Toon posts:

verwachte verhoging upload snelheid ADSL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig is de download snelheid ruim voldoende voor iedereen, en redelijk geprijst...
Echter wordt met de upload weinig gedaan... ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die verwachten dat de upload snelheid voor ADSL nog eens boven de 1 mb komt of dat er bijv. meer dan 2 jaar duurt voordat het verkrijgbaar is...

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

de 1 mbit is zover ik weet de fisieke limiet van de ADSL(2+) techniek.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
SinergyX schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:18:
de 1 mbit is zover ik weet de fisieke limiet van de ADSL(2+) techniek.
Dat is best vreemd aangezien er ook SDSL is met zelfde up en download. Lijkt mij geen fiesiek probleem maar meer een techniek Probleem bij de ISP's

A Soldiers manual and a pair of boots.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
De fysieke limiet is 3,5 Mbit upstream voor ADSL2+.
Echter om dit te halen moet de signaalsterkte op het modem omhoog en dat is in Nederland niet toegestaan vanwege de mogelijke overspraak die dit oplevert voor de andere lijn alsmede PSTN en ISDN.

Kortom, hoewel het theoretisch sneller kan met ADSL2+ gaat dat niet gebeuren.

[edit]

Met de huidige technologie is het reeds mogelijk om de theoretische maximum van de bandbreedte per frequentie blok te halen. De reden dat SDSL een hogere upload biedt is omdat er hier een groter deel van de ADSL-frequenties voor upstream wordt gebruikt dan bij ADSL.

Er zijn vier manieren om bandbreedte over een lijn te verhogen.
- Meer bits per frequentieblok
- Meer frequentieblokken
- Minder demping / Ander materiaal
- Kortere afstand

Het eerste vergt meer vermogen omdat bij het huidige vermogen de theoretische limiet reeds bereikt wordt. Omdat meer vermogen echter ook meer overspraak betekent gaat men echter het echter ergens anders zoeken.

Het tweede is wat er bij de stap van ADSL naar ADSL2+ is gedaan. Het frequentiebereik is verdubbeld hetgeen resulteert in meer bandbreedte. Helaas leveren deze hogere extra frequenties ook meer problemen op op afstand want ze hebben meer last van demping. Daarom wordt de theoretische limiet van 24Mbit downstream ook alleen gehaald als je erg dicht bij de centrale zit.

De derde optie is eigenlijk geen optie. Het koperdraad ligt er al en als je er toch voor zou kiezen dit te vervangen kun je net zo goed glasvezel neer gaan leggen. Dit gaan ze dus ook doen voor VDSL2.

De vierde optie is wat men bereikt met VDSL2. Door een deel van de afstand tussen IS/RA en colo te vervangen door glasvezel is de overgebleven afstand korter en is er weer een hogere snelheid mogelijk.

[ Voor 68% gewijzigd door kalizec op 10-07-2007 16:27 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:19:
De fysieke limiet is 3,5 Mbit upstream voor ADSL2+.
Echter om dit te halen moet de signaalsterkte op het modem omhoog en dat is in Nederland niet toegestaan vanwege de mogelijke overspraak die dit oplevert voor de andere lijn alsmede PSTN en ISDN.

Kortom, hoewel het theoretisch sneller kan met ADSL2+ gaat dat niet gebeuren.
Die overspraak wordt toch ook minder interessant toch? Aangezien er steeds meer glasvezel is, en tevens dat men steeds meer gebruik van VOIP gaan maken?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 12:48
SDSL 2,3/2,3 is ook alleen mogelijk op een annex B (ISDN) lijn zonder linesharing, dus voor thuisgebruikers niet interessant.

Zou ADSL niet achterhaald gaan worden door glasvezel? Dat verwacht ik ook eind dit jaar thuis te hebben, 100/100 :D

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:23:
[...]

Die overspraak wordt toch ook minder interessant toch? Aangezien er steeds meer glasvezel is, en tevens dat men steeds meer gebruik van VOIP gaan maken?
Vergis je niet in dat die overspraak ook overspraak op aanliggende DSL-lijnen betekent. Dus zelfs al zou iedereen in Nederland morgen alleen nog maar VoIP gebruiken in plaats van PSTN en ISDN, dan nog zou de extra overspraak problemen opleveren. Om nog maar niet te praten van alarm-centrales en oudere apparatuur. Niet iedereen is Tweaker en loopt vooraan in de adoptie van nieuwe technologie.
Jiriki schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:23:
SDSL 2,3/2,3 is ook alleen mogelijk op een annex B (ISDN) lijn zonder linesharing, dus voor thuisgebruikers niet interessant.

Zou ADSL niet achterhaald gaan worden door glasvezel? Dat verwacht ik ook eind dit jaar thuis te hebben, 100/100 :D
SDSL 2,3/2,3 is niet alleen op annex B mogelijk. Wel alleen zonder linesharing. De reden hiervoor is dat wat wij in Europa kennen als SDSL eigenlijk G.SHDSL is. Kijk maar eens op Wikipedia voor de verschillen.

Wat betreft het achterhaald zijn van ADSL. Ik denk het niet. De kosten van het vervangen van het koper tussen colo en wijkkastje is altijd nog maar een fractie van het opgraven en vervangen van alle koper. Derhalve verwacht ik dat ze echter eerst nog met VSDL2 aan de gang gaan. Hierbij wordt alle koper tussen colo en wijkkastje vervangen door glas en wordt de laatste 'mijl' met een DSL signaal gedaan. VDSL2 kent een theoretische maximum downstream van 250Mbit op 0 meter. 100Mbit op 500 meter en 50Mbit op 1000 meter.

Kortom, VDSL2 wordt een aardige 'upgrade' tov ADSL2+

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 01:12

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

ADSL2+ heeft een upload van max 1,3Mbps ipv 1. SDSL is een heel andere techniek. Das net zoiets als vragen waarom een diesel veel meer koppel heeft dan een benzine motor.
Overigens is het totaal onlogisch om een SDSL lijn op ISDN te nemen. Omdat het hele spectrum van de lijn wordt gebruikt, is hij daarna niet meer bruikbaar en heb je alleen maar hogere kosten doordat je het ISDN abo ook nog moet betalen.

Overigens is InterNLnet al aan het pilotten met VDSL; klik

[ Voor 15% gewijzigd door WooK op 10-07-2007 16:41 ]

I'm not as think as you stoned I am

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

KPN is al minimaal 1 jaar ofzo dacht ik aan het testen met VDSL dus dat komt er ook aan en hopelijk een beetje snel ook :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 12:48
WooK schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:39:
Overigens is het totaal onlogisch om een SDSL lijn op ISDN te nemen. Omdat het hele spectrum van de lijn wordt gebruikt, is hij daarna niet meer bruikbaar en heb je alleen maar hogere kosten doordat je het ISDN abo ook nog moet betalen.
Lijkt mij ook, maar probeer maar eens SDSL aan te vragen bij KPN: dat kan alleen op annex B. Als je een analoge lijn hebt, wordt deze gewoon omgezet, maar ik weet helaas niet waarom. En ja, dat weet ik zeker. Wij zijn reseller van KPN DSL :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Dus de conclusie is dat er verlopig geen snelheid verhoging komt t.o.v. adsl of betaalbare oplossingen via koperdraad?

Enig idee of er andere alternatieve zijn?

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 11:46
KPN zal de huidige snelheden niet gaan verhogen omdat ze daar niet in investeren.
KPN heeft een andere ingang gekozen en dat is VDSL (KPN glasnet)
zie hier http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1222853 voor meer info.

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Jiriki schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:23:

Mwah, zou er wel € 10 per maand extra voor over hebben hoor, ben vaker weg dan thuis, dus die upload wordt meer gebruikt.

Overigens betekent het AnnexB bij SDSL niet ISDN maar min of meer 'niet-USA'.

Bij ADSL2+ kan de upload nog naar 1,3 daarna houdt het op.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Solcon maakte toch ook gebruik van het KPN-netwerk? In dat geval zit er wrs. geen verhoging in (het liefste van de download want ik vind het echt traag gaan hier, 215kB/s max :( ).

Als iemand meer weet, mag hij het zeggen :)
Pagina: 1