Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 01:44:
[...]
Nee, want dat is erkennen dat andere spelers per definitie last veroorzaken. Als iemand al bij een resource node bezig is heb je 2 opties: een andere node opzoeken of iets anders gaan doen. Niet naar het volgende level/gebied kunnen of een dungeon/quest afmaken omdat iemand het baasje gedood heeft (zoals dat in diablo2 weleens kon gebeuren) dat is slecht ontwerp (en resource nodes die worden gestrip-mined door bots is weer een heel ander probleem, namelijk een probleem met bots)
Ok,kan ik mee leven. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik denk dat de gedachte gang die jij volgt niet voor een betere comminity zal zorgen. Geforceerde interactie tussen spelers kan soms goed zijn imho.
[...]
Oh ja? In Guild Wars maken anders elke avond hordes aan guilds zich op om in teams van 8 het op te nemen tegen andere guilds; hoeveel meer speler interactie wil je nog hebben?
Mja, ik had interactie toch anders voor ogen. Niet het inelkaar beuken van elkander. Maar ik geef toe, ik heb guildwars niet meer dan 2 uur gespeelt, wie weet zit er een gigantisch goed community, maar ik betwijfel het.
[...]
Tsja, wat is het ondertussen 9miljoen actieve abbonee's? zullen best een hoop klootzakken tussen zitten lijkt me.
Dat zou dan per server niet moeten uitmaken. Wat ik gezien heb toen ik WoW speelde was er totaal geen community op de server. Het was heel erg ieder voor zich. Iedereen was aan het soloen of zat in een instances met wat vrienden. Er zijn er heel veel die dat leuk vinden, maar ik niet. Ik wil groepen, ik wil nieuwe mensen ontmoeten. Dat is wat ik leuk vind aan een mmorpg.
[...]
Vroegah... 't is al goed opa: 't was oorlog maar je moest door...

En ik ben pas 22!

Maarja, ik blijf er bij dat het in dat opzicht het vroeger echt beter was. Hoewel dat denk ik ook met de maatschappij te maken heeft zoals hij in het echt is. Het is nu IRL ook veel meer ieder voor zich.
[...]
hmm, dat maak ik zelf wel uit dankjewel; als ik met anderen wil spelen doe ik dat, wil ik dat niet doe ik het ook niet. D'r is niemand die me verplicht met de andere mensen op de server samen te spelen. het feit dat ik een online spel zit te spelen verandert daar helemaal niets aan.
Ik snap hier dus niks van. Waarom alles alleen doen als je in een wereld zit met duizenden anderen? Ik vind het prima als je er flink op vooruit gaat door samen te spelen, om het zo een beetje te simuleren. Geweldig hoor zo'n wereld waar iedereen bezig is om in zijn eentje wat varkens te slachten.
[...]
ben ik het mee eens; maar het punt was dus juist dat die content er ook is, maar in plaats van de endgame content te gaan doen ( voor dat ene zwaard, hamer of weet-ik-veel) gaat men liever lopen farmen(grinden in essentie) om zo het geld te vergaren om dat zwaard, etc van een andere speler te kopen (die weer onstellende prijzen kan vragen omdat iedereen met meer gold rondloopt dan dat ie weet uit te geven) Dat er dan mensen tussen lopen die zeggen "dan e-bay ik het gold wel..." dat wordt IMO niet veroorzaakt door de aanbieders van e-bay gold
Dat niet de aanbieders maar de vragers het probleem zijn, heb ik al eerder aangegeven

Maar over die content ben ik het niet eens. Neem bijvoorbeeld het veelgebruikte gamemechanic "factions". Je hebt faction nodig om bepaalde items te kunnen krijgen/kopen. Faction krijg door bepaalde mobs te killen, en 99 van de 100 keer is het spel zo geprogrammeerd dat je echt duizenden van de mobs moet killen. Dan is het geen keuze meer om te grinden, maar word dat je opgelegt. Je kan natuurlijk zijn dat je die items dan maar niet wilt, maar als je je character wilt blijven progressen dan is dat eigenlijk geen optie.
[...]
QED
Daar bovenop: een speler met weinig ervaring in je groep kun je iets leren, ervaring bijbrengen. Maar jij weert hem vrolijk uit je groep; wanneer je dan (zoals hierboven, overigens) klaagt over "waar is het community-gevoel" weet je wat zo'n speler dan denkt? hij denkt "Flikker maar op, waar was de community toen ik nog wat van ze leren kon?" "Wie de bal kaatst..." gaat hier heel mooi op, ik heb het zien gebeuren.
Ik had erbij moeten vertellen dat het om spelers op hoog level ging die weinig ervaring hebben. Als de speler al tot level 50(van zeg de max.70) is gekomen en nogsteeds niet de basics weet, dan heb ik zoiets van, die gaat het ook niet leren. Imho gebeurd het trouwens steeds vaker dat de game de mogelijkheid bied om jezelf hoog level te krijgen zonder het spel echt goed te begrijpen, een fout in het spel ontwerp. Je ziet het vaak in WoW. Spelers soloen tot level 60(of nu 70) en willen dan opeens gaan groepen, dat gaat fout. Als het aan mij lag semi-forceer je groepen op een veel vroeger level.
Ik help nieuwe spelers trouwens wel, maar wel op bepaalde voorwaarde. Zo gauw ze vragen om items of geld kunnen ze van mij al opzouten. Maar als het serieuze spelers zijn die echt wat willen leren, dan kunnen ze werkelijk alles aan mij vragen, ik leid ze zelfs nog een beetje rond als ze willen.
[...]
dus jij vind dat RL niet mag meetellen in-game en dat in-game een "culture of merit" zou moeten zijn? "iedereen werkt voor zijn eigen spullen" De echte wereld is een culture of merit dus volgens je eigen redenatie zou men dat achter zich moeten laten in-game... tegenstrijdige redenatie, niet?
Ik snap dit stukje niet helemaal. Wat ik probeerde te zeggen dat het in mmorpgs zo zou moeten zijn dat iedereen gelijk is, of gelijk start.
[...]
Tsja, da's een probleem waar jij (en velen met jou) last van hebben (en nou niet gaan lopen roepen dat het geen probleem is, jij zit er blijkens mee dus is het voor jou een probleem, toch?) Ik zie dat gewoon niet zo; als ik een zwaard tegenkom wat leuke stats heeft en bovendien goed bij de rest van mijn armour past, fantastisch! wat geef ik er nou om dat hele volksstammen met zo'n ding rondlopen? Ja, dan kan ik er niet mee patsen... nou leuk, patsen met een paar pixels

Natuurlijk geeft het een kick om een zeldzaam wapen te vinden; maar als ik er niets mee kan, heb ik er ook niets aan...
Je zegt zelf dat het een kick geeft. Ergens voor werken en het dan krijgen,dat geeft je een kick. Geld neertellen en het dan opeens in je inventory hebben,dat geeft geen kick. Er nou niet gaan roepen dat je er wel voor gewerkt hebt IRL, maar over het algemeen zijn die ingame items niet zo duur.
[...]
Kijk en hier snap ik dus weer helemaal niets van
Heel elitair roepen dat mensen die er geen tijd in kunnen stoppen niets te zoeken hebben in "jouw" spelletje? Het zijn mensen met zo'n houding, de jouwe ja, die de boel verzieken. daar hebben noch sweatshops, noch e-bayers ook maar iets mee te maken. Ik zou eens goed bij jezelf te rade gaan; en da's goedbedoeld advies.
Lol, zo serieus neem ik het niet hoor, maar toch bedankt voor het goedbedoelde advies:p
Ik probeer helemaal niet elitair te zijn, maar wel realistisch. In de spellen die ik leuk vind bereik je niet veel door maar 1 uur per dag te spelen. Ieder zijn ding natuurlijk. Gelukkig voor die 'andere'

komen er heel veel mmorpgs uit die wel goed te doen zijn met 1 uur spelen en die goed te doen zijn als je alleen soloed. Thanks to WoW. Hoewel endgame WoW nou niet echt casual vriendelijk is.
Btw, dit gaat niet echt meer over sweatshops maar over mmorpgs in het algemeen. Beetje off-topic, maar toch een leuke discussie imho.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/