Toon posts:

Tijd voor upgrade!

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

sommigen weten het misschien nog, ik heb een pentium III en ik wou call of duty 2 spelen. Nu zijn de PCI videokaarten goedkooper dan de AGP kaarten dus is het stom om nog een AGP kaart te kopen1 Jammer genoeg moet je wel een ander moederbord etc.

Ik heb nu een Pentium Drie uuhm 1000Hz en 1000MB geheugen en een Geforce MX400. Ik wil graag upgraden zodat ik deze videokaart kan gaan gebruiken omdat deze mij is aangeraden:

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=33815&ref=2

Deze kaart zou goed moeten presteren met dit leuke spel! Daarom wil ik graag het geld ervoor uitgeven. Klopt dit of s een andere kaart beter geschikt?

Waar ik moeite mee heb is het moederbord!! Ik moet 2 IDE poorten omdat ik mijn CD speler en harde schijven erop wil kunnen aansluiten. bijna elk moederbord heeft maar 1 IDE poort?? waarom is dit!! ik moet er echt twee, daarom heb ik dit topic eigenlijk ook geopend, ik kan er echt neit eeentje vinden. heel graag advies!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Vrijwel ieder moederbord van nu heeft nog maar 1 PATA aansluiting omdat vrijwel alles tegenwoordig SATA is. Echter, je kunt sowieso twee apparaten aansluiten op een PATA aansluiting. Dus een CD-ROM en een Harddisk is geen probleem.

Verder zou ik je aanraden om een nieuw systeem te halen ipv te upgraden.

Zaken die niet meer bruikbaar zijn en je wel al hebt:
- Processor (past niet in moderne mobo's)
- Geheugen (past niet in moderne mobo's)
- Voeding (te weinig amperes op de 12volt lijn en vermoedelijk te laag wattage)
- Videokaart (AGP, past niet in een PCIe mobo, en zelfs ook niet de moeite)

Zaken die twijfelachtig zijn:
- Harde Schijf (harde schijven van tegenwoordig zijn stukken sneller dan schijven uit het tijdperk van de P3).
- CD-ROM (de meeste zaken komen tegenwoordig op DVD)
- Geluidskaart (meeste mobo's hebben betere onboard dan de gemiddelde geluidskaart van toen)

Zaken die bruikbaar blijven:
- Kast (mits ruim genoeg en genoeg airflow)
- Monitor
- Muis
- Toetsenbord

[ Voor 62% gewijzigd door kalizec op 09-07-2007 20:59 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:45:
Hoi

sommigen weten het misschien nog, ik heb een pentium III en ik wou call of duty 2 spelen. Nu zijn de PCI videokaarten goedkooper dan de AGP kaarten dus is het stom om nog een AGP kaart te kopen1 Jammer genoeg moet je wel een ander moederbord etc.

Ik heb nu een Pentium Drie uuhm 1000Hz en 1000MB geheugen en een Geforce MX400. Ik wil graag upgraden zodat ik deze videokaart kan gaan gebruiken omdat deze mij is aangeraden:

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=33815&ref=2

Deze kaart zou goed moeten presteren met dit leuke spel! Daarom wil ik graag het geld ervoor uitgeven. Klopt dit of s een andere kaart beter geschikt?
http://www23.tomshardware.com/graphics.html
Daar vind je zat benchmarks van vrijwel iedere recente kaart.
Waar ik moeite mee heb is het moederbord!! Ik moet 2 IDE poorten omdat ik mijn CD speler en harde schijven erop wil kunnen aansluiten. bijna elk moederbord heeft maar 1 IDE poort?? waarom is dit!! ik moet er echt twee, daarom heb ik dit topic eigenlijk ook geopend, ik kan er echt neit eeentje vinden. heel graag advies!
De meeste borden beschikken gewoon over een hele sloot aan IDE connectoren. Wat jij bedoelt zijn waarschijnlijk P-ATA connectoren. Die vind je idd niet zo veel meer op moederborden, wat logisch is gezien S-ATA de toekomst is.

Dit kun je op 3 manieren opossen.
1. Losse P-ATA controller
2. Je opticals danwel hdds vervangen door S-ATA drives (wat voor je hdds sowieso verstandig kan zijn, afhankelijk van wat je nu hebt. Werk je met wat oudere P-ATA schijven dan gaat dat in een nieuw systeem sowieso een bottleneck vormen).
3. converters van S-ATA naar P-ATA gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
er zit tegenwoordig zoveel op een moederbord, zelfs compelte geluidskaarten en twee lan poorten (2??) en soms wel 8 sata poorten. Waarom dat niet twee P-ATA poorten in godsnaam? Is er een deal gesloten dat mensen die willen upgraden ook meteen nieuwe schijven en branders moeten kopen? Ik ga lekker geen moederbord kopen die hieraan meedoet hoor... dus kent iemand een bord met 2 P-ATA poorten? bedankt!

• kalizec
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:59:
er zit tegenwoordig zoveel op een moederbord, zelfs compelte geluidskaarten en twee lan poorten (2??) en soms wel 8 sata poorten. Waarom dat niet twee P-ATA poorten in godsnaam? Is er een deal gesloten dat mensen die willen upgraden ook meteen nieuwe schijven en branders moeten kopen? Ik ga lekker geen moederbord kopen die hieraan meedoet hoor... dus kent iemand een bord met 2 P-ATA poorten? bedankt!
De meeste mensen upgraden na 1 of 2 jaar. Niet na 4-6 jaar.
Sowieso loopt de performance van HDD's van 4-6 jaar geleden toch zo ver achter dat je ze eigenlijk niet meer wilt gebruiken imho.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:59:
er zit tegenwoordig zoveel op een moederbord, zelfs compelte geluidskaarten en twee lan poorten (2??) en soms wel 8 sata poorten. Waarom dat niet twee P-ATA poorten in godsnaam?
Dat is vooruitgang.

Alleen maar goed, anders zaten we nu nog met ISA sloten op onze mobos en was VLB nog the way to go voor je VGA kaart.

Daarbij, als je zulke oude onderdelen hebt moet je ze niet meer meenemen in een nieuw systeem, dat schiet niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Ha ik vroeg net aan een vriend wat hij ervan vond, hij heeft een systeem met 2 DVD branders een een IDE hardeschijf en kan dat dus niet meenemen naar een nieuw moederbord. Vindt het ook belachelijk, dat je zoveel bordjes moet afschrijven voor iets simepels als P-ATA poorten.

edit ik moest er bij zeggen dat het een ATA133 schijf was en dat dit niet een reden was om die ook te vervangen, maar nu bepaalt de fabrikant dat het wel een reden is.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 21:07 ]

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Meer tijd voor een nieuw systeem dan voor een upgrade.

Het is zonde van je geld om oude systemen te blijven upgraden. Voor het hetzelfde geld heb je dan vaak een nieuwe systeem wat EN beter presteerd EN later beter upgradebaar is voor minder geld.

En volgens mij zijn er voldoende moderne bordjes met 2x P-ATA connectors
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GEEA13

[ Voor 21% gewijzigd door Beugelfles op 09-07-2007 21:09 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Topicstarter
grolschbeugel schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:05:

Het is zonde van je geld om oude systemen te blijven upgraden. Voor het hetzelfde geld heb je dan vaak een nieuwe systeem wat EN beter presteerd EN later beter upgradebaar is voor minder geld.
voor hetzelfde geld? een nieuw systeem is toch veel duurder dan een upgrade? aangezien dezelfde onderdelen in dat systeem gaan zitten haha, maar vertel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:05:
edit ik moest er bij zeggen dat het een ATA133 schijf was en dat dit niet een reden was om die ook te vervangen, maar nu bepaalt de fabrikant dat het wel een reden is.
Waarom pak je dan niet een S-ATA converter of losse controller?
En waarom niet gewoon een nieuwe DVDbrander op S-ATA. die dingen kosten ook maar een paar eurootjes.

Verwijderd

Topicstarter
grolschbeugel schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:05:

En volgens mij zijn er voldoende moderne bordjes met 2x P-ATA connectors
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GEEA13
wauw je hebt een heel mooi moederbord gevonden! ik was best blij, maar was vergeten te zeggen dat ik graag een core processor wil omdat deze zo ver zijn te overclocken sorry!

• kalizec
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:05:
Ha ik vroeg net aan een vriend wat hij ervan vond, hij heeft een systeem met 2 DVD branders een een IDE hardeschijf en kan dat dus niet meenemen naar een nieuw moederbord. Vindt het ook belachelijk, dat je zoveel bordjes moet afschrijven voor iets simepels als P-ATA poorten.

Dat 'simpele' is nu dus al zo'n 3 jaar op zijn retour. Nog afgezien van dat dit geen complot is van fabrikanten, maar simpel dat systemen van 4-6 jaar niet zinnig upgrade-baar meer zijn.

Sinds een jaar tot anderhalf geleden zijn begonnen van 2 naar 'slechts' 1 SATA aansluiting te gaan. Omdat gemiddeld genomen niemand dat ding meer gebruikte. Kortom, nieuw systeem!

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

Voorbeeld van degelijk nieuw systeem:

[BBG] Basissysteem juli 2007

Verwijderd

Topicstarter
wat voor dvd brander heb jij kalizec? sata of P-ATA?

• kalizec
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:13:
wat voor dvd brander heb jij kalizec? sata of P-ATA?
SATA, kost tegenwoordig ongeveer 27-35 euro.

Nec 4571A

[ Voor 4% gewijzigd door kalizec op 09-07-2007 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:14:
[...]

SATA, kost tegenwoordig ongeveer 27-35 euro.

Nec 4571A
ok dan neem ik die maar mee in mijn upgrade denk ik... goede adviezen van jullie kant denk ik, maar het voelt toch wel fout in mijn achterhoofd haha!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:10:
[...]

wauw je hebt een heel mooi moederbord gevonden! ik was best blij, maar was vergeten te zeggen dat ik graag een core processor wil omdat deze zo ver zijn te overclocken sorry!
Dan moet je een nieuwe cpu, nieuw moederbord, nieuwe videokaart, nieuw geheugen... Waarom dan niet ook gewoon een SATA II HD erbij :P
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:45:
Nu zijn de PCI videokaarten goedkooper dan de AGP kaarten dus is het stom om nog een AGP kaart te kopen
Nee, PCI kaarten zijn juist véél duurder. PCI-e kaarten daarentegen zijn soms goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Heb door de link van kali deze gevonden:
http://www.alternate.nl/h...?baseId=2419&artno=gpea71

volgens mij is dat een goed begin van mijn upgrade. Voor de rest een Celeron D of zo als dat goedkoop is, en dan is het wel goed genoeg voor de komende tijd!

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:19:
[...]

Dan moet je een nieuwe cpu, nieuw moederbord, nieuwe videokaart, nieuw geheugen... Waarom dan niet ook gewoon een SATA II HD erbij :P

[...]

Nee, PCI kaarten zijn juist véél duurder. PCI-e kaarten daarentegen zijn soms goedkoper.
Ik wou al graag upgraden, ik had wel door dat je dan niet alleen een andere videokaart nodig had haha! en dat over PCI dat zal wel dan?

• bajaking
  • Laatst online: 12-05 17:26
Er zijn genoeg bordjes te vinden met 2 P-ATA poorten hoor! Gewoon een beetje zoeken.
Bijv. voor S775: Nforce 650i based bordjes en Via bordjes. Ook zijn er wel P965 bordjes te vinden die er 2 hebben. Voor AM2: bordjes met een Nforce 430i/410i southbridge of Nforce 4 bordjes. Ook Via bordjes voor AM2 hebben bijna allemaal 2 pata poorten.
Toch zou ik gewoon een nieuwe Sata schijf kopen aangezien deze toch niet zo heel duur meer zijn op dit moment waarschijnlijk en veeeel sneller zijn dan je oude.

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 21:21:
Heb door de link van kali deze gevonden:
http://www.alternate.nl/h...?baseId=2419&artno=gpea71

volgens mij is dat een goed begin van mijn upgrade. Voor de rest een Celeron D of zo als dat goedkoop is, en dan is het wel goed genoeg voor de komende tijd!
Bedenk van tevoren goed wat je budget en gebruikersdoeleinden zijn. Kijk ook goed of alles bij elkaar past. De in je TS aangehaald x1950gt is een aardige kaart voor 112 euro. Zorg dat de rest van je systeem in balans is. Er staan op GOT genoeg voorbeelden van mensen die op dit moment een systeem aan het samenstellen zijn. Als je zelf nog nooit een systeem hebt gebouwd kan je hem ook laten assambleren bij een (web)shop.

Gebruik gewoon de search en lees je wat in.

Verwijderd

Topicstarter
Ja voor AMD moederborden genoeg P-ATA poorten te vinden. Komt het door de technoligie voor core misschien. AMD moederborden doe ik liever niet, ook al zijn ze zo goedkoop maar ik wil wel overclocken hehe lekker goedkoop!

Verwijderd

Wat is je budget ? Zo kunnen we er niks mee !

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een Core processor omdat dat goed over te clocken is, tenzij een andere processor (intel) een flinkstuk goed koper is. Daarnaast een redelijk compleet moederbord omdat die wel wat langer moet meegaan dan de rest. Dan nog een goedkope videokaart zoals die X1950 en geheugen dat de processor niet vertraagd. Budget is in totaal ongeveer 250/300 euro

Ik sta echt verbaasd over deze: Asus P5N-E SLI. Ik dacht voor 2 P-ATA poorten andere dingen te moeten opgeven, maar deze is prima? Zelfs 1333Mhz.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 21:49 ]

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
Als je de goedkoopste harde schijf neemt die een salland/digitique/maxpert/alternate/vulmaarin heeft op sata-II, kan je voor een euro of 60 klaar zijn en heb je een snellere schijf dan die raid-0 die je op je P4 draaide. Daarnaast kost een dvd-rom op sata hooguit 20 euro en een brander van lite-on of asus maximaal 3 tientjes. Oftewel, upgrade je schijf OF je dvd-station's en je ben er al. Mijns inziens ben je dan beter af met een nieuwe (snelle) schijf en hang je je dvd's aan de PATA poort.Wil je de bandbreedte van je PATA controller niet over 2 dvd's verdelen, koop dan een SATA dvd-rom erbij, je zal merken dat ook die ontwikkeling niet stil heeft gestaan en die sneller en stiller is dan je oude.

250 euro is sowieso onhaalbaar als je een mobo van 110 heb, een videokaart van 112 en je dan nog een Intel-CPU en geheugen moet hebben. (of je moet genoegen nemen met een Celeron@traag en 256Mb Ram }) OFI

[ Voor 12% gewijzigd door Miglow op 09-07-2007 21:55 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bijna elk moederbord heeft maar 1 IDE poort?? waarom is dit!! ik moet er echt twee, daarom heb ik dit topic eigenlijk ook geopend, ik kan er echt neit eeentje vinden. heel graag advies!
Koop een (tweedehands) PCI IDE controller en steek dit in een PCI slot. Klaar :)

Voor de rest gaat het weer nergens over en staan de "Welke moet ik nemen?" vragen al lang en breed in de FAQ van dit subforum beantwoord: PMG FAQ » Welke moet ik nemen?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.