Toon posts:

GEIL Black Dragon pc 6400

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

gisteren 2GB aan bovenstaand geheugen gekocht via Alternate, ter vervanging van Kingston Value ram pc 5300.

Nu, mijn systeem is:

Intel Core duo E6600
ASUS 8800 GTS (640M)
MSI P965 Neo (P5B deluxe was er niet meer jammer genoeg :s)
2GB GEIL Black Dragon PC 6400

Alles op stock speed.

Nu is mijn vraag: als ik Aquamark draai, dan haal ik met deze opstelling 134k, en met het Kingston geheugen pc 5300 haalde ik 130k.

Maar als ik 3dmark06 draai, dan haal ik met het GEIL geheugen 86xx en met het goedkopere en lager geklokte Kingston geheugen 87xx.

Aan wat is dit gelegen?

Verwijderd

Is op stockspeed je 6400 niet gewoon een 5300?

Verwijderd

Heb je alle timings wel goed gezet? die staan standaart eentje te laag dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren nog in BIOS gecheckt en die geeft aan dat het op 800 MHz draait, ben momenteel op't werk dus kan die timings niet onmiddellkijk checken jammer genoeg.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 11:22:
Heb gisteren nog in BIOS gecheckt en die geeft aan dat het op 800 MHz draait, ben momenteel op't werk dus kan die timings niet onmiddellkijk checken jammer genoeg.
en eigenlijk maakt het geen ruk uit welk van de twee geheugenbalkjes je neemt...

zonder je E6600 over te klokken draait je memory van kingston als het goed is, via de 1:1 ratio op 533 mhz (x2) en je nieuwe geheugen ook. Zo niet, draaien ze async, wat ook goed kan, maar dan blijft je cpu de bottleneck.

wil je beter prestaties, zet er dan niet ander geheugen in. Beide Kingston en je geil balkjes zullen nagenoeg hetzelfde presteren, omdat ze allebei ongeveer dezelfde bandbreedte leveren.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, maar wat ik eigenlijk wou weten is: waarom geeft het GEIL geheugen een betere prestatie in Aquamark en een mindere prestatie in 3dmark06?

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Clock je E6600 over naar 3.2Ghz.

Hiervoor doe je :

FSB = 400
MEM = 1:1
MEM timings = 4-4-4-12 (2.1VDimm)
VCore (cpu) = 1.4V, als dit je koeling toelaat !

En draai dan nog maar eens je testen.
Daarbij is 3DMark grafische gerelateerd, en niet afhankelijk van de CPU + MEM.
Tuurlijk zullen ze een rol spelen, maar een CPU OC of MEM OC zul je niet zo sterk zien dan je GPU OC ...

• M2M

M2M

medicijnman

zoals prodigy al zei, zou je ook eens dit berichtje kunnen lezen. Daar staat in dat zelfs DDR3 lang niet altijd sneller is dan DDR2, en dat het eigenlijk allemaal om marginale verschillen gaat tussen de 5 % voor normale apps, en 10 % voor zware games.

-_-

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
M2M schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:49:
zoals prodigy al zei, zou je ook eens dit berichtje kunnen lezen. Daar staat in dat zelfs DDR3 lang niet altijd sneller is dan DDR2, en dat het eigenlijk allemaal om marginale verschillen gaat tussen de 5 % voor normale apps, en 10 % voor zware games.
wat heeft dit nou met zijn vraag te maken...het gaat helemaal niet om ddr3 geheugen....Bij zelfde geheugen levert hogere kloksnelheid meer prestatie op (tot hoever het nodig is voro je cpu)

ontopic: komt omdat 3dMark, zoals de naam al zegt, voor de 3d testen is en hier voornamlijk je GPU word getest. En misschien haalde je eerst betere prestaties omdat de timings bij 5300 ipc precies overeenkomen met je cpu en je dan een maximale doorvoer hebt, die bij het automatisch terugklokken van het Geil geheugen niet volledig is

• M2M

M2M

medicijnman

darkpluisje schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 20:27:
[...]

wat heeft dit nou met zijn vraag te maken...het gaat helemaal niet om ddr3 geheugen....Bij zelfde geheugen levert hogere kloksnelheid meer prestatie op (tot hoever het nodig is voro je cpu)

ontopic: komt omdat 3dMark, zoals de naam al zegt, voor de 3d testen is en hier voornamlijk je GPU word getest. En misschien haalde je eerst betere prestaties omdat de timings bij 5300 ipc precies overeenkomen met je cpu en je dan een maximale doorvoer hebt, die bij het automatisch terugklokken van het Geil geheugen niet volledig is
sjef... dat snap ik ook wel dat het hier niet om het verschil tussen ddr3 en ddr2 gaat, maar om maar even een voorbeeld te geven tussen twee extremen, misschien dat het dan duidelijk werdt

en ter info en ontopic: 3dmark test naast je gpu, ook je cpu. die scores worden netjes opgetelt. wel is het zo dat je gpu wat meer meetelt in je uiteindelijke score.

enfin, niet alles wat ik zeg is onzin hoor :)

- Maarten.

-_-

Verwijderd

Clock je E6600 over naar 3.2Ghz.

Hiervoor doe je :

FSB = 400
MEM = 1:1
MEM timings = 4-4-4-12 (2.1VDimm)
VCore (cpu) = 1.4V, als dit je koeling toelaat !

En draai dan nog maar eens je testen.
Daarbij is 3DMark grafische gerelateerd, en niet afhankelijk van de CPU + MEM.
Tuurlijk zullen ze een rol spelen, maar een CPU OC of MEM OC zul je niet zo sterk zien dan je GPU OC ...
9x400 is bij mij 3600 en geen 3200!! Dus in plaats van 3,2Ghz is het 3,6Ghz wat niet geheel zonder risico's is!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Graag voortaan doorlezen voor je post, en dan met name de RAM FAQ. Wat je hier ziet komt door asynchrone clocks. Je RAM loopt sneller dan je FSB, wat leuk is voor bandbreedte, maar latencies verhoogt. Het is puur de vraag welke zwaarder weegt bij applicaties dat bepaalt of het sneller gaat op 400MHz of 333MHz. Dat heeft dus niets met merk DIMM te maken maar puur met de snelheid waar je ze op draait. Als je de PC6400 instelt op 333MHz met dezelfde timings als het Kingston spul zul je dan ook exact dezelfde scores halen (iets wat je makkelijk zelf had kunnen doen en dus tot de basiszelfwerkzaamheid behoort die we op GoT verwachten :o ). Lees anders ook een paar goede reviews van het Conroe-platform, daar kun je het fijne hierover lezen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.