Toon posts:

Imminent failure

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
SMART predicts a imminent failure om primary master hard diskdrive.
[blink]WARNING[/blink] Immediatly back p your data and replace your hard disk drive

Deze melding verschijnt af en toe bij het opstarten.
Soms start hij gewoon op en soms deze melding -> na F1(continue) werkt alles verder normaal
Moet ik actie ondernemen of valt het allemaal wel mee.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:04

Dark

who tweaked the light?

Onmiddelijk alle data van die schijf afhalen! Als er nog garantie opzit: terug ermee. Je krijgt dan een nieuwe van de fabrikant.

Ik heb zelf die warning ook wel eens een maandje weggedrukt, met als gevolg data kwijt en harddisk niet meer te formateren.

lees ook dit draadje eens: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/94790

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

Inderdaad snel backuppen en terug brengen die hap. Meestal is dan binnen korte tijd je HD kaduk.

Viva la Netherlands!

Verwijderd

Topicstarter
Goh is het zo erg,

Bedankt voor de snelle reply
Hij lijkt het anders 'normaal' te doen.

Als ik NORTON DISCDOCTER eroverheen laat gaan krijg ik 0 fouten.
Maar wat is er dan mis :?

En .......de garantieperiode was 12 maanden en hij is in november 1999 gekocht :(

• Dark

Dark

who tweaked the light?

NDD herkent SMART niet... daarvoor moet je de system-docter draaien en dan het onderdeel SMARTmonitor aanzetten ;)

over de exacte werking van smart tast ik volledig in het duister, maar ik vermoed dat het zo werkt: smart houdt bij welke sectoren slechter worden en heeft ergens op de disk een beetje ruimte, als een sector slecht leesbaar wordt (merkbaar door retries op die sector) dan verplaatst SMART de data uit die sector naar de SMART ruimte, en plaatst een verwijzing in de smart-tabel (als sector X opgevraagd word naar sector Y gaan...) Hierdoor werkt de schijf nog een tijdje door, totdat de smartspace ook vol is.

edit: je vindt dus geen bad-sector, omdat de data al door smart op een goede sector is gezet. natuurlijk wordt de schijf hier wel trager door, omdat de sectoren niet meer seqeuntieel worden uitgelezen, en de kop voor die stukkende sector verplaatst moet worden naar de smart-tabel die elders op de schijf staat.

Ik weet niet of het echt zo werkt, maar het lijkt me aannemelijk...

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 19:44

DynaMikeY

1976 Kever 1300

SMART (Self Monitoring And Reporting Tool) is een mechanisme om fouten de voorzien, voordat ze daadwerkelijk toeslaan, en zodoende de gebruiker enige tijd gunnen om er actie op te ondernemen.

Er wordt vooral gekeken naar de weerstand die een kop kan ondervinden bij lees & schrijfacties...als de de weerstand langzaam hoger aan het worden is, dan gaat ie op een bepaald moment alarm slaan. Deze waarden zitten allemaal in een 'slijtage curve' gebakken in de electronica van de drive.

Het verhaal van de smartspace klinkt ook aannemelijk, en misschien wordt dit ook wel in bepaalde mate toegepast, maar dat is niet waar het SMART principe op gestoeld is.

SMART is dus een actief waarschuwings systeem, en niet een pro-actief reparatie systeem.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ik wist het ook niet ;) en theoretiseerde er maar wat op los...

wat ik wel in de praktijk gemerkt heb is dat schijfen die een smartwarning gaven vaak traag werden en geen badsectors lieten zien bij checks.

vandaar mijn theorie...

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan ook normaal dat hij maar af en toe een warning geeft.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Wat heet normaal in die situatie?

Ik zou iig even een backupje maken als je van plan bent het tot het einde aan toe uit te zingen, mede bij gebrek aan garantie... :(

Wat je verder kan doen is even ontrack data advisor eroverheen halen, eens kijken wat die te melden heeft...

Als je w2k draait kan je in het systemlog een event terugvinden met het id 52 Type: warning, EventID:52, Source: Disk, Category: None. Dit is ook een smartwarning, dus al ingebouwd in w2k :)

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Wat de garantie betreft dat je hem in 99 heb gekocht betekent niet dat er geen farbieksgarantie van 3,5 hebt :) kortom ga naar de site van de maker en daar helpen ze je verder. Had bij maxtor binnen 10 dagen nieuwe HD!(Dit duurde zolang omdat ze hem niet op voorraad hadden )

Verwijderd

Topicstarter
Tja, mijn nicht heeft hem als systeem gekocht bij de AH.
Een Fujitsu Siemens.

Kun je dan nog wel los op de harddisk garantie krijgen ??

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met garantieperikelen?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:02
Contact opnemen met Fujitsu Nederland? Bij de fabrikant van de hard disk hoef je niet aan te kloppen, omdat het om een OEM drive gaat. Daar zit dan heel beperkt garantie op.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

Wildfire

Joy to the world!

Dat maakt niets uit. Een beetje fatsoenlijke HD-fabrikant helpt jou net zo goed met een OEM- als met een retail-drive.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1