idee voor moderatie systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 16:03

dusty

Celebrate Life!

Topicstarter
Voordat ik een idee plaats in Lieve adjes even een idee uitkristaliseren.
(gaan we weer)

Wat denken jullie van een verandering in de "moderatie overzicht" met een extra icoon ergens erin gepropt dat als je daarop drukt dat je alleen de threads krijgt van de artikel die je hebt gekozen waarin een reply staat die gemodereerd moet worden ?

Lijkt mij persoonlijk handig. (kan je de "voorlopers" van de reply snel zien)

Het Laad sneller, immers na 10 keer dezelfde thread gelezen te hebben heb ik persoonlijk daar geen zin meer in :)

En wat voor een extra kolom die alle reacties weergeeft die nog maar 1 (of 2) moderatie(s) hebben gehad. (aangezien je nu het alleen maar ziet voor de reacties die helemaal geen moderatie hebben gehad)

Wat zijn jullie meningen hierover ?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-06 18:42
is wel handig, maar is het eigenlijk niet de bedoeling dat je gewoon mod als je leest enzo?
'k Weet dat er hier een soort hobby is ontstaan om alle berichten gemod te hebben met veel te weinig users die helpen maar krijg je dan niet snel een "0 - gemod" effect?

Meer users zulolen dan snel effe de moeite doen als er een aantal langere que's zijn maar of ze effectief de tijd nemen om al die berichten in hun context nog eens gaan te lezen?

ook nog zoiets.. vaak is een berich maar intressant omdat het reageerd op het vorige.. jij zegt nu wel dat gans de thread geshowt wordt maar toch..

Lijkt mij gewoon beter dat er meer (door meer mensen) gemod wordt tijdens het lezen van een topic..

Misschien beter een (klein) beloningssysteem invoeren voor goeie mods? Kan je afwegen tegen het uiteindelijke resultaat..
Geen straf voor slechte mods natuurlijk.
Mja, ook al maar haldoordacht idee.. je zou je mening uiteindelijk niet meer durven modden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Topicstarter
Op vrijdag 09 februari 2001 08:33 schreef poohbeer het volgende:
Misschien beter een (klein) beloningssysteem invoeren voor goeie mods? Kan je afwegen tegen het uiteindelijke resultaat..
Geen straf voor slechte mods natuurlijk.
Mja, ook al maar haldoordacht idee.. je zou je mening uiteindelijk niet meer durven modden
Is ook erg lastig te doen. want dan krijg je mensen die gaan modden omdat iets al op grappig staat gaan "grappig" geven omdat het uiteindelijk toch grappig wordt en krijgen ze extra mod punten. Krijg je allemaal meelopers (is ook een vorm van slecht modden in mijn mening)

Ik vraag mij af: Als iemand een +1 inzichtvol geeft op een duidelijke troll / flamebait (uiteindelijke score) gaat de metabot dan ook zeuren ? (in principe heb je dan ook zeer zeker een corrupte modder..)

Mijn idee is inderdaad half doordacht maar lijkt me nog steeds makkelijk. en omdat het dus half doordacht is heb ik besloten om het eerst hier te plaatsen zodat iedereen even mee kan brainstormen. Het modden moet gewoon makkelijker en effectiever kunnen dan op het moment.
Ik lees vaak eerst de hele thread door en dan ga ik pas kijken wat er gemod moet worden. Als ik dan 30 minuten later terug kom wil ik niet weer de hele thread lezen om te zien welke reacties gemod moeten worden.

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
brainstormen doen we hoor..
zei er meteen ook bij dat dat van mij niet echt kon maar is weer ideetje in de cirkel dus weer wat gewonnen :)

maar ik denk nog steeds dat jij uitgaat van een paar echt actieve mods.. en dat is blijkt natuurlijk ook zo te zijn maar je moet toegeven dat dit een verrevan ideale situatie is.

Mijn idee is dus dat je't niet die paar moddereters makkelijker moet maken maar dat je dus *IETS* moet verzinnen om meer mensen aan't modden te zetten. Dan is het ook niet zo enorm afhankelijk niet meer van de mening van een paar mensen. (al is dat misschien wel beter) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Topicstarter
Als het makkelijker is zullen het ook meer mensen gaan doen.

Mensen zijn lui en willen alles zo makkelijk mogelijk. ;)

(laten we het maar "ervaring met MKB" noemen)

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb ook een brainstorm gedaan binnen de parameters die Femme heeft losgelaten. Die powershift en heavy-modders etc.

Laat reacties door normale modders maximaal 12 uur open staan voor moderaties en voor heavy-modders toch rond de 48 uur. Laat dan ook geen verval optreden op zo'n powershift (dat het ding maar voor 0.03 meetelt, maar de volle 2 (indien nodig)).

Op deze manier kunnen de heavy-modders de wat oudere reacties uiteindelijk op het gewenste niveau krijgen zonder dat er weer wordt gepield.

Bij powershiften lijkt het me wel leuk als een powershift direct naar -1 niet mogelijk is. :).

PS, * Delerium wilt dan eventueel de FAQ wel herschrijven, der ontbreken een paar dingetjes (DPC-draden en andere gekke uitzodneringen)realiseer ik me nu (alhoewel dat voor gevorderen geldt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33

Jaymz

Keep on moving !

Alleen het fenomeen powershift begrijp ik niet geheel (of ik heb ut gewoon niet goed gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

powershift = het modereer bereik van -2 / +2 toestaan (IMHO).

Je kunt dus opeens een +2 inzichtvol geven, dat gaat dan wel lekker snel. Maar het zal alleen voor de extreme gevallen noodzakelijk zijn (hoop ik).

powershift is dan voor een groep deskundigen die met de hand worden uitgekozen, we zien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Is dat niet hetzelfde als powermodders, of is een powershift iets dat powermodders kunnen uitvoeren, als dat zo is begrijp ik het gewoon.

* Jaymz is wel eens traag van begrip.

[edit: ... en te snel met typen |:(]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5093

Powershift: het in één keer een hogere score kunnen uitdelen (of lagere) +2 of -2

PowerMod: hij of zij die een Powershift kan uitdelen.

Althans, zo is mijn vertaling van het idee Femme ooit geopperd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
ectein...

hetgeen jij zegt heeft nog niet bepaald veel nut voor het meer modden he.
De moderaties zullen juister zijn (volgens die powermodders dan) maar jullie zullen er niet minder werk om hebben he.. en dat is net wat dusty wou denk'k..

vind het trouwens ook niet echt kunnen dat een aantal users een post KUNNEN modden zoals zij willen.. want na 48 uur nog een -2 of +2 brengt een serieus verschil in een post.. gewoon langer ok, maar dan niet zwaarder doorwegen (wel met minimum natuurlijk want 0.03 is indeed nutteloos). Als een posting dan echt verkeerd is gemod zijn er genoeg powermodjes om deze goed te zetten .
Het mag geen eenmanszaak worden naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
heeft er nog iemand een linkje naar dat idee van femme? Waar hij het uit toch dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

De mensen die kunnen powershiften (de supermodders) zullen dit heus wel naar eer en geweten doen, en de post op de score terecht laten komen waar deze hoort.

deze link

edit: link erbij voor . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

pooh, er is voldoende spelruimte voor meerdere ideeen. Ik specificeerde mijn kadertje voor de powershifts, daarbij ruimte openlatend voor ideeen om modereren aantrekkelijker te maken voor "newbies". Dat aangezien ik daar (nog) geen ideeen over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
thx jaymzeneuh.. weet'k wel ectein, maar ik geef graag meteen mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Theseus, de hele dag nadenken over hoe de kleine man actiever te laten modereren. Conclusie is tot nu toe, kan niet en bestaat vrijwel niet.

Het enige waarmee je de incidentele moderaties aantrekkelijker kan maken is een soort beloning instellen voor goed/veel modereren. Dat vereist echter wel een modbotje die iedere moderatie beoordeeld op kwaliteit en dan is het nog de vraag of dat goed gaat.
Dat Modbotje zou dan kunnen worden gekalibreerd door "deskundigen/powershifters" op punten waar er hele gekke moderaties ontstaan zijn en dus de powershift nodig is. (powershifters hoeven dus niet op de beloning te rekenen). Op deze manier zou je elke week een moderator v/d week kunnen aanstellen en staat je naam in een extra zonnetje.

Mijns inziens is dat een van de weinige methoden, ik vraag mij alleen serieus af of dat niet teveel werk is voor Femme cq powershifters gezien het feit dat de daaruit voortvloeiende resultaten nog wel 's zouden kunnen tegenvallen.

[edit], Jaymz was here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Topicstarter
Lijkt mij een slecht idee om de "power shift" open te laten voor een langere tijd dan de normale gebruiker.
Ik ben namelijk bang dat de "power shifts" dan worden uitgesteld tot een "normale" gebruiker niet meer kan stemmen.

misschien is een "power shift" makkelijk als de telling van die "modder" altijd volledig meetelt zonder afbraak. eventueel dat een powermod twee keer mag modden op EEN reactie. (kom je toch aan de -2 als je -1 + -1 doet.) (met een -2 stem je dus in principe meteen twee keer.) maar als het dan niet nodig is kan je een +1 om het omhoog te trekken. werkt dat nog niet genoeg kan je hem altijd nog een extra +1 geven.

Ik zou bijna zeggen van een 'Input field' ernaast waar je de uiteindelijke post het liefst op terecht ziet komen en dat het systeem dan zelf +1 ondergewaardeerd of -1 overgewaardeerd van maakt.

bijvoorbeeld bij een grappige post zet je 2.
hij staat op 0.. dan telt de stem als +1..

staat hij op 4 dan telt de stem opeens als -1.

en staat hij op 2 dan telt de stem als een 0 (moderated)

kan mij voorstellen dat het lastig wordt om het te implementeren. kan ook lastig worden voor de systeemload. (zou ook mee moeten vallen immers hoeft hij het alleen te berekenen bij een nieuwe "mod" van een andere gebruiker. )

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

[edit], Jaymz was here.
'k wist niet dat ik in 7 sloten tegelijk kon lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zat ooit al te denken dat een powershifter bv het max-niveau van een reactie kan locken vanaf het moment dat de reactie wordt geplaatst, maar dat het toch wel rare resultaten zou geven (het huidige systeem vind ik dan beter).

Ik denk dat een deskundige iets langer zou moeten kunnen modereren als de average-joe, om de simpele reden dat de schrijnende gevallen alsnog gemod worden, zonder dat average-joe alsnog een +1 grappig kan toekennen (alhoewel met verloop bij de normale user en minder sterk verloop van deskundigen dat probleem ook opgelost kan worden.

[edit], ik ben ook bezig een scheepslading originele Jaymz-opmerkingen te maken. Geloof me, dat is voor mij niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
mm, ik ben nog steeds van mening dat je bij't modden niet teveel macht wil geven aan enkele personen.. de meerderheid moet ALTIJD in staat zijn om die powermod te veranderen zonder al teveel moeite.. vind ik.

btw, lukt het niet door beloning dan kan je nog de tegengestelde manier uitdokteren.

Mag ik trouwens eens een pol? -> Op welk niveau lees jij threads.
Ben er wel eens benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenk|IA
  • Laatst online: 04-12-2011
Het blijft behelpen. Teveel macht aan een kleine groep geven == oude modsysteem. En dat functioneerde dus niet goed. Teveel macht aan de meute en je krijgt bagger.
* arjenk|IA scant alles op -1 sinds het modsysteem niet meer werkt 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Laatst online: 08-04 11:57
* arjenk scant alles op -1 sinds het modsysteem niet meer werkt
Me 2 8-)

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op zaterdag 10 februari 2001 03:27 schreef testcase het volgende:
Me 2 8-)
3! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Sterker nog: ik vind dat als je mod, dat je op -1 moet struinen.

(Ok, om vet overgewaardeerde te vinden is +2/+3 wel practisch ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
dat alles op -1 lezen gaat bij mij niet eens zozeer over het modden.. maar zelfs bij -1 zitten vaak intressante meningen.. ik wil gewoon ALLES weten/lezen/kennen..
Ook vind je rond 0 vaak dingen terug die als niet juist beschouwd worden maar waarbij de poster niet wordt gecorigeerd enzow..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

poohbeer schreef op zaterdag 10 februari 2001 @ 19:20:Ook vind je rond 0 vaak dingen terug die als niet juist beschouwd worden maar waarbij de poster niet wordt gecorigeerd enzow..
IMHO mis ik een negatieve mod optie, die de lading dekt. Oftewel een goede tegenhanger voor "+1 Inzichtvol". ("-1 Klok horen luiden", "-1 Klepel niet gevonden" o.i.d.)
En zo zullen er wel meerdere mods zijn, die niet weten wat ze met dergelijke posts aanmoeten en dan maar niet een modpuntje geven...
(Zoiets is in geen geval een dubbelpost, off-topic, een FiPo, flamebait of troll. Overgewaardeerd is weer te algemeen en om het nou overbodig te noemen? (Een negatief voorbeeld is ook een voorbeeld!))

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

En daar moet je een ruim 4 jaar oud topic voor naar boven trappen? :+

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

-1 hele-ouwe-koeien-uit-de-sloot-halen-en-te-beroerd-om-de-search-te-gebruiken-laat-staan-zelf-enig-logisch-na-te-denken-over-de-wenselijkheid-haalbaarheid-inhoudelijkheid-van-het-plan-zodat-alleen-een-cursus-FAQ-nog-soelaas-biedt.

Of -1 overbodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
-1 verdorie-je-verneukt-de-div-met-je-tekst! :/ :P

[ Voor 4% gewijzigd door G33rt op 03-04-2005 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Das een oud beestje die je terug hebt gevonden. Gezien het feit dat er legio topics met dezelfde strekking hier op TMF ronddwalen is het onderwerp immer actueel. Je punt is duidelijk, maar het een dergelijk oordelende moderatietag levert meer problemen op dan de voordelen die het bied. Dat is in het algemeen de conclusie die uit discussies over dit onderwerp volgt. Als je zoekt kom je de topics vast wel tegen.

* KeX laat het oude beestje weer zakken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1197

Misschien is het een idee om mensen pas mod-mogelijkheden te geven na het verkrijgen van een bepaalde status. Het valt mij op dat de kwaliteit van de mods af en toe zwaar terug loopt. Er wordt, in mijn optiek, tegenwoordig vaker dan in het verleden beoordeeld (of moet ik zeggen: veroordeeld) op een standpunt, terwijl er in die gevallen niet wordt gekeken naar relevantie of inhoud van de betreffende reaktie. Vooral bij topics waar MS, Linux en/of Mac worden genoemd kom ik dit tegen, met als gevolg dat sommige posts door de 0-waarde niet meer te zien zijn zonder eerst aan te geven dat je alles wilt zien.

Ik zeg niet dat de lat hoog moet liggen, maar een bepaalde kwalificatie om mod-punten uit te kunnen delen lijkt me niet ongegrond. Eerst een toevoegende waarde leveren in de vorm van posts alvorens je kunt modden. Klinkt misschien een beetje zwaar maar het helpt praktijken te voorkomen waar mensen onder verschillende namen punten uit gaan zitten delen, en het drijft nieuwe leden eerder tot een goede bijdrage i.p.v. alleen maar standpuntloze uitspraken die je zo nu en dan tegenkomt.

Wellicht is het ook wel een slecht idee en zie ik het wat bewolkter in dan het in werkelijkheid is. Ikzelf zal me in ieder geval onthouden van toekomstige posts daar relevantie en inhoud met regelmaat niet de gemiddelde criteria meer zijn waarop gemod wordt, en zolang iedereen punten uit kan delen en weg kan nemen zal dit niet snel veranderen. Ik heb het overigens niet in de eerste plaats over mijn eigen posts, meestal weet ik deze wel redelijk goed te onderbouwen. Hoe dan ook, ik zal Tnet blijven bezoeken en volgen, en wellicht pogen wat jammerlijk weg-gemodde posts terug te toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 13:53

Beaves

Usque ad Finem

Ik vind dat de normale menschen op T.net geen mod rechten meer mogen hebben maar dat er gewoon weer een paar modders worden aangesteld, ongeveer zoals het nu op Fok geregeld is zeg maar. Het blijkt elke keer weer dat mensen puur naar mening modden, als je het er mee eens bent geef je een +1, ook al staat de reactie al op +3 en als je het er niet mee eens bent geef je een -1, ook al is de reactie nog zo goed.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Dan krijg je geen aanwas meer ben ik bang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1197

De aanwas zou nog wel mee kunnen vallen,... beetje afhankelijk van welke maatregelen je gaat nemen natuurlijk. Denk dat de aanwas inderdaad zal wegvallen wanneer je helemaal geen mod-opties meer toe gaat staan. Bij een mod-optie voor hen die aantonen dat het inderdaad ze is toevertrouwd voorkom je in ieder geval dat Tnet in een speeltuin voor "kleuters" verandert die een natte plek in de broek krijgen wanneer ze er alleen al aan denken dat ze "mod-status" hebben op een site met zoveel bezoekers.

Aan de andere kant, het is natuurlijk mijn site niet en ik kan niet in de strategie en verlangens van Tnet kijken. Er bestaat een niet geringe kans dat je de "power-hungry-mod-wanna-bee's" kwijt raakt, en daar zullen adverteerders wellicht iets minder blij mee zijn,... Tnet moet ook een boterham verdienen. Zoals ik al zei; het is niet aan mij, het was alleen een suggestie/opmerking,... getriggerd door een waarneming dat er een kleine shifting plaats vindt in de richting van een iets minder volwassen mod-gedrag. Wil niet zeggen dat mijn waarneming een correcte is.
Pagina: 1