S.M.A.R.T.

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roba
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-09-2012

roba

Ook Olrik gekend?

Topicstarter
Weet iemand wat S.M.A.R.T. inhoudt, ik zie het elke keer weer staan tijdens het booten van mijn computer. Wat voor een resultaat krijg ik als ik S.M.A.R.T. aanzet? ((Bij mij staat het uit op mijn beide schijven))

The desire to know is natural to all good people!

Verwijderd

staat wel enabled in m'n bios en m'n hd ondersteund het maar ik zie niets bij het opstarten en ik merk er niets van :?

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
Als SMART aanstaat en werkt (HD moet het ondersteunen) dan staat er aan het einde van de BIOS "SMART is enabled" of iets dergelijks. SMART is een systeem dat een HD crash moet voorspellen. Dus een soort automatisch monitor systeem die kijkt hoevaak je HD opspint, moet hercalibreren e.d. als er een ongewone trend ontstaat dan krijg je een melding dat je maar beter een backup kan gaan maken... Natuurlijk is het niet super betrouwbaar, maar het is beter als niets!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:25
Volgens mij is dat SMART niet waterdicht. M'n 20 gieg IBM is kort geleden overleden (RIP) en ik heb altijd een SMART programmaatje in de achtergrond gehad. Dat programma heeft nooit een melding gegeven (m'n bios trouwens ook niet)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:59

Dark

who tweaked the light?

Ik heb wel eens waarschuwingen gehad, tijdens het opstarten en in het nt4 of w2k systemlog.

een jaar of twee terug eens met een maxtor schijf, nadat ik de waarschuwing een maandje genegeerd had crashte de schijf, ik kon 'm daarna niet eens meer formateren...

2 maanden terug het zelfde met een IBM; tijdens de boot een SMART Warning van de bios (moet je geloof ik wel "halt on all errors" aan zetten) en het w2k systeemlog. Daarna heb ik ontrack advisor gedraaid, en die melde hetzelfde: smart status=warn
Die schijf heb ik wel gelijk leeg gemaakt ;) en teruggestuurd, met het log van ontrack advisor erbij. Gelukkig nog net binnen de garantie (2j,7m :)), dus inmiddels een nieuwe...

Ontrack advisor kan je volgens mij gratis halen op http://www.ontrack.com en het is een progje om de toestand van je harde schijf te testen.

edit:
in het w2k system log stond de error nog.
Type: warning, EventID:52, Source: Disk, Category: None

description:
The driver has detected that device \Device\Harddisk1\DR1 has predicted that it will fail. Immediately back up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 12:49

afterburn

No more...

Self-Monitoring Analysis & Reporting Technology

S.M.A.R.T. (Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology) is an interface between a computer's start-up program or basic input/output system and the computer hard disk. It is a feature of the Enhanced Integrated Drive Electronics (Enhanced Integrated Drive Electronics) technology that controls access to the hard drive. If S.M.A.R.T is enabled when a computer is set up, the BIOS can receive analytical information from the hard drive and determine whether to send the user a warning message about possible future failure of the hard drive.

http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,214212,00.html

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als ik het in de bios aanzet komt er na de post etc. wel een melding S.M.A.R.T enabled. Betekent dit dat mn schijf het ondersteund? Het is een seagate 10GB ding..

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:59

Dark

who tweaked the light?

Ik denk dat ie het dan doet ja, als het mis gaat krijg je de mededeling "S.M.A.R.T. Status: Warning!" tijdens het opstarten.

Als je in de je bios de optie "halt on all errors" aan hebt staan vraagt ie dan of je op een knop wilt druken. Als die optie niet aanstaat, boot de pc eigenlijk normaal, zonder dat je iets merkt van die smart. Volgens mij ligt het erg aan bios+bord hoe het e.e.a. afgehandeld wordt, en hoef je niet echt op het bios te rekenen waar het 't melden van smart errors betreft.

Voor detectie ben je dan dus afhankelijk van een third-party programma waar het w9x betreft. (norton-tils heeft een tooltje om de smart-status uit te lezen in w9x). Onder NT 4/5 krijg je een waarschuwing in de eventmanager/systemlog, zoals ik hierboven al meldde.

Met dat ontrack advisor progje maak je een bootdisk die OS-onafhanklijk de smart status van je harddisk (en nog wat andere dingen) controleert.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 12:49

afterburn

No more...

Bij IBM kun je gratis een util downloaden wat continue de SMART status van je drives bijhoud, en een popup warning geeft op het moment dat er iets fout gaat.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Weer wat geleerd :)

Ik ga stoppen met de School Voor Communicatiesystemen en de hele dag op tweakers.net hangen :+

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Pagina: 1