de schakeling. En het klopt volgends CircuitsOnline dat het negatief is, gezien het een negatieve spanning is die op de telefoonlijn staat. De gelijkrichttrap werkt, ik krijg duidelijk een DC signaal. De zener is aangesloten zoals op het schema staat. En de FET is goed aangesloten, is wel een ander type dan in schema staat, maar dat zou niet mogen uitmaken (de BF256C ipv BF256B).

Ik heb ook geprobeerd om de elco om te draaien, dit maakt geen verschil (zie dit andere schema). Van de montage ben ik vrij zeker (qua pootjes, zie laatste schema icm deze pdf, de aansluitmethode klopt zover ik zie.

De CNY17-1 (ipv ledje) wil zichzelf niet uitschakelen, dus alles wat ik achter de CNY17-1 hang dat blijft aan (in dit geval een ledje, later een relais).

Om even een voltage/stroomlekage probleem uit te sluiten heb ik een nieuwe 9v bat genomen en aangesloten als voeding (ipv de 5v voeding). Dit heeft geen resultaat. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 19:08 ]

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
a en b ook al eens omgedraaid, Bij analoge telefonie verander nl. porialiteid van de draaden.

het is nl mogelijk dat bij jou draad a en b omgewiseld zijn, voor een telefoon maakt dit niets uit voor jouw schakeling nl wel

Grutte Pier fansels

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hessel schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:39:
a en b ook al eens omgedraaid, Bij analoge telefonie verander nl. porialiteid van de draaden.

het is nl mogelijk dat bij jou draad a en b omgewiseld zijn, voor een telefoon maakt dit niets uit voor jouw schakeling nl wel
een compleet schema zou wel eens welkom zijn
de schakeling die ik zie zit btw een gelijkrichter in .. dus a en b omdraaien heeft daar geen nut

Iperf

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Zojuist heb ik het schema eens bekeken.
Volgens mij gaat een N-Kanaal Mosfet open als er een positieve spanning op de gate komt te staan.
En zoals de zener-diode nu zit, kan dat maximaal ongeveer 0,7V worden.
Kijk eens in de data-sheet, 0,7V is zeker te weinig voor deze fet.
Als ik gelijk heb, dan gaat de schakeling werken als je een P-kanaal fet gebruikt, of de plus en min van de brugcel omwisselt en de zener en elco ook wisselt.
(En anders snap ik niets van de werking)

Guus Assmann

Pagina: 1