Ik heb een nieuwe PC besteld waarin 3x Seagate Barracuda 7200.10 320GB HDD komen te zitten, op een Gigabyte-P35-DS3R moederbord. Nog een notie vooraf; Ik heb geen ervaring met RAIDs bouwen.
Ik wilde in eerste instantie de complete ruimte gebruiken om een raid5 op te zetten voor de optimale snelheid/ruimte/bescherming. Nu heb ik op het forum gelezen over de matrix raid mogelijkheden van de Intel onboard raid controller (ICH9R). Aangezien ik wel gecharmeerd ben van de snelheden en extra opslagruimte van een raid0 implementatie voor niet-kritieke data, heb ik een aantal scenario's bedacht op de PC te installeren.
Ik zal eerst mijn voorwaarden / uitgangssituatie schetsen:
Kritieke data (moet in raid1 of raid5, samen ong. 50GB):
- Persoonlijke data (chatlogs, foto's van digicam, zelf geschreven programmatuur, CV, documenten etc.)
- My documents / Users folder van Windows
- MP3 collectie (op dit moment 32GB, maar groeit langzaam). Als ik deze verlies kost het me erg veel tijd om de CD's weer in te lezen en de andere muziek weer te verzamelen.
Niet-kritieke data (RAID0 of RAID5):
- Windows + Program Files
- Games (met uitzondering van persoonlijke instellingen / profiele, maar deze kan ik zelf backuppen)
- Films
- Download files
Ik heb nu mijns inziens de volgende opties (voor -en nadelen met + en - aangegeven):
Alles RAID5:
+ opslagcapaciteit 640GB
+ combi snelheid/backup
- langzamer dan RAID0
- CPU-intensiever dan RAID0/RAID1
RAID0 (niet-kritiek) + RAID5 (kritiek):
+ snelheid niet-kritieke data hoger dan bij alles RAID5
+ opslagcapaciteit groter dan alles RAID5
- snelheid bij gelijktijdig gebruik RAID0 en RAID5 array, bijv. mp3's tijdens gamen
RAID0 (niet-kritiek) + RAID1 (kritiek):
+ RAID1 minder CPU-intensief dan RAID5
- opslagcapaciteit kleiner dan alle RAID0+RAID5, maar geen groot verschil aangezien hoeveelheid kritieke data beperkt is.
- snelheid bij gelijktijdig gebruik RAID0 en RAID1 array, bijv. mp3's tijdens gamen
Mijn vragen:
- zijn mijn bovenstaande afwegingen juist? waarom wel of niet? (indien bijv. RAID5 performance met deze hardware setup de RAID0 performance benadert, dan is de incentive om moeilijke combinatie te bedenken natuurlijk minder groot)
- welke RAID configuratie is het beste voor mijn persoonlijke situatie?
- indien ik verschillende raids combineer, kan ik deze dan gemakkelijk uitbreiden, bijv. indien mijn mp3 space vol is?
- kan ik slim gebruik maken van allocatie van verschillende raids over de schijven zodat ik toch bijv. kan gamen en mp3's luisteren tegelijk zonder enorme performance hit?
Ik wilde in eerste instantie de complete ruimte gebruiken om een raid5 op te zetten voor de optimale snelheid/ruimte/bescherming. Nu heb ik op het forum gelezen over de matrix raid mogelijkheden van de Intel onboard raid controller (ICH9R). Aangezien ik wel gecharmeerd ben van de snelheden en extra opslagruimte van een raid0 implementatie voor niet-kritieke data, heb ik een aantal scenario's bedacht op de PC te installeren.
Ik zal eerst mijn voorwaarden / uitgangssituatie schetsen:
Kritieke data (moet in raid1 of raid5, samen ong. 50GB):
- Persoonlijke data (chatlogs, foto's van digicam, zelf geschreven programmatuur, CV, documenten etc.)
- My documents / Users folder van Windows
- MP3 collectie (op dit moment 32GB, maar groeit langzaam). Als ik deze verlies kost het me erg veel tijd om de CD's weer in te lezen en de andere muziek weer te verzamelen.
Niet-kritieke data (RAID0 of RAID5):
- Windows + Program Files
- Games (met uitzondering van persoonlijke instellingen / profiele, maar deze kan ik zelf backuppen)
- Films
- Download files
Ik heb nu mijns inziens de volgende opties (voor -en nadelen met + en - aangegeven):
Alles RAID5:
+ opslagcapaciteit 640GB
+ combi snelheid/backup
- langzamer dan RAID0
- CPU-intensiever dan RAID0/RAID1
RAID0 (niet-kritiek) + RAID5 (kritiek):
+ snelheid niet-kritieke data hoger dan bij alles RAID5
+ opslagcapaciteit groter dan alles RAID5
- snelheid bij gelijktijdig gebruik RAID0 en RAID5 array, bijv. mp3's tijdens gamen
RAID0 (niet-kritiek) + RAID1 (kritiek):
+ RAID1 minder CPU-intensief dan RAID5
- opslagcapaciteit kleiner dan alle RAID0+RAID5, maar geen groot verschil aangezien hoeveelheid kritieke data beperkt is.
- snelheid bij gelijktijdig gebruik RAID0 en RAID1 array, bijv. mp3's tijdens gamen
Mijn vragen:
- zijn mijn bovenstaande afwegingen juist? waarom wel of niet? (indien bijv. RAID5 performance met deze hardware setup de RAID0 performance benadert, dan is de incentive om moeilijke combinatie te bedenken natuurlijk minder groot)
- welke RAID configuratie is het beste voor mijn persoonlijke situatie?
- indien ik verschillende raids combineer, kan ik deze dan gemakkelijk uitbreiden, bijv. indien mijn mp3 space vol is?
- kan ik slim gebruik maken van allocatie van verschillende raids over de schijven zodat ik toch bijv. kan gamen en mp3's luisteren tegelijk zonder enorme performance hit?
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.