Toon posts:

NTFS Disk recoveren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.070 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 250gb disk met een 220 gb NTFS partitie. Ik heb zojuist op de overige space een 10gb linux partitie en een 2gb linux-swap partitie aangemaakt. Nu lijkt echter de NTFS partitie beschadigd te zijn. De partitie bestaat nog steeds en is even groot, maar hij wordt niet meer herkend als zijnde NTFS. Ik zie hem nog wel in windows, en hij heeft nog steeds driveletter D:/ maar als ik hem aanklik zegt hij dat dit een 'RAW' partitie is, en vraagt hij of ik hem wil formatteren. Ook als ik een chkdsk wil doen, zegt hij dat dit niet kan omdat het een RAW partitie is.

Ik ben bang dat ik misschien per ongeluk de linux bootloader op deze partitie heb geinstalleerd. Is het mogelijk om deze partitie terug naar NTFS te recoveren, en mijn data terug te krijgen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:50:
Ik heb een 250gb disk met een 220 gb NTFS partitie. Ik heb zojuist op de overige space een 10gb linux partitie en een 2gb linux-swap partitie aangemaakt. Nu lijkt echter de NTFS partitie beschadigd te zijn. De partitie bestaat nog steeds en is even groot, maar hij wordt niet meer herkend als zijnde NTFS. Ik zie hem nog wel in windows, en hij heeft nog steeds driveletter D:/ maar als ik hem aanklik zegt hij dat dit een 'RAW' partitie is, en vraagt hij of ik hem wil formatteren. Ook als ik een chkdsk wil doen, zegt hij dat dit niet kan omdat het een RAW partitie is.

Ik ben bang dat ik misschien per ongeluk de linux bootloader op deze partitie heb geinstalleerd. Is het mogelijk om deze partitie terug naar NTFS te recoveren, en mijn data terug te krijgen?
Ja. Zoek eens op NTFS recover in google.
http://www.runtime.org/ bijvoorbeeld succes

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien even booten met een windows 98 bootdisk oid en fdisk /MBR proberen?

Alles kan stuk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie ook dit stukje in de OMFAQ: OM FAQ / Beleid
Zelf heb ik goede ervaringen met ontrack easy recovery pro, maar er zijn zat tooltjes die data kunnen recovern.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat die tooltjes allemaal de hele disk gaan scannen op zoek naar overlevende bestanden. Dit duurt uren en is vooral bedoeld voor beschadigde disks. Waarschijnlijk staat alle data nog gewoon op mijn disk, maar is hij onleesbaar geworden omdat hij vergeten is dat hij een NTFS partitie is. Ik zoek eigenlijk een tootlje die dat stukje kan herstellen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:01:
Het probleem is dat die tooltjes allemaal de hele disk gaan scannen op zoek naar overlevende bestanden. Dit duurt uren en is vooral bedoeld voor beschadigde disks. Waarschijnlijk staat alle data nog gewoon op mijn disk, maar is hij onleesbaar geworden omdat hij vergeten is dat hij een NTFS partitie is. Ik zoek eigenlijk een tootlje die dat stukje kan herstellen.
Met easy recovery pro heb je veel verschillende recovery opties, daarmee is het vaak mogelijk heel snel de disk uit te lezen, zonder direct een raw recovery te moeten gaan doen.

• Fire69
  • Laatst online: 23:51
Kijk eens of je niks kan doen met Ptedit.
Die kan Raw terugzetten naar ntfs.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
Heb je ondertussen Linux er al op staan? met het tooltje cfdisk kun je het partitietype wel veranderen in 07. Als je nog geen Linux erop hebt staan kun je ook wel booten met een LiveCD. De meesten daarvan zullen dat tooltje wel aan boord hebben. Grote kans dat Windows hem dan weer gewoon herkent :).
Fire69 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:13:
Kijk eens of je niks kan doen met Ptedit.
Die kan Raw terugzetten naar ntfs.
Die kende ik nog niet. Maar daarmee kan het dus ook. Het partitietype is ook hierbij 07 :).

[ Voor 35% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-07-2007 15:16 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat ik dit onder linux wel eens gehad heb. Toen had ik een reiserfs partitie perongeluk opgeslagen als ntfs waardoor automount niet meer werkte omdat hij een ntfs partitie verwachte. Je kan dit in linux gewoon forceren door het partitietype mee te geven maar ik kon met cfdisk gewoon het type veranderen zonder enig dataverlies. Je kan het zelf bereiken door een linux bootdisk te booten en dan met cfdisk 't type veranderen. (of fdisk whatever suits you).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:01:
Waarschijnlijk staat alle data nog gewoon op mijn disk, maar is hij onleesbaar geworden omdat hij vergeten is dat hij een NTFS partitie is. Ik zoek eigenlijk een tootlje die dat stukje kan herstellen.
Dan is er ook nog TestDisk waar je dat mee kan doen.

Overigens geef je nergens aan welk OS je dit onder wil doen, en gezien je vraag denk ik dat je topic in Opslagmedia & I/O Controllers beter op z'n plaats was geweest.

Ik verhuis 'm daar naartoe, maar let in het vervolg even op wáár je je topic plaatst met het oog op de in dat forum geldende huisregeltjes.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb fixmbr geprobeerd, maar dit had geen effect (behalve dan dat mn pc niet meer van die schijf kon booten). Die heb ik dus maar even gestored.
Jaap-Jan schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:14:
Heb je ondertussen Linux er al op staan? met het tooltje cfdisk kun je het partitietype wel veranderen in 07.
Het partitie type is dus al 07. In linux ziet hij ook dat het een 'ntfs' disk is, maar kan hij hem niet mounten omdat hij beschadigd is. Ik denk dat ik niet de MBR heb beschadigd, maar de boot sector van deze partitie. Bij de grub install heb ik 'setup (hd1,1)' gedaan, terwijl deze partitie dus de NTFS partitie was ipv de linux. Is er ook een manier om niet de MBR, maar de partitie-bootsector te recoveren?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de microsoft 'fixboot' tool gebruikt uit de recovery console. Deze tool zou de bootsector voor een bepaalde partitie moeten terugzetten. Het probleem is dat deze tool dacht dat het een FAT16 partitie was (microsoft herkent zn eigen filesystem niet blijkbaar), en daarom een FAT bootsector heeft geschreven. Het programma heeft ook alvast wat nieuwe bestandjes op mijn kersverse 10mb fat16 partitie gezet, dus nu is er in ieder geval data verloren :( Fixboot heeft ook verder geen parameters waarmee je kunt aangeven dat het een NTFS disk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke Testdisk does the trick :D
voor future reference: In testdisk via 'advanced system utils' eerst het 'type' terug gezet naar NTFS, en vervolgens een bootsector recovery. Alles weer gefixt :)

Ik vraag me alleen af... toen hij even als FAT was geformatteerd waren er per onlgeluk wat bestanden (in FAT12 formaat) op gezet. Betekent dit nu dat er random data op mijn disk is overschreven, en sommige files waarschijnlijk corrupt zijn?
Pagina: 1