P5B-Deluxe doet 0,0 na een goede bios update!?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hfad
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04 21:00
Ik heb zonet bios versie 1101 (de nieuwste) voor mijn Asus P5b-deluxe geflasht.

Flashen deed ik mbv een usb stickje icm Afudos.

Echter doet mijn pc het nu helemaal niet meer na een reboot.

De monitor flikkert niet eens naar een groen lampje.

Ik heb meerdere geheugen modules geprobeert, harde schijven eruitgehaald maar zonder baat.

Is er een mogelijkheid om dit weer te herstellen op een bepaalde manier?

Afwachtende op jullie reacties.

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:44
Heb je de cmos gecleard met de jumper? Dat zou nog wel eens kunnen helpen lijkt me.
Verder heb ik er geen ervaring mee..succes !

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:45
je moederbord cd erin en booten maar ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Als de pc nog beeld zou geven dan kan je hoofdstuk 4.1.5 (zo uit m'n hoofd) kunnen volgen om de boel weer te fixen.
Maar als de pc zelfs geen beeld meer geeft.. tja... dan heb je een probleem.

• hfad
job schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:27:
Als de pc nog beeld zou geven dan kan je hoofdstuk 4.1.5 (zo uit m'n hoofd) kunnen volgen om de boel weer te fixen.
Maar als de pc zelfs geen beeld meer geeft.. tja... dan heb je een probleem.
Hebben er mensen ervaring met het geen beeld meer verkrijgen na bios update?

De update is probleemloos verlopen, dus wat kan het dan zijn?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Heb je je CMOS gecleared na de update? Zo nee? Als nog doen!

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• hfad
kalizec schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:49:
Heb je je CMOS gecleared na de update? Zo nee? Als nog doen!
Het is ongelooflijk.

Maar de CMOS clearen heeft idd geholpen !!

Deze topic kan dicht en tevens wellicht handig voor overige p5b-deluxe gebruikers die hetzelfde probleem krijgen met de 1101 bios.

Bedankt voor de hulp!

• kalizec
hfad schreef op zondag 08 juli 2007 @ 18:14:
[...]

Het is ongelooflijk.

Maar de CMOS clearen heeft idd geholpen !!

Deze topic kan dicht en tevens wellicht handig voor overige p5b-deluxe gebruikers die hetzelfde probleem krijgen met de 1101 bios.

Bedankt voor de hulp!
Wellicht nog even handig om toe te lichten WAAROM het clearen van een CMOS zo belangrijk is na een update.

Je BIOS houdt een heleboel instellingen bij. Dit doet het in je CMOS. Je BIOS heeft hier een bepaalde layout voor en slaat dan de waardes hiervan op. Echter nieuwere BIOS versies willen nog wel eens afwijken van layout. Het gevolg is dat je huidige CMOS waarden verkeerd geïnterpreteerd worden wat resulteert in allerlei rare mogelijke gevolgen. Als je je CMOS leegt merkt je BIOS dat en schrijft het de 'standaard' layout en waarden weer weg naar de CMOS. En dus met de 'nieuwe' standaard instellingen van de nieuwe BIOS versie ipv de oude.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Edgarz
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

kalizec schreef op zondag 08 juli 2007 @ 18:22:
[...]

Wellicht nog even handig om toe te lichten WAAROM het clearen van een CMOS zo belangrijk is na een update.

Je BIOS houdt een heleboel instellingen bij. Dit doet het in je CMOS. Je BIOS heeft hier een bepaalde layout voor en slaat dan de waardes hiervan op. Echter nieuwere BIOS versies willen nog wel eens afwijken van layout. Het gevolg is dat je huidige CMOS waarden verkeerd geïnterpreteerd worden wat resulteert in allerlei rare mogelijke gevolgen. Als je je CMOS leegt merkt je BIOS dat en schrijft het de 'standaard' layout en waarden weer weg naar de CMOS. En dus met de 'nieuwe' standaard instellingen van de nieuwe BIOS versie ipv de oude.
Kinkt logisch. Maar waarom gaat bij mij de update naar dezelfde BIOS versie wél zonder problemen?
Ik kwam van 1004 (de vorige versie) Als de BIOS versie van hfad een veel oudere versie was dan kan ik mij dat wel voorstellen overigens.

• kalizec
Edgarz schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:57:
[...]

Kinkt logisch. Maar waarom gaat bij mij de update naar dezelfde BIOS versie wél zonder problemen?
Ik kwam van 1004 (de vorige versie) Als de BIOS versie van hfad een veel oudere versie was dan kan ik mij dat wel voorstellen overigens.
Wellicht omdat hij inderdaad een nog oudere OF nieuwere versie had met een toch andere layout.

Maar waarschijnlijker omdat sommige instellingen in jouw oude layout nog wel betekenis hadden en bij hem niet. (Je had vast niet exact dezelfde instellingen in je BIOS als de TS).

Of nog waarschijnlijker, omdat sommige instellingen in jouw oude layout wel verkeerde of geen betekenis hadden, maar niet dusdanig dat POST nog wel mogelijk was. Het BIOS kan vervolgens zelf besluiten terug te gaan naar de default settings. Bij een TS waren een of meerdere instellingen in de oude layout dusdanig verkeerd qua nieuwe betekenis dat POST zelfs niet mogelijk was.

Voorbeeld.
CPU-volt wordt ipv van auto of 1,35 volt geïnterpreteerd als 0,5 volt.
Het kan vervolgens zijn dat de waarde voor auto nog wel geldig is en betekenis heeft, maar 1,35 voortaan 0,5 volt betekent. (dusdanig weinig om meteen te crashen).

Wat ook kan, gezien waardes binair genoteerd staan en de positie wellicht is veranderd.

0000[01010101]1111 vervolgens schuift de layout twee bits op
en in plaats van bovenstaand [01010101] wordt ineens [00010101] gelezen.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Weer wat geleerd, thanks _/-\o_

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Overigens heb ik bij veel P5B users een probleem gezien waar het moederbord gewoon dood was na het flashen van een bios. Dat is dan ook exact de reden dat ik een beetje hypocriet er tegenover sta en liever maar niet update, onder het motto van, if it aint broken, don't fix it.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Mojo schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:08:
Overigens heb ik bij veel P5B users een probleem gezien waar het moederbord gewoon dood was na het flashen van een bios. Dat is dan ook exact de reden dat ik een beetje hypocriet er tegenover sta en liever maar niet update, onder het motto van, if it aint broken, don't fix it.
"een beetje hypocriet"? LOL. Je bedoelt "bevooroordeeld", of zoiets. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
kalizec schreef op zondag 08 juli 2007 @ 18:22:
[...]

Dat blijft eigenlijk toch een merkwaardige aangelegenheid. Iedere BIOS heeft zelf een setje met standaard waardes voor de CMOS. Het zou een BIOS niks misstaan om bij het opstarten even te checken of het huidige BIOS nummer wellicht anders is dan wat er in de CMOS staat, en dan zelf het setje default waardes terug te zetten voor de nieuwe BIOS.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• kalizec
albatross schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:16:
[...]

Dat blijft eigenlijk toch een merkwaardige aangelegenheid. Iedere BIOS heeft zelf een setje met standaard waardes voor de CMOS. Het zou een BIOS niks misstaan om bij het opstarten even te checken of het huidige BIOS nummer wellicht anders is dan wat er in de CMOS staat, en dan zelf het setje default waardes terug te zetten voor de nieuwe BIOS.
Punt is echter dat voordat er ook maar iets ingewikkelds als het controleren van een versienummer plaats kan vinden eerst de CPU en het geheugen voorzien zullen moeten worden van valide (eventueel tijdelijke) instellingen en die staan nu eenmaal in je CMOS.

Het is een beetje het kip-ei verhaal. Om het versie nummer te controleren en te bepalen of er mogelijk een override-to-default plaats moet vinden moet de CPU en het geheugen al geïnitialiseerd zijn. Echter is het niet mogelijk om te initialiseren zonder de juiste waardes.

Bedenk je wel dat op dit niveau alles in heel erg simpele, kleine stappen moet werken om uit te groeien tot steeds complexere zaken. Feitelijk is dit geheel qua problemen met BIOS-flashes die zelfs niet meer de videokaart kunnen initialiseren begonnen met de eerste jumperless moederborden. Daarvoor werden zaken als voltage en kloksnelheid allemaal via jumpers geregeld. Tegenwoordig wordt dit allemaal in je BIOS geregeld.

Maar kort gezegd, controleren of waardes valide zijn is niet mogelijk zo vroeg tijdens het opstart-proces. Dit omdat de hardware dit dit kan doen nog geïnitialiseerd moet worden met de waardes die je eigenlijk wil controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door kalizec op 09-07-2007 14:25 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

In ieder geval kunnen jullie je lol weer op: Versie 1212 is net uit :)

Geen idee wat het changelog zegt, die heb ik nog niet achterhaald.
Inmiddels geflasht vanuit Asus Update en Windows start nog steeds op :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Edgarz op 09-07-2007 20:31 ]

Verwijderd

Edgarz schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:22:

umm, waar dan? Volgens de Asus site is de nieuwste versie 11.01...

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Bij het flashen van een bios moet je eerst je CMOS op default zetten, dan flashen en dan weer de defaults laden...

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46
hfad schreef op zondag 08 juli 2007 @ 17:29:
[...]

Hebben er mensen ervaring met het geen beeld meer verkrijgen na bios update?

De update is probleemloos verlopen, dus wat kan het dan zijn?
Het lijkt mij niet helemaal probleemloos :)

Ik kan mij natuurlijk vergissen :)
Ik vond je topic titel ook al zo leuk .

Goede bios update staat er ?
Vraag me af wat er allemaal zo goed en probleemloos aan is :)

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 23:17

mvds

Totally awesome!

Edgarz schreef op maandag 09 juli 2007 @ 20:22:

Wat een lol. Net geflasht en ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter... Alleen... een klein nadeel.... Ook een CMOS reset helpt niet!
mmxmmx schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:56:
Het lijkt mij niet helemaal probleemloos :)

Ik kan mij natuurlijk vergissen :)
Ik vond je topic titel ook al zo leuk .

Goede bios update staat er ?
Vraag me af wat er allemaal zo goed en probleemloos aan is :)
Nou, de flash ging goed, kreeg geen foutmeldingen ofzo. Dat zal hij ook wel bedoelen...

[ Voor 30% gewijzigd door mvds op 11-07-2007 20:52 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:35
PMG Faq >> Mislukte BIOS Flash

Al geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Bitage op 12-07-2007 08:42 ]

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Mmm klinkt goed, ik was net aan het overwegen om dit mobo te kopen maarja...
Laten jullie beiden even weten of en hoe het probleem opgelost is?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Bitage schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 08:42:
PMG Faq >> Mislukte BIOS Flash

Al geprobeerd?
Floppy staat op not installed in de bios, dus dat zal niet gaan werken.

• mvds

mvds

Totally awesome!

HugoBoss1985 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 09:10:
Mmm klinkt goed, ik was net aan het overwegen om dit mobo te kopen maarja...
Laten jullie beiden even weten of en hoe het probleem opgelost is?
Het is een heel goed bordje en ik heb hem meerdere keren met succes kunnen flashen hoor. Alleen, omdat ik nu geen floppy meer in mijn systeem heb, wilde ik het via AsusUpdate doen, en de flash was gewoon goed gegaan zei het proggie zelf, maar na reboot was het afgelopen. Fans spinnen op (een aantal keer), gaan vervolgens op maximale snelheid draaien, en dan is het afgelopen. CMOS reset enzo helpen niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vreemd.

Ik heb n.a.v. dit topic Asus Update geïnstalleerd en BIOS 1011 daarmee laten updaten naar 1012 en dat ging vlekkeloos.

De CMOS wordt vooraf automatisch gecleard en na de installatie volgt een reboot. Je krijgt geheid een failure dat het CMOS niet klopt en de keuze F1 om het BIOS opnieuw in te stellen.

Zo gezegd zo gedaan en de PC start normaal op. Windows was bij mij wat anders doordat de VGA-drivers spontaan bleken te zijn verdwenen. Na een herinstallatie werkt alles weer als vanouds.

ARME AOW’er

• mvds

mvds

Totally awesome!

Nou, hij leeft weer. Met een PCI grafische kaart, 1 reepje geheugen, en een geforceerde flash (EZ-Flash) wil ie weer opstarten. Ik gebruik nooit van m'n leven AsusUpdate meer!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kom op, niet zo negatief. Mij lukte het immers (Versie 10 en nog wat) en er zijn nog andere manieren om te flashen hoor zoals je hebt gemerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 12-07-2007 15:49 ]

ARME AOW’er

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik ben niet zo voor dat software flashen en ik lees regelmatig dat het daarmee fout gaat, daarom voor mij de good old floppy method. :)

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2007 10:57 ]

Pagina: 1