Nieuwe hardeschijf installeren en als master gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hansvd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-01 21:47
Hey,

Waarschijnlijk heeft mijn oude HD het begeven (zie dit topic). Nu heb ik een nieuwe HD gekocht. De oude heb ik ingesteld met jumpers als slave en de nieuwe geen jumper verandert. Eerst sloot ik de nieuwe HD aan op de zwarte (volgens mij hoort daar de master?) stekker aan en de oude HD op de grijze (slave?) stekker (het gaat hier om IDE). Resultaat: Media check failure, check cable. Wat nu? Ik heb ook al geprobeerd alleen de nieuwe HD aan te sluiten of de CDROM drive en Floppy drive niet aan te sluiten. Alles geeft hetzelfde. Heb ik de HD verkeerd aangesloten? Jumpers verkeerd geplaatst? Nieuwe HD kapot gegaan bij vervoer?

Alvast bedankt!
Hans

Verwijderd

Gebruik je wel een 80-ribbon kabel? En heb je idd wel de kabel goed aangesloten? Je hebt 1 lange zijde met 1 connector die hoort op je mobo en een zijde waar twee connectors relatief dicht op elkaar zitten, die gaan in je HDD.

Verwijderd

uhh zwart of grijs maakt toch niet uit? er zit toch een jumper achter in de hd als het goed is?

Verwijderd

Hansvd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:43:
en de nieuwe geen jumper verandert.
En stond/staat die wel degelijk op master dan?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kabel maakt niet zoveel uit, als je jumperinstellingen maar goed staan. De schoen zal toch daar wringen imho.

• Hansvd
De jumper staat op master als ik de handleiding van de harde schijf mag geloven.
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:00:
Gebruik je wel een 80-ribbon kabel? En heb je idd wel de kabel goed aangesloten? Je hebt 1 lange zijde met 1 connector die hoort op je mobo en een zijde waar twee connectors relatief dicht op elkaar zitten, die gaan in je HDD.
Ik gebruik geen 80-ribbon kabel maar een 40 volgens mij. Hier staat ook dat je een 40 pin kabel mag gebruiken toch? (Pagina 2 bij stap 2.) Volgens mij zijn die connectors toch echt goed aangesloten, want de connector zat eerst ook in de wss kapotte HD.

Verwijderd

Je mag opzich wel een 40-aderige kabel gebruiken alleen dat kost je heel veel performance. Je kan beter een 80-aderige gaan halen, daarmee heb je veel minder zorgen dat het langzaam is.

• Hansvd
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:34:
Je mag opzich wel een 40-aderige kabel gebruiken alleen dat kost je heel veel performance. Je kan beter een 80-aderige gaan halen, daarmee heb je veel minder zorgen dat het langzaam is.
Daar gaat het nu even niet om, ik wil 'm eerst werkend hebben! :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
Het zou mij helemaal niet zo veel verbazen als de 40-conductor cable's niet meer zo goed ondersteund worden als vroeger ;) Misschien zit daar je probleem dus wel.

Overigens, om problemen te voorkomen: Als je een kabel hebt waar 2 hdd/cd-rom's op kunnen en je gooit er maar een op, doe die dan helemaal aan het uiteinde. (Heeft te maken met interferentie binnen de kabel)

• Hansvd
Nijn schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:42:
Overigens, om problemen te voorkomen: Als je een kabel hebt waar 2 hdd/cd-rom's op kunnen en je gooit er maar een op, doe die dan helemaal aan het uiteinde. (Heeft te maken met interferentie binnen de kabel)
Die zit al op de laatste connector, aan het einde dus..

• Nijn
Ook op een 80-conductor kabel?

• Hansvd
Nijn schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:44:
Ook op een 80-conductor kabel?
Die heb ik niet.. Maar daar zou het toch niet aan kunnen liggen? De oude deed het ook prima op een 40 pins..

[ Voor 22% gewijzigd door Hansvd op 09-07-2007 18:47 ]

• Nijn
Zoals ik al zei, de ondersteuning zal een stuk minder zijn.

Reeds jaaaaaaren terug is er overgestapt op 80-conductor. Destijds werdt 40 nog goed ondersteund. Tegenwoordig zijn heel wat fabrikanten stilletjes de boel aan het uitrangeren. Tenslotte wordt Windows 2.0 ook niet meer ondersteund.

Enne, die oude, was dat exact dezelfde hardware? Niet dus. Das het leuke aan hardware, 't is altijd anders.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Volgens mij is het zo dat er respectievelijk, een blauwe,grijze,zwarte connector zitten, op een 80 aderige kabel. Maar wellicht is het zo, dat niet de oude hd kapot was (is), maar dat er een probleem is met de controler (of controlers) op het mobo. Daarnaast kun je ook nog checken of de kabel wel goed om is aangesloten. Bij de meeste connectors is dat vrijwel onmogelijk, maar je weet maar nooit. Check ook even op verbogen pinnetjes, en of de kabel er ver genoeg inzit.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Misschien is er wel iets heel anders kapot dan je hardeschijf en had je helemaal geen nieuwe hoeven kopen. Misschien ligt het dus wel aan de kabel (probeer eens een andere 80-conductor kabel) of is het je moederbord welke niet meer goed werkt.
switch ook eens van IDE poort met de CD-rom drive en de oude HDD.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:03:
uhh zwart of grijs maakt toch niet uit? er zit toch een jumper achter in de hd als het goed is?
Dit maakt zeker wel uit. Master op het uiteinde van de kabel en de slave op het midden. Anders kun je problemen gaan verwachten.

Verwijderd

Steekt de kabel er wel juist in en niet verkeerd om? Kan zijn dat zo'n oude 40-aderige kabel nog niet gepolariseerd is.
Nijn schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:50:
Zoals ik al zei, de ondersteuning zal een stuk minder zijn.

Reeds jaaaaaaren terug is er overgestapt op 80-conductor. Destijds werdt 40 nog goed ondersteund. Tegenwoordig zijn heel wat fabrikanten stilletjes de boel aan het uitrangeren. Tenslotte wordt Windows 2.0 ook niet meer ondersteund.

Enne, die oude, was dat exact dezelfde hardware? Niet dus. Das het leuke aan hardware, 't is altijd anders.
Ondersteuning? De hardware kan in theorie niet voelen (in praktijk misschien wel door signal-noise verhoudingen maar dit is niet gespecifieerd bij mijn weten) of er een 40 of 80 aderige kabel zit, laat staan de ondersteuning ervoor uitrangeren. 40 aderige kabels zijn volledig gespecifieerd voor gewone PATA devices tot en met UDMA mode 2 (ofwel UDMA33, dus tot 33MB/s) en tot 46cm/18" lange kabels. Dit wordt niet uitgerangeerd, dit is nu eenmaal onderdeel van de specificatie. Voor hogere snelheden zijn de 80 aderige kabels gespecifieerd.
Terw_Dan schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:18:
Dit maakt zeker wel uit. Master op het uiteinde van de kabel en de slave op het midden. Anders kun je problemen gaan verwachten.
Zou niet mogen, kan wel zijn dat het in praktijk voorkomt maar zou in principe niet mogen. Ik heb altijd al mijn drives aangesloten zonder hiernaar te kijken en ik heb er nog nooit problemen mee gekregen.
Bij kabels met blauw, grijs en zwarte connector dienen deze kleuren om aan te duiden welke drive zich als slave / master zal gedragen indien de drives aan deze kabel op cable select worden ingesteld. Als je zelf master en slave kiest dmv jumpers maakt het dus eigenlijk niet uit welke drive op welke connector hangt. Bij de oudere 40 aderige kabels is er meestal een onderbreking in een ader tussen de 2 connectors voor de drives. De connector op het uiteinde wordt hierdoor slave (deze krijgt deze ader niet in zijn connector) en de connector in het midden master. Bij de nieuwere 80 aderige kabels is diezelfde ader in de grijze connector (in het midden) niet verbonden. Dus bij 80 aderige kabels zal master op het einde komen en slave in het midden, waar dit bij 40 aderige kabels net omgekeerd zal zijn (en bij cable selct instelling uiteraard). Dus opletten welke kabel je gebruikt om te zien welke drive master/slave gaat worden bij calbe select.
Ik heb ook al geprobeerd alleen de nieuwe HD aan te sluiten of de CDROM drive en Floppy drive niet aan te sluiten.
Wat als je de cd-rom drive alleen aansluit?

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 18:26 ]

Pagina: 1