"Farming" en MMORPG-sweatshops in lagelonenlanden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tegenwoordig is het een trend om in lagelonenlanden (ik zal China als voorbeeld gebruiken) zogenaamde sweatshops op te zetten, waarbij Chinese mensen/jongeren vaak 8 uur per dag achter de computer zitten te "werken". Dit werk bestaat uit het spelen van een MMORPG waarbij hun doel is om bijvoorbeeld goud te verzamelen ("farming") of accounts op een hoog level te krijgen ("power-levelling") door bijvoorbeeld continu op een plaats te staan en hetzelfde monster te vermoorden. Deze accounts/items/goud worden vervolgens aan "rijke" westerlingen verkocht voor echt geld.

Het zijn voornamelijk de eigenaren van de sweatshops die aan dit verkopen geld verdienen - de mederwerkers krijgen slechts een zeer laag loon (bijvoorbeeld $0.52 per uur, om maar een voorbeeld te noemen) en moeten meestal zeer lang aan één stuk doorwerken. Enkele informatiebronnen:Mijn stelling is:
Farming is geen slechte zaak, echter wordt het vaak op een slechte manier uitgevoerd.

Ik vind dat hiermee niets mis is, zolang de werknemers goed genoeg betaald worden (bij veel sweatshops krijgen ze ook een redelijk goed salaris: De arbeiders hebben veelal niet eens hun middelbare school afgemaakt, en de lonen zijn sowieso al laag in die landen, veel meer hadden ze dus niet kunnen krijgen!)

Er zijn echter ook (veel) sweatshops die te ver gaan, 8 uur per dag continu een repetitieve activiteit doen is nogal geestdodend, zeker met zo'n laag salaris, maar wanneer er fatsoenlijke werkomstandigheden zijn is er naar mijn mening niets mis mee.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:40

SeatRider

Hips don't lie

Pulsher schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:22:
Er zijn echter ook (veel) sweatshops die te ver gaan, 8 uur per dag continu een repetitieve activiteit doen is nogal geestdodend, zeker met zo'n laag salaris, maar wanneer er fatsoenlijke werkomstandigheden zijn is er naar mijn mening niets mis mee.
Volgens mij is de definitie van een sweatshop juist dat er geen fatsoenlijke werkomstandigheden zijn. Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Sweatshop

Zie overigens ook deze wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Game_sweatshop

Verder hebben de beheerders van die MMORPG's ook een mening over dit soort praktijken, je zou het valsspelen kunnen noemen...

[ Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 08-07-2007 20:26 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 11:05
De oplossing is uiteraard om een account aan een gebruiker te koppelen door middel van schriftelijk ondertekenen, rijbewijs, ID-kaart kopietjes, weet ik wat. Probeer je account dan nog eens te verkopen :)

Bovendien een stuk makkelijker cheaters tracken.

There is no replacement for displacement!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12 19:42
_eXistenZ_ schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:35:
De oplossing is uiteraard om een account aan een gebruiker te koppelen door middel van schriftelijk ondertekenen, rijbewijs, ID-kaart kopietjes, weet ik wat. Probeer je account dan nog eens te verkopen :)
En daar gaat je privacy...

Daarnaast vraag ik me af hoe je wil controleren dat de speler daadwerkelijk degene is die heeft ondertekend etc.

[ Voor 16% gewijzigd door robbert op 08-07-2007 20:39 ]

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
mij lukt het niet meer om dit uit te leggen aan mijn grootvader :?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 11:05
robbert schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:38:
[...]

Daarnaast vraag ik me af hoe je wil controleren dat de speler daadwerkelijk degene is die heeft ondertekend etc.
Af en toe langs gaan met de ROCS (Rightfull Owner Confirmation Squad) ;)
Je heb gelijk ik zou dat ook nie wete :X

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-07-2007 21:17 ]

There is no replacement for displacement!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit komt bijzonder veel voor in de MMORPG Runescape. Naast dat het uitbuiten van die mensen slecht is, wordt ook door dit soort activiteiten de hele ingame economie beïnvloed. Het is niet erg prettig als je je grondstoffen waar je hard voor gewerkt hebt voor een lage prijs moet verkopen omdat een stel "farmbedrijven" de economie verknoeien voor irl geld. Zelfde geld voor powerleveling. De hele "waarde" en "status" die bij een hoog level hoort (ja, voor veel mensen is de status ook belangrijk ingame) wordt zo gedevalueerd. Jij werkt hard voor een bepaald level, terwijl een ander het gewoon "koopt".
Veel online games willen gelukkig niet dat hetgeen je kunt bereiken ingame koopbaar is, en bannen de accounts die de regels breken op dit gebied. In Runescape bijvoorbeeld zijn de laatste maanden duizenden accounts gebanned.

Wat veel van deze sweatshops trouwens ook gebruiken zijn macro's. Bepaalde scripts om automatisch zoveel mogelijk van grondstof X te verzamelen.

Ik vind dit alles een bijzonder vervelende ontwikkeling op gamegebied. En met mij de meeste mede-MMORPG'ers (althans, de enkele miljoenen mensen die Runescape spelen).

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-12 09:30

Zerora

Ik Henk 'm!

Pulsher schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:22:
Mijn stelling is:
Farming is geen slechte zaak, echter wordt het vaak op een slechte manier uitgevoerd.
In principe is het goed principe om mensen op die manier aan geld te helpen. Helaas dat in 9 van de 10 gevallen de games waarbij dit soort praktijken gedaan wordt vaak het dupe zijn.
Kijk maar naar World of Warcraft. Dat spel is erg in trek bij de sweatshops. Zo erg dat de meeste actieve spelers er gewoon last van hebben terwijl ze aan het gamen zijn. Bijv. door spam in hun ingame mailbox te krijgen, whisper als spam of party invite als spam te ontvangen. Daarnaast zijn dit soort dingen ook nog eens vrijwel altijd tegen de policy van zo'n massale MMORPG.

Goed idee, maar helaas illegaal.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Als het onder een beetje goede omstandigheden gebeurt kan ik er geen moment van wakker liggen. Of het illegaal is of grijs maakt me niet uit, je kan eventueel ook zie dat je ze voor een dienst betaald en niet voor ingame items/geld.

Of het leuk is is weer een ander verhaal maar het is vooral een kwestie van vraag en aanbod. Er is vraag naar blijkbaar, anders bestonden er geen professionele farm bedrijven.
Kwestie legaliteit: Ach, er wordt hier ook vaak niet moeilijk gedaan over het intellectuele eigendom van artiesten en filmmaatschappijen, waarom dan wel in WoW, Eve of GW? :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

robbert schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:38:
[...]

In Azie wordt dit al op grote schaal toegepast hoor, daar moet je bij enkele spellen (vooral korea) ID, passport of soortgelijk eerst laten valideren. Ook Malaysie en Singapore hebben dit ook.

Goeie 6 jaar geleden was farming er al, dit zal alleen maar groter worden. Slechte omstandigheden, lage lonen.. Tja, IKEA doet dit toch al jaren? Ik ken aantal aziaten die dit voor hun 'beroep' doen, met een maandsalaris waar ik jaloers op ben.

Azie heeft de mensen, Europe heeft het geld. Sim-pel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RoD
  • Niet online

RoD

TroonStaal schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:27:
Als het onder een beetje goede omstandigheden gebeurt kan ik er geen moment van wakker liggen. Of het illegaal is of grijs maakt me niet uit, je kan eventueel ook zie dat je ze voor een dienst betaald en niet voor ingame items/geld.

Of het leuk is is weer een ander verhaal maar het is vooral een kwestie van vraag en aanbod. Er is vraag naar blijkbaar, anders bestonden er geen professionele farm bedrijven.
Kwestie legaliteit: Ach, er wordt hier ook vaak niet moeilijk gedaan over het intellectuele eigendom van artiesten en filmmaatschappijen, waarom dan wel in WoW, Eve of GW? :P
Speel je zelf MMORPG's? De meeste eerlijke spelers zijn niet erg blij met dit soort ontwikkelingen. Ook de makers van de spellen niet.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11 15:00
SeatRider schreef op zondag 08 juli 2007 @ 20:25:
[...]

Volgens mij is de definitie van een sweatshop juist dat er geen fatsoenlijke werkomstandigheden zijn. Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Sweatshop

Zie overigens ook deze wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Game_sweatshop

Verder hebben de beheerders van die MMORPG's ook een mening over dit soort praktijken, je zou het valsspelen kunnen noemen...
De enige reden dat ze het valsspelen zouden noemen, is omdat ze er zelf niets aan verdienen. Ik ken spelen, waaronder het bij sommige tweakers bekende webstrategiespel ogame.nl , waarbij je voor echt geld je mijnen meer output kan laten geven, of korting op onderzoekstijd. Uiteraard zijn dat dingen die door de aanbieder van het spel geregeld worden, maar ik heb zelf een tijdje overwogen om te gaan levellen voor geld aldaar.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• RoD
  • Niet online

RoD

Rey Nemaattori schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:00:
[...]

De enige reden dat ze het valsspelen zouden noemen, is omdat ze er zelf niets aan verdienen. Ik ken spelen, waaronder het bij sommige tweakers bekende webstrategiespel ogame.nl , waarbij je voor echt geld je mijnen meer output kan laten geven, of korting op onderzoekstijd. Uiteraard zijn dat dingen die door de aanbieder van het spel geregeld worden, maar ik heb zelf een tijdje overwogen om te gaan levellen voor geld aldaar.
Een andere reden is dat de makers van het spel niet willen dat ingame succes te koop is met geld. Zoals ik hierboven al postte. Veel spelers zien het kunnen kopen van succes trouwens ook als negatief. Althans in de MMORPG's die ik speel. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat de interactie is met je medespelers.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

RoD schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:39:
[...]

Speel je zelf MMORPG's? De meeste eerlijke spelers zijn niet erg blij met dit soort ontwikkelingen. Ook de makers van de spellen niet.
Ik speel zelf Guild Wars. En ook daar gebeurt het, hell, zelfs hier op GoT heeft een hele tijd onder dit topic de google ad gestaan van waar je het beste gold kon kopen :P

Maar ik zit er eigenlijk niet mee. Ik speel GW nu ruim twee jaar en heb qua inflatie (ik doel op prijsstijging) helemaal niks gemerkt. Sterker nog, alles is alleen maar goedkoper geworden.
Nu is het ook zo dat in GW hele dure items en/of armor slechts prestige heeft en verder geen moer toevoegen aan de gameplay. Hoe dat met andere MMORPG's is weet ik niet, die speel ik niet. In het licht van GW kan ik er niet mee zitten dat er mensen zijn die met RL geld IG items kopen. Het verziekt namelijk maar vrij weinig qua balans, behoudens de goudbalans.
Maar zoveel goud heb je dus niet eens nodig met GW omdat je door gewoon te spelen ook prima armor kan kopen. Dat het niet zo "mooi" is als de duurste armor, tja, dan niet.

Dus wat ik bedoel is dat als het verder geen effect heeft op andere spelers, behoudens visueel en misschien een kloof tussen arm en rijk, dan vind ik professionele goldfarmers/sellers geen punt. Mits het wel onder normale, menselijke omstandigheden gebeurt.
Kwestie dienstverlening en vraag en aanbod.

Wat ik altijd opmerkelijk vind is dat vrijwel alle tweakers hier het unaniem eens zijn dat "dit soort praktijken niet kunnen, immoreel zijn, valsspelerij is en dat het gaat om eigendom van de ontwikkelaars".
Terwijl topics (vooral op de frontpage) over het downloaden van films/muziek en andere gevallen van copyrightschending/piraterij goedgepraat worden met lame-ass excuses als "te weinig geld", "te duur", "artiesten/platenmaatschappijen hebben geld zat", "ik wil het eerst testen", "ik koop wel een pc van € 2000,- maar ben te belazerd om een cd van € 15,- te kopen", "het is cultuur dus moet het gratis zijn" en "kopieëren is geen stelen want er wordt niets fysieks weggehaald".

Bijna al deze excuses kan je ook wel loslaten op goldfarmers (behalve dan dat je te pauper bent, dat gaat dan weer niet op ;) ). Vooral de laatste dat kopieëren geen stelen is. Goldfarmers verdienen namelijk hun goud door er hard voor te werken (even de bots buiten beschouwing gelaten), iets wat élke MMORPG speler ook kan maar er zelf te beroerd voor is. Ze kopieëren dus niets, ze stelen niets ze doen alleen heel vaak dezelfde handeling. Dus doen ze feitelijk niets strafbaars.
Of het voor echt geld verkopen van virtuele eigendommen daadwerkelijk strafbaar is, tja, de uitgevers vinden het niet kunnen, en veel spelers ook niet maar ik zie maar weinig immoreels.
Of een epic zwaard nou wordt gebruikt door goldfarmer Kees of door klant Jaap die er € 100,- voor wil neerleggen maakt niet uit, het wordt door een speler gebruikt, of niet.

Zijn uitgevers als NCSoft en Blizzard en sommige spelers niet gewoon jaloers op de winsten die gemaakt worden door virtueel repetitief gedrag omdat ze mogelijke inkomsten mislopen (analoog aan de film en muziekindustrie) of omdat ze te arm zijn om mooie armor/mounts/whatever te kopen?
Of zijn gamers hier wél verontwaardigd omdat deze vorm van virtueel schemergebied ineens hun eigen leventje "binnendringt" terwijl platen- en filmmaatschappijen en artiesten nieuws uit een ver land is?

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier dus over daadwerkelijk verrichte arbeid door goldfarmers. Bots is weer iets heel anders. En het hangt ook af van het soort MMORPG. Er zijn er ook genoeg die je laten betalen voor meer inhoud en mogelijkheden (ik heb de schijt aan de termen "premium" en "content". Praat nederlands!)

En ik? Ik speel gewoon het spel, heb inmiddels aardig wat goud omdat ik geen ruk geef om prestige armor en blijf gewoon cd's en dvd's kopen en naar de bioscoop gaan.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• RoD
  • Niet online

RoD

TroonStaal schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:23:
[...]

Ik speel zelf Guild Wars. En ook daar gebeurt het, hell, zelfs hier op GoT heeft een hele tijd onder dit topic de google ad gestaan van waar je het beste gold kon kopen :P

Maar ik zit er eigenlijk niet mee. Ik speel GW nu ruim twee jaar en heb qua inflatie (ik doel op prijsstijging) helemaal niks gemerkt. Sterker nog, alles is alleen maar goedkoper geworden.
Nu is het ook zo dat in GW hele dure items en/of armor slechts prestige heeft en verder geen moer toevoegen aan de gameplay. Hoe dat met andere MMORPG's is weet ik niet, die speel ik niet. In het licht van GW kan ik er niet mee zitten dat er mensen zijn die met RL geld IG items kopen. Het verziekt namelijk maar vrij weinig qua balans, behoudens de goudbalans.
Maar zoveel goud heb je dus niet eens nodig met GW omdat je door gewoon te spelen ook prima armor kan kopen. Dat het niet zo "mooi" is als de duurste armor, tja, dan niet.
In Runescape, wat ik speel, is dit wél het geval. Daar heb je een hele levendige handel in bepaalde materialen. Het is vrij onplezierig als je dan een sloot materiaal hebt en dit dan voor een lage prijs moet verkopen doordat het aanbod onnatuurlijk groot is.
Dus wat ik bedoel is dat als het verder geen effect heeft op andere spelers, behoudens visueel en misschien een kloof tussen arm en rijk, dan vind ik professionele goldfarmers/sellers geen punt. Mits het wel onder normale, menselijke omstandigheden gebeurt.
Kwestie dienstverlening en vraag en aanbod.
In Runescape is visuele status alleen te krijgen door bijzonder veel geluk te hebben. Met farmen kom je daar niet aan. Wel is het zo dat de écht dure items vaak gedragen worden door mensen die op illegale wijzen aan hun ingame geld gekomen zijn (het materialenverhaaltje hierboven)
Wat ik altijd opmerkelijk vind is dat vrijwel alle tweakers hier het unaniem eens zijn dat "dit soort praktijken niet kunnen, immoreel zijn, valsspelerij is en dat het gaat om eigendom van de ontwikkelaars".
Terwijl topics (vooral op de frontpage) over het downloaden van films/muziek en andere gevallen van copyrightschending/piraterij goedgepraat worden met lame-ass excuses als "te weinig geld", "te duur", "artiesten/platenmaatschappijen hebben geld zat", "ik wil het eerst testen", "ik koop wel een pc van € 2000,- maar ben te belazerd om een cd van € 15,- te kopen", "het is cultuur dus moet het gratis zijn" en "kopieëren is geen stelen want er wordt niets fysieks weggehaald".
Ik vind het wel wat anders. Met farmen maak je gewoon gebruik van de mogelijkheden die het spel je biedt. Dus ansich niets verkeerds. Het vervelende eraan is dat mijn gameplay hierdoor aangetast wordt. (althans, in Runescape, en dergelijke spellen)
Bijna al deze excuses kan je ook wel loslaten op goldfarmers (behalve dan dat je te pauper bent, dat gaat dan weer niet op ;) ). Vooral de laatste dat kopieëren geen stelen is. Goldfarmers verdienen namelijk hun goud door er hard voor te werken (even de bots buiten beschouwing gelaten), iets wat élke MMORPG speler ook kan maar er zelf te beroerd voor is. Ze kopieëren dus niets, ze stelen niets ze doen alleen heel vaak dezelfde handeling. Dus doen ze feitelijk niets strafbaars.
Of het voor echt geld verkopen van virtuele eigendommen daadwerkelijk strafbaar is, tja, de uitgevers vinden het niet kunnen, en veel spelers ook niet maar ik zie maar weinig immoreels.
Of een epic zwaard nou wordt gebruikt door goldfarmer Kees of door klant Jaap die er € 100,- voor wil neerleggen maakt niet uit, het wordt door een speler gebruikt, of niet.

Zijn uitgevers als NCSoft en Blizzard en sommige spelers niet gewoon jaloers op de winsten die gemaakt worden door virtueel repetitief gedrag omdat ze mogelijke inkomsten mislopen (analoog aan de film en muziekindustrie) of omdat ze te arm zijn om mooie armor/mounts/whatever te kopen?
Of zijn gamers hier wél verontwaardigd omdat deze vorm van virtueel schemergebied ineens hun eigen leventje "binnendringt" terwijl platen- en filmmaatschappijen en artiesten nieuws uit een ver land is?

Voor de duidelijkheid: ik heb het hier dus over daadwerkelijk verrichte arbeid door goldfarmers. Bots is weer iets heel anders. En het hangt ook af van het soort MMORPG. Er zijn er ook genoeg die je laten betalen voor meer inhoud en mogelijkheden (ik heb de schijt aan de termen "premium" en "content". Praat nederlands!)

En ik? Ik speel gewoon het spel, heb inmiddels aardig wat goud omdat ik geen ruk geef om prestige armor en blijf gewoon cd's en dvd's kopen en naar de bioscoop gaan.
Ik vind het ansich ook niets ergs. Echter, als mijn speelplezier erdoor verpest wordt, dan vind ik het minder leuk. Als ik in Runescape een boom om wil hakken voor hout, en dan zie dat er 30 mensen om een boom heenstaan om daar het hout van te farmen, en ik hierbij weinig kans krijg om zelf wat te bemachtigen... én nog eens een lagere prijs krijg voor mijn hout, dan gaat de lol er voor mij snel af. Lijkt me niet de bedoeling.

Als het zich beperkt tot visuele status en leuke zwaarden (dus puur individueel) dan vind ik er ook weinig mis mee. Echter, als de maker vindt dat er geen irl-geld aan ingame-succes mag worden verbonden, dan vind ik ook dat de maker farmers/bots gewoon keihard mag bannen. Als ze natuurlijk maar niet zelf items voor irl-geld aan gaan bieden natuurlijk :)

Het hangt wel een beetje van het type MMORPG af dus... imo. In ieder geval, als in Runescape het farmen van items toegestaan werd, zou de game onspeelbaar worden en volledig uit balans zijn. En ik denk dat dit geldt voor alle MMORPG's die zwaar leunen op het vergaren van materialen die vervolgens verwerkt moeten worden tot iets om tot een bepaald level te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 10-07-2007 03:44 ]

Verwijderd

8 uur per dag is niet echt een sweatshop natuurlijk, ik werk normaal ruim 10 uur op een dag achter de PC en als ik thuis kom ga ik er nog langer achter zitten.

Achter de PC zitten is nu niet echt het slechtste in de wereld voor je.

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 11:46
Wat ik als vervelend ervaar is die ebayers.

deze mensen hebben een caracter gekocht en snappen het hele rijlen en zeilen niet.
b.v. world of warcraft

in LFG chanel: "LF a DPS to go SH".

ik zeg : "cool great invite me".

en ik krijg "what for DPS caracter are you"

en dan zakt mijn broek af en denk bij me zelf doe; "./who nickname.

of zo als andere aangeeft de economie omzeep helpen.

ik zou eerder zeggen koppel de account aan een IP adres en als er van dat account spam or rotzooi komt deze IP blocken.

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-12 09:30

Zerora

Ik Henk 'm!

daanski82 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:12:
ik zou eerder zeggen koppel de account aan een IP adres en als er van dat account spam or rotzooi komt deze IP blocken.
Heeft weinig zin als er dynamische IP's gebruikt worden. Dagelijks worden er bij zulke games accounts met bosjes geblokkeerd. Helaas is dat nog lang niet genoeg.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-12 14:19
daanski82 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:12:
Wat ik als vervelend ervaar is die ebayers.

deze mensen hebben een caracter gekocht en snappen het hele rijlen en zeilen niet.
b.v. world of warcraft

in LFG chanel: "LF a DPS to go SH".

ik zeg : "cool great invite me".

en ik krijg "what for DPS caracter are you"

en dan zakt mijn broek af en denk bij me zelf doe; "./who nickname.

of zo als andere aangeeft de economie omzeep helpen.

Ik heb WoW een tijdje gespeeld, maar ik snap wat je daar wilt zeggen niet echt, omdat ik de termen niet begrijp. Zou je (in verband met de discussie) misschien even willen verduidelijken wat er staat? Zou graag willen weten waar de frustratie vandaan komt, en wat er nu eigenlijk staat.

&

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LF = looking for
DPS = Damage per second (oftwel een zware damage dealer)
SH = plaats in WoW denk ik :)

Echter elke MMO heeft zo zijn eigen specifieke afkortingen en taaltjes.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Trouwens, blocken op IP gaat al helemaal niet op. Ik ken genoeg mensen waarvan de broer/zus/vader en zelfs moeder ook spelen.

Block je een IP adres, block je direct ook de toegang van enkele andere mensen, das ook niet de bedoeling.

Verder is een nieuw IP adres krijgen nu ook weer niet zo bijster moeilijk.

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 11:54

dwaas

_

SinergyX schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:51:
LF = looking for
DPS = Damage per second (oftwel een zware damage dealer)
SH = plaats in WoW denk ik :)

Echter elke MMO heeft zo zijn eigen specifieke afkortingen en taaltjes.
SH= Shattered Halls (of sethekk halls, maar dan zeggen ze eerder sethek omdat shat zwaarder is en betere loot geeft krijgt dat de voorkeur voor de afkorting)

Farming is geen slechte zaak vind ik. Ik heb voor world of warcraft in het begin 100 goud gekocht zodat ik mijn skills kon verhogen en per level nieuwe armor kon kopen. De mensen die hiervoor farmen kiezen er zelf voor. Ze verdienen waarschijnlijk meer in een fabriek waar ipods gemaakt worden, dus waarom niet. Als de omstandigheden maar niet te erbarmelijk zijn. En dat is niet zo voor hun begrippen. (ja voor westerse begrippen krijgen ze een schijntje enz enz)

Runescape speel ik al een tijdje niet meer, maar ik zie wel eens filmpjes voorbijkomen op livejournal van een stoet lvl 3's die elkaar volgen, yew bomen hakken, banken, en weer terug gaan om te hakken. Ik heb het in runescape geprobeerd te cheaten met 'scar' scripts en met wisselend succes. Fishing ging goed, hout hakken ook, agility ging voor geen meter. (je kon agility wel cheaten door het programmatje ghostmouse te laten loopen op het klikken van een bepaalde entrance-buis waar je exp voor krijgt) Zo ook massive fletching of alching bij een bank. Nooit een waarschuwing voor gehad. (wel een red flag omdat ik iets door vertelde wat een aantal mods me bevestigde over het lage niveau van anticheats op hun systeem)

Aja wat ik me nog afvraag.. hoe kan een chinees in china op een europese server spelen?
Zitten die shops dan toch in europa? Polen misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door dwaas op 11-07-2007 16:55 ]

King for a day,... fool for a lifetime.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-12 19:42
dwaas schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 16:55:
Aja wat ik me nog afvraag.. hoe kan een chinees in china op een europese server spelen?
Zitten die shops dan toch in europa? Polen misschien?
Europese versie kopen? Je zal toch niet echt een ip nummer uit Europa moeten hebben? Dat zou erg lullig zijn als ik in vakantie in China toevallig mijn favoriete MMORPG zou willen spelen. En als je nou echt een Europees ipnummer zou moeten hebben is er genoeg te klungelen met tunnels etc.

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 11:54

dwaas

_

robbert schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 17:08:
[...]

Europese versie kopen? Je zal toch niet echt een ip nummer uit Europa moeten hebben? Dat zou erg lullig zijn als ik in vakantie in China toevallig mijn favoriete MMORPG zou willen spelen. En als je nou echt een Europees ipnummer zou moeten hebben is er genoeg te klungelen met tunnels etc.
Best logisch. :)
Dat zal het zijn dan. (europese versies die geimporteerd worden)
Thanks.

King for a day,... fool for a lifetime.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Slechts een enkel aantal MMO's heeft IP-blocks voor regio's. Meestal raden ze je alleen aan op je 'eigen' server te spelen vanwege lag, tijd en betalingsmogelijkheden.

Ik heb zelf een 'glimp' van een 'goede' farmshop mogen zien, een bekende van mijn ex daar heeft er vroeger gewerkt. De omstandigheden.. naja, wat bied een normale LANshop? Je staat niet nonstop achter lopende bad, niet echt bepaald zwaar tillen. De stoelen waren niet super maar je had wel een muisblad :P (bijna alles daar heeft airco) Daarbij is het 'lagere' leven daar een kwestie van 10-12 uur werken per dag in winkels (90% staan/lopen/tillen), hij had 'geluk' er maar 8 te moeten maken. Alleen als hij zijn target niet haalde, moest hij doorwerken om het alsnog te halen. Wel note, dit was singapore, mischien in schrill contrast met China waar alles een stuk erger kan zijn.

In onze ogen lijkt dit zware kinderarbeid, maar zoals ik hem heb horen praten, was hij blij niet in een fabriek te moeten staan, ondanks 8 uur hetzelfde laagbetaalde werk te moeten doen. Azie en hier.. wereld van verschil wat betreft arbeid en omstandigheden.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-11 15:00
RoD schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:02:
[...]
Een andere reden is dat de makers van het spel niet willen dat ingame succes te koop is met geld. Zoals ik hierboven al postte. Veel spelers zien het kunnen kopen van succes trouwens ook als negatief. Althans in de MMORPG's die ik speel. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat de interactie is met je medespelers.
Nouja, 't zou de makers an sich weinig boeien of het succes gekocht is of niet. Ik denk dat omdat er mensen zijn die zich rijk kopen, de lol van 't spel er een beetje af is voro diegenen die 't niet doen, en dus de handel achteruit gaat.

Volgens mij ben je ook niet helemaal handig bezig als je gaat rondbazuinen dat je lvl70 accoutn gekocht is in china :X
TroonStaal schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:23:
Beetje raar argument..wat heb ik aan een cd van 15 euro als geen apparaat heb om um in af te spelen? :+

Ik zie het zelf niet als cheaten....wel lame..maar de heb ik met mp3's ook(nonetheless download ik)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 11:46
Weltschmerz schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:46:
[...]

Ik heb WoW een tijdje gespeeld, maar ik snap wat je daar wilt zeggen niet echt, omdat ik de termen niet begrijp. Zou je (in verband met de discussie) misschien even willen verduidelijken wat er staat? Zou graag willen weten waar de frustratie vandaan komt, en wat er nu eigenlijk staat.
sorry voor de vak jargon
waar mijn frustraties vandaag komen is uit het feit dat er wat mee lopers in wow zijn die de basis dingen niet kenner wat vanaf lvl 1 je word aangeleerd.

dus een gast die koopt op ebay (oops reclame, ook marktplaats) een caracter en gaat daar mee spelen en die aan mij vraag wat voor een caracter ik speel.

terwel in het begin je aangeleerd word doe of /who "caracter naam" of shift click op caracter naam.
en nog andere kleine dingen.

ik hoop dat ik het iets beter verduidelijkt heb.

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• djokkel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-12 20:59
dwaas schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 16:55:
[...]

Farming is geen slechte zaak vind ik. Ik heb voor world of warcraft in het begin 100 goud gekocht zodat ik mijn skills kon verhogen en per level nieuwe armor kon kopen.
Via welke site heb je het gekocht dan? Ik heb er zo eens een paar bekeken maar ben niet echt overtuigd van hun betrouwbaarheid over hun daadwerkelijke afronding van de 'transactie'...

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

djokkel schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 05:00:
[...]

Via welke site heb je het gekocht dan? Ik heb er zo eens een paar bekeken maar ben niet echt overtuigd van hun betrouwbaarheid over hun daadwerkelijke afronding van de 'transactie'...
Ikzelf heb tot driemaal toe gold besteld bij IGE. Dit verliep vrijwel zonder major problemen.

Default blanke hetero

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik kreeg van de week een leuke discussie over de zogenoemde 'itemshops' van diverse MMO's. Mijn stelling was simpel 'zij doen hetzelfde, maar dan legaal'. Een groot gedeelte van spelers koopt bepaalde items in de itemshop (met echt geld) om deze door te verkopen ingame voor ingame gold. oftewel echt geld -> ingame geld, waar het bedrijf geld aan overhoud.
Zo'n farmshop doet hetzelfde, echt geld -> ingame geld, maar daar krijgt het bedrijf niets van. Echter de spelers die dus op deze manier geld kopen, zullen langer blijven en (mocht het ook P2P zijn) ook geld in het laatje brengen voor het game-bedrijf.

De meeste mensen die via die farmshops kopen zouden zonder dat geld waarschijnlijk toch niet blijven spelen, dus ze hebben er wat spelers bij. Uiteindelijk besteden ze dit ingame geld toch 100% ingame, extra roulatie van de economie in het spel :) Spelers die zonder aangekocht geld het willen redden kunnen hun zut verkopen aan de 'gekochte' spelers, 2 partijen blij :)

En alle spelers die een character aankopen zullen uiteindelijk ook het 'vak' wel leren, of je nu een cap lvl bent of een lvl1, iedereen begint een keer als newbie aan een spel. Als je een 50%-cap lvl gast meteen afschrijft als 'koper' omdat hij niet weet wat WTS/WTB betekent, beetje vooroordelen :P

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Mwoah, als je als je je mage speelt en iemand zegt "heal me", mja, dan is de hearthstone snel gevonden. Het irriteert gewoon behoorlijk om in een PuG te spelen met een nitwit. Mensen spelen al slecht genoeg als ze 70 levels zelf hebben geleveled. ;)

Iets wat je je misschien niet realiseert, is dat farmers wel degelijk irritant zijn voor de niet-buyers. Doordat er meer gold de economie wordt ingepompt, gaan de prijzen van alles omhoog. Waarom genoegen nemen met 500 gold als iemand er ook 1500 voor betaald? Iemand die gold koopt die legt wel 50 euro extra neer. Wel zeer irritant voor mensen die "eerlijk" spelen.

Maar goed, op het moment kan ik met 1 uurtje spelen 120 gold binnenhalen met 10 daily quests, dus ik zie niet in waarom ook maar iemand op level 70 gold zou willen kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grijze Vos op 29-07-2007 01:02 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• djokkel
Ebayzo schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 07:11:
[...]
Ikzelf heb tot driemaal toe gold besteld bij IGE. Dit verliep vrijwel zonder major problemen.
Vrijwel zonder major problemen.... :| Klinkt niet best
Wat ging er mis? :/

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

djokkel schreef op zondag 29 juli 2007 @ 01:17:
[...]

Vrijwel zonder major problemen.... :| Klinkt niet best
Wat ging er mis? :/
Mwah, gold komt niet aan. Je gaat naar de helpdesk (chat), ze zeggen dat de order gecancelled is, jij zegt: "WTF?", hun zeggen nogmaals dat het gecanceled is en wensen je een fijne dag. Een paar dagen later ligt gold in je inbox.

Werkwijze is dubieus...

Maargoed, WoW ligt achter me, en gold kopen lag al ver achter me. Zelf verdienen is toch leuker.

Default blanke hetero

• djokkel
Ebayzo schreef op zondag 29 juli 2007 @ 01:35:
[...]
Mwah, gold komt niet aan. Je gaat naar de helpdesk (chat), ze zeggen dat de order gecancelled is, jij zegt: "WTF?", hun zeggen nogmaals dat het gecanceled is en wensen je een fijne dag. Een paar dagen later ligt gold in je inbox.

Werkwijze is dubieus...

Maargoed, WoW ligt achter me, en gold kopen lag al ver achter me. Zelf verdienen is toch leuker.
Was het iedere keer raak of ging het ook weleens probleemloos?

Ligt misschien ook aan de hoeveelheid gold? Als je 10,000 gold besteld zijn ze misschien eerder geneigd het geld te houden zonder je gold te leveren?

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-12 02:00

Yor

Yor1313#2571

Ik zag van de week ook ergens zo een docu op tv hierover. Een dude van het platte land van China was naar de stad vertrokken en werkte daar ook in een farm. Leuke hiervan was dat zijn vader, een plattelandsboer, helemaal geen idee had wat zijn zoon nu voor werk deed. Interessante docu trouwens. Maar goed, even ontopic;

Het hele item is hier toch simpel? Ik heb geld, ben lui en koop. Dat jij te weinig betaald krijgt van jou baas zal mij een rotzorg zijn, toch? Of willen jullie allemaal beweren dat jullie geen enkel product met de text "MADE IN CHINA" oid thuis hebben? Wat zeg je, je haat Nike? God, dan ben jij één van de weinigen op deze aarde.

Jij wil iets wat je zelf niet kan maken, een ander biedt het je aan en als je het geld er voor over hebt, koop je het.

De ergernis in deze zaak is vooral dan ingame. "ik vindt het maar dombo's, weten niet eens /who", "het zijn geen echte gamers" en dan de leukste "alles wordt ingame duurder".

Man, vooral de tweaker die dat hier in de post heeft neergetikt, moet eens naar een shrink gaan....Wet van Vraag & Aanbod anyone?
Ikzelf vind dat de gamers zich eens moeten richten op de firma's die zo een spel op de markt brengen. Waarom betaal ik 50€ voor een game en moet ik ook nog eens maandelijks extra betalen? En dan ook nog echt per dag en niet eens voor totaal gespeelde tijd. Puur uit principe speel ik deze meuk al niet...ik betaal toch ook niet voor een jaar abbo onbeperkt fitness als ik maar één keer per week ga?

http://yor.minitroopers.com

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

djokkel schreef op zondag 29 juli 2007 @ 04:12:
[...]

Was het iedere keer raak of ging het ook weleens probleemloos?

Ligt misschien ook aan de hoeveelheid gold? Als je 10,000 gold besteld zijn ze misschien eerder geneigd het geld te houden zonder je gold te leveren?
Eigenlijk ging het de eerste keer alleen goed. Elke keer was het geloof ik 1000G. Maar het was wel vaak rond de grote bot opruim acties van Bliz, dus waars. waren hun vooraden te laag. Laatste keer zeiden ze dat ook en kreeg ik de levering in delen.

Default blanke hetero

• Grijze Vos
Yor_13 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 04:54:
De ergernis in deze zaak is vooral dan ingame. "ik vindt het maar dombo's, weten niet eens /who", "het zijn geen echte gamers" en dan de leukste "alles wordt ingame duurder".

Man, vooral de tweaker die dat hier in de post heeft neergetikt, moet eens naar een shrink gaan....Wet van Vraag & Aanbod anyone?
Oh, jij hebt een docu gezien en nu ben je uiteraard expert op dit gebied. Dingen worden ingame duurder, dat is een feit. Net als dat bepaalde dingen op zondag goedkoper zijn, omdat dan mensen in het weekend extra tijd hebben gehad om ze te verzamelen. Als er een bot opruim actie is geweest dan zie je gewoon de prijzen droppen, waaarom, omdat er dan veel minder geld de economie in stroomt. Als de influx van extra hoeveelheden geld in een economie geen probleem is, waarom print de Nederlandse bank dan niet even 2x zoveel geld? Als je er geen ervaring mee hebt, ga dan ook niet lopen verkondigen dat mensen een shrink moeten zien.*
Ikzelf vind dat de gamers zich eens moeten richten op de firma's die zo een spel op de markt brengen. Waarom betaal ik 50€ voor een game en moet ik ook nog eens maandelijks extra betalen? En dan ook nog echt per dag en niet eens voor totaal gespeelde tijd. Puur uit principe speel ik deze meuk al niet...ik betaal toch ook niet voor een jaar abbo onbeperkt fitness als ik maar één keer per week ga?
Dat maandelijkse bedragje boeit me echt geen ene reet. De een die gaat 2x per week stappen, ik ga 2x per maand stappen, ik denk dat ik meer geld over heb aan het eind van de maand... Overigens is het merendeel van de spelers echt niet gebaat bij betalen per gespeelde tijd, zou waarschijnlijk duurder uitvallen.

[edit]

* Overigens wel grappig dat hier precies een stukje gequote wordt waarin hetzelfde wordt beweerd als wat ik zei, geloof je het wel als een paar economen het zeggen?
Directeur Hein Blocks van de NVB: ‘Gezien het tekort aan woningen leiden startersleningen alleen tot hogere prijzen. Het ware probleem – het tekort aan huizen – wordt niet aangepakt. Elke keer als er meer geld de markt opstroomt, stijgen de prijzen.’

[ Voor 12% gewijzigd door Grijze Vos op 29-07-2007 13:21 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• kunnen
  • Niet online
Grijze Vos schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:59:
[...]

[edit]

* Overigens wel grappig dat hier precies een stukje gequote wordt waarin hetzelfde wordt beweerd als wat ik zei, geloof je het wel als een paar economen het zeggen?

[...]
Met meer geld hier wordt bedoeld meer kopers, dus meer vraag. (Gewoon even voor de duidelijkheid)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Yor_13 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 04:54:
Simpel, 50 voor het spel zelf, maandelijks bedrag voor de hosting/onderhoud. Weet je uberhaubt hoeveel GB aan dataverkeer zij per maand verstoken? Probeer dat maar eens op te hoesten zonder maandelijkse inkomsten van je spelers. Aantal games zitten op itemshop principe, kan ook goed verdienen.

Echter combo prijs voor spel + maandprijs komt alleen voor bij de 'grote' games, grootste gedeelte van MMO's hebben gratis client met of itemshop of maandelijks bedrag.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

En wat zie ik onderaan de google ads? Platin Guild Wars ab E 5,99, ook voor Factions en Prophecies :')

...met als allerduurste item een Zed minipet voor slechts E 589,- :')

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:14
Ik heb veel gelezen/nagedacht over dit onderwerp. Toen ik begon met mmorpgs spelen(2001) begon het kopen van ingame items voor reallife-geld een beetje op te komen. Dit begon toen op te komen omdat everquest toen iets van 400k spelers had, wat voor die tijd gigantisch was, dus veel vraag.

De hele discussie komt volgens mij daar op neer, waar een vraag is word geleverd. Er zouden niet zoveel van die sweatshops zijn als er geen vraag was. Als spel ontwikkelaar zou je nu wel gek zijn om niet gebruik te maken van de mensen die RL geld willen omzetten in ingame geld/items. Dat zie je nu ook veel gebeuren. De implementatie daarvan verschilt wel heel erg per ontwikkelaar. In everquest2 hebben ze de servers gescheiden, op de ene kan je wel items kopen op de ander niet. Zo verhelp je het probleem al een beetje, maar alsnog word op de 'gewone' server nog flink gespammed door de shops, dus er zal daar ook nog wel een flinke vraag zijn.
Het is volgens mij niet tegen te gaan, niet met de huide mmorpgs. Wil je het echt tegen gaan dan moet je je mmorpg flink willen aanpassen. Geen trades tussen personen, tijd niet meer belangrijk laten zijn(je skills worden dan belangrijk, niet hoelang je aan de game besteed),geld moet geen belangrijke rol meer spelen, om maar wat voorbeeldjes te noemen. Het spreekt mij alleen niet echt aan.

Zelf zal ik nooit RL geld omzetten in ingame items/geld en zal ik ook altijd neerkijken op mensen die dat wel doen. Imho schaad het het hele idee achter een spel. Misschien handig als ik een opsom wat ik tegen die shops heb:

1.De medewerkers van die shops verstoren het spel door constant opdezelfde plekken te zijn en daardoor andere geen kans gunnen om daar te vechten. Ze kunnen bijvoorbeeld om een bepaalde named constant campen waardoor niemand die named meer kan killen. Dit kan er voor zorgen dat mensen hun quest niet kunnen completen

2.De economie raakt verstoord. De ontwikkelaars rekenen er niet op dat geld/items zo massaal gefarmed worden waardoor er veel te veel items/geld de economie ingaat. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat prijzen van items gigantisch de lucht inschieten en ze eigenlijk niet meer te kopen zijn zonder zelf weer geld te kopen van de shops.

3.Mensen die hoog level characters kopen zonder zelf gespeeld te hebben zijn gewoon bloed irritant.

4. Het ""genoegdoenings" gevoel bij word veel lager bij mij. Als ik ergens weken voor heb gewerkt om te krijgen, wil ik niet dat een of andere wannabe even 20e neerlegt om hetzelfde in 15 minute geregeld te hebben.

Dit was het wel zo'n beetje denk ik.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Grijze Vos
Pulsher schreef op zondag 29 juli 2007 @ 15:33:
[...]

Met meer geld hier wordt bedoeld meer kopers, dus meer vraag. (Gewoon even voor de duidelijkheid)
Ja, iemand met 100 gold in WoW koopt 5000 gold, en heeft ineens 5100 gold te besteden...

Verwijderd

pingkiller schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:23:Zelf zal ik nooit RL geld omzetten in ingame items/geld en zal ik ook altijd neerkijken op mensen die dat wel doen. Imho schaad het het hele idee achter een spel. Misschien handig als ik een opsom wat ik tegen die shops heb:
Zelf zal ik ook niet RL geld omzetten naar in-game items/geld; echter ik zal niet per definitie neerkijken op mensen die dat wel doen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat ik "beter" ben dan zij, in welke zin van het woord dan ook. bovendien zijn mmorpgs e.d. voor sommige mensen niet zomaar een spel meer; zij zien het misschien als hobby. Ik vind het niet vreemd noch raar dat er mensen zijn die geld steken in hun hobby. Of die hobby nu hun auto, boot of modeltreintjes is. Ik mag hun interesse dan wel niet delen, maar ja: verschil moet er wezen.
1.De medewerkers van die shops verstoren het spel door constant opdezelfde plekken te zijn en daardoor andere geen kans gunnen om daar te vechten. Ze kunnen bijvoorbeeld om een bepaalde named constant campen waardoor niemand die named meer kan killen. Dit kan er voor zorgen dat mensen hun quest niet kunnen completen
Bad Game Design. slecht spelontwerp: hier zijn instances voor uitgevonden, het niet kunnen uitvoeren van taken door acties van andere spelers (behoudens opponerende facties in een pvp omgeving) is simpelweg not done.
2.De economie raakt verstoord. De ontwikkelaars rekenen er niet op dat geld/items zo massaal gefarmed worden waardoor er veel te veel items/geld de economie ingaat. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat prijzen van items gigantisch de lucht inschieten en ze eigenlijk niet meer te kopen zijn zonder zelf weer geld te kopen van de shops.
schuld ligt hier bij de spelers: geef ze een spel waarbij grind uitgesloten is, geld en items onbelangrijk voor de endgame content. Een maand later staat iedereen met zijn allen de ballen uit de broek te farmen, onderwijl klagend dat alles zoveel kost. Ook een miscalculatie van de ontwikkelaar: spelers roepen "Wij haten grind", geloof ze niet! spelers houden van grind, ze willen en doen niet anders!
3.Mensen die hoog level characters kopen zonder zelf gespeeld te hebben zijn gewoon bloed irritant.
80% van de spelers van een willekeurige game beschouwd zichzelf als behorend bij de top 20%, en ziet de overige 80% van alle spelers als "noob" "e-bayer" "twink" "farmer". Dit is universeel, de mens is een jaloers wezen wat neerkijkt op eenieder die niet in hun plaatje past. wij zijn niet beter dan een troep chimpansees met glimmende speeltjes: klik op "dance monkeys..."
4. Het ""genoegdoenings" gevoel bij word veel lager bij mij. Als ik ergens weken voor heb gewerkt om te krijgen, wil ik niet dat een of andere wannabe even 20e neerlegt om hetzelfde in 15 minute geregeld te hebben.
Ja, deze kom je ook overal tegen. Je "sense of entitlement" is niet geheel in check... Jij hebt meer recht op dat item/level/mount/ wat-dan-ook omdat je er meer tijd in hebt gestoken? bijzonder dubieuze aanname... Je weet bovendien niets af van de RL situatie van deze "wannabe"; misschien heeft deze net 16 uur zichzelf kapotgewerkt voor de baas; die heeft minder recht op een mooi zwaardje dan iemand die 8 uur van zijn dag in de bureaustoel spelletjes loopt te doen? Daar ben ik het niet mee eens.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 02:39 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 02:26:
[...]
Zelf zal ik ook niet RL geld omzetten naar in-game items/geld; echter ik zal niet per definitie neerkijken op mensen die dat wel doen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat ik "beter" ben dan zij, in welke zin van het woord dan ook.
Ik zal proberen aan te tonen dat vraag en aanbod hier inderdaad van belang zijn en dat het niet aan "de shops" ligt, maar aan de spelers en spelmakers:

[...]
Bad Game Design. slecht spelontwerp: hier zijn instances voor uitgevonden, het niet kunnen uitvoeren van taken door acties van andere spelers (behoudens opponerende facties in een pvp omgeving) is simpelweg not done.
Niet elk spel werkt op deze manier. Runescape is bijvoorbeeld niet zo "ingericht". Monsters vechten, bomen kappen en vissen vangen doe je allemaal in dezelfde omgeving. Dat kun je daar niet laten werken door alle spelers afzonderlijk van elkaar materialen te laten vergaren. Normaal gesproken is dat ook geen probleem, maar als er een heel leger bots de boel in beslag neemt...
Ik kan me voorstellen dat er meerdere spellen zijn die niet op instance-achtige manier invulling kunnen/willen geven aan een spel. In Runescape past dat gewoon in 90% van de situaties niet. Bovendien hoeft het niet als er op een normale manier gespeeld werd.
schuld ligt hier bij de spelers: geef ze een spel waarbij grind uitgesloten is, geld en items onbelangrijk voor de endgame content. Een maand later staat iedereen met zijn allen de ballen uit de broek te farmen, onderwijl klagend dat alles zoveel kost. Ook een miscalculatie van de ontwikkelaar: spelers roepen "Wij haten grind", geloof ze niet! spelers houden van grind, ze willen en doen niet anders!
Ik weet niet over welk spel dit gaat, maar in Runescape wordt de economie zéér nadelig beïnvloed door farmers. Prijzen van materialen gaan omlaag, terwijl dit voor veel mensen een manier is om aan geld te komen.
Ja, deze kom je ook overal tegen. Je "sense of entitlement" is niet geheel in check... Jij hebt meer recht op dat item/level/mount/ wat-dan-ook omdat je er meer tijd in hebt gestoken? bijzonder dubieuze aanname... Je weet bovendien niets af van de RL situatie van deze "wannabe"; misschien heeft deze net 16 uur zichzelf kapotgewerkt voor de baas; die heeft minder recht op een mooi zwaardje dan iemand die 8 uur van zijn dag in de bureaustoel spelletjes loopt te doen? Ik vind van niet, jij vast ook niet...
Irl is totaal niet relevant. Wil je wat bereiken in een MMORPG, dan moet je er tijd insteken, imo. Het kopen van ingame-content is iets wat totaal niet in de "spirit" van een game past, imo.

Het zal misschien bij WoW (ik gok dat je het daar over hebt?) wat minder erg zijn, maar Runescape (toch ook geen kleine jongen in de MMORPG-wereld) wordt wel degelijk verziekt door "autoers", daar zijn zowel de (meeste) spelers als de makers het mee eens.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-12 02:00

Yor

Yor1313#2571

Grijze Vos schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:59:
[...]

Oh, jij hebt een docu gezien en nu ben je uiteraard expert op dit gebied. Dingen worden ingame duurder, dat is een feit. Net als dat bepaalde dingen op zondag goedkoper zijn, omdat dan mensen in het weekend extra tijd hebben gehad om ze te verzamelen. Als er een bot opruim actie is geweest dan zie je gewoon de prijzen droppen, waaarom, omdat er dan veel minder geld de economie in stroomt. Als de influx van extra hoeveelheden geld in een economie geen probleem is, waarom print de Nederlandse bank dan niet even 2x zoveel geld? Als je er geen ervaring mee hebt, ga dan ook niet lopen verkondigen dat mensen een shrink moeten zien.*

[...]

Dat maandelijkse bedragje boeit me echt geen ene reet. De een die gaat 2x per week stappen, ik ga 2x per maand stappen, ik denk dat ik meer geld over heb aan het eind van de maand... Overigens is het merendeel van de spelers echt niet gebaat bij betalen per gespeelde tijd, zou waarschijnlijk duurder uitvallen.

[edit]

[...]
Weet je, je kunt het zo buigen als het je uitkomt!

Ik kan je statistieken laten zien die je, net zoals de Bijbel, steeds op een andere manier kunt uitleggen. Feit blijft gewoon dat de makers van die game geen rekening hebben gehouden met dat gefarm. En jij daar boos over bent, toch? Of krijgt de ontwikkelaar stiekum subsidie van die lage-loon landen en staat het bedrijf het daarom toe? Weet jij het?

En nee, ik ben geen expert, beschouw me niet als über-Gamert of wat dan ook, maar kijk gewoon goed om me heen. Het was al weer de derde docu die ik over WoW op tv zag, gemaakt door wereld verbeteraars. Het zal mij echt een worst wezen dat daar in die landen mensen voor 10 euro een hele maand moeten werken, ik, en ik geloof velen met mij, ga graag op vakantie in een 'goedkoop"land, waar alles nog betaalbaar is. (Tja, ik blijf een Nederlander...)

In elk online spel waar een vorm van handel ingame aanwezig is, kom je deze zaken tegen. Leuk voorbeeld is drugrunners, daar kon je DRC kopen met je paypal of CC. Maar je kon het ingame ook kopen van spelers die hun DRC verkochten. Was je een beetje goede speler, kocht je je membership DRC gewoon van de mensen die snel ingame geld nodig hadden. Tot het moment dat er een paar goede players een slim plan hadden en alleen maar DRC gingen h0ren, zoals ze dat noemen, en het goedkoper tegen real $$$ dan de maker zelf gingen verkopen. En weer de wet van vraag en aanbod....

En over mijn remark van de shrink, ey, tis maar internet, af en toe vergeet ik de smiles en ben jij te serieus ;)

http://yor.minitroopers.com

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De makers kunnen anders nog steeds invloed uitoefenen tegen farmen. De bekende farm fix van Guildwars, na 10x zelfde stuk te farmen krijg je amper tot geen drops meer. Mobs toevoegen die in 1 klap al je enchants weghalen, mobs die interupten, knockdown. Kort erna kwam scatter-rule, je kon geen 30 mobs meer herden en met 1 skill, mobs die nonstop dmg van je kregen renden weg. City of heroes, max 16 mobs kan je nog agro trekken, rest blijft gewoon staan, bepaalde 'farm' missies kregen een timer.

Ze weten heus wel je je farm-manieren kan tegen gaan, bepaalde items 'binded' te maken, droprate verlagen of nieuwe mobs toevoegen. Helaas kijkt nagenoeg de hele wereld naar WoW, logisch met 8mil spelers. Maar de overige MMO's halen te samen dit aantal makkelijk, maar daar hoor je haast nooit wat over.

Je kan farmen niet tegenhouden zonder het hele systeem op de schop te nemen. Grinden is een feit, elke MMO moet je grinden, al dan niet missies danwel 999999999999 mobs. Echter 1 ding maakt het verschil, bot farming of zelf farmen.. Bots hou je niet tegen, bots zijn de verziekers die de echte farmers als 'slecht voor de economie' bestempelen. Ik heb zelfs respect voor een aantal spelers die ik solo bepaalde missies zie doen om te farmen, dit is niet alleen uberitems, dit is ook 99% vaardigheid.

De 'spirit' van een MMO is persoon afhankelijk, dat jij vind dat je 'tijd en moeite' in je character moet steken om bv cap lvl te halen, maakt voor een andere 0,0 uit. Die wil cap lvl en 100% pvp gaan, daar de beste worden, dan kan hem het hele verhaal en hele content gestolen worden. (aantal van de beste PvP spelers uit CoH bestaan uit 100% powerlvl'ed characters). Of hij koopt zo'n ubersword via ebay of hij krijg het van een goeie vriend.. maakt dat iets uit?

Stukje nostalgisch farmen:
Afbeeldingslocatie: http://www.ootcs.com/e107_plugins/autogallery/Gallery/Herding_A_Few_DE_Crystal_Types_In_The_Eden_Trial_%5BSubmitted_By_Plight%5D.JPG
Sorry voor kleine kwaliteit. zo'n 3 jaar geleden bestond er geen agro cap, geen agro range.. niets. 1 missie (eden trial) had 100den mobs in de missie (enorm grote map) die door 1 enkel persoon makkelijk geherd konden worden. Ook was er geen AoE cap, een blaster kon met een nuke 90% van dit aantal in 1x killen. Dit was de farm place to be, een lvl1 sk'ed was na 10-12 runs zo'n lvl25-30 (cap was lvl40 toen). Makers hebben dit tot onmogelijk gemaakt.. farmen is tot bepaalde mate goed tegen te houden

[ Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 30-07-2007 10:09 ]

• Grijze Vos
Yor_13 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 02:43:
[...]

Of krijgt de ontwikkelaar stiekum subsidie van die lage-loon landen en staat het bedrijf het daarom toe? Weet jij het?
Daar zit het hem in denk ik. Ik heb al een aantal keer replies gegeven op mensen hun posts in het WoW forum waar ik iets soortgelijks insinueerde, die topics zijn allemaal mysterieus verdwenen. Geen waarschuwing tot ban, geen aanvechting van de aantijgingen van een mod, nee, gewoon keihard weggecensureert. Mijn relaas ging dan meestal over het feit dat zolang het voor de botters financieel aantrekkelijk is, dat Blizzard die botters kan blijven bannen om de X tijd, en dat ze toch wel weer terugkomen. Zo krijgt Blizzard extra centjes van nieuwe verkopen, zo krijgen de gold kopers ook hun zin, en de niet kopers, nja, die vinden het af en toe niet leuk, maar die stoppen niet met spelen erdoor.

Ben ik boos dat die farmers er zijn? Neuh, niet echt. Ik heb er niet veel last van. Dat de prijzen wat hoger zijn dan eigenlijk nodig is niet zo'n ramp, aangezien je dat voornamelijk alleen merkt op de high end items, waarvan ik dan toch betere versies uit raids haal. Af en toe heb je er last van, ze zitten midden in jouw grind sessie je mobs weg te kapen bijv.

Maar het enige waar ik me echt dood aan irriteer is de spam. Je loopt een grote stad binnen en meteen wordt je chat window volgespamt met rotzooi over een of andere website, je krijgt zelfs ingame mail van die gasten. Nog erger, ik run een gaming community (ontstaan in de tijd dat Counter Strike nog tof was), en daar hebben we een WoW subforumpje, en daar wordt nu wekelijks door een spammer met de hand een account aangemaakt en een topic in slecht engels geopend. Heb dat forum nu alweer op private gezet, en nog last ervan. Kga maar hotmail disallowen als mail adres ofzo, want het loopt nu de spuigaten uit. Als die spam er niet was hoorde je bijna niemand zeiken over gold sellers denk ik.

• pingkiller
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 02:26:
[...]
Zelf zal ik ook niet RL geld omzetten naar in-game items/geld; echter ik zal niet per definitie neerkijken op mensen die dat wel doen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat ik "beter" ben dan zij, in welke zin van het woord dan ook. bovendien zijn mmorpgs e.d. voor sommige mensen niet zomaar een spel meer; zij zien het misschien als hobby. Ik vind het niet vreemd noch raar dat er mensen zijn die geld steken in hun hobby. Of die hobby nu hun auto, boot of modeltreintjes is. Ik mag hun interesse dan wel niet delen, maar ja: verschil moet er wezen.
Het is prima als mensen meer geld in mmorpgs willen steken dan ik, daarom ben ik ook absoluut voor servers waar wel items/geld gekocht kunnen worden met echt geld. Ik wil zelf echter op een server spelen waar iedereen om dezelfde manier aan zijn items is gekomen. Iedereen is dan gelijk,maakt niet uit hoeveel geld je hebt IRL. Dit zorgt voor immersion(weet het nederlandse woord hiervoor even niet) en een community gevoel.
[...]
Als je ervoor wilt zorgen dat niemand last heeft van andere spelers dan moet je vrijwel alles instances. Beetje het guildwars idee. Mijninziens is dit absoluut niet de weg die ingeslagen moet worden. Het hele "massive muliplayer" idee gaat er dan uit. Er is dan heel weining interactie tussen spelers en de community zal er niet beter op worden. Je ziet nu al in bijvoorbeeld WoW dat de community een stuk minder goed is(zowel over het geheel als per server). Als ik het vergelijk met community in games als everquest is het imho gewoon diep triest.Back in the days in everquest wist iedereen op een server wie de prutsters/ebayers waren en die werden dan ook geweerd. Er waren rotatie schema's voor raid zones, iedereen was vriendelijk, het community gevoel was sterk aanwezig.
Imho is de interactie tussen spelers het belangrijkste van een mmorpg, anders kan je net zo goed een single-player rpg gaan spelen.
[...]
Makers van games moeten wel een vorm van een grind invoeren om spelers bezig te houden. Grind is een hele goedkope manier om spelers te laten blijven spelen en dus te laten betalen. Als er geen grind is heb je misschien wel 10x meer echte content nodig en dan nog word daar heel snel doorheen gegaan en gaan ze spelers naar een andere game.
[...]
80% van de spelers van een willekeurige game beschouwd zichzelf als behorend bij de top 20%, en ziet de overige 80% van alle spelers als "noob" "e-bayer" "twink" "farmer". Dit is universeel, de mens is een jaloers wezen wat neerkijkt op eenieder die niet in hun plaatje past. wij zijn niet beter dan een troep chimpansees met glimmende speeltjes: klik op "dance monkeys..."
Het zal wel, maar ik blijft het irritant vinden als ik met iemand in de groep zit die duidelijk weinig ervaring heeft met zijn character. Nu maakt het mij niet zo heel veel uit als dat door e-bay of iets anders komt, ik wil er in ieder geval niet mee groepen. Spelen met slechte spelers vind ik niet leuk, en mmorpgs zijn all about having fun, het is tenslotte wel een spelletje.
[...]
Ja, deze kom je ook overal tegen. Je "sense of entitlement" is niet geheel in check... Jij hebt meer recht op dat item/level/mount/ wat-dan-ook omdat je er meer tijd in hebt gestoken? bijzonder dubieuze aanname... Je weet bovendien niets af van de RL situatie van deze "wannabe"; misschien heeft deze net 16 uur zichzelf kapotgewerkt voor de baas; die heeft minder recht op een mooi zwaardje dan iemand die 8 uur van zijn dag in de bureaustoel spelletjes loopt te doen? Daar ben ik het niet mee eens.
Het feit dat hij keihard werkt voor zijn baas betekend dat hij IRL vast veel mooiere spullen kan kopen dan ik. In mmorpgs moet de echte wereld imho niet tellen. Iedereen is gelijk en iedereen werkt ingame voor zijn eigen spullen. Als die persoon zograag ingame items koopt dan mag hij naar de server waar iedereen dat kan/mag doen, probleem opgelost.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

Misschien heeft die harde werker die er voor betaald wel geen zin om te spelen met het type mens dat 12 uur per dag achter z'n pc-tje zit te WoW-en en daardoor erg bijdehand wordt omdat ie alle ins- en outs kent? Misschien moet je items in een game wel gewoon net zo gaan zien als een racefiets van 7000,- of een klassieke sportwagen.

Dan kun je wel zeggen dat het nep is als je dat soort zaken koopt in plaats van ze zelf in elkaar te zetten, maar die mensen werken nu vaak zo hard zodat ze zaken waar ze geen zin in hebben (zoals eindeloos grinden) af kunnen kopen.

• pingkiller
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:42:
Misschien heeft die harde werker die er voor betaald wel geen zin om te spelen met het type mens dat 12 uur per dag achter z'n pc-tje zit te WoW-en en daardoor erg bijdehand wordt omdat ie alle ins- en outs kent? Misschien moet je items in een game wel gewoon net zo gaan zien als een racefiets van 7000,- of een klassieke sportwagen.
Er zijn genoeg mensen die 1-2 uur per dag spelen en dan na wekens iets bereiken. Het is dan niet leuk als iemand anders even wat euro's neer legt en hetzelfde in een kwartiertje bereikt. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je het spel voor jezelf speelt en je niets van andere moet aantrekken, maar helaas werkt dat niet zo voor mij. Ik vind het leuk als andere kunnen zien dat ik bijvoorbeeld een moeilijk ver verkrijgen zwaard heb. Dat zwaar verliest zijn coolness heel snel als iedereen voor 10e er een kan kopen.(en op de 12u per dag spelende nerd flame ga ik maar niet in)
Dan kun je wel zeggen dat het nep is als je dat soort zaken koopt in plaats van ze zelf in elkaar te zetten, maar die mensen werken nu vaak zo hard zodat ze zaken waar ze geen zin in hebben (zoals eindeloos grinden) af kunnen kopen.
Je overtrekt hier de boel weer imho. Er zit een groot verschil tussen ergens voor werken en eindeloos grinden. Als die persoon als hij thuis komt even snel wat leuks wil spelen moet hij niet aan een mmorpg beginnen.

Verwijderd

pingkiller schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:56:
[...]

Er zijn genoeg mensen die 1-2 uur per dag spelen en dan na wekens iets bereiken. Het is dan niet leuk als iemand anders even wat euro's neer legt en hetzelfde in een kwartiertje bereikt. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je het spel voor jezelf speelt en je niets van andere moet aantrekken, maar helaas werkt dat niet zo voor mij. Ik vind het leuk als andere kunnen zien dat ik bijvoorbeeld een moeilijk ver verkrijgen zwaard heb. Dat zwaar verliest zijn coolness heel snel als iedereen voor 10e er een kan kopen.(en op de 12u per dag spelende nerd flame ga ik maar niet in)
Wie heeft het over dat soort kleine bedragen? Ik zeg toch nergens dat zulke items voor een schijntje te koop moeten zijn? Wat ik wel beweer is dat er ook een manier moet zijn voor mensen met middelen en weinig tijd om te genieten van die high-end content.

Die verontwaardiging over die 'flame' kun je overigens laten vallen; ik heb 4 jaar lang op hoog niveau cstrike gespeeld en daar ook enorm veel tijd in gestopt. Vroeger was ik ook zo en ik weet dus prima waar ik het over heb.
[...]

Je overtrekt hier de boel weer imho. Er zit een groot verschil tussen ergens voor werken en eindeloos grinden. Als die persoon als hij thuis komt even snel wat leuks wil spelen moet hij niet aan een mmorpg beginnen.
Waarom niet? Een mmorpg is niets anders dan een rpg met duizenden spelers. Het gaat er om dat mensen zich kunnen verliezen in een fantasy-wereld en met hun character een leuke tijd hebben. Als iemand met voldoende geld er meer voldoening uit haalt om daar een lvl 70 char bij te hebben met de beste equipment zonder er maanden tijd in te stoppen dan zie ik daar nog geen goede argumenten tegen.

Verwijderd

pingkiller schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:57:Als je ervoor wilt zorgen dat niemand last heeft van andere spelers dan moet je vrijwel alles instances.
Nee, want dat is erkennen dat andere spelers per definitie last veroorzaken. Als iemand al bij een resource node bezig is heb je 2 opties: een andere node opzoeken of iets anders gaan doen. Niet naar het volgende level/gebied kunnen of een dungeon/quest afmaken omdat iemand het baasje gedood heeft (zoals dat in diablo2 weleens kon gebeuren) dat is slecht ontwerp (en resource nodes die worden gestrip-mined door bots is weer een heel ander probleem, namelijk een probleem met bots)
Beetje het guildwars idee. Mijninziens is dit absoluut niet de weg die ingeslagen moet worden. Het hele "massive muliplayer" idee gaat er dan uit. Er is dan heel weining interactie tussen spelers en de community zal er niet beter op worden.
Oh ja? In Guild Wars maken anders elke avond hordes aan guilds zich op om in teams van 8 het op te nemen tegen andere guilds; hoeveel meer speler interactie wil je nog hebben?
Je ziet nu al in bijvoorbeeld WoW dat de community een stuk minder goed is(zowel over het geheel als per server). Als ik het vergelijk met community in games als everquest is het imho gewoon diep triest.
Tsja, wat is het ondertussen 9miljoen actieve abbonee's? zullen best een hoop klootzakken tussen zitten lijkt me.
Back in the days in everquest wist iedereen op een server wie de prutsters/ebayers waren en die werden dan ook geweerd. Er waren rotatie schema's voor raid zones, iedereen was vriendelijk, het community gevoel was sterk aanwezig.
Vroegah... 't is al goed opa: 't was oorlog maar je moest door... >:)
Imho is de interactie tussen spelers het belangrijkste van een mmorpg, anders kan je net zo goed een single-player rpg gaan spelen.
hmm, dat maak ik zelf wel uit dankjewel; als ik met anderen wil spelen doe ik dat, wil ik dat niet doe ik het ook niet. D'r is niemand die me verplicht met de andere mensen op de server samen te spelen. het feit dat ik een online spel zit te spelen verandert daar helemaal niets aan.
Makers van games moeten wel een vorm van een grind invoeren om spelers bezig te houden. Grind is een hele goedkope manier om spelers te laten blijven spelen en dus te laten betalen. Als er geen grind is heb je misschien wel 10x meer echte content nodig en dan nog word daar heel snel doorheen gegaan en gaan ze spelers naar een andere game.
ben ik het mee eens; maar het punt was dus juist dat die content er ook is, maar in plaats van de endgame content te gaan doen ( voor dat ene zwaard, hamer of weet-ik-veel) gaat men liever lopen farmen(grinden in essentie) om zo het geld te vergaren om dat zwaard, etc van een andere speler te kopen (die weer onstellende prijzen kan vragen omdat iedereen met meer gold rondloopt dan dat ie weet uit te geven) Dat er dan mensen tussen lopen die zeggen "dan e-bay ik het gold wel..." dat wordt IMO niet veroorzaakt door de aanbieders van e-bay gold
Het zal wel, maar ik blijft het irritant vinden als ik met iemand in de groep zit die duidelijk weinig ervaring heeft met zijn character. Nu maakt het mij niet zo heel veel uit als dat door e-bay of iets anders komt, ik wil er in ieder geval niet mee groepen. Spelen met slechte spelers vind ik niet leuk, en mmorpgs zijn all about having fun, het is tenslotte wel een spelletje.
QED
Daar bovenop: een speler met weinig ervaring in je groep kun je iets leren, ervaring bijbrengen. Maar jij weert hem vrolijk uit je groep; wanneer je dan (zoals hierboven, overigens) klaagt over "waar is het community-gevoel" weet je wat zo'n speler dan denkt? hij denkt "Flikker maar op, waar was de community toen ik nog wat van ze leren kon?" "Wie de bal kaatst..." gaat hier heel mooi op, ik heb het zien gebeuren.
Het feit dat hij keihard werkt voor zijn baas betekend dat hij IRL vast veel mooiere spullen kan kopen dan ik. In mmorpgs moet de echte wereld imho niet tellen. Iedereen is gelijk en iedereen werkt ingame voor zijn eigen spullen. Als die persoon zograag ingame items koopt dan mag hij naar de server waar iedereen dat kan/mag doen, probleem opgelost.
dus jij vind dat RL niet mag meetellen in-game en dat in-game een "culture of merit" zou moeten zijn? "iedereen werkt voor zijn eigen spullen" De echte wereld is een culture of merit dus volgens je eigen redenatie zou men dat achter zich moeten laten in-game... tegenstrijdige redenatie, niet?
pingkiller schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:56:Er zijn genoeg mensen die 1-2 uur per dag spelen en dan na wekens iets bereiken. Het is dan niet leuk als iemand anders even wat euro's neer legt en hetzelfde in een kwartiertje bereikt. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je het spel voor jezelf speelt en je niets van andere moet aantrekken, maar helaas werkt dat niet zo voor mij. Ik vind het leuk als andere kunnen zien dat ik bijvoorbeeld een moeilijk ver verkrijgen zwaard heb. Dat zwaar verliest zijn coolness heel snel als iedereen voor 10e er een kan kopen.
Tsja, da's een probleem waar jij (en velen met jou) last van hebben (en nou niet gaan lopen roepen dat het geen probleem is, jij zit er blijkens mee dus is het voor jou een probleem, toch?) Ik zie dat gewoon niet zo; als ik een zwaard tegenkom wat leuke stats heeft en bovendien goed bij de rest van mijn armour past, fantastisch! wat geef ik er nou om dat hele volksstammen met zo'n ding rondlopen? Ja, dan kan ik er niet mee patsen... nou leuk, patsen met een paar pixels :/ Natuurlijk geeft het een kick om een zeldzaam wapen te vinden; maar als ik er niets mee kan, heb ik er ook niets aan...
Kijk en hier snap ik dus weer helemaal niets van :?
Heel elitair roepen dat mensen die er geen tijd in kunnen stoppen niets te zoeken hebben in "jouw" spelletje? Het zijn mensen met zo'n houding, de jouwe ja, die de boel verzieken. daar hebben noch sweatshops, noch e-bayers ook maar iets mee te maken. Ik zou eens goed bij jezelf te rade gaan; en da's goedbedoeld advies.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 02:03 ]

• pingkiller
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 01:44:
[...]
Nee, want dat is erkennen dat andere spelers per definitie last veroorzaken. Als iemand al bij een resource node bezig is heb je 2 opties: een andere node opzoeken of iets anders gaan doen. Niet naar het volgende level/gebied kunnen of een dungeon/quest afmaken omdat iemand het baasje gedood heeft (zoals dat in diablo2 weleens kon gebeuren) dat is slecht ontwerp (en resource nodes die worden gestrip-mined door bots is weer een heel ander probleem, namelijk een probleem met bots)
Ok,kan ik mee leven. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik denk dat de gedachte gang die jij volgt niet voor een betere comminity zal zorgen. Geforceerde interactie tussen spelers kan soms goed zijn imho.
[...]
Oh ja? In Guild Wars maken anders elke avond hordes aan guilds zich op om in teams van 8 het op te nemen tegen andere guilds; hoeveel meer speler interactie wil je nog hebben?
Mja, ik had interactie toch anders voor ogen. Niet het inelkaar beuken van elkander. Maar ik geef toe, ik heb guildwars niet meer dan 2 uur gespeelt, wie weet zit er een gigantisch goed community, maar ik betwijfel het.
[...]
Tsja, wat is het ondertussen 9miljoen actieve abbonee's? zullen best een hoop klootzakken tussen zitten lijkt me.
Dat zou dan per server niet moeten uitmaken. Wat ik gezien heb toen ik WoW speelde was er totaal geen community op de server. Het was heel erg ieder voor zich. Iedereen was aan het soloen of zat in een instances met wat vrienden. Er zijn er heel veel die dat leuk vinden, maar ik niet. Ik wil groepen, ik wil nieuwe mensen ontmoeten. Dat is wat ik leuk vind aan een mmorpg.
[...]
Vroegah... 't is al goed opa: 't was oorlog maar je moest door... >:)
En ik ben pas 22! :p Maarja, ik blijf er bij dat het in dat opzicht het vroeger echt beter was. Hoewel dat denk ik ook met de maatschappij te maken heeft zoals hij in het echt is. Het is nu IRL ook veel meer ieder voor zich.
[...]
hmm, dat maak ik zelf wel uit dankjewel; als ik met anderen wil spelen doe ik dat, wil ik dat niet doe ik het ook niet. D'r is niemand die me verplicht met de andere mensen op de server samen te spelen. het feit dat ik een online spel zit te spelen verandert daar helemaal niets aan.
Ik snap hier dus niks van. Waarom alles alleen doen als je in een wereld zit met duizenden anderen? Ik vind het prima als je er flink op vooruit gaat door samen te spelen, om het zo een beetje te simuleren. Geweldig hoor zo'n wereld waar iedereen bezig is om in zijn eentje wat varkens te slachten.
[...]
ben ik het mee eens; maar het punt was dus juist dat die content er ook is, maar in plaats van de endgame content te gaan doen ( voor dat ene zwaard, hamer of weet-ik-veel) gaat men liever lopen farmen(grinden in essentie) om zo het geld te vergaren om dat zwaard, etc van een andere speler te kopen (die weer onstellende prijzen kan vragen omdat iedereen met meer gold rondloopt dan dat ie weet uit te geven) Dat er dan mensen tussen lopen die zeggen "dan e-bay ik het gold wel..." dat wordt IMO niet veroorzaakt door de aanbieders van e-bay gold
Dat niet de aanbieders maar de vragers het probleem zijn, heb ik al eerder aangegeven :)
Maar over die content ben ik het niet eens. Neem bijvoorbeeld het veelgebruikte gamemechanic "factions". Je hebt faction nodig om bepaalde items te kunnen krijgen/kopen. Faction krijg door bepaalde mobs te killen, en 99 van de 100 keer is het spel zo geprogrammeerd dat je echt duizenden van de mobs moet killen. Dan is het geen keuze meer om te grinden, maar word dat je opgelegt. Je kan natuurlijk zijn dat je die items dan maar niet wilt, maar als je je character wilt blijven progressen dan is dat eigenlijk geen optie.
[...]
QED
Daar bovenop: een speler met weinig ervaring in je groep kun je iets leren, ervaring bijbrengen. Maar jij weert hem vrolijk uit je groep; wanneer je dan (zoals hierboven, overigens) klaagt over "waar is het community-gevoel" weet je wat zo'n speler dan denkt? hij denkt "Flikker maar op, waar was de community toen ik nog wat van ze leren kon?" "Wie de bal kaatst..." gaat hier heel mooi op, ik heb het zien gebeuren.
Ik had erbij moeten vertellen dat het om spelers op hoog level ging die weinig ervaring hebben. Als de speler al tot level 50(van zeg de max.70) is gekomen en nogsteeds niet de basics weet, dan heb ik zoiets van, die gaat het ook niet leren. Imho gebeurd het trouwens steeds vaker dat de game de mogelijkheid bied om jezelf hoog level te krijgen zonder het spel echt goed te begrijpen, een fout in het spel ontwerp. Je ziet het vaak in WoW. Spelers soloen tot level 60(of nu 70) en willen dan opeens gaan groepen, dat gaat fout. Als het aan mij lag semi-forceer je groepen op een veel vroeger level.
Ik help nieuwe spelers trouwens wel, maar wel op bepaalde voorwaarde. Zo gauw ze vragen om items of geld kunnen ze van mij al opzouten. Maar als het serieuze spelers zijn die echt wat willen leren, dan kunnen ze werkelijk alles aan mij vragen, ik leid ze zelfs nog een beetje rond als ze willen.
[...]

dus jij vind dat RL niet mag meetellen in-game en dat in-game een "culture of merit" zou moeten zijn? "iedereen werkt voor zijn eigen spullen" De echte wereld is een culture of merit dus volgens je eigen redenatie zou men dat achter zich moeten laten in-game... tegenstrijdige redenatie, niet?
Ik snap dit stukje niet helemaal. Wat ik probeerde te zeggen dat het in mmorpgs zo zou moeten zijn dat iedereen gelijk is, of gelijk start.
[...]
Tsja, da's een probleem waar jij (en velen met jou) last van hebben (en nou niet gaan lopen roepen dat het geen probleem is, jij zit er blijkens mee dus is het voor jou een probleem, toch?) Ik zie dat gewoon niet zo; als ik een zwaard tegenkom wat leuke stats heeft en bovendien goed bij de rest van mijn armour past, fantastisch! wat geef ik er nou om dat hele volksstammen met zo'n ding rondlopen? Ja, dan kan ik er niet mee patsen... nou leuk, patsen met een paar pixels :/ Natuurlijk geeft het een kick om een zeldzaam wapen te vinden; maar als ik er niets mee kan, heb ik er ook niets aan...
Je zegt zelf dat het een kick geeft. Ergens voor werken en het dan krijgen,dat geeft je een kick. Geld neertellen en het dan opeens in je inventory hebben,dat geeft geen kick. Er nou niet gaan roepen dat je er wel voor gewerkt hebt IRL, maar over het algemeen zijn die ingame items niet zo duur.
[...]

Kijk en hier snap ik dus weer helemaal niets van :?
Heel elitair roepen dat mensen die er geen tijd in kunnen stoppen niets te zoeken hebben in "jouw" spelletje? Het zijn mensen met zo'n houding, de jouwe ja, die de boel verzieken. daar hebben noch sweatshops, noch e-bayers ook maar iets mee te maken. Ik zou eens goed bij jezelf te rade gaan; en da's goedbedoeld advies.
Lol, zo serieus neem ik het niet hoor, maar toch bedankt voor het goedbedoelde advies:p
Ik probeer helemaal niet elitair te zijn, maar wel realistisch. In de spellen die ik leuk vind bereik je niet veel door maar 1 uur per dag te spelen. Ieder zijn ding natuurlijk. Gelukkig voor die 'andere' :p komen er heel veel mmorpgs uit die wel goed te doen zijn met 1 uur spelen en die goed te doen zijn als je alleen soloed. Thanks to WoW. Hoewel endgame WoW nou niet echt casual vriendelijk is.

Btw, dit gaat niet echt meer over sweatshops maar over mmorpgs in het algemeen. Beetje off-topic, maar toch een leuke discussie imho.

Verwijderd

pingkiller schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 08:22:Ok,kan ik mee leven. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik denk dat de gedachte gang die jij volgt niet voor een betere comminity zal zorgen. Geforceerde interactie tussen spelers kan soms goed zijn imho.
Gelukkig beweer ik dat dan ook niet ;) Geforceerde interactie vind ik dus juist een negatief iets; 't is de keuze waar het mij om gaat: ik wil de keuze hebben om iets met anderen te doen of juist niet.
Mja, ik had interactie toch anders voor ogen. Niet het inelkaar beuken van elkander. Maar ik geef toe, ik heb guildwars niet meer dan 2 uur gespeelt, wie weet zit er een gigantisch goed community, maar ik betwijfel het.
Da's PvP voor je. Ik moet wel zeggen dat pvp wel voor community building zorgt, in mijn ervaring dan. En over de community van Gw hoef je niet te twijfelen hoor, die is net zo rot als die van de gemiddelde mmorpg. Ligt niet aan het spel, doet het nooit, imho
Dat zou dan per server niet moeten uitmaken. Wat ik gezien heb toen ik WoW speelde was er totaal geen community op de server. Het was heel erg ieder voor zich. Iedereen was aan het soloen of zat in een instances met wat vrienden. Er zijn er heel veel die dat leuk vinden, maar ik niet. Ik wil groepen, ik wil nieuwe mensen ontmoeten. Dat is wat ik leuk vind aan een mmorpg.
terwijl voor mij WoW (sinds kort) wel een spel is waarbij ik mijzelf eerder iemand zie helpen, bijv. omdat ik toch in de buurt ben. Da's waar een persistent world dan weer helpt t.o.v. instanced.
En ik ben pas 22! :p Maarja, ik blijf er bij dat het in dat opzicht het vroeger echt beter was. Hoewel dat denk ik ook met de maatschappij te maken heeft zoals hij in het echt is. Het is nu IRL ook veel meer ieder voor zich.
Hmm, wellicht is het ook dat je gewoon de leuke dingen van vroeger heftiger ervaren hebt en dus nu als "beter" in je geheugen liggen voor mij bijvoorbeeld tipt er nog steeds geen RTS aan de ervaring doe ik had toen ik voor het eerst Command and Conquer speelde (alweer... 11 á 12 jaar geleden? ik ben 26...)
Ik snap hier dus niks van. Waarom alles alleen doen als je in een wereld zit met duizenden anderen? Ik vind het prima als je er flink op vooruit gaat door samen te spelen, om het zo een beetje te simuleren. Geweldig hoor zo'n wereld waar iedereen bezig is om in zijn eentje wat varkens te slachten.
Ja, dat is iets wat misschien zijn eigen topic verdient: waarom grouping zeggen te willen stimuleren (als developer) en ondertussen drops en xp verminderen als je in een groep speelt? waarom met anderen spelen als het mijn xp/gold/loot verminderd? (ja, ja het sociale aspect... maar dat is toch een bonus? waarom dan inleveren?)
Dat niet de aanbieders maar de vragers het probleem zijn, heb ik al eerder aangegeven :)
Maar over die content ben ik het niet eens. Neem bijvoorbeeld het veelgebruikte gamemechanic "factions". Je hebt faction nodig om bepaalde items te kunnen krijgen/kopen. Faction krijg door bepaalde mobs te killen, en 99 van de 100 keer is het spel zo geprogrammeerd dat je echt duizenden van de mobs moet killen. Dan is het geen keuze meer om te grinden, maar word dat je opgelegt. Je kan natuurlijk zijn dat je die items dan maar niet wilt, maar als je je character wilt blijven progressen dan is dat eigenlijk geen optie.
Mjah, wellicht hanteren we dan een andere definitie van "end-game content"? Wanneer mijn char uitgemaxt is (dus niet verder kan in termen van level/power) dan en alleen dan begint end-game vind ik. Bijvoorbeeld wat dus precies de end-game van WoW is, is mij niet helemaal duidelijk? "end-game is raiden van instances" ja voor betere gear -> imo niet end-game.
Je zegt zelf dat het een kick geeft. Ergens voor werken en het dan krijgen,dat geeft je een kick. Geld neertellen en het dan opeens in je inventory hebben,dat geeft geen kick. Er nou niet gaan roepen dat je er wel voor gewerkt hebt IRL, maar over het algemeen zijn die ingame items niet zo duur.
Ben ik het roerend met je eens, ik zou dus ook geen geld neerleggen voor items e.d. voor mij is het "zelf doen" deel van de kick. wat ik precies zelf gedaan heb, is niet van belang, 't dat ik het zelf bereikt heb; dat geeft het waarde aan mij. hoe een ander d'r aan komt zal me roesten.
Btw, dit gaat niet echt meer over sweatshops maar over mmorpgs in het algemeen. Beetje off-topic, maar toch een leuke discussie imho.
Wat mij hier opvalt en waar ik dan weer waarde aan hecht is dat we meningen uitwisselen en dat dan blijkt dat we toch niet zo heel verschillend denken over het onderwerp. Ondanks de antagonistische stellingen eerder in het topic. Dat maakt voor een geslaagde discussie, imo
(en ja, best wel offtopic ja :P )

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Zelf speel ik nu zo'n 2 jaar WoW.. Wat me uitstekend bevalt, iedere avond ff inloggen gezellig kleppen met online vrienden en intussen wat questen/lvlen of instances doen.
Voor mij is het vooral het sociale gebeuren wat ik enorm leuk vind. Vaak gebeurd het zelfs dat mijn karakter online afk gaat omdat ik op TS (Teamspeak) zit te kleppen.

Ik erger me alleen ontzettend aan het spammen van sites e.d. waar je geld kan kopen als je weer eens in een stad komt online of zelfs in de mail of in wisps... Ik vind het persoonlijk juist ontzettend leuk als ik door quests te doen, mijn professions uit te oefenen aan genoeg gold kom om een item te kopen, ik zou het absoluut niet meer leuk vinden als ik hetzelfde item ook binnen 2 min in mijn postvakje kan krijgen door bijvoorbeeld 5euro naar een of andere vage rekening over te maken, dan is voor mij de hele lol van het spelletje er af.

Wat je met die sweatshops enzo aanmoet? Tja zolang er vraag naar blijft zullen dit soort dingen zeker blijven bestaan. En getuige het aantal spams in steden zal het toch wel lonen om steeds een nieuw account aan te schaffen door die spammers want tja ook zij zullen kunnen rekenen :)

En ik heb niet echt het idee dat op onze server (aggramar) de prijzen nou zo laag zijn door die goldsellers.. Heb juist vaak het idee dat dingen te absurd duur zijn :S Maar ja daar zit voor mij maar 1 ding op dan als ik een item graag wil hebben, zelf "farmen" omdat ik daaraan ook de lol beleef en aan geld over maken beleef ik eigenlijk nooit lol!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:20

Snuffel

Vroem!

MMORPG.... zelf had ik nooit gedacht daar ooit aan te beginnen.
Het trok mij niet zo, ingewikkeld scherm met knopjes die naarmate je verder speelt alleen maar uitgebreider werden.
Rare poppetjes met nog raardere namen met vaardigheden die mij niets zeiden.
'Vaktaal' welke werd gesproken door de gebruikers, waardoor je je echt een ei ging voelen als twee spelers met elkaar IRL gingen praten.

Bewust verleden tijd, want sinds een jaar ben ik begonnen met een MMORPG: World of Warcarft.
Een heerlijke ervaring, en ik speel het puur voor de ontspanning.
Heb een gierend drukke baan, en ik zoek 's avonds en in de weekenden een stuk rust en afleiding. Die vind ik terug in World of Warcraft. En ik steek daar dus mijn vrije tijd in.
Heb een aantal characters, één level 70 character, één level 60, de rest ergens in de 30-40 range.
Endgame content van World of Warcraft is niet aan mij besteed, ik ben geen hard-core speler, maar een casual speler.

Dat levert wel eens de situatie op dat je dingen wilt hebben in het spel die het spelen wat eenvoudiger en/of sneller maken. een (epic)/(flying) mount bijvoorbeeld is een van de zaken die je op een bepaald moment gewoon wilt hebben.
Speel je niet heel erg veel uren, dan kan het tijden duren voordat je het geld bij elkaar hebt gesprokkeld. Ingame geld kopen KAN daarbij een handig middel zijn.
Hoe dat geld door een ander uiteindelijk bij elkaar geschraapt is, is voor mij persoonlijk van ondergeschikt belang. Natuurlijk ken ik het bestaan van de zogenaamde sweatshops. Maar is iedere goldseller automagisch een sweatshop en dus verkeerd bezig?

Is überhaupt het bestaan van een sweatshop verkeerd? De documentaire die op TV is uitgezonden over goldfarming brengt niet zo zeer het fenomeen goldfarming/sweatshops in beeld, maar meer het feit dat de Chinese jeugd het platteland verlaat om hun heil te zoeken in de steden. En sommigen van hen komen daarbij in aanraking met de sweatshops.
Is dat verkeerd? Misschien in onze ogen wel, gemeten naar onze maatstaven van vandaag de dag. Maar tegelijkertijd moeten we in gedachten houden dat er zo'n 100 jaar geleden een exacte beweging is geweest in onze eigen cultuur. Het is niets meer en niets minder dan de herhaling van onze eigen geschiedenis die in China plaatvindt. Men is zich aan het 'industrialiseren' en daar hoort nu eenmaal 'uitbuiting' bij, voor zover je van uitbuiten kan spreken.

Het heeft jaren in Europa geduurd voordat men erachter kwam dat de manier waarop wij onze toenmalige jeugd tewerk stelden in fabrieken niet de juiste manier was. Dat zal ter zijner tijd ook in China gebeuren; het is onze geschiedenis die zich herhaalt, alleen op een ander continent, op een ander niveau, met andere middelen.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Pagina: 1