Toon posts:

Graag wat info over PCI/PCIe

Pagina: 1
Acties:
  • 1.782 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb voor erg weinig een aardig Dell systeempje (Optiplex GX520) in nieuwstaat op de kop weten te tikken.
Al het noodzakelijke zit onboard en als ik de kast openmaak zie ik op het moederboard dan ook maar weinig uitbreidingsmogelijkheden.

Zie hier een foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.goldendev.nl/pix/mboard.jpg

2 en 3 zijn gewone PCI sloten, toch?

Wat is 4 en wat kan ik er precies mee?
Wat is 1?

Alvast bedankt voor de antwoorden!!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

2 en 3 lijken me PCI sloten, 4 lijkt me een PCI-e 1x slot. Wat 1 is zou ik niet weten, het ziet eruit alsof een slot eraf is gehaald.

[ Voor 21% gewijzigd door MensionXL op 10-07-2007 11:37 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45
Op 1 kan bij andere modellen met bijna hetzelfde moederbord een AGP-slot zitten. Deze versie heeft dat duidelijk niet.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt bij 1 ook niet een AGP (of wat er ook hoort) bankje in drukken/laten zetten?
Ik zeg maar wat.......

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Op de wiki pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/fc/PCIExpress.jpg/250px-PCIExpress.jpg
PCI Express slots (from top to bottom: x4, x16, x1 and x16), compared to a traditional 32-bit PCI slot (bottom), as seen on DFI's LanParty nF4 Ultra-D

Hiermee kom je al best ver, die 1e lijkt me zo ook een ongebruikte agp oid.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Goedkopere moederborden worden vaak volgens de pcb-layout van duurdere gemaakt. Als dit goedkopere bord dan een onderdeel mist tov het duurdere model (in dit geval een agp slot), zie je wel de contactpunten zitten. Deze zijn echter aan beide zijden nergens op aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
4 lijkt me dus een PCIe x1-slot.
Wat gaat daar allemaal in dan?

Verwijderd

Alles wat er maar te krijgen is op pci-e x1 ;)
Netwerkkaarten, tv-kaarten, usb/firewire-kaarten, een enkele videokaart, RAID controllers, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, gelukkig kan ik dus een videokaart gebruiken, want standaard is er geloof ik geen TV-out voorziening (nog niet goed gekeken).

Zie hier een PCIe x1 videokaart die ik op het internet gevonden heb.

Afbeeldingslocatie: http://img.presence-pc.com/news/x/1/x1300_pcie1x_500.jpg

Naast de connector zit dat uitstekende lipje.
In het plaatje met de gele sloten van Kixtart zie je bij alle sloten naast de connector een sleufje waar zo'n lipje dan invalt.

Op mijn moederboard is er alleen de connector. Het lipje moet daar dan naast vallen. Dat gaat wel goed neem ik aan? Met andere woorden het past gewoon/lipje zit niet in de weg zodat de kaart niet ver genoeg in het slot schuift?

Dank!!

Verwijderd

Zoals je ziet zit er op je moederbord niets in de weg; ook heeft dat lipje geen aansluitingen/printbanen. Dat kan dus gewoon!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zwarte slot ga je nooit kunnen gebruiken voor je PCI-E kaartje. Kijk maar eens hoe ver het naar achteren zit, dat past niet met de backplate.

Verwijderd

^^ je moet de foto andersom zien ;) met de backplate rechts!

Verwijderd

Topicstarter
Yes, de backplate zit rechts.
Mensen bedankt voor al deze nuttige info!! :)

Laatste vraagje: iemand enig idee waar ik (in NL) videokaarten met de PCI-E x1 busaansluiting kan kopen? Of is dat soort nog wat nieuwer en moet het nog komen?

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Lijkt me juist dat deze wat ouder zijn of iig budget. Met 1 lane heb je natuurlijk geen geweldige videokaart.
misschien een oplossing, al vraag ik me af of het werkt:
verschil PCI en PCI-E 1x slot voor videokaart

[ Voor 34% gewijzigd door Kixtart op 10-07-2007 13:23 ]

☻/
/▌
/ \

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:46
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:17:
Yes, de backplate zit rechts.
Mensen bedankt voor al deze nuttige info!! :)

Laatste vraagje: iemand enig idee waar ik (in NL) videokaarten met de PCI-E x1 busaansluiting kan kopen? Of is dat soort nog wat nieuwer en moet het nog komen?
Achterste nokje er uit halen, en je kan er een 16x PCI-E videokaart indoen :+. Geloof alternate heeft ze wel, 1x PCI-E videokaart.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Nummer 1 zijn aansluitingen voor een PCI-e x16 slot. Waarom zeggen mensen hier AGP, terwijl er een PCI-e x1 slot op het moederbord zit. Alleen een paar bordjes van Asrock hebben AGP en PCI-e op hetzelfde board zitten.

www.ping-win.nl

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Rye schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:22:
Nummer 1 zijn aansluitingen voor een PCI-e x16 slot. Waarom zeggen mensen hier AGP, terwijl er een PCI-e x1 slot op het moederbord zit. Alleen een paar bordjes van Asrock hebben AGP en PCI-e op hetzelfde board zitten.
Maakt toch niet uit, hij zit er toch niet op ;)

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Termi schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:21:
[...]

Achterste nokje er uit halen, en je kan er een 16x PCI-E videokaart indoen :+.
??

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Zie mijn topic hyperlink stukje hierboven. Daar hebben ze over hetzelfde, dus in principe gebruik je maar een deel van de snelheid van de kaart.

Edit: deze dus verschil PCI en PCI-E 1x slot voor videokaart
edit2: zoiets (heb gezocht op got via de woorden: x1 en x16
(deze [info] PCIe compatibility getest + pics)
groot plaatje ff gelinkt: http://img.villagephotos....1071610/img005(Large).jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Kixtart op 10-07-2007 15:17 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:33:
[...]

Zie mijn topic hyperlink stukje hierboven. Daar hebben ze over hetzelfde, dus in principe gebruik je maar een deel van de snelheid van de kaart.

Edit: deze dus verschil PCI en PCI-E 1x slot voor videokaart
edit2: zoiets (heb gezocht op got via de woorden: x1 en x16
(deze [info] PCIe compatibility getest + pics)[afbeelding]
Dank voor de tip, maar dat gaat niet lukken ben ik bang.
Ik voel er sowieso niet zo veel voor om de achterzijde van de poort open te knippen/vijlen en daarnaast is er volgens mij niet genoeg ruimte voor een langere x16 kaart, daar de afstand van de bus tot aan de achterzijde van de kast niet zo heel groot is.
EDIT: ik zie net je tweede edit. Zo zou het wel passen, wist niet dat hij zo in moest.

Anyway, ik moet dan toch op zoek naar een x1 videokaart denk ik.........

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zie hier een mogelijke oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://store.orbitmicro.com/objects/catalog/product/image/img36684.jpg

Een PCIe x1 naar x16 convertor. x16 kaarten aan te sluiten op moederboards met enkel een x1 PCIe bus (mijn geval hier). De kaarten blijven dan wel op x1 500MB/s werken, maar goed, het past dan.

http://store.orbitmicro.c...duct.jsp?product_id=36684

Ik vraag me alleen af of dat je videokaart überhaupt nog in je systeem past en niet uitsteekt, omdat deze oplossing je poort wel wat verhoogt. Krijg je straks je kast niet dicht.....

Iemand enig idee waar je zoiets in Nederland kan krijgen?

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

offtopic:
x1=250MB/S

Waarom zou je geld gaan uitgeven aan zo'n converter. X1 kaarten (wel lastig te vinden) zijn volgens mij maar ietsje duurder. En je schrijft toch in je bericht dat een x16 kaart waarschijnlijk wel gaat passen, kun je er niet 1tje van iemand lenen. (of bijv. met je pc naar een goede pcboer gaan en testen of hij past, eventueel met een defect/goedkoop kaartje)

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Heb de HIS Radeon X1300 PCIe x1 kaart inmiddels gekocht. Ingestoken en werkt perfect!!
Het bijzondere is dat ik de kaart zonder de originele drivers gebruik. Windows Aero gaat vloeiend, tv-out werkt perfect (standaard Windows feature) en de maximale resolutie van mijn monitor op 1440 x 900 wordt over DVI op volle kwaliteit behaald.

Voor iedereen die een goede videokaart zoekt met enkel een PCIe x1 slot: dit is een echte aanrader!!

De X1300 driver (ATI) overigens ook geinstalleerd gehad, maar dat maakte de kaart vreemd genoeg heel langzaam.
Pagina: 1