verschil PCI en PCI-E 1x slot voor videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 2.609 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rodirida
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-03 12:02
Beste lezers.

Ik heb onvoldoende kijk op het volgende.
Ik heb sinds kort een Dell computer met video on board.
Nu heb ik sloten beschikbaar waarvan 2x gewone PCI en 1x een PCI-express 1x slot.
Graag wil ik de betere games spelen en dus een aparte videokaart aanschaffen.
Wat kan ik het beste doen; ik zoek me namelijk een ongeluk naar een expres kaartje(dus geen 16x).
Met dank voor jullie hulp.

Ron

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-08 19:24
rodirida schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:31:
Beste lezers.

Ik heb onvoldoende kijk op het volgende.
Ik heb sinds kort een Dell computer met video on board.
Nu heb ik sloten beschikbaar waarvan 2x gewone PCI en 1x een PCI-express 1x slot.
Graag wil ik de betere games spelen en dus een aparte videokaart aanschaffen.
Wat kan ik het beste doen; ik zoek me namelijk een ongeluk naar een expres kaartje(dus geen 16x).
Met dank voor jullie hulp.

Ron
Zit er ook geen AGP-Slot in? Maar je kan PCI-Expressx16 videokaarten ook wel aansluiten op een x1 slot, maar dat remt het nogal af(volgens mij hoor). En PCI videokaarten zijn meestal ook verouderd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het performance verschil tussen een x1 en x16 kaart vallen best wel mee, zeker met de wat simpelere PCIe kaarten. Ik zou dus gewoon een PCIe kaart kopen (x16) en die in je x1 slot zetten.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:37:
Het performance verschil tussen een x1 en x16 kaart vallen best wel mee, zeker met de wat simpelere PCIe kaarten. Ik zou dus gewoon een PCIe kaart kopen (x16) en die in je x1 slot zetten.
1x is het kleintje, daar gaat een 16x niet in passen(je hebt wel 4x waar het wel in kan btw)

nu het antwoord:
http://www.hisdigital.com...ct_ov.php?id=239&view=yes
dis het enige wat ik heb kunnen vinden die staat gelovensmij niet in de pricewatch.

verder help ik je uit de droom, je zal nooit high end kunnen gamen met dit systeem.
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=415

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 22:53 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

PCI = 133MB/s en PCI-e 1x = 250MB/s AFAIK, dus liever de PCI-e

Nu twijfel ik zelf of Terw_Dan's oplossing (gewoon de 16x kaart in het 1x slot douwen) gaat werken. Passen zal geen probleem zijn maar ik twijfel of alle kaarten er goed mee omgaan! Er is wel een kaart die standaard op PCI-e 1x werkt maar ja.. prolly niet te krijgen of heel duur. Anders even kijken of je iemand kan vinden die zijn kaart in jouw PC wil testen (risico = 0 lijkt me, zelfde voltages etc, hoogstens boot ie niet) en dan weet je zeker dat die chipset/dat model werkt!

edit @Reinman
Past wel, ik herinner me iets over een uitgeveild PCI-e 4x slot op een NF4 Ultra om SLI te draaien. Moet je wel ff het einde van je PCI-e slot eruit halen dus..

[ Voor 12% gewijzigd door Cio op 16-11-2006 22:55 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb wel vaker gelezen dat mensen hetr 1x slot openvijlden en er dan een 16x kaartje induwden :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:49:
[...]

1x is het kleintje, daar gaat een 16x niet in passen(je hebt wel 4x waar het wel in kan btw)

nu het antwoord:
http://www.hisdigital.com...ct_ov.php?id=239&view=yes
dis het enige wat ik heb kunnen vinden die staat gelovensmij niet in de pricewatch.

verder help ik je uit de droom, je zal nooit high end kunnen gamen met dit systeem.
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=415
Dat een x16 slot groter is dan een x1 slot maakt op zich niet uit, je kaart steekt alleen wat uit.

• rodirida
oke nog even retour
heb dus een PCI express 16x kaart gekocht en deze past dus van geen kanten.
PCI E slot is maar klein slotje
toch maar op zoek naar een 1x kaartje of PCI gewoon gebruiken?

Verwijderd

Als je die pci-e 1x slot open maakt en die 16x er in propt, kan hij genoeg stroom leveren? of zou er dan een kaart gekocht moeten worden die aan de voeding aangesloten word?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:59

_Ernst_

Mark It Zero!

rodirida schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:56:
oke nog even retour
Of de oplossing van onder andere Dutch_Razor gebruiken, of lijkt je dat niks?

Last.fm

Verwijderd

rodirida schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:56:
oke nog even retour
als je las, stond er dat hij open gevijld word, zodat het past.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan weet je wel heel zeker dat een PCI-e 16x kaart op een PCI-e 1x slot geplaatst kan worden? Volgens mij gaat dat niet passen omdat de kaart niet de juiste uitsparing heeft en het slot niet open is aan de achterzijde en het openfijlen van de achterzijde zou ik helemaal afraden. Gaat het verkeerd dan kun je mogelijk gedag zeggen tegen mogelijk zowel je VGA kaart als je moederbord. De garantie op het moederbord zal in iedergeval vervallen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Achterzijde van het PCI-E 1x slot openknippen of vijlen. Dan past de kaart wel. De performance zal wel niet zo best zijn met een 16x kaart op 1x snelheid.

Er bestaan ook volwaardige videokaarten voor PCI-E 1x, en dat zijn vrij recente modellen. Ik zal er even eentje opzoeken...

- nieuws: HIS introduceert PCI Express x1-videokaart

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 16-11-2006 23:05 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:59:
Als je die pci-e 1x slot open maakt en die 16x er in propt, kan hij genoeg stroom leveren? of zou er dan een kaart gekocht moeten worden die aan de voeding aangesloten word?
Afbeeldingslocatie: http://www.interfacebus.com/PCIe_1x_Connector.gif
Het voorste stukje is voor de stroom, dus is voor pci-e 1x en pci-e 16x gelijk voor zover ik weet

Een videokaart zou gewoon in een PCI-e 1x slot moeten werken, je ziet wel vaker dat moederbord fabrikanten een aantal lanes van een pci-e slot niet gebruiken, alleen het lullige van een pci-e 1x slot is dat je hem dus open moet zagen

De vraag is alleen hoe de bios van je pc er mee omgaat (kan die het pci-e 1x slot wel eens voor een grafische kaart gebruiken?)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 23:09 ]

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
frankknopers schreef op donderdag 16 november 2006 @ 23:01:
Achterzijde van het PCI-E 1x slot openknippen of vijlen. Dan past de kaart wel. De performance zal wel niet zo best zijn met een 16x kaart op 1x snelheid.

Er bestaan ook volwaardige videokaarten voor PCI-E 1x, en dat zijn vrij recente modellen. Ik zal er even eentje opzoeken...

- nieuws: HIS introduceert PCI Express x1-videokaart
een X1300, nou niet bepaald snel. Ik heb zelf een 7600GT op een 4x Pci-e en dat remt al aardig.
Zou dus eerder kijken naar een moederbord. Weet niet hoe het dan zit met de garanties. Moet je Dell vragen.

• rodirida
verhaal van Frank en die videokaart had ik inderdaad ook al gezien
meubelen aan mijn PCIe 1x slot lijkt mij ook niet echt verstandig, zo handig ben ik met m'n 52 lentes nu ook niet meer.
enige zekerheid dat ik niets kan mollen wil ik toch wel hebben.......
simpele PCI is vlgs jullie dan geen oplossing?

Verwijderd

rodirida schreef op donderdag 16 november 2006 @ 23:15:
verhaal van Frank en die videokaart had ik inderdaad ook al gezien
meubelen aan mijn PCIe 1x slot lijkt mij ook niet echt verstandig, zo handig ben ik met m'n 52 lentes nu ook niet meer.
enige zekerheid dat ik niets kan mollen wil ik toch wel hebben.......
simpele PCI is vlgs jullie dan geen oplossing?
Tenzij je -hele- oude spelletjes wilt spelen niet nee. Zal ook nauwelijks een verbetering zijn ten opzichte van je on-board video ben ik bang

Anders is een ander moederbord de enige oplossing denk ik...

• rodirida
dank voor jullie info zover, ik zal nog maar eens even een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceglovE
  • Laatst online: 22-12-2024
Let wel, DELL schijnt geen standaard voedingen te gebruiken voor hun pcs. Een dell voeding zal een normaal moederbord laten doorbranden. Ze hebben enkele kabels verwisseld in de stekker namelijk.
In een DELL pc kun je dus ook niet zomaar je voeding vervangen door een voeding van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
ik had ook een dell zonder agp slot en pcix16 slot, ik heb er destijds een fx5200 in gedouwd en overgeclockt, zodoend ekon ik nog wel een spelletje spelen (zeer matig..).
dit heeft wel gezorgd dat de wet van de stimulerende achterstand in werking kwam en ik nu 2 kaarten in sli heb en geen normaal pci slot meer over heb, dus ik ben wel geintereseerd in die pcix1 kaart, dan kan ik tenminste 2 monitoren en sli aan gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Alsem schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 00:52:
ik had ook een dell zonder agp slot en pcix16 slot, ik heb er destijds een fx5200 in gedouwd en overgeclockt, zodoend ekon ik nog wel een spelletje spelen (zeer matig..).
dit heeft wel gezorgd dat de wet van de stimulerende achterstand in werking kwam en ik nu 2 kaarten in sli heb en geen normaal pci slot meer over heb, dus ik ben wel geintereseerd in die pcix1 kaart, dan kan ik tenminste 2 monitoren en sli aan gebruiken :P
Kun je een FX5200 in SLI draaien dan? Dit gaat toch niet werken omdat het pci is.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IceglovE schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 00:36:
Let wel, DELL schijnt geen standaard voedingen te gebruiken voor hun pcs. Een dell voeding zal een normaal moederbord laten doorbranden. Ze hebben enkele kabels verwisseld in de stekker namelijk.
In een DELL pc kun je dus ook niet zomaar je voeding vervangen door een voeding van een ander merk.
Of dat nog zo is weet ik niet, maar ga er inderdaad niet zomaar vanuit dat het moederbord uitwisselbaar is :o

Dell PCs zijn prima dingen- betrouwbaar, stabiel en stil - en dat ook voor een goede prijs. Maar qua uitbreidbaarheid zijn zeker de entry-level desktops waardeloos. Dat is overigens niet Dell te verwijten (behalve dan de non-standaard pinouts, daar is geen enkel smoesje voor). In deze prijscategorie is het bijna onmogelijk anders te leveren. Je moet alleen bedenken dat alles zijn prijs heeft. Er is een reden waarom een eenvoudige Dell maar een paar honderd EUR kost en andere PC duurder zijn. Je krijgt waar je voor betaalt :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 17-11-2006 01:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 23:50
IceglovE schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 00:36:
Dit is reeds lang geleden en enkel in een paar geïsoleerde gevallen ;). Tegenwoordig zijn zowat al de redelijk moderne Dell pc's (toch zeker sinds PIII Coppermine) met een gewone ATX-voeding uitgerust. Wat ik wel reeds ben tegengekomen, is dat de Dell-kast achteraan afgesloten is ter hoogte van de voeding. Als je de voeding wil vervangen moet je dan ofwel op zoek naar een voeding zonder schakelaar (niet makkelijk te vinden), ofwel moet je je kast gaan modden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
Dothan schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 01:04:
[...]

Kun je een FX5200 in SLI draaien dan? Dit gaat toch niet werken omdat het pci is.
ik heb nu natuurlijk andere kaarten, vroeger had ik een dell met een fx5200 ;)
Pagina: 1