Mini-DV tape geknapt, hoe te plakken?

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 21:14

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
Ik zit met een redelijk groot probleem. Ik ben voor een groot videoproject bezig met het inladen van een aantal mini-dv tapes. Dit heb ik proberen te doen op een professioneel DV-deck van Sony, maar kennelijk is óf dat deck niet helemaal goed meer, óf de combinatie tape/camera/deck werkte niet, want het deck weigerde dienst en heeft nu mijn tape kapot getrokken. Het lint van de tape is dus geknapt. Nu is mij verteld dat dit zelf te plakken is, met gewoon plakband.
Ik weet dat ik een stuk van de beschadigde tape af moet knippen, en dan plakband op maat moet maken. Maar wat de beste werkwijze is voor zoiets delicaats weet ik eigenlijk niet. Zijn er verder nog tips om te voorkomen dat mijn geplakte tape straks opnieuw vast komt te zitten?

Klaar voor de steroorlogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Gewoon plakband is veel en veel te dik en je loopt een erg groot risico dat de tape daarna weer vastloopt omdat het niet goed door het loopwerk loopt. De tape moet ook perfect recht geplakt worden. Het beste koop je een plaksetje, bestaande uit dunne plaktape en een malletje om de tape recht te kunnen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
Tja, het probleem is dat het nu gecaptured moet worden, en ik geen mogelijkheid heb om een speciale plakset te kopen. Ik heb het nu met pijn en moeite voor elkaar gekregen om de tape te plakken met gewoon plakband. Heb daarvoor de tape wel open moeten schroeven, dus ik hoop dat ie nog werkt :o De breuk zit wel aan het begin van de tape, dus het geplakte stuk hoeft niet langs het loopwerk. Ik ga zo proberen of ie het doet, op hoop van zegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Dat probleem heb ik ook vaak gehad, vooral veel gebruikte apparatuur (school) lust wel een tapeje..
Ik plak het gewoon met plakband, even breed als de tape en een centimeter of twee, aan de achterkant van de tape. Wil zo 2 van de 3 keer gewoon langs de leeskop alleen fropt de capture alsof je de DV instelling op de camera opeens hebt verandert. Als het niet wil, dan moet je even handmatig je tapeje een stukje vooruit 'spoelen'.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
Sando schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:31:
Dat probleem heb ik ook vaak gehad, vooral veel gebruikte apparatuur (school) lust wel een tapeje..
Ik plak het gewoon met plakband, even breed als de tape en een centimeter of twee, aan de achterkant van de tape. Wil zo 2 van de 3 keer gewoon langs de leeskop alleen fropt de capture alsof je de DV instelling op de camera opeens hebt verandert. Als het niet wil, dan moet je even handmatig je tapeje een stukje vooruit 'spoelen'.
Dit was ook inderdaad apparatuur van school. Ook gelijk de laatste keer dat ik daar gebruik van maak.
Het is inmiddels gelukt. Gelukkig was het aan het begin van de tape, dus het geplakte stuk hoefde niet langs de leeskop. Ben wel een stuk materiaal kwijt, maar de rest van de tape was gelukkig nog bruikbaar.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 06:26
Hoeveel minuten film ben je ongeveer kwijt als ik vragen mag?
Dit puur uit nieuwsgierigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
jozy schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:50:
Hoeveel minuten film ben je ongeveer kwijt als ik vragen mag?
Dit puur uit nieuwsgierigheid
Ik heb flink op veilig gespeeld en een flink stuk tape waar ik met m'n vingers of met het pincet aangezeten heb niet gebruikt. Uiteindelijk ben ik zo'n twee minuten kwijt, waarbij ik toch wel minstens 15 cm tape heb weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:41
Als de tape niet langs het loopwerk hoeft zie ik het probleem sowieso niet, zorg er dan gewoon voor dat het op de een of andere manier op één van de rollen zit gedraaid, wie weet hoef je het dan niet eens te plakken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 06:26
Luuk-Online schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:03:
[...]

Ik heb flink op veilig gespeeld en een flink stuk tape waar ik met m'n vingers of met het pincet aangezeten heb niet gebruikt. Uiteindelijk ben ik zo'n twee minuten kwijt, waarbij ik toch wel minstens 15 cm tape heb weggegooid.
is wel handig om te weten omdat ik zelf ook veel met dv tapes werk. bedankt voor de info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Luuk-Online schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:37:
[...]

Dit was ook inderdaad apparatuur van school.
Ik kom er ineens achter dat we mss wel last hadden van de zelfde tapedeck, van wege de zelfde opleiding icm de zelfde school. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
Sando schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:09:
[...]

Ik kom er ineens achter dat we mss wel last hadden van de zelfde tapedeck, van wege de zelfde opleiding icm de zelfde school. :P
Zou heel goed kunnen, klotespul is het :P Ook een Sony Deck, in de montagetuin van KnT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04-2021
Wat ik vroeger wel eens met een gebroken cassettebandjes-tape deed (zat een schoolproject op van muziekles :( ):
ik kocht een super goedkoop c-bandje en haalde daar de tape eruit en stopte daar het gebroken deel van een ander bandje met de opname in. Zo heb je ook geen last meer van dat plakgedoe wat misschien nog andere schade (aan de koppen of het loopwerk) kan veroorzaken.
Misschien ook een optie (wel wat duurder)...

2020 back to my ol' LG L5-II, UltraSlimRom, no gapps, DavDroid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Luuk-Online schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 20:11:
[...]

Zou heel goed kunnen, klotespul is het :P Ook een Sony Deck, in de montagetuin van KnT?
Yep... werkende bij Axion gingen we op n gegeven moment eigen cheap ass cameraatjes meenemen voor het capturen omdat het geklungel steeds alle kostbare tijd verbraste. Ik zag je wel afentoe langs komen geloof ik. Zat jij niet in de lichting die met Band Over begon?

@norman:
Daar dacht ik nu echt nooit aan.. is dat niet ondoebaar moeilijk om een uiteinde op zo'n... draaiding te krijgen en dat het dan ook nog netjes opgerolt zit?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
Sando schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:38:
[...]

Yep... werkende bij Axion gingen we op n gegeven moment eigen cheap ass cameraatjes meenemen voor het capturen omdat het geklungel steeds alle kostbare tijd verbraste. Ik zag je wel afentoe langs komen geloof ik. Zat jij niet in de lichting die met Band Over begon?
Klopt ja, ik zat vorig jaar bij Axion... toen vielen de problemen met de tape decks wel mee... tegenwoordig is het echt een ramp. Heb het uiteindelijk opgelost door met een smoesje een Sony PD-170 te lenen, en het daarmee te capturen. Wordt tijd voor wat nieuws daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04-2021
@ Redsandro:

Het was wel lastig om de tape op het rolletje vast te zetten. Er zat een sleuf in het rolletje waar je het einde van de tape overheen deed en daarna zette je er een pinnetje op en drukte die kompleet met de tape in de sleuf en zat klemvast. Dat aandrukken was nog het lastigst, het zat echt heel strak erin. Het kan zijn dat een DV bandje anders gaat. Ik had nog geluk dat de beide helften nog bijna kompleet opgerold zaten. Het was dus gewoon een rolletje overzetten naar een lege cassette-behuizing. Maar ik had het er wel voor over :). Anders konden we helemaal opnieuw beginnen met de opnames :'(

2020 back to my ol' LG L5-II, UltraSlimRom, no gapps, DavDroid

Pagina: 1